Wykonanie ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 30 września 1922 r.
w przedmiocie wykonania ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.

Na mocy art. 3, 7 i 25 ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne (Dz. U. R. P. № 88, poz. 645) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
§  1.
W podaniach o zezwolenie na przeprowadzenie studjów przedwstępnych, wnoszonych do Ministerstwa Kolei Żelaznych należy wskazać: kierunek projektowanej kolei oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia studjów, oraz imienne wyszczególnienie osób prowadzących studja.
§  2.
Ministerstwo Kolei Żelaznych, udzielając pozwolenia na studja przedwstępne, ogłasza równocześnie odnośną decyzję jednorazowo w "Monitorze Polskim", na koszt proszącego. Ogłoszenie to winno zawierać wymienienie osób uprawnionych do studjów, kierunek projektowanej linji i termin, na który wydano pozwolenie.

Równocześnie Ministerstwo Kolei Żelaznych ogłasza termin prekluzyjny (zamykający) na udzielanie pozwoleń na analogiczne studja przedwstępne,- oraz termin wnoszenia podań o udzielenie koncesji na daną linję.

§  3.
Do podania o koncesję należy dołączyć przedwstępny projekt kolei, stanowiącej przedmiot koncesji, opracowany na zasadzie przeprowadzonych studjów i składający się z danych następujących:
1)
memorjału zawierającego działy: a) uzasadnienie ekonomicznego znaczenia i potrzeby budowy danej kolei, b) opis techniczny budowy, c) wykazu przypuszczalnych rocznych wydatków i dochodów eksploatacyjnych z ich uzasadnieniem, d) zamierzony plan wykonania robót;
2)
projektu sfinansowania zamierzonego przedsiębiorstwa;
3)
planu projektowanej linji na mapie topograficznej w podziałce 1:300.000 lub większej;
4)
profilu podłużnego w podziałce pionowej 1:100 i poziomej 1:10.000;
5)
takiego samego profilu w podziałce pionowej 1:1.000 i poziomej 1:50.000;
6)
kosztorysu ogólnego budowy, z koniecznemi wykazami, podzielonego na 12 działów: 1) wywłaszczenie gruntów, 2) torowisko, 3) mosty, przepusty i tunele, 4) nawierzchnia, 5) przy należności drogowe, 6) telegraf i telefony, 7) domy dróżnicze i przejazdy, 8) budynki stacyjne, 9) wodociągi, 10) przynależności stacyjne, 11) tabor, 12) administracja, koszty ogólne i nadzwyczajne.

Załączniki należy przedłożyć w 3 (trzech) egzemplarzach, z których jeden całkowity plan techniczny; zdatny do wykonania powielań należy wykonać na kalce. Ministerstwo Kolei Żelaznych może zażądać przedłożenia i większej ilości egzemplarzy.

§  4.
Osoby prawne, ubiegające się o nadanie koncesji na koleje żelazne, mają dołączyć do podania zatwierdzony statut i ostatnie zamknięcie rachunkowe, związki zaś samorządowe ważnie powzięte uchwały, zatwierdzone przez właściwe władze nadzorcze.
§  5.
Jeżeli wyniknie potrzeba zbadania projektu na miejscu, starający się o koncesję ponosi koszty połączone z takiem badaniem. Ministerstwo Kolei Żelaznych pobiera od starającego się o koncesję zaliczki na pokrycie kosztów istotnych złączonych z badaniem danego projektu. Zaliczkę oraz koszty ustala Ministerstwo Kolei Żelaznych w każdym poszczególnym wypadku. O ileby złożona zaliczka okazała się niewystarczającą i Ministerstwo Kolei Żelaznych poczyniło wydatki z własnych funduszów, wydatki takie starający się o koncesję obowiązany jest zwrócić w ciągu dni 8, po zażądaniu.
§  6.
Ministerstwo Kolei Żelaznych ogłasza w "Monitorze Polskim" o wpłynięciu pierwszego podania o udzielenie koncesji na koleje żelazne prywatne, na koszt proszącego i oznacza termin prekluzyjny do wnoszenia takich podań o koncesją na daną linję.
§  7.
Ministerstwo Kolei Żelaznych wykonywa nadzór nad zarządem majątku, przestrzeganiem warunków koncesji i likwidacją odnośnego przedsiębiorstwa kolejowego.
§  8.
Po wyborze koncesjonariusza i ustaleniu ogólnych warunków koncesji w porozumieniu z interesowanemi Ministerstwami, Ministerstwo Kolei Żelaznych zawiadamia o nich koncesjonarjusza oznaczając mu termin do oświadczenia się ostatecznego.
§  9.
W razie prośby koncesjonariusza o przyznanie pomocy ekonomicznej ze Skarbu Państwa, sprawę tej pomocy wyodrębnia się i przedkłada jako wniosek rządowy do uchwalenia w drodze ustawodawczej (art. 4 ustawy).
§  10.
Koncesja na budowę i eksplaotację kolei żelaznych zawierać będzie:
1)
wymienienie osoby i siedziby koncesjonarjusza;
2)
oznaczenie linji kolejowej;
3)
przeciąg czasu, na który udzielono koncesji;
4)
zasadnicze warunki finansowe;
5)
zobowiązanie do wykonania warunków, za wartych w dokumencie koncesyjnym.

Ponadto koncesja może zawierać przyznanie uprawnień przewidzianych w art. 13 ustawy z dnia 14 października 1921 r. o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne oraz zastrzegać specjalne warunki wykonania koncesji.

§  11.
Po nadaniu koncesji przez Prezydenta Rzeczypospolitej, Minister Kolei Żelaznych ustala szczegółowe warunki techniczne koncesji i wydaje dokument koncesyjny (art. 3 ustawy).
§  12.
Dokument koncesyjny ogłasza się na koszt koncesjonarjusza w "Monitorze Polskim".
§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.92.854

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.
Data aktu: 30/09/1922
Data ogłoszenia: 31/10/1922
Data wejścia w życie: 31/10/1922