Wprowadzenie na polskich kolejach górnośląskich postanowień taryfowych, zawartych w części II "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 października 1923 r.
o wprowadzeniu na polskich kolejach górnośląskich postanowień taryfowych, zawartych w części U "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych".

Na mocy art. 438 polsko-niemieckiej konwencji górnośląskiej z dnia 15 maja 1922 (Dz. U. R. P. № 44, poz. 371) i rozporządzenia rządu (Verordnung der Reichsregierung) z dn. 29 października 1920 r. № 7837 R. G. Bl. 216 z 1920 r. o upoważnieniu Ministra Kolejowego do samodzielnego uzupełnienia i zmiany rozporządzeń, regulujących budowę, ruch i przewozy kolei żelaznych zarządza się co następuje:
§  1.
Na polskich kolejach górnośląskich wprowadza się "Postanowienia taryfowe", zawarte w Części II "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych", ważnej od 1 kwietnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 31, poz. 193 wraz z późnisjszemi zmianami i uzupełnieniami) 2 postanowieniami szczegółowemi, objętemi załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Powyższe postanowienia taryfowe będą obowiązywały z chwilą wprowadzenia w życie rozporządzenia niniejszego zamiast dotąd obowiązujących w komunikacji wewnętrznej na polskich kolejach górnośląskich analogicznych postanowień taryfowych, zawartych w Części 1 "Niemieckiej taryfy kolejowej" osobowej i bagażowej", ("Deutscher Eisenbahn-Personen-und Gepäcktarif Teil 1) ważny od 1 marca 1921 r.", oraz w Części II "taryfy osobowej i bagażowej" ("Personen und Gepäcktarif" Teil II) ważne) od 1 lutego 1922 r. wraz z wszystkiemi zmianami i uzupełnieniami, oraz zamiast przepisów taryfowych ("I-Tarifvorschriften"), zawartych na stronach 3 do 5 "Przepisów taryfowych i wykazów odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach, ważnych od dnia objęcia kolei górnośląskich".
§  3.
Nadal zatrzymują moc obowiązującej na kolejach górnośląskich "Przepisy przewozowe" (Eisenbahnvrerkehrsordnung), zawarte w pierwszej części "Niemieckiej Taryfy kolejowej, osobowej i bagażowej" (Deutscher Eisenbahn - Personen u. Gepacktärif Teil I) ważnej od 1 marca 1921 r." Również zachowują nadal moc obowiązującą. "Postanowienia wykonawcze" (Allgemeine Ausführungsbestimmungen) do tejże taryfy i "Szczególne postanowienia wykonawcze" (Besondere Ausführungsbestimmungen) do niej, o ile nie zostały zastąpione postanowieniami nowemi, o których mowa w § 2 niniejszego rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1923 r.

ZAŁĄCZNIK  1

POSTANOWlENIE SZCZEGÓLNE

obowiązujące z dniem 1 listopada 1923 r. na polskich kolejach górnośląskich, do Części II "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych", ważnej od 1 kwietnia 1923 r. (Dz. U. R. R. № 31, poz. 193 z r. 1923 wraz z następnemi zmianami i uzupełnieniami).

WSTĘP.

1.
Wymieniona wyżej Część II taryfy na przewóz osób i bagażu polskiemi kolejami państwowemi wraz z niżej przytoczonemi postanowieniami szczegółowemi obowiązuje na polskich kolejach górnośląskich w komunikacjach: wewnętrznej pomiędzy stacjami polskiego Śląska Górnego, nie wytaczając komunikacji między stacjami południowej i północnej części polskiego Śląska Górnego przez Bytom.
2.
W komunikacji pomiędzy stacjami południowej i północnej części polskiego Śląska Górnego oblicza się opłaty taryfowe za całkowitą odległość przewozu. Odległość odcinka kolei niemieckich przez węzeł Bytomski przyjmuje się za 10 km.
3.
Do opłaty, obliczonej według punktu 2, dolicza się odpowiedni dodatek celem wyrównania różnic między taryfami osobowemi kolei polskich i niemieckich za odcinek tych ostatnich kolei w węźle Bytomskim.

Wysokość dodatku ustala się przy każdorazowej zmianie odnośnych opłat taryfowych na kolejach niemieckich.

Postanowienia szczegółowe do polskiej taryfy osobowej i bagażowej.

CZĘŚĆ II

Postanowienia taryfowe.

Rozdział I.

Przewóz osób.

A. Zasady obliczania.

4.
Punkt 3-a uzupełnia się po słowie "pomorskiego" słowami: "oraz na Kolejach górnośląskich".
5.
W tymże rozdziale I, Dział C otrzymuje brzmienie:

"C. Bilety okresowe.

I. Postanowienia ogólne.

1) Bilety okresowe: miesięczne i tygodniowe są imienne, nie mogą być odstępowane i uprawniają do nieograniczonej ilości przejazdów pociągami osobowemi i mieszanemi między dwiema, wymienione-mi na bilecie stacjami.

2) Jeżeli bilet okresowy ma służyć do przejazdu kilkoma drogami, należy to uwidocznić na bilecie; opłatę uiszcza się za drogę najdłuższą.

3) Właściciel biletu okresowego powinien stosować się do wszystkich zarządzeń kontrolnych, jakie kolej uzna za niezbędne. W celu stwierdzenia tożsamości osoby kolej może od okaziciela biletu zażądać powtórzenia podpisu.

4) Jeżeli z biletu okresowego będzie korzystać inna, niż wymieniona na niej osoba, bilet ten kolej odbiera, nie zwracając wpłaconej zań należności. Nieprawnego posiadacza uważa się za podróżnego, jadącego bez biletu; uiszcza on wszelkie przewidziane w takich wypadkach należności i ponosi wszystkie wypływające z tego powodu skutki.

5) Dzieci od 4-go do 10-go roku życia nie korzystają z żadnej ulgi przy nabywaniu biletów okresowych.

6) Kolej może żądać, aby bilety okresowe były zaopatrzone w fotografję z własnoręcznym podpisem właściciela.

7) Bilety okresowe należy zwrócić kolei po upływie okresu ważności.

8) Za niewykorzystane lub zagubione bilety okresowe nie zwraca się należności pod żadnym warunkiem; zamiana tychże biletów na bilety innych klas lub na inne drogi oraz przedłużenie okresu ważności są niedopuszczalne.

9) Podwyżka taryfy nie dotyczy biletów okresowych, wydanych już na podstawie poprzedniej taryfy"

"II. Postanowienia szczegółowe.

a) Bilety miesięczne.

1) Bilety miesięczne wydaje się z ważnością na miesiąc kalendarzowy do przejazdów w klasach II, III i IV.

2) Bilety te nabywać można, począwszy od dnia 26 poprzedniego miesiąca w kasach biletowych.

3) Przejazd za biletami miesięcznemi w klasach wyższych lub w pociągach droższych jest dozwolony za dopłatą każdorazowo odpowiedniej różnicy cen biletów według taryfy dla przejazdów jednorazowych.

4) Cena biletu miesięcznego wynosi 20-krotną cenę odnośnego biletu pełnego na przejazd jednorazowy pociągiem osobowym.

b) Bilety tygodniowe.

1) Bilety tygodniowe wydaje się z ważnością na jeden tydzień od niedzieli do soboty włącznie do przejazdu w kl. IV na odległość do 75 km.

2) Bilety te nabywać można, począwszy od piątku poprzedniego tygodnia.

3) Przejazd za biletami tygodniowemi w klasach wyższych lub pociągach droższych nie jest dozwolony.

4) Cena biletu tygodniowego wynosi 6-krotną cenę biletu kl. IV na przejazd jednorazowy.

II. W tymże rozdziale I w dziale D "Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych", w poddziale III "Dla robotników" punkt A "Przejazdy między miejscami zamieszkania i pracy" otrzymuje brzmienie następujące:

1) Robotników, wyjeżdżających nie codziennie, lecz w pewne tylko dni, ze stacji, w pobliżu której znajduje się miejsce ich pracy, do stacji, w pobliżu której (oni lub ich rodzina) stale zamieszkują, przewozi się w wagonach kl. IV za ulgowemi biletami powrotnemi na podstawie osobnych zaświadczeń.

2) Zaświadczenia te, ustalonego wzoru, powinien wydawać pracodawca; mają one zawierać podpis atramentowy pracodawcy oraz robotnika i poświadczenie właściwego urzędu gminnego lub miejskiego.

3) Zaświadczenia te ważne są na przeciąg 6-ciu miesięcy od dnia wystawienia. Kasa stempluje je przy każdorazowem wydawaniu biletu.

4) Bilety te uprawniają do przejazdów w soboty oraz dni przedświąteczne lub w niedzielę oraz w dni świąteczne do stacji, w pobliżu której (oni lub ich rodzina) stale zamieszkują, a w niedziele lub w dni świąteczne oraz w poniedziałki lub dni po-świąteczne do stacji, w pobliżu której znajduje się miejsce ich pracy.

Dni uważane za świąteczne ogłasza się.

5) Bilety powrotne są ważne najdłużej t dni, licząc od dnia wydania.

6) Stacja może zezwolić na użycie biletu powrotnego także w inne dni, o ile zaświadczenie zawierać będzie poświadczenie pracodawcy, że podział pracy nie uwzględnia niedziel, świąt, lub pór dnia, robotnik wyjeżdża na urlop lub zachorował, że stosunek służbowy został rozwiązany, że ruch w fabryce wstrzymano i t. p. W takim wypadku stacja poświadcza na biletach ich odmienną ważność, co jednakże nie wpływa na zmianą siedmiodniowego okresu ważności.

7) Przerwa podróży jakoteż przejście do klasy wyższej, lub do pociągu droższego nie są dozwolone.

8) Cena biletu powrotnego wynosi ceną normalną odnośnego biletu klasy IV za przejazd w jedną stronę, jednak najmniej za odległość 25 km.

9) Zaświadczenie powinno się okazywać równocześnie z biletem na przejazd, przyczem zaświadczenia wypełnione nienależycie z przekreśleniami, dopiskami i t. p. będą uznawane za nieważne i odbierane okazicielowi.

10) Wszelkie nadużycia z zaświadczeniami będą pociągać za sobą utratę ulgi przynajmniej na czas, na który je wydano.

Prócz. tego władze kolejowe mają prawo do dalszych kroków w myśl ogólnych przepisów przewozowych".

Rozdział VI.

Przewóz czasopism, broszur i książek

nie ma zastosowania.

7.
Przewóz czasopism, broszur i książek uskutecznia się według postanowień dla przewozu przesyłek nadzwyczajnych.
1 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 marca 1924 r. (Dz.U.24.24.255) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 1924 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.109.864

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie na polskich kolejach górnośląskich postanowień taryfowych, zawartych w części II "Taryfy polskich normalnotorowych kolei państwowych na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych".
Data aktu: 12/10/1923
Data ogłoszenia: 29/10/1923
Data wejścia w życie: 01/11/1923