Tymczasowa instrukcja o przekazywaniu przesyłek celnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SKARBU, KOLEI ŻELAZNYCH ORAZ PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 28 lipca 1922 r.
w przedmiocie tymczasowej instrukcji o przekazywaniu przesyłek celnych.

§  1.
Na zasadzie art. 21 rozporządzenia o taryfie celnej z dnia 11 czerwca 1920 r. (Dz. U. R. P. № 51, poz. 314) oraz na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) wprowadza się dołączoną przy niniejszym tymczasową instrukcję o przekazywaniu przesyłek celnych.
§  2.
Postanowienia tej instrukcji nie naruszają specjalnych przepisów, dotyczących przekazywania przesyłek w uprzywilejowanym ruchu tranzytowym, ustalonym na zasadzie osobnych umów sąsiedzkich.
§  3.
Stosowane dotychczas na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz na obszarze W. M. Gdańska rozporządzenia i przepisy w przedmiocie przekazywania zagranicznych przesyłek nieoclonych uchyla się, o ile są sprzeczne z dołączoną instrukcją.
§  4.
Instrukcja ta wchodzi w życie z dniem 1 października 1922 r. i obowiązuje na całym obszarze celnym Rzeczypospolitej Polskiej wraz z W. M. Gdańskiem.

ZAŁĄCZNIK 

Tymczasowa instrukcja o przekazywaniu przesyłek celnych.

§ 1.
Przesyłki przeznaczone do ostatecznej odprawy w innym urzędzie celnym, a nie w tym, do którego przybyły z zagranicy, oraz przesyłki, które mają być przewiezione do obcego państwa przez polski obszar celny (tranzyt), winny być przekazane za pomocą list przekazowych według dołączonych wzorów N° 1 względnie N° 3 do urzędu wyznaczonego do ostatecznej odprawy, lub do granicznego urzędu celnego, upoważnionego do wywozu towarów poza granicą polskiego obszaru celnego.
§  2.
Wszystkie kolejowe urzędy celne, mające nieprzerwalne między sobą połączenie, są upoważnione w ramach obowiązujących przepisów celnych do wzajemnego przekazywania sobie towarów pod warunkiem, aby urząd celny, do którego przekazano towar, znajdował się na stacji przeznaczenia, lub na linji przewozu towaru.

Przekazywanie towarów do urzędów celnych, leżących poza stacją przeznaczenia lub na linji bocznej, nieustanowiącej linji przewozu towaru, jest wzbronione.

Kolejowe stacje rozdzielcze winny baczyć, aby przekazane przesyłki celne były skierowane tą drogą, przy której znajduje się wymieniony w liście przekazowej względnie zielonych nalepkach, urząd celny.

Kierowanie tego rodzaju przesyłek celnych na drogi okólne z pominięciem wyznaczonego urzędu celnego jest surowo wzbronione.

§  3.
Towary szybko psujące się, zwierzęta żywe, surowe produkty zwierzęce, rośliny, zwłoki, oraz towary jednolite, całowagonowe, nienastręczające trudności pod względem taryfowania, a przeznaczone dla polskiego obszaru celnego, winny być odprawiane ostatecznie na granicy.

Przewóz tranzytowy przez obszar celny polski zwłok, zwierząt żywych, oraz surowych produktów zwierzęcych, odbywa się na zasadzie osobnych przepisów policyjno-sanitarnych.

§  4.
Stan wagonów przeznaczonych do przewozu przekazanych towarów winien być taki, aby przewóz przesyłek był zabezpieczony od kradzieży i uszkodzeń.

Okna wagonów zawierających przesyłki celne, winny być odpowiednio zabezpieczone, aby nie mogły być otwarte w drodze.

§  5.
Przekazywane towary winny być w zasadzie przewożone w wagonach krytych.

W razie niemożności pomieszczenia sztuk w wagonach krytych np. niektórych maszyn, kotłów i t. d. zezwala się na przewóz ich w wagonach niekrytych.

§  6.
Przekazywanie towarów odbywa się pełnemi ładunkami wagonowemi, lub też oddzielnemi przesyłkami (sztukami).

Przybyłe do granicznego urzędu pełne ładunki wagonowe, o ile zawartość wagonu jest całkowicie przeznaczona do jednego urzędu, mogą być przekazane bez przeładowania z pozostawieniem na wagonie plomb stacji zagranicznej. W tym wypadku urząd celny wejściowy zawiesza dodatkowo plomby celne, przyczem kolej sporządza listę przekazową na podstawie danych, zawartych w kolejowym liście przewozowym. O ile zaś zajdzie potrzeba rozdzielenia przesyłek w celu przekazania ich do różnych urzędów, przesyłki winny być sprawdzone z dokumentami co do wagi, znaków, rodzaju i stanu opakowania.

§  7.
Przewóz towarów przekazanych odbywa się zasadniczo pod zamknięciem celnem. O ile kryty wagon, lub nadający się do zamknięcia celnego przedział krytego wagonu, zawierają wyłącznie przesyłki celne, urząd celny zawiesza plomby celne na wagonie lub oddzielnym przedziale obok plomb kolejowych.

W wypadkach przekazywania towarów w wagonie niekrytym, lub też drobnych przesyłek (oddzielnych sztuk) w wagonach zbiorowych ogólnych, urząd celny decyduje, czy i w jaki sposób ma być na te przesyłki nałożone zamknięcie celne, zabezpieczające całość towaru.

W każdym razie przesyłki w opakowaniu, przewożone w wagonach bez zamknięcia celnego, zasadniczo winny być zaopatrzone w plomby celne.

§  8.
Ładowanie do wagonów przesyłek celnych, przeznaczonych do przekazania do innych urzędów celnych, zarówno z magazynów kolejowo-celnych, jak i prywatnych, winno odbywać się pod kontrolą kolei i urzędu celnego.

Urząd celny w takich wypadkach obowiązany jest sprawdzić zgodność załadowanych przesyłek z listą przekazową pod względem cech, ilości, wagi, rodzaju opakowania i t. d. i zgodność tą stwierdzić na liście przekazowej.

§  9.
Sporządzanie list przekazowych (§ 1) należy wyłącznie do obowiązku kolei.

Listy przekazowe sporządza kolej oddzielnie na każdą przesyłkę w. trzech identycznych egzemplarzach, wypełniając je według rubryk i oznaczając egzemplarze odręcznie literami: A, B, C, poczem przedstawia je urzędowi celnemu.

Przedstawione przez kolej listy przekazowe urząd celny sprawdza i zapisuje do rejestru przekazowego (wzór № 2) uwidaczniając numer kolejny rejestru przekazowego u góry listy (np. Towarowa lista przekazowa № 803).

Po zapisaniu do rejestru oraz poświadczeniu listy i odnotowaniu w niej ilości zawieszonych plomb na wagonie względnie przesyłkach, urząd celny zwraca kolei egzemplarz F\, który to egzemplarz kolej dołącza do listu przewozowego odnośnej przesyłki w sposób trwały, aby nie mógł zaginąć w drodze.

Z pozostałych dwóch egzemplarzy listy nadawczy urząd celny przesyła egzemplarz B wraz z ewentualnemi innemi dokumentami celnemi urzędowi celnemu odbiorczemu w sposób wskazany w § 11 niniejszej instrukcji, zaś egzemplarz C zatrzymuje urząd nadawczy we własnem archiwum.

Za przesyłkę należy uważać całkowitą ilość towaru objętą jednym listem przewozowym.

O ile wagon zawiera przekazowe przesyłki, przeznaczone wyłącznie dla jednego urzędu celnego odbiorczego, można te przesyłki przekazać sumarycznie

za pomocą wspólnej listy przekazowej, za jedną pozycją rejestru przekazowego, uwidaczniając w takiej liście przekazowej szczegółowo według rubryk wszystkie przesyłki, znajdujące się w wagonie, podług odnośnych kolejowych listów przewozowych.

W każdym razie za jedną listą przekazową nie wolno przekazywać więcej ponad jeden wagon.

Listy przekazowe winny być sporządzone dokładnie, czytelnie, przyczem napisane wyrazy i cyfry nie mogą być ani wycierane, ani skreślane. Ewentualne konieczne poprawki winny być uskuteczniane przez przekreślenie pierwotnego tekstu i wpisanie pod nim nowego. Poprawka winna być stwierdzona wzmianką o tem i podpisem urzędnika.

Urzędy celne nie mają prawa przyjmować od kolei list przekazowych, sporządzonych wbrew powyższym wskazówkom.

Listy przekazowe wystawione przez osoby prywatne (np. ekspedytorów i t. d.) nie mogą być przyjmowane przez urzędy celne.

§  10.
Na wagony zawierające wyłącznie przesyłki celne kolej winna nakleić zielone nalepki według podanego niżej wzoru:
Urząd Celny nadawczy .................................................
Lista przekazowa № .................. dn. ............................
Zagraniczny towar nieoclony dostawić do Urzędu Celnego w .............

100 X 160 m/m.

Takie same nalepki ze wskazaniem urzędów celnych nadawczego oraz odbiorczego, numeru i daty listy przekazowej kolej obowiązana jest nakleić na każdą sztukę przesyłek, przekazywanych pojedyncze w wagonach, na które nie nałożono zamknięcia celnego.

Na kolejowych listach przewozowych, cedułach oraz wykazach ładunkowych, odnoszących się do przekazowych przesyłek, winna kolej nakleić u góry polewej stronie w sposób widoczny i trwały nalepki zielone według poniżej podanego wzoru po uprzedniem wpisaniu do nich nazwy urzędu nadawczego, numeru i daty listy przekazowej oraz urzędu celnego odbiorczego:

Urząd Celny nadawczy .................................................
Lista przekazowa № .................. dn. ............................
Zagraniczny towar nieoclony dostawić do Urzędu Celnego w .............

35 X 110 mm.

§  11.
Przeznaczone dla danego urzędu odbiorczego egzemplarze list przekazowych oznaczone literą B wraz z innemi dokumentami celnemi, dotyczącemi przesyłek oraz spisem przesyłanych dokumentów urząd celny wkłada do specjalnych do tego celu kopert zielonych z napisem:

"Terminowe"

Dokumenty celne

Dostarczyć do urzędu celnego w ..........

Do czasu zaopatrzenia urzędów celnych w powyższe zielone koperty specjalne, należy dokumenty celne przesyłać w zwykłych kopertach, względnie paczkach, nalepiając na nich po obydwóch stronach nalepki zielone większego formatu z odręcznym napisem według przytoczonego powyżej wzoru. Koperty względnie paczki z omawianemi dokumentami urząd celny nadawczy oddaje za pokwitowaniem ekspedycji bagażowej, która obowiązana jest odesłać przyjęte koperty i pakiety do stacji docelowej najbliższym pociągiem osobowym, nie wyłączając pociągów kurjerskich i ekspresów. Stacja docelowa po przybyciu omawianych kopert i pakietów winna niezwłocznie doręczyć je za pokwitowaniem urzędowi celnemu odbiorczemu.

Funkcjonarjusze ekspedycji bagażowej oraz konduktorzy bagażowi, mając na widoku ważność omawianych dokumentów oraz przeświadczenie, że opóźnienie dostarczenia tego rodzaju dokumentów urzędowi celnemu odbiorczemu wstrzyma odprawę przesyłek, winni zwracać szczególniejszą uwagę, aby tego rodzaju korespondencja nigdzie nie była zatrzymaną. Zwłaszcza ekspedycje bagażowe stacji węzłowych winny baczyć, aby dokumenty te były odsyłane do stacji przeznaczenia bez zatrzymywania możliwie bezpośredniemi pociągami.

W wyjątkowych razach, o ile wymagają tego warunki miejscowe, mogą urzędy celne przesyłać koperty z dokumentami przekazowemi listami poleconemi pocztą.

Urząd celny winien odnotować w rejestrze przekazowym numery kopert względnie paczek z przekazowemi dokumentami oraz sposób ich wysiania urzędowi odbiorczemu.

§  12.
Upoważniony funkcjonarjusz stacji kolejowej, przeznaczonej do odprawy przekazanych przesyłek, niezwłocznie po otrzymaniu odnośnych kolejowych listów przewozowych odłącza znajdujące się przy nich egzemplarze list przekazowych F\ i wręcza je za pokwitowaniem urzędowi celnemu odbiorczemu.

Urząd celny odbiorczy po otrzymaniu od kolei egzemplarzy list przekazowych A, odłączonych od kolejowych listów przewozowych, zapisuje je do swego rejestru przywozu i przystępuje łącznie z koleją do sprawdzenia przekazanych przesyłek.

Zgodność przybyłych przesyłek z listami przekazowemi potwierdza urząd celny na listach przekazowych za pomocą wpisania daty, wyciśnięcia pieczęci urzędu celnego i podpisu urzędnika celnego w rubryce "potwierdzenie odbioru".

Egzemplarze list przekazowych B, otrzymane w kopertach względnie paczkach, wypełnia urząd jak powyżej i zwraca niezwłocznie urzędowi celnemu nadawczemu, jako potwierdzenie odbioru przesyłek.

Urząd celny nadawczy po otrzymaniu zwrotnej listy przekazowej B z potwierdzeniem odbioru przesyłek notuje w swoim rejestrze przekazowym i trzecim egzemplarzu listy przekazowej C datę i pozycję urzędu odbiorczego, poczem listy przekazowe zwrotne B dołącza do rejestru przekazowego.

§  13.
W razie skonstatowania braku sztuk przekazanych przesyłek, uszkodzeń, oraz różnicy w wadze poszczególnych sztuk ponad 5% wagi surowej winna być zrobiona o tem przez urząd celny adnotacja na odnośnej liście przekazowej i podpisana przez urzędnika celnego i funkcjonariusza kolejowego, uskuteczniającego wyładowanie towaru.

Niezależnie od tego kolej sporządza protokuł w trzech egzemplarzach, który winien być podpisany przez funkcjonarjusza kolejowego oraz zaświadczony przez urzędnika celnego.

Jeden egzemplarz takiego protokułu ma być niezwłocznie po sporządzeniu doręczony urzędowi celnemu, który odsyła go wraz ze zwrotną listą przekazową urzędowi celnemu nadawczemu celem wdrożenia postępowania karno-skarbowego.

§  14.
Po uskutecznieniu ostatecznej odprawy celnej towarowych przesyłek przekazowych kolejowe ajencje celne winny, o ile chodzi o przesyłki nadane w bezpośredniej komunikacji do stacji leżących po za stacją, na której uskuteczniono odprawę celną, skasować w sposób widoczny przekazowe nalepki zielone na odnośnych dokumentach kolejowych, a niezależnie od tego wycisnąć na tych dokumentach pieczęć według podanego niżej wzoru i wpisać nazwę urzędu celnego, datę i numer deklaracji celnej:
Odprawa celna ostateczna dokonana
w Urzędzie Celnym w ................................................
dnia ...............................................................
według deklaracji celnej № .........................................
Kolejowa ajencja celna w ...........................................
(Podpis)

9 X 5 m/m

Kolejowe ajencje celne winny baczyć, aby data odprawy i numer deklaracji były wpisane dokładnie, zgodnie z odnośnemi dokumentami celnemi.

§  15.
Przesyłki przekazowe przybyłe do danego urzędu odbiorczego mogą być ponownie przekazane do innego urzędu celnego jedynie za zezwoleniem urzędu celnego i za nowemi listami przekazowemi

W nowowystawionych listach przekazowych na leży dokładnie uwidocznić kraj pochodzenia przesyłki oraz z jakiego granicznego urzędu i za jaką listą była pierwotnie przekazana.

§  16.
Towary zrewidowane, od których należności celne mają być przez stronę uiszczone w innym urzędzie celnym, przekazuje się za pomocą list przekazowych w sposób przyjęty dla towarów nierewidowanych, przyczem w listach tych urząd winien zaznaczyć, że towar jest zrewidowany, oraz wpisać w nich daty i numery deklaracji. Oryginalna deklarację celną wraz z duplikatem i listą przekazową B. dotyczącą zrewidowanego towaru przesyła urząd nadawczy urzędowi odbiorczemu pocztą.

Jednocześnie urząd nadawczy przesyła urzędowi odbiorczemu odnośną kartę zgłoszenia statystycznego.

§  17.
Zamknięcie celne może być zdjęte tylko przez urząd celny. Zdjęcie zamknięcia celnego z wagonów dokonywa urząd celny przy udziale przedstawiciela kolei.

W razie uszkodzenia w drodze wagonu z przekazanym ładunkiem i potrzeby przeładowania ładunku stacja kolejowa, która wagon zatrzymała, zawiadamia o tem najbliższy urząd celny telegraficznie.

Urząd celny po otrzymaniu telegramu winien niezwłocznie delegować urzędnika z plombownicą i plombami do sprawdzenia zawartości uszkodzonego wagonu.

Do czasu przybycia urzędnika celnego stacja kolejowa winna przedsięwziąć wszelkie środki celem zabezpieczenia całości ładunku.

Urzędnik celny po przybyciu na stację, gdzie zatrzymano uszkodzony wagon, sprawdza zawartość jego razem z funkcjonarjuszem kolejowym, poczem po przeładowaniu i zawieszeniu nowych plomb celnych i kolejowych sporządza w trzech egzemplarzach protokuł, z których jeden pozostaje na stacji kolejowej, drugi dołącza się do listy przekazowej, znajdującej się przy kolejowym liście przewozowym, trzeci zaś winien być odesłany do urzędu nadawczego, celem dołączenia do odpowiedniej listy przekazowej.

Jednocześnie z dołączeniem protokułu urzędnik celny notuje na liście przekazowej daty o przeładowaniu zawartości wozu i zawieszeniu nowych plomb.

O ile zajdzie wypadek zerwania w drodze plomby celnej, a kolejowe plomby będą w całości, nie należy wzywać urzędu celnego do rewizji wagonu

W tym wypadku stacja kolejowa łącznie z władzą policyjną względnie administracyjną sporządza protokuł o zerwaniu plomby celnej i stanie innych plomb na wagonie i dwa odpisy takiego protokułu dołącza do dokumentów kolejowych, na liście zaś przekazowej, dołączonej do kolejowego listu przewozowego, uskutecznia odpowiednią adnotacje.

§  18.
Dodatkowe zlecenie nadawcy o zatrzymaniu przesyłek celnych w drodze, zwrocie z powrotem zagranicę, zmianie stacji przeznaczenia i t. d. może być przez kolej wykonane w ramach obowiązujących przepisów na stacji granicznej za zezwoleniem granicznego urzędu celnego, a jeżeli przesyłka została już przekazana do innego urzędu celnego - jedynie po przybyciu przesyłki do wyznaczonego urzędu celnego odbiorczego i za zezwoleniem tego ostatniego.
§  19.
Przekazywanie bagażów odbywa się za pomocą list przekazowych według wzoru № 3 w sposób przyjęty do przekazywania towarów, przyczem w odpowiednich rubrykach wpisuje się pozycje rejestru przywozu, stację nadawczą i odbiorczą, numery kwitów bagażowych, ilość sztuk, rodzaj opakowania i t. d.

Dla przekazowych przesyłek bagażowych urzędy celne mają prowadzić oddzielne rejestry przekazowe na formularzach rejestrowych przyjętych dla przesyłek towarowych.

§  20.
Każda sztuka bagażu, o ile nie jest wysyłana w wagonie lub oddzielnym przedziale wagonu pod zamknięciem celnem, winna być zaopatrzona w plomby celne i nalepki zielone większe (§ 10).
§  21.
Ceduły bagażowe winny być zaopatrzone w małe zielone nalepki, przyczem odnośny egzemplarz A listy przekazowej ma być trwale przymocowany do ceduły bagażowej (§ 9 i 10).
§  22.
Przekazane do danego urzędu celnego bagaże nie mogą być cofnięte z drogi bez zezwolenia urzędu celnego, ani też wydane na stacji pośredniej przed uskutecznieniem rewizji celnej.
§  23.
W razie przybycia przekazanego bagażu bez dokumentów celnych, urząd celny, na żądanie strony, dokonywa ostatecznej odprawy na zasadzie zastępczych list przekazowych, które kolej winna sporządzić w dwóch egzemplarzach na podstawie kwitu bagażowego i zielonych nalepek.

Jeżeli w ciągu 14 dni oryginały list przekazowych nie nadejdą do urzędu odbiorczego ten ostatni odsyła jeden egzemplarz zastępczych list wraz z odpowiednią adnotacją do urzędu nadawczego, jako potwierdzenie odbioru.

§  24.
Urzędy celne wewnętrzne są upoważnione do uskuteczniania na prośbę stron, rewizji celnej wywozowej towarów, rzeczy przesiedlenia, oraz bagażów.

W tym celu urząd wewnętrzny w zastępstwie urzędu granicznego przyjmuje od strony deklarację wywozową i oznajmienie statystyczne, oraz wszelkie inne dokumenty potrzebne do odprawy wywozowej.

Po dokonaniu rewizji przesyłek urząd celny wewnętrzny nakłada zamknięcie celne i przekazuje je w sposób wskazany w tej instrukcji za listą przekazową do właściwego granicznego urzędu celnego celem ostatecznego wywozu zagranicę.

Urząd celny wewnętrzny nie wpisuje wspomnianej wyżej deklaracji wywozowej, do swego rejestru, a tylko robi odpowiednią adnotację w rejestrze przekazowym.

Deklarację powyższą wraz z oznajmieniem statystycznem wewnętrzny urząd celny dołącza do listy przekazowej B, w której zaznacza, że rewizję wywozową już uskuteczniono.

Urząd celny wyjściowy ogranicza się w takich wypadkach jedynie do sprawdzenia całości zamknięcia celnego, porównania przesyłki z listą przekazową i po zdjęciu plomb z przesyłki wypuszcza ją zagranicę. Deklaracje; celną otrzymaną z urzędy wewnętrznego urząd celny wyjściowy zapisuje do rejestru wywozowego.

§  25.
Dla dostawy do odbiorczych urzędów celnych przekazanych przesyłek wyznacza się kolejom następujące terminy:
a)
dla przesyłek wysłanych za listami przewozowemi - cztery tygodnie od daty przekazania,
b)
dla przesyłek wysłanych za kwitami bagażowemi - dwa tygodnie od daty przekazania.

Jeżeli w ciągu wyznaczonych powyżej terminów urząd nadawczy nie otrzyma od urzędu odbiorczego odnośnych list przekazowych B z potwierdzeniem przybycia przekazanych przesyłek, porozumiewa się drogą korespondencji z urzędem odbiorczym.

O ile urząd odbiorczy doniesie, że przesyłek tam nie dostawiono, urząd nadawczy zawiadamia o tem kolej, która obowiązana jest niezwłocznie wszcząć poszukiwania przesyłek.

Jeżeli w ciągu czterech tygodni od daty zawiadomienia przesyłki nie będą odszukane i dostarczone właściwemu urzędowi odbiorczemu, urząd celny nadawczy ściąga należności celne od kolei, która przyjęła do przewozu przekazane przesyłki, względnie wdraża przeciwko winnym postępowanie skarbowo-karne.

Wzór № 1

TOWAROWA LISTA PRZEKAZOWA №

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór № 2.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór № 3.

BAGAŻOWA LISTA PRZEKAZOWA №

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024