Bezpośrednia komunikacja towarowa pomiędzy stacją Wiedeń Dworzec Północny (Nordbahnhof) a Rumunją przez Czechosłowację i Polskę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 lipca 1922 r.
o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy stacją Wiedeń Dworzec Północny (Nord-bahnhof) a Rumunją przez Czechosłowacją i Polskę.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. Pr. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Pomiędzy Rumunją a stacją Wiedeń Dworzec Północny (Nordbahnhof) będą dokonywane w myśl porozumienia pomiędzy interesowanemi zarządami kolejowemi od dnia 1 lipca 1922 r. bezpośrednie przewozy towarów na szlaku Breclava (Lundenburg) - Petrovice ve Slesku - Śniatyn Załucze - Grigore Ghica Voda.

Przewóz przesyłek odbywa się na zasadzie postanowień Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi (Konwencja Berneńska) z dnia 14 października 1890 r. wraz ze wszystkiemi dodatkami oraz wspólnemi postanowieniami do tej Konwencji, jednak z następującemi wyjątkami:

A. Do przewozu będą przyjmowane tylko przesyłki wagonowe; jako takie będą uważane wszelkie przesyłki, za które opłata przewozowa pobieraną jest conajmniej za 5.000 kg.

B. O ile stacja wysyłająca przyjęła przez pomyłkę list przewozowy bez przekładu, przewidzianego w art. 2 ustępu (3) postanowień wykonawczych do art. 6 Konwencji Międzynarodowej, to zdawcza stacja graniczna obowiązana jest dokonać tego tłumaczenia. W tym razie kolej poczytywaną będzie za mandatarjusza nadawcy, który ponosi odpowiedzialność za skutki niedokładnego lub mylnego tłumaczenia.

C. Nadawca winien wypisać w liście przewozowym wyżej podaną drogę przewozu. Listy przewozowe nie zawierające tej wzmianki mogą być nie przyjęte.

D. Przewóz konwojentów, z wyjątkiem osób towarzyszących przesyłkom zwierząt i taborowi, biegnącemu na własnych kołach, jest niedopuszczalny.

E. Z przewozu są wyłączone:

a) Złoto, srebro i platyna w sztabach, proszku i wyrobach, pieniądze i monety ze szlachetnych metali, papiery wartościowe, dokumenty, drogie kamienie, perły prawdziwe, cenne koronki, cenne hafty oraz wszelkie inne kosztowności, następnie dzieła sztuki, jako to: malowidła, obrazy, posągi i przedmioty z bronzu, antyki o wartości artystycznej, przyczem do "innych kosztowności" zalicza się te przedmioty, które według obowiązujących postanowień dla wewnętrznej komunikacji są uważane jako takie w Austrji lub Czechosłowacji, Polsce lub Rumunji.

(1) W Austrji: wyroby ze złota, srebra, platyny, drogie kamienie i prawdziwe perły, zegarki precyzyjne, tiule z czystego jedwabiu, aksamity z czystego jedwabiu farbowane, wytłaczane albo haftowane oraz wyroby z nich, aksamity i materje w desenie z czystego jedwabiu do pokrycia mebli, dywany jedwabne, szczególnie cenne futra jako to: bobry, lisy niebieskie chinchilla, gronostaje, kuny, łasice, wydry, karakuły, foki, wydry, morskie, lisy srebrne, skunksy i sobole oraz wyroby z nich, pióra strusie, rajery i marabuty tudzież wyroby z nich, olejek różany.

(2) W Rzeczypospolitej Czechosłowackiej: korale, wyroby ze złota, srebra i platyny, szczególnie cenne futra, filmy.

(3) W Polsce: tylko przedmioty wyszczególnione pod lit. a).

(4) W Rumunji: tylko przedmioty wyszczególnione pod lit. a).

F. Opłaty przewozowe, oraz inne należności obliczane będą według taryf wewnętrznych i istniejących ewentualnie taryf związkowych za wskazaną, drogę przewozu.

Dla obliczania przewoźnego przy przejściu przesyłki z jednej kolei na inną miarodajne są taryfy, obowiązujące w dniu przejścia przesyłki.

Przy przekartowaniu stosowane będą taryfy obowiązujące odnośną stację w dniu przekartowania.

G. Opłaty przewozowe i dodatkowe podlegają ofrankowaniu w obydwu kierunkach do granicy polsko-rumuńskiej; za dalszą zaś przestrzeń są przekazywane na odbiorcę.

Opłaty dodatkowe, koszta formalności celnych i wydatki w gotowiźnie, powstałe w drodze na stacjach austryjackich, czechosłowackich lub polskich, będą pobierane dodatkowo od nadawcy na stacji Wiedeń Dworzec północny.

Opłaty dodatkowe i innne należności, powstałe na stacjach rumuńskich, będą pobierane na rumuńskich stacjach nadawczych lub odbiorczych.

H. Jeżeli wskutek przerw w ruchu kolejowym lub nadzwyczajnych przeszkód komunikacyjnych koleje zmuszone będą przesyłać przesyłki drogą okólną to przewoźne oblicza się za drogę istotnie przebytą.

I. Do listu przewozowego oprócz dokumentów dotycząch wypełnienia przepisów celnych, podatkowych lub policyjnych, nadawca obowiązany jest przedstawić dokumenty, wydawane na prawo wwozu, przewozu tranzytem i wywozu przesyłki. Kolej nie ma obowiązku sprawdzania dokładności i zupełności tych dokumentów.

Jeżeli się okaże brak lub niedokładność należnych dokumentów, wówczas może nastąpić odmowa przyjęcia przesyłki do przewozu. Gdy brak taki lub niedokładność zostanie stwierdzoną dopiero w drodze, to dalszy przewóz może być wstrzymany, przesyłka zaś oddaną do rozporządzenia nadawcy.

J. Obciążanie przesyłek zaliczeniami i zaliczkami w gotowiźnie jest niedopuszczalne.

K. Dodatkowe zlecenia nadawcy w mysi art. 15 Konwencji Międzynarodowej są dopuszczalne wówczas tylko dopóki przesyłka nie przekroczyła granicy państwa.

Jeżeli przesyłka znajduje się już poza granicą państwa, gdzie była nadaną, to zlecenie dodatkowe może być uczynione przed wykupieniem listu przewozowego przez odbiorcę tylko co do zmiany osoby odbiorcy - o ile zlecenie dodatkowe nie jest uczynione według art. 18 lub 24 Konwencji Międzynarodowej.

L. Do sądowego lub pozasądowego zgłoszenia roszczeń do kolei z powodu zaginięcia przesyłki, braku wagi lub uszkodzenia oraz przekroczenia terminu dostawy uprawniony jest, dopóki listu przewozowego nie wykupiono, tylko nadawca i to tylko do kolei nadawczej, po wykupieniu zaś listu przewozowego tylko odbiorca i to tylko do kolei odbiorczej.

M. Roszczenia o zwrot nadpłat może wnosić tylko ten, kto nadwyżkę zapłacił i to tyko do kolei, która nadwyżkę pobrała.

N. Ubezpieczenie dostawy jest niedopuszczalne.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.53.493

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Bezpośrednia komunikacja towarowa pomiędzy stacją Wiedeń Dworzec Północny (Nordbahnhof) a Rumunją przez Czechosłowację i Polskę.
Data aktu: 08/07/1922
Data ogłoszenia: 18/07/1922
Data wejścia w życie: 18/07/1922