Ulgi w podatkach gruntowych i budynkowych z powodu szkód, poniesionych wskutek działań wojennych i klęsk żywiołowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 29 września 1923 r.
o ulgach w podatkach gruntowych i budynkowych z powodu szkód, poniesionych wskutek działań wojennych i klęsk żywiołowych. *

Na podstawie art. 12 i 19 ustawy z dnia 15 czerwca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 65 poz. 505) w przedmiocie wyrównania podatków gruntowych, tudzież niektórych podatków budynkowych, zarządza się co następuje:

CZĘŚĆ  I.

ULGI Z POWODU SZKÓD PONIESIONYCH WSKUTEK DZIAŁAŃ WOJENNYCH I ICH SKUTKÓW

§  1.
Z powodu szkód i strat poniesionych wskutek działań lub wydarzeń wojennych będą przyznawane ulgi w państwowych podatkach gruntowych i w oddzielnych dodatkach, tudzież podatkach budynkowych:
1)
w b. zaborze rosyjskim - na obszarach położonych na prawym brzegu rzeki Wisły, oraz w miejscowościach położonych w pasie b. frontu armji rosyjsko-niemiecko-austriackich w latach 1914-1915, na odcinku rzek: Nidy - Rawki - Bzury.
2)
w b. zaborze austrjackim - na obszarze województw: stanisławowskiego i tarnopolskiego oraz lwowskiego z wyjątkiem powiatów: brzozowskiego, kolbuszowskiego, krośnieńskiego, łańcuckiego, niskiego, przeworskiego, rzeszowskiego, stryjowskiego i tarnobrzeskiego.
§  2.
Prawo do korzystania z ulg w postaci zniżenia podatków gruntowych i budynkowych, tudzież oddzielnego dodatku do podatku gruntowego mają ci płatnicy tych podatków, którym szkody poniesione wskutek działań wojennych podczas wojny światowej i późniejszych najazdów uniemożliwiają osiągnięcie z ich gospodarstw przychodu naturalnego w wysokości przedwojennej.

W szczególności należy przyznawać ulgi:

a)
jeżeli z gruntów nie usunięto jeszcze urządzeń fortyfikacyjnych, rowów strzeleckich, lub podobnych urządzeń wojennych;
b)
jeżeli stan budynków lub inwentarza żywego i martwego jest gorszy niż by! przed 1 sierpnia 1914 r.
§  3.
Miarę dla zniżenia podatku w myśl § 2 niniejszego rozp. oznacza się przez porównanie obecnego przychodu z gospodarstwa, z przychodem normalnym w latach przedwojennych t. j. 1911, 1912 i 1913 - z uwzględnieniem stosunków walutowych. Porównanie ilości jakości i stanu budynków gospodarczych, tudzież inwentarza żywego i martwego z czasu przed 1 sierpnia 1914 r. dokonuje się z ilością, jakością i stanem budynków i inwentarzy w dniu 1 stycznia 1923 r. Rozmiarów budynków mieszkalnych, o ile przed 1 sierpnia 1914 x., przekraczały rozmiar konieczny do prowadzenia gospodarstwa, nie zalicza się. do porównania. Przy oznaczeniu zniżki należy porównać obszar gospodarstwa z przed 1 sierpnia 1914 r. z jego obszarem w dniu 1 stycznia 1923 r. Jeżeli zatem budynki i inwentarze są wystarczające dla gospodarstwa na obszarze z dn. 1 stycznia 1923 r. obniżenie podatku z powodu ubytków w budynkach i inwentarzach nie nastąpi.

Ulgi podatkowe będą przyznawane tylko na lata podatkowe 1923, 1924 i 1925, a to najwyżej za rok pierwszy w wysokości 45%, za rok drugi w wysokości 30% i za rok trzeci w wysokości 15% rocznej należności podatkowej.

§  4.
Ulg przewidzianych w § 2 nin. rozp. nie przyznaje się. posiadaczom gruntów, którzy:
a)
nabyli je odpłatnie, a grunta te lub budynki już przed ich nabyciem uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu,
b)
zapomóg i pożyczek otrzymanych z funduszów publicznych na odbudowę w całości na ten cel nie użyli.
§  5.
W celu uzyskania zniżek w podatkach gruntowych lub budynkowych mogą płatnicy wnosić w czasie do 1 grudnia 1923 r. do właściwego urzędu skarbowego podania wolne od stempla, wskazując okoliczności uzasadniające obniżenie podatku.

Gromady wiejskie lub zarządy gminne mogą wnosić wspomniane wyżej podania w imieniu płatników zbiorowo dla całej wsi, osady lub kolonji.

Podania wniesione po wskazanym terminie, jak również takie w których nie przytoczono okoliczności uzasadniających zniżenia podatku, urzędy skarbowe zwracają bez uwzględnienia.

Przeciw decyzjom odmawiającym żądaniu przysługuje płatnikom w ciągu miesiąca po doręczeniu prawo odwołania do izby skarbowej za pośrednictwem urzędu skarbowego.

Orzeczenia izby skarbowej są ostateczne.

§  6.
Urząd skarbowy po otrzymaniu podania w terminie wniesionego zbiera potrzebne dane za pośrednictwem powiatowych i gminnych władz administracyjnych, oraz miejscowych oddziałów Kółek rolniczych i związków ziemian, a także przez badania świadków i rzeczoznawców, oraz sprawdzania rzeczywistego stanu rzeczy, którego w ważniejszych wypadkach dokonywa na gruncie naczelnik urzędu lub delegowany urzędnik urzędu skarbowego lub geometra ewidencyjny, i przesyła sprawą wraz z odpowiednim wnioskiem izbie skarbowej.
§  7.
Izba skarbowa wydaje orzeczenie na podstawie dochodzeń, wskazanych w § 6, po zasiągnięciu zdania rzeczoznawców wybranych z pośród wskazanych przez towarzystwa gospodarskie, Izby rolnicze, lub związki ziemian.

Orzeczenia izby skarbowej są ostateczne.

§  8.
Niezależnie od ulg, określonych w paragrafach poprzednich mogą być przyznane na prośbę płatników ulgi w postaci odroczenia lub rozłożenia na raty spłaty należności podatkowej według przepisów wskazanych w § 11 niniejszego rozporządzenia.

CZĘŚĆ  II.

O UMORZENIU PODATKÓW GRUNTOWYCH 3 DODATKÓW PAŃSTWOWYCH ORAZ PODATKÓW BUDYNKOWYCH Z POWODU SZKÓD PONIESIONYCH WSKUTEK KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH.

§  9.
Osoby obowiązane do płacenia podatków gruntowych względnie państwowych dodatków do tych podatków oraz podatków budynkowych (podymnego, domowo-klasowego i budynkowego), które poniosły szkody i straty z powodu klęsk żywiołowych i nie mają możności uiścić we właściwym terminie przypadających od nich należności, mogą zwracać się do miejscowego urzędu skarbowego podatków i opłat skarbowych z podaniem o umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłat z tytułu należności bieżących lub zaległości.

Przedewszystkiem jednak poszkodowani płatnicy winni o każdem uszkodzeniu ziemiopłodów lub lasów zawiadomić miejscowy urząd skarbowy w ciągu dni 14 po klęsce żywiołowej. Po otrzymaniu takiego zawiadomienia urzędy skarbowe mu ją natychmiast zbadać bliższe okoliczności kieski i jej rozmiary. Dochodzenie takie urząd skarbowy przeprowadza za pośrednictwem organów gminnych lub policyjnych lub też funkcjonarjusyów straży skarbowej, a w wyjątkowych wypadkach przez urzędników urzędu skarbowego.

Powyższy przepis ma zastosowanie do obszarów b. zaborów rosyjskiego i pruskiego. Na obszarze b, zaboru austrjacko-węgierskiego pozostają w mocy obowiązujące w tym przedmiocie przepisy dotychczasowe.

§  10.
Dane niezbędne do rozstrzygnięcia podań płatników, żądających z tytułu klęsk żywiołowych ulg podatkowych wzmiankowanych w § 9 niniejszego rozporządzenia zbiera urząd skarbowy za pośrednictwem powiatowych i gminnych władz administracyjnych, oraz miejscowych oddziałów kółek rolniczych względnie związków ziemian, a także przez badanie w razie potrzeby świadków i rzeczoznawców lub w drodze sprawdzenia na gruncie istotnego stanu rzeczy przez naczelnika urzędu lub delegowanego przezeń urzędnika skarbowego, a rozpatrzywszy je, rozważa konieczność zastosowania ulg, o które petenci proszą i bądź zarządza sam odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności, bądź też występuje w tym przedmiocie z wnioskiem do właściwej izby skarbowej, kierując się przepisami zawartemi w § 12-15 niniejszego rozporządzenia.

CZĘŚĆ  III.

O ODROCZENIACH I ROZKŁADACH NA RATY PODATKÓW GRUNTOWYCH I ODDZIELNEGO DODATKU DO PODATKU GRUNTOWEGO, TUDZIEŻ PODATKÓW BUDYNKOWYCH Z POWODU SZKÓD WSKUTEK DZIAŁAŃ WOJENNYCH LUB KLĘSK ŻYWIOŁOWYCH.

§  11.
Płatnicy podatków gruntowych i budynkowych oraz państwowych dodatków do nich, tudzież oddzielnego dodatku do podatku gruntowego, nie będący w stanie wskutek szkód wojennych lub klęsk żywiołowych oraz ich następstw, uiścić w terminie przypadających od nich należności podatkowych, mogą zwracać się do właściwych miejscowych urzędów skarbowych z podaniem o odroczenie lub rozłożenie na raty należnych podatków lub zaległości.

Do wszystkich takich podań urząd skarbowy zbiera potrzebne dane za pośrednictwem władz administracyjnych, zarządów gminnych (magistratów), organizacji społecznych lub policji, a rozpatrzywszy je, rozważa konieczność zastosowania tych ulg, o które petenci proszą i bądź zarządza sam odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności, bądź też występuje w tym przedmiocie z wnioskiem do właściwej izby skarbowej, kierując się przepisami zawartemi w §§ 12-15 nin. rozp.

§  12.
Urząd skarbowy podatków i opłat skarbowych może decydować sam:
1)
o odroczeniach w płaceniu bieżących należności podatkowych, tudzież zaległości, oraz o wstrzymaniu kroków egzekucyjnych na czas nie dłuższy niż pół roku;
2) 1
O rozłożeniu na raty na czas nie dłuższy, niż jeden rok takich należności skarbowych, które wynoszą jednorazowo najwyżej 500 złotych od jednostki podatkowej.
§  13. 2
Gdy prośba dotyczy odroczenia lub rozłożenia na raty sumy powyżej 500 złotych lub na czas dłuższy niż wskazano w poprzednim paragrafie, Urząd skarbowy występuje z odpowiednim wnioskiem do Izby skarbowej i załącza zebrane przez siebie dane, dotyczące sprawy wraz z opinją własną izba skarbowa może decydować:
1)
o odroczeniu uiszczenia należności podatkowych, tudzież zaległości, oraz o wstrzymaniu kroków egzekucyjnych na czas nie dłuższy niż jeden rok;
2)
o rozłożeniu na raty na czas nie dłuższy niż dwa lata takich należności, które wynoszą jednorazowo najwyżej 1.000 złotych od właścicieli majątków; lub gromady wiejskie), przy dostatecznem zabezpieczeniu tych rat;
3)
o umorzeniu z tytułu strat wojennych wzgl. klęsk żywiołowych podatków gruntowych względnie dodatków państwowych do tych podatków oraz zaległości, które nie przewyższają 500 złotych od właściciela majątku lub gromady wiejskiej
§  14.
Na odroczenie podatku lub rozłożenie' na raty w kwotach wyższych i na czas dłuższy, niż wskazane w § 13 nin. rozp. izba skarbowa powinna wyjednać decyzją Ministerstwa Skarbu, któremu przedstawia podanie płatnika lub płatników wraz z zebranemi danemi oraz swoim wnioskiem.
§  15.
Przy odroczeniu lub rozłożeniu na raty, płatnicy posiadający powyżej 43 ha gruntu opłacają procenty w wysokości 5 w stosunku rocznym od sumy zaległości za cały czas aż do jej uiszczenia, natomiast od płatników, posiadających mniejsze obszary, nie pobiera się procentu.

Bez względu na obszar gruntów płatnika nie pobiera się procentów za czas odroczenia lub rozłożenia na raty, od kwot prolongowanych z tytułu powodzi, gradobicia lub pożaru.

§  16.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 10 czerwca 1924 r. oznaczony w § 5 nin. rozporządzenia termin wnoszenia podań o uzyskanie zniżek w podatkach gruntowych lub budynkowych-dotyczy tylko ulg podatkowych za rok 1923.. W celu uzyskania zniżek w podatkach gruntowych na lata 1924 i 1925, płatnicy mogą wnosić podania do właściwego urzędu skarbowego do dnia 31 lipca 1924 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 31 maja 1924 r. (Dz.U.24.48.490).
1 § 12 pkt 2 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 31 maja 1924 r. (Dz.U.24.48.490) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 1924 r.
2 § 13 zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 31 maja 1924 r. (Dz.U.24.48.490) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 1924 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1923.101.797

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ulgi w podatkach gruntowych i budynkowych z powodu szkód, poniesionych wskutek działań wojennych i klęsk żywiołowych.
Data aktu: 29/09/1923
Data ogłoszenia: 10/10/1923
Data wejścia w życie: 10/10/1923