Zmiana niektórych postanowień rosyjskiego Zbioru ustaw o opłatach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 15 września 1922 r.
w przedmiocie zmiany niektórych postanowień rosyjskiego Zbioru ustaw o opłatach.

Na podstawie art. 6 i 7 ustawy z dn. 7 kwietnia 1922 roku w przedmiocie podwyższenia i zrównania stawek przy niektórych opłatach stemplowych (należytościach) (Dz. U. R. P. № 38 poz. 315) zarządza się co następuje:
§  1.
Rozciągając stawki, przewidziane w ustępie a) pozycji 13 taryfy stemplowej wprowadzonej rozporządzeniem b. Gen. Gubernatora warszawskiego z dn. 19 lipca 1916 r. (Dz. Rozp. № 40 poz. 127) na obszar powiatów: piotrkowskiego, radomskowskiego, dąbrowskiego, olkuskiego, włoszczowskiego, jędrzejowskiego, miechowskiego, pinczowskiego, buskiego, kieleckiego, opatowskiego, wierzbnickiego, koneckiego, opoczyńskiego, radomskiego, kozienickiego, puławskiego, sandomierskiego, lubelskiego, janowskiego, lubartowskiego, biłgorajskiego, krasnostawskiego, tomaszowskiego, chełmskiego, hrubieszowskiego i zamojskiego zarządza się:

Opłata od umów o najem lub dzierżawą nieruchomości ma być wymierzana według następujących stawek, których wysokość zależy od ceny najmu lub dzierżawy wraz z świadczeniami dodatkowemi, należącej się za rok jeden:

przy cenie najmu lub dzierżawy, wynoszącej rocznie: stawka wynosi:
ponad 100 do 500 mk. 2/10%
" 500 " 1.000 " 3/10%
" 1.000 " 2.000 " 4/10%
" 2.000 " 4.000 " 6/10%
" 4.000 " 6.000 " 8/10%
" 6.000 " 8.000 " 1%
" 8.000 " 10.000 " 1.2/10%
" 10.000 " 12.000 " 1.4/10%
" 12.000 " 14.000 " 1.6/10%
" 14.000 " 16.000 " 1.7/10%
" 16.000 " 18.000 " 1.8/10%
" 18.000 " 20.000 " 1.9/10%
" 20.000 " " 2%

Podstawę wymiaru oblicza się w sposób, wskazany w art. 34 ros. Zbioru ustaw o opłatach (Zb. pr. ust. ros. tom V, wyd. z 1903 r.).

§  2.
Rozciągając stawkę, przewidzianą w pozycji 1 taryfy stemplowej, wprowadzonej rozporządzeniem b. Gen. Gubernatora warszawskiego z dnia 19 lipca 1916 r. (Dz. Rozp. № 40 poz. 127) i w punkcie c) artykułu 6 ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. (Dz. U. R. P. № 73 poz. 498), jak również § 16 powołanego rozporządzenia (Dz. rozp. № 40 poz. 126) na obszar, określony w § 1 niniejszego rozporządzenia, zarządza się:

Opłata od aktu przelewu (cesji) papieru wartościowego imiennego, (punkt 11 art. 171 ros. Zbioru ustaw o opłatach) wynosi 1% wartości papieru będącego przedmiotem przelewu. Przy papierach, notowanych na giełdzie warszawskiej lub na innej giełdzie polskiej, ustala się wartość według przeciętnego kursu w jednym z dwóch dni, poprzedzających dzień, w którym zdziałano akt przelewu; wybór dnia służy płatnikowi O ile w dniach tych nie było notowania, ustala się wartość według kursu, stwierdzonego po raz ostatni w ciągu okresu sześciomiesięcznego, poprzedzającego datę aktu przelewu.

Akt przelewu papieru wartościowego imiennego nie podlega jednak opłacie stemplowej, jeśli podlega podatkowi giełdowemu (art. 1 i 8 ustawy z dnia 2 lipca 1921 r. Dz. U. R. P. № 73 poz. 500 oraz § 2 rozporządzenia z dnia 11 lipca 1921 r. Dz. U. R. P. № 73 poz. 501),

Akt przelewu, sporządzony w formie nadpisu na dokumencie umowy - z wyjątkiem indosów na wekslach i dokumentach, wymienionych w art. 17 ustawy z 26 października 1921 r. (Dz. U. R. P. z 1922 roku № 38 poz. 313) - podlega w myśl powołanej pozycji 1 taryfy stemplowej z dn. 19 lipca 1916 r. opłacie w wysokości l°/o od wartości świadczenia wzajemnego albo - jeśli tego świadczenia w dokumencie nie wymieniono od wartości odstąpionego prawa.

§  3.
Rozciągając moc obowiązującą § 35 austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 roku (Dz. P. P. № 50) na obszar określony w § 1 niniejszego rozporządzenia, nadaje się puktowi 4 art. 51 rosyjskiego Zbioru ustaw o opłatach brzmienie następujące: "Umowy w przedmiocie przedłużenia mocy aktów i dokumentów, podlegających opłacie stemplowej, na nowy termin oraz nadpisy w tym przedmiocie na samych aktach i dokumentach podlegają opłacie stemplowej w tej samej wysokości, jakaby się należała w razie sporządzenia nowego aktu lub dokumentu" ustalającego stosunek prawny, który uległ przedłużeniu".
§  4.
Rozciągając moc obowiązującą ustępu 1a) §-u 10 rozporządzenia b. Gen. Gubernatora warszawskiego z dn. 19 lipca 1916 r. (Dz. Rozp. № 40, poz. 126) na obszar, określony w § 1 niniejszego rozporządzenia, zarządza się:

Za uiszczenie w należytej wysokości opłaty stemplowej od aktów i dokumentów, wymienionych w punkcie 1 art. 4 ros. Zbioru ustaw o opłatach, są odpowiedzialne również osoby, na których żądanie owe akty i dokumenty sporządzono lub poświadczono. Osoby te są jednak obowiązane tylko do uiszczenia opłaty pojedynczej.

§  5.
Uchyla się punkty 1 i 8 art. 57 rosyjskiego Zbioru ustaw o opłatach.
§  6.
Na skutek uchylenia punktu 1 art. 57 ros. Zb. ust. o opł. (§ 5 niniejszego rozporządzenia) akty i dokumenty, obejmujące przyrzeczenie sprzedaży majątku ruchomego lub nieruchomego, podlegają opłacie w wysokości 72%, przewidzianej w punkcie 1 art. 51 ros. Zb. ust. o opłatach.
§  7.
Na skutek uchylenia punktu 8 art. 57 ros. Zb. ust. o opł. (§ 5 niniejszego rozporządzenia) akty i dokumenty, obejmujące umowy sprzedaży lub dostawy przez właścicieli ziemskich i rolników płodów ich gospodarstwa rolnego, podlegają opłacie w wysokości 1%, przewidzianej w punkcie 1 art. 51 ros. Zb. ust. o opł. w brzmieniu ustalonem w punkcie c) art. 3 ustawy z dnia 16 lipca 1920 roku (Dz. U. R. P. № 73, poz. 498) i w punkcie b) § -u 2 rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 1920 r. (Dz. U. R. P. № 84, poz. 562).
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie w dwa tygodnie po ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024