Opłaty w postępowaniu rejestrowem na obszarze województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW SPRAWIEDLIWOŚCI I SKARBU W POROZUMIENIU Z MINISTREM PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 10 lipca 1922 r.
o opłatach w postępowaniu rejestrowem na obszarze województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.

Na podstawie art. 6 i 7 ustawy z dnia 7 kwietnia 1922 r. w przedmiocie podwyższenia i zrównania stawek przy niektórych opłatach stemplowych (należytościach) (Dz. U. R. P. № 38 poz. 315) zarządza się:
I.
Moc obowiązującą art. 7 przepisów przechodnich do dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o rejestrze handlowym (Dz. P. P. P. № 14 poz. 164) rozciąga się na obszar województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.
II.
Uchyla się pozycję 43 lit. i) austrjackiej taryf; należytościowej z dn 13 grudnia 1862 r. (Dz. p. p. № 89), ustawę austrjacką z dn. 24 lutego 1905 r. (Dz. p. p. № 32), punkt d) pozycji 16 taryfy, załączonej do cesarskiego rozporządzenia z dnia 15 września 1915 r. (Dz. p. p. № 279) oraz uwagi 3, 8 i 9 do powołanej pozycji 16.

Punkt b) pozycji 16 taryfy, załączonej do powołanego cesarskiego rozporządzenia, oraz uwagi 1 i 2 do tej pozycji, jak również pozycje 17 do 20-tej taryfy, tudzież §§ 1 do 13 tegoż cesarskiego rozporządzenia, nie będą stosowane w postępowaniu rejestrowem.

III.
Na podstawie art. 7 przepisów przechodnich do dekretu o rejestrze handlowym, powołanego w części I niniejszego rozporządzenia, wprowadza się dla obszaru wymienionego w części i niniejszego rozporządzenia następujące opłaty w postępowaniu rejestrowem:

A.

Opłaty od podań, świadectw, duplikatów i odpisów.

§  1. 1
Podania oraz protokuły, zastępujące podania, podlegają opłacie w wysokości 120.000 mk. określonej w poz. 9 taryfy, załączonej do rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 15 września 1923 r. (Dz. G. R. P. № 93, poz. 744) oraz w uwadze do poz. 1 do 9 tej taryfy, z uwzględnieniem zmian stawek wypływających z zastosowania art. 10 ustawy z 24 marca 1923 r. w przedmiocie wyrównania opłat" stemplowych oraz podatków: spadkowego i od darowizn (Dz. U. R. P. № 44, poz. 296).

Nadto w postępowaniu rejestrowem stosować należy pozycje 10, 16, 17, 18 i 20 tejże kary; oraz §§ 2, 4, 5, 7 do 15, dwa pierwsze ustępy § 21 i §§ 23 do 28 Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych" ogłoszonych rozporządzeniem z dnia 24 kwietnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 44, poz. 293), ze zmianą, że stawka opłaty od pokwitowania za przyjęcie podania ustanowiona w § 13 powołanych przepisów wynosi 12.000 mk. Do podań, do protokułów, zastępujących podania i do załączników stosuje siej § 79 austr. ustawy należytościowej z dnia 9 lutego 1850 r. (Dz. P. P. № 50) ; również stosuje mą ustęp drugi § 14 niniejszego rozporządzenia.

B.

Opłaty od wpisów do rejestru handlowego i do rejestru spółdzielni.,

a)

Postanowienia ogólne.

§  2.
Opłatę od wpisu (§§ 3 do 10) należy uiścić niezależnie od opłaty od podania (§ 1). Nie podlegają opłacie wpisy z urzędu.

b)

Wysokość opłaty.

§  3. 2
Firmy jednoosobowe uiszczają za wahnięcie do rejestru handlowego następujące opłaty.
a)
za wciągnięcie firmy (pierwszy wpis):
I kategorja handlowa 6.000.000 mk.
II " " 2.000.000 "
III " " 1.000.000 "
IV " " 500.000 "
I " przemysłowa 7.500.000 "
II " " 6.000.000 "
III " " 4.500.000 mk.
IV " " 3.000.000 "
V " " 1.800.000 "
VI " " 1.200.000 "
VII " " 500.000 "
b)
za każdy następny wpis, z wyjątkiem wymienionych w ustępach c) i d) §-u niniejszego oraz w §§ 7 i 8-połowę opłaty określonej w ustępie a);
c)
za wpis o zmianie siedziby i wpis zakładu filjalnego do rejestru zakładu głównego-2/10 tej opłaty;
d)
za wykreślenie firmy 3/10 tej opłaty.
§  4. 3
Spółki jawne handlowe i komandytowe oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością uiszczają za wciągnięcie do rejestru handlowego:
a)
za pierwszy wpis przy kapitale zakładowym do 20,000.000 mk. włącznie-podwójną opłatę. określoną w § 3 ust. a) stosownie do kategorji handlowej lub przemysłowej, przy kapitale zaś powyżej 20,000.000 mk. po 10.000 mk. od każdych następnych 10,000.000 mk., przyczem niepełne 10,000.000 mk. uważa się za pełne;
b)
za każdy następny wpis, z wyjątkiem wymienionych w ust. c) i d) oraz w § 7 i 8-6/10 opłaty, określonej w § 3 ust. a);
c)
za wpis o zmianie siedziby i wpis zakładu filjalnego do rejestru zakładu głównego-2/10 tej opłaty;
d)
za wykreślenie firmy-3/10 tej opłaty.
§  5. 4
Spółki akcyjne oraz komandytowo-akcyjne uiszczają za wciągnięcia do rejestru handlowego:
a)
za pierwszy wpis, przy kapitale zakładowym do 20,000.000 mk.-potrójną opłatą, określoną w § 3 ust. a) dla I-ej kategorji handlowej lub przemysłowej, stosownie do charakteru przedsiębiorstwa; przy kapitale zakładowym powyżej 20,000.000 mk. po 12.500 mk. od każdych następnych 10,000.000 rnk., licząc niepełne 10,000.000 mk. za pełne;
b)
za wpis o powiększeniu kapitału zakładowe go-opłatę określoną w ustępie a) od sumy, o którą kapitał zakładowy zostaje powiększony; przy zmniejszeniu kapitału - połowę opłaty określonej w ustępie a) od sumy, o którą kapitał zakładowy zostaje zmniejszony; w razie powiększenia kapitału zakładowego drogą przeszacowania książkowej wartości majątku: połowę opłaty określonej w ust. a), od sumy, o którą kapitał zakładowy zostaje powiększony;
c)
za wszelkie inne wpisy z wyjątkiem wymienionych w §§ 7 i 8 połowę opłaty, przewidzianej w § 3 ust. a) dla I kategorji handlowej lub przemysłowej.
§  6. 5
Spółdzielnie uiszczają za wciągnięcie do rejestru:
a)
za pierwszy wpis 400.000 mk.
b)
za wpis o zmianie statutu i za wykreślenie firmy 200.000 "
c)
za każdy inny wpis 100.000 "

Za wciągnięcie wzmianki o oddziale do rejestru zakładu głównego oraz za wpis zgłoszony w myśl art. 76 ust. 2 ustawy o spółdzielniach opłat się nie pobiera.

§  7.
Za wciągnięcie do rejestru handlowego firmy zakładu filjalnego, jeżeli zakład główny znajduje się w kraju, pobiera się następujące opłaty:
a)
od firm jednoosobowych - opłatę określoną w § 3 ust. a);
b)
od spółek jawnych handlowych, komandytowych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością-11/2opłaty, określonej w § 3 ust. a);
c)
od spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych - podwójną opłatę, określoną w § 3 ust. a) dla I kategorji handlowej lub przemysłowej;
d)
od spółdzielni - opłatą określoną w § 6 ust. a);
e)
za każdy następny wpis do rejestru zakładu filjalnego-opłaty określone za takież wpisy dla zakładu głównego.

Jeśli zakład filjalny należy do innej kategorji podatku przemysłowego niż zakład główny, to opłaty powyższe oblicza się według kategorji zakładu filjalnego.

§  8.
Za pierwszy wpis zakładu filjalnego, jeżeli zakład główny znajduje się zagranicą, pobiera się - o ile konwencje międzypaństwowe nie zawierają postanowień odmiennych:
a)
od firm jednoosobowych - podwójną opłatę określoną w § 3 ust. a);
b)
od spółek jawnych handlowych, komandytowych oraz spółek z ograniczoną odpowie dzialnością-potrójną opłatę, określoną w § 3 ust. a);
c)
od spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych poczwórną opłatę określoną w § 3 ust. a) dla I kategorji handlowej lub przemysłowej.

Za następne wpisy pobiera się opłaty, przewidziane za takież wpisy dla przedsiębiorstw krajowych.

§  9.
Jeżeli na podstawie jednego zgłoszenia następuje kilka wpisów do tegoż samego działu rejestru handlowego, wówczas uiszcza się tylko jedną opłatę, odpowiadającą temu wpisowi, za który przepisy niniejsze wyznaczają opłatę najwyższą.

Za wciągnięcie prokury uiszcza się zawsze opłatę osobną, równającą się opłacie za następny wpis.

§  10.
Jeśli pewne przedsiębiorstwo, z powodu zwolnienia od podatku przemysłowego, nie jest zaliczone do żadnej kategorji, uważa się je, celem stosowania niniejszego rozporządzenia, za należące do tej kategorji, do której byłoby zaliczone, gdyby podlegało temu podatkowi.

c)

Uiszczenie opłaty.

§  11.
Opłatę za wpis do rejestru uiszcza się bądź przez naklejenie znaczków stemplowych na po daniu o wpis bądź gotówką do rąk urzędnika sądowego, prowadzącego księgę pieniężną. W razie uiszczenia gotówką urzędnik, prowadzący księgę pieniężną zapisuje zapłaconą kwotę do "dziennika należytości stemplowych" (§ 1 rozporządzenia z dnia 28 września 1921 r. Dz. U. R. P. № 82 poz. 578), a na pierwszej stronicy podania potwierdza uiszczenie słowami "opłatę za wpis w kwocie uiszczono gotówką do poz. Dz. N. St. № ...... z r. ......".

W podaniu o wpis do rejestru handlowego winien petent wymienić kategorję podatku przemysłowego, według której obliczył opłatę za wpis.

O ile na skutek tego samego podania ma nastąpić wpis do rejestru zakładu głównego i do rejestru zakładu filjalnego, prowadzonego w innym sądzie, należy opłaty za obydwa wpisy uiścić równocześnie w sposób, podany w niniejszym paragrafie.

§  12.
W razie wniesienia podania o wpis do rejestru handlowego przed wykupieniem świadectwa przemysłowego za rok, w którym podanie wniesiono, winien petent, o ileby następnie wykupił świadectwo przemysłowe wyższej kategorji, niż wymieniona w podaniu, uiścić w ciągu dwóch tygodni po wykupieniu świadectwa, a w sposób, określony w § 11, różnicę między opłatą należną a opłatą uiszczoną.

Tak samo winien postąpić jeśliby za rok, w którym wniósł podanie o wpis, wykupił świadectwo przemysłowe wyższej kategorji, niż wymieniona w podaniu - na skutek sprawdzenia, dokonanego przez władzę skarbową (art. 47 ustawy o państwowym podatku przemysłowym, w brzmieniu, ustalonem rozporządzeniem z dn. 17 stycznia 1922 r. Dz. U. R. P. № 17, poz. 140).

d)

Skutki nieuiszczenia opłaty.

§  13.
Jeśli petent nie uiścił opłaty za wpis lub uiścił ją tylko w części, to w razie dozwolenia wpisu nie tylko obowiązany jest do uiszczenia kwoty, której brakuje, lecz nadto ulega grzywnie w pięciokrotnej wysokości kwoty nieuiszczonej.

Przepis powyższy, stosuje się również wówczas, gdy sąd zezwolił na wpis do rejestru handlowego za uiszczeniem opłaty, obliczonej według kategorji podatku, wymienionej w podaniu, a następnie wyszło na jaw, że petent już w dniu wniesienia podania o wpis posiadał świadectwo przemysłowe wyższej kategorji, niż ta, które, podał, tudzież w razie niedopełnienia lub spóźnionego dopełnienia obowiązku, przewidzianego w § 12.

§  14.
Władza skarbowa, wymierza opłatę oraz grzywnę (§ 13) i zawiadamia o wymiarze przez nakaz płatniczy, ilekroć doszło do jej wiadomości, że sąd zezwolił na wpis mimo nieuiszczenia opłaty lub uiszczenia w kwocie niższej, niż się należy lub że nie dopełniono obowiązku, przewidzianego w § 12.

Co do terminu płatności opłaty i grzywny, odsetek za zwłokę, środków prawnych, przedawnienia oraz właściwości przedmiotowej i miejscowej władz skarbowych stosują się odpowiednie przepisy, dotyczące należytości stemplowych.

e)

Zwrot nadpłat.

§  15.
W razie odmówienia wpisu, za który opłatę uiszczono, lub w razie uiszczenia opłaty w kwocie wyższej niż się należy, ma sąd równocześnie z załatwieniem podania o wpis orzec uchwałą oddzielną, że uiszczona opłata względnie nienależna nadwyżka ma być petentowi zwrócona. W uchwale tej należy wymienić sumę należną petentowi i przytem pełne marki wypisać słowami oraz podać adres petenta. Zarazem ma sąd na podaniu o wpis obok znaczków stemplowych, któremi uiszczono opłatę, względnie obok potwierdzenia o uiszczeniu gotówką (§ 11) umieścić uwagę o zwrocie nadpłaty i uwagę tę zaopatrzyć w pieczęć sądu.

Jeśliby sąd nie zarządził zwrotu nadpłaty równocześnie z załatwieniem podania o wpis, może to uczynić bądź z urzędu w ciągu lat trzech od dnia uiszczenia opłaty bądź na skutek podania strony, wniesionego w tymże terminie; podanie takie nie podlega należytości stemplowej.

Uchwałę, wydaną w myśl ustępu pierwszego lub drugiego niniejszego paragrafu, sąd przesyła izbie skarbowej, która zgodnie z tą uchwalą sporządza asygnację do kasy skarbowej, w której okręgu petent ma mieszkanie lub siedzibę.

IV.
Ze wzglądu na dokonane w art. 1 i 29 (punkcie 1) ustawy z dnia 17 grudnia 1921 r. (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 2, poz. 7) uchylenie działów I i II austrjackiej ustawy o bezpośrednich podatkach osobistych i zastąpienie z dniem 1 stycznia 1922 r. podatku "zarobkowego" podatkiem "przemysłowym"-pozycja 43 lit. l) austr. taryfy należytościowej (w brzmieniu, ustalonem austr. ustawą z dnia 24 lutego 1905 r. Dz. P. P. № 32), o ile dotyczy obliczenia należytości według wysokości podatku zarobkowego, nie będzie stosowana w przypadkach, w których wpis do rejestru handlowego nastąpił po dniu 31 grudnia 1921 r., lub w których mimo wcześniejszego wpisu nie nastąpił wymiar podatku zarobkowego za czas, poprzedzający dzień 1 stycznia 1922 r. (§§ 65 i 117 austr. ust. o bezp. pod. osób.).
V.
Część IV niniejszego rozporządzenia wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Inne przepisy niniejszego rozporządzenia uzyskują moc obowiązującą w dwa tygodnie po ogłoszeniu.

§ 1. części III ma zastosowanie do podań, wniesionych od czasu wejścia w życie tego paragrafu, tudzież do świadectw (w szczególności też do duplikatów oraz do odpisów, zaopatrzonych w poświadczenia zgodności z pierwopisem), których data nie jest wcześniejsza od daty wejścia w życie § 1. Do odpisów i wyciągów, sporządzonych przez sąd, a nie-zaopatrzonych w zaświadczenie zgodności z pierwopisem, stosuje się § 1, jeśli odpis lub wyciąg wydano stronie po wejściu w życie powołanego paragrafu.

§§ 2 do 15 części III stosują się w przypadkach, w których podanie o wpis wniesiono po wejściu w życie powołanych paragrafów.

Rozporządzenie niniejsze obowiązuje na obszarze województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego.

1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 września 1923 r. (Dz.U.23.96.767) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 1923 r.
2 § 3:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 września 1923 r. (Dz.U.23.96.767) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 1923 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 listopada 1923 r. o opłatach w postępowaniu rejestrowem na obszarze Sądów Apelacyjnych: krakowskiego i lwowskiego oraz Sądu Okręgowego cieszyńskiego. (Dz.U.23.124.1009) z dniem 24 grudnia 1923 r.

3 § 4:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 września 1923 r. (Dz.U.23.96.767) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 1923 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 listopada 1923 r. o opłatach w postępowaniu rejestrowem na obszarze Sądów Apelacyjnych: krakowskiego i lwowskiego oraz Sądu Okręgowego cieszyńskiego. (Dz.U.23.124.1009) z dniem 24 grudnia 1923 r.

4 § 5 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 września 1923 r. (Dz.U.23.96.767) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 1923 r.
5 § 6:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 września 1923 r. (Dz.U.23.96.767) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 1923 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 listopada 1923 r. o opłatach w postępowaniu rejestrowem na obszarze Sądów Apelacyjnych: krakowskiego i lwowskiego oraz Sądu Okręgowego cieszyńskiego. (Dz.U.23.124.1009) z dniem 24 grudnia 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024