Opłaty stemplowe od podań oraz świadectw urzędowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU W POROZUMIENIU Z MINISTRAMI SPRAW WEWNĘTRZNYCH, SPRAWIEDLIWOŚCI, ORAZ POCZT I TELEGRAFÓW
z dnia 8 maja 1922 r.
w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych.

Na podstawie art. 6 i 7 ustawy z dn. 7 kwietnia 1922 r. w przedmiocie podwyższenia i zrównania stawek przy niektórych opłatach stemplowych (należytościach) (Dz. U. R. P. № 38 poz. 315), art. 12 ustawy z dn. 31 lipca 1919 r. o tymczasowej organizacji władz i urzędów skarbowych (Dz. P. P. P. № 65 poz. 391) oraz art. II ustawy austrjackiej z dnia 24 lutego 1905 r. [austr. Dz. u. p. № 32], zarządza się.

I.

Moc obowiązującą przepisów następujących:
1)
§§ 33, 36, 66 i 67 austrjackiej ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r. [austr. Dz. u. p. № 50] jak również § 81 tejże ustawy, o ile nie ulega uchyleniu na skutek ustępu II (punktu c) rozporządzenia niniejszego;
2)
następujących pozycji austrjackiej taryfy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r. [austr. Dz. u. p. № 50] względnie z dn. 13 grudnia 1862 r. [austr. Dz. u. p. № 89]: 17 lit. c), 44 lit. e), f), g), 1), s), 79 lit. a 1, 117 lit. a, m), jak również:: 2 lit. a), 7 lit. g), h), 43 lit. b 1, b 2- w brzmieniu ustalonem w punktach 1 i 2 art. 1 względnie w punktach 2 i 3 art. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1920 r. (Dz. U. R. P. № 38 poz. 315) 44 lit a, o Ile nie ulega uchyleniu na skutek punktu 5 artykułu 1 ustawy z dn. 7 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 38 poz. 315) i na skutek ustępu 11) punktu d) niniejszego rozporządzenia;
3)
§ 5 ustawy austriackiej z dn. 7 czerwca 1383 r., [austr. Dz. u. p. № 92] oraz § 13 ustawy austrjackiej z dn. 7 czerwca 1883 r. [austr. Dz. u. p. № 94], o ile ta przepisy dotyczą opłat od podań;
4)
§ 4, ustępu f) pruskiej ustawy e opłatach stemplowych oraz pozycji 43 pruskiej taryfy stemplowej w brzmieniu ustalonem w punkcie 6 art. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1922 r. (Dz. (J. R. P. № 38 poz. 315);
5)
następujących artykułów dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. (Dz. P. P. P. № 14 poz. 145): 1 do 3; 5, 8 do 10, 13, 17 do 19, 21; 25, 26, 35 do 37 oraz 40, jak również art. 6, 7, 24 i 34, o ile nie ulegają uchyleniu na skutek ustępu 11) punktu g) niniejszego rozporządzenia, tudzież art. 11, 14, 22, 30, 31 i 32 tegoż dekretu w brzmieniu, ustalonem w punktach 1, 3 i 8 art. 1, w punkcie 2 art. 2 oraz w art. 3 (ustępie drugim) ustawy z dn. 7 kwietnia 1922 r.(Dz. U. P. P. № 38 poz. 315), rozciąga się niniejszem na cały obszar Rzeczypospolitej.

Dla zakresu opłat stemplowych od podań i świadectw urzędowych rozciąga się na obszar Rzeczypospolitej moc obowiązującą:

6)
§ 77 oraz punktu 2 § 93 austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r. [austr. Dz. u. p. № 50];
7)
pozycji 75 lit. a) austr. taryfy należytościowej z wyjątkiem uwagi do tej pozycji.

II.

Uchyla się:
a)
pozycję 9 taryfy, załączonej do rozporządzenia b. Gen. Gubernatora warszawskiego z dnia 19 lipca 1916 r. o poborze opłat stemplowych (Dz. rozp. dla Gen. Gub. Warsz. z 1916 r. № 40 poz. 126 i 127);
b)
ustęp 3 artykułu 13, ustęp 4 art. 14 oraz ustęp 5 art. 20 rosyjskiego zbioru ustaw o opłatach;
c)
następujące przepisy austrjackiej ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r. [austr. Dz. u. p. № 50] § 1, ustęp C 1 oraz D 1; § 4, ustępy: R 1, 2; ustęp drugi §.8.1, o ile nie dotyczy załatwienia ze względów publicznych; ustęp trzeci § 81;
d)
następujące pozycje austrjackiej taryfy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r. [austr. Dz. u. p № 50] względnie z dn. 13 grudnia 1862 r. [austr. Dz. u. p. Ne 89]: 2 lit. e), f) oraz uwagę 3 do pozycji 2; 20; 21; 43 lit. b, 2) o ile dotyczy podań o zezwolenie na trwałe prowadzenie przedsiębiorstw zarobkowych; punkty a), b), k) pozycji 44, jak również ustęp pierwszy punktu q, tejże pozycji, o ile dotyczy rekursów przeciw należytościom stemplowym i bezpośrednim; poz. 66 lit. a) 85, 86, 116 lit. a, bb, 116 lit. b 116 lit. c, oraz uwagę 1 do poz. tar. 116, 117 z wyjątkiem punktów a), m), u) ; e) § 1 ustawy austrjackiej z dn. 4 kwietnia 1894 r. [austr. Dz. u. p. № 71];
f)
następujące pozycje pruskiej taryfy stemplowej: 5, 6, 11 a, 12, 22, 26, 31, 37, 39, 49, 51;
g)
następujące postanowienie dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. (Dz. P. P. P. № 14 poz. 145), punkt 13 artykułu 6; punkt 23 tegoż artykułu, o ile dotyczy punktu 5 art. 34; art. 7 o ile dotyczy opłaty od arkusza pierwszego; art. 23; zdanie trzecie art. 24; art. 27 do 29; punkt 5 oraz zdanie ostatnie art. 34; punkt 1 art. 34, o ile nie dotyczy punktu 8 art. 6; punkt 2 art. 34, o ile dotyczy punktów 8, 9 i 16 art. 6; punkt 3 art. 34, o ile dotyczy punktów 3 i 4 art. 8 oraz artykułu 9. Nadto w art. 24 ulegają skreśleniu słowa: "i wyznacza termin, w ciągu którego opłata winna być uiszczona".
h)
następujące artykuły dekretu Na 446 Prezesa Tymczasowej Komisji Rządzącej Litwy Środkowej z dnia 27 grudnia 1921 r. (Dz. Urz. № 1 z 1922 r.): 3, 4, 5, 6, o ile nie dotyczy akt stanu cywilnego; 25, o ile dotyczy odpisów, duplikatów i poświadczeń, wydawanych przez urzędy państwowe.

III.

Punkt b) ustępu 3 pozycji 77 taryfy stemplowej pruskiej nie ulega zmianie.

Inne postanowienia tej pozycji jak również pozycje 1, 7, 11 i 52 pruskiej taryfy stemplowej w brzmieniu ustalonem w art. 3 (ustępie drugim) ustawy z dnia 7 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 38 poz. 315) stosowane będą tylko o tyle, o ile dotyczą sądów i notarjuszów. W innych przypadkach świadectwa, wymienione w powołanych pozycjach, podlegają ogólnym przepisom o świadectwach, wymienionym w ustępie 1 niniejszego rozporządzenia (w dziale II załączonych "Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych").

Pozycji 10 pruskiej taryfy stemplowej nie sto-stosuje się w przypadkach, w których dokument urzędowy, określony w powołanej pozycji, podlega opłacie w myśl pozycji 10 do 17 taryfy, załączonej do "Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych" lub wydany został na skutek podania, do którego stosują się przepisy działu I powołanych "Przepisów".

IV.

Ze względu na dokonane w art. 1 i 29) punkcie 1) ustawy z dnia 17 grudnia 1921 r. (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 2 poz. 7) uchylenie działów I i II austrjackiej ustawy o bezpośrednich podatkach osobistych i zastąpienie z dniem 1 stycznia 1922 r. podatku "zarobkowego" podatkiem "przemysłowym"- pozycja 43 lit. b. 1 austr. taryfy należytościowej (w brzmieniu, ustalonem ustawą z dn. 24 lutego 1905 r., austr. Dz. u. p. № 32); o ile dotyczy obliczenia należytości według wysokości podatku zarobkowego, nie będzie stosowana w przypadkach, w których podanie wniesiono po dniu 31 grudnia 1921 r. lub w których mimo wcześniejszego wniesienia podania nie nastąpił wymiar podatku zarobkowego za czas, poprzedzający dzień 1 stycznia 1922 r. (§§ 65 i 117 austr. ust. o bezp. pod. osob.)

V.

Załączone do niniejszego rozporządzenia "Przepisy w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych" ogłasza się jako tekst jednolity postanowień ustawowych (punkt 3 artykułu 6 ustawy z dn. 7 kwietnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 38 poz. 315), obejmujący zarazem przepisy wykonawcze.

Przepisy te obowiązują na całym obszarze Rzeczypospolitej.

VI.

Ostęp IV niniejszego rozporządzenia wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Inne przepisy niniejszego rozporządzenia wchodzą w życie na obszarze b. dzielnic rosyjskiej i austrjackiej w miesiąc po ogłoszeniu.'

Na obszarze b. dzielnicy pruskiej przepisy niniejszego rozporządzenia, dotyczące świadectw urzędowych, wchodzą w życie w miesiąc po ogłoszeniu, przepisy zaś, dotyczące podań i załączników w trzy miesiące po ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK  1

PRZEPISY W PRZEDMIOCIE OPŁAT STEMPLOWYCH OD PODAŃ ORAZ OD ŚWIADECTW URZĘDOWYCH.

I.

OPŁATY OD PODAŃ, WNOSZONYCH DO URZĘDÓW PAŃSTWOWYCH.

Przedmiot.
§  1.
(Art. 1 ustawy z dnia 24 marca 1923 r., Dz. U. R. P. № 44, poz. 296).

Podania, wnoszone do urzędów państwowych - z wyjątkiem sądów i urzędów wymiaru sprawiedliwości - podlegają opłatom, wymienionym w części pierwszej załączonej taryfy.

Załączniki do takich podań podlegają opłacie, wymienionej w części drugiej (poz. 10) tejże taryfy.

§  2.
Art 3 dekretu z dnia 7 Sutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145).

Przepisy niniejsze, o ile dotyczą podań, stosować należy - o ile nie postanowiono inaczej - również do załączników.

§  3.
(Poz. 10 lit. a 1) austr. taryfy należytościowej).

Protokuł, zastępujący podanie, podlega opłacie takiej samej, jakaby się należała w razie wniesienia podania tej samej treści.

§  4.
(§ 33 austr. ustawy neleżytościowej z dn. 9 lutego 1850 r., austr. Dz. u. p. № 50; art. 5 dekretu z dn. 7 lutego 1819 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145).

Podanie, wniesiona przez dwie lub więcej osób lub przez jedną osobą, działającą w charakterze ustawowego zastępcy lub pełnomocnika dwu lub więcej osób - podlega opłacie jednokrotnej, tylko o tyle, o ile odnośne osoby zgłosiły żądanie, w podaniu zawarte, jako współwłaściciele co do majątku wspólnego lub o ile żądanie opiera się na jednym i tym samym tytule prawnym. W braku powyższych warunków podanie takie podlega opłacie tyle razy, ile osób wniosło je w imieniu własnem lub ile jest osób, w których imieniu wniósł podanie zastępca ustawowy lub pełnomocnik. Załączniki do podań, określonych w niniejszym paragrafie, podlegają zawsze opłacie jednokrotnej.

§  5.
(§ 36 austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1350 r., austr. Dz. u. p. № 50; art. 7 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. K P. № 14, poz. 145).

Podanie, od którego opłatę uiszczono, zwrócono petentowi bez rozpatrzenia z powodu wniesienia do urzędu niewłaściwego lub z powodu innych braków formalnych, podlega w razie ponownego złożenia w urzędzie właściwym - lub po usunięciu braków formalnych - ponownej opłacie tylko co do arkusza pierwszego, a to - z wyjątkiem przypadku, w następnym ustąpię przewidzianego - w wysokości 15.000 mk. (poz. 9 taryfy) ; arkusze następne, jak również następna egzemplarze, odpisy i załączniki nie podlegają ponownej opłacie.

Od podań, określonych w punktach a), b), w pozycji 8 taryfy, należy w przypadku, wymienionym w ustępie poprzednim, zamiast 15.000 mk. uiścić 1.000 mk. względnie 3.000 mk.

Uwolnienia przedmiotowe.

§  6.
(Poz. 44 e, f, g, l, q, austr. taryfy należytościowej; art. 6 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. №. 14, poz. 145; art. 10 ustawy z dn. 19 maja 1220 r., Dz. U. R. P. № 48, poz. 297; art. 1 ustawy z dn. 24 marca 1923 r., Dz. U. R. P. № 44, poz. 296).

Opłacie w myśl przepisów niniejszych nie podlegają podania następujące:

1)
zawierające wnioski w sprawach publicznych;
2)
zawierające wiadomości, udzielone w sprawie publicznej w myśl obowiązującego przepisu lub na żądanie władzy;
3)
podania o zwrot wydatków, poniesionych celem wykonania czynności, zleconej przez władzę państwową lub celem odwrócenia szkody, grożącej Państwu, jak również o wynagrodzenie szkody, o ile do wynagrodzenia obowiązany jest Skarb Państwa;
4)
podania do władz oświatowych praż do zakładów naukowych i szkolnych - z wyjątkiem podań w sprawach gospodarczych tych władz i zakładów;
5)
dotyczące wyborów do Sejmu i Senatu lub do ciał reprezentacyjnych samorządowych, jak również do komisji podatkowych oraz podania w sprawie zgromadzeń publicznych lub wykładów publicznych;
6)
podania w sprawie służby wojskowej;
7)
w sprawie osobistych lub rzeczowych świadczeń wojennych (art. 19 ustawy z dn. 25 lipca 1919 r., Dz. U. R. P. № 67 poz. 401, oraz art. 14 ustawy z dn. 11 kwietnia 1919 r., Dz. P. P. P. № 32 poz. 264) jak również w sprawie obowiązku odstępowania zwierząt pociągowych i wozów na rzecz Państwa (art. 27 ustawy z dn. 21 lutego 1922 r., Dz. U. R. P. Na 21 poz. 166);
8)
w sprawach, dotyczących orderu "Virtuti Militari" (art. 15 ustawy z dn. 1 sierpnia 1919 r., Dz. U. R. P. № 67 poz. 409) jak również w sprawach, dotyczących odznaki wojskowej pod nazwą "Krzyż Walecznych" (art. 6 rozporządzenia Rady Obrony Państwa z dn. 11 sierpnia 1920 r., Dz. U. R. P. № 87 poz. 572);
9)
podania osób, które pozostają lub pozostawały na służbie Państwa lub związków samorządnych oraz członków rodzin tych osób w sprawach, dotyczących stosunku służbowego;
10)
o posady w urzędach państwowych;
11)
wnoszone do urzędów państwowych, sprawujących zarząd majątkiem państwowym lub prywatnym, o ile dotyczą bezpośrednio eksploatacji tego majątku;
12)
podania osób, korzystających z usług kolei żelaznej, poczty, telegrafu, telefonu, Pocztowej Kasy Oszczędności lub innych urządzeń użyteczności publicznej, dotyczące tego stosunku do wspomnianych przedsiębiorstw, jeżeli te przedsiębiorstwa są własnością Państwa lub pozostają pod zarządem państwowym;
13)
zawierające dane celem dokonania wymiaru lub poboru danin publicznych;
14)
zawierające dane co do rodzaju lub wysokości danin publicznych, lub innych kwot, wnoszonych do kas państwowych - w szczególności też deklaracje płatnicze;
15)
podania o zwrot nienależnie pobranych danin publicznych, jeśli je uiszczono bez nakazu płatniczego władzy, powołanej do wymiaru odnośnej daniny, lub w kwocie wyższej, niż ustalona w nakazie płatniczym, albo w decyzji, wydanej na skutek odwołania się;
16)
o ustawowo nakazane uwolnienia, obniżki lub odroczenia płatności w zakresie danin publicznych;
17)
podania w postępowaniu w przedmiocie scalania gruntów, podziału wspólnot gruntowych, likwidacji serwitutów oraz ścisłego określenia rozciągłości serwitutów a także w sprawie nadania ziemi bezrolnym i małorolnym;
18)
w sprawach przymusowego wywłaszczenia na użytek publiczny, wnoszone przez osoby, których majątek ulega wywłaszczeniu;
19)
dotyczące ubezpieczeń przymusowych;
20)
o udzielenie patentów na wynalazki, o ochronę wzorów rysunkowych i modeli oraz o ochronę znaków towarowych; (podania te podlegają natomiast opłatom osobnym, przewidzianym w art. 7 dekretu z dnia 4 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 13 poz. 137, w art. 12 dekretu z tejże daty, Dz. P. P. P. № 13 poz. 138 i w art. 14 dekretu z tejże daty, Dz. P. P. P. № 13 poz. 139 względnie w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 września 1922 r., Dz. U. R. P. № 89 poz. 814);
21)
dotyczące spraw, należących do zakresu działania Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej, oraz urzędów podwładnych mu;
22)
dotyczące spraw, należących do zakresu działania instruktora stowarzyszeń przemysłowo-rzemieślniczych;
23)
podania w sprawie pożyczek ulgowych dla drobnych przemysłowców, rzemieślników, ich organizacji wytwórczych oraz przemysłu ludowo-domowego (art. 2 ustawy 30 dn. 30 maja 1919 r., Dz. P. P. P. № 44 poz. 314 oraz art. 2 ustawy z dn. 17 grudnia 1920 r., Dz. U. R. P. z 1921 r. № 4 poz. 16) ;'
24)
wnoszone do Komisji Państwowego Funduszu Mieszkaniowego lub jego organów (art. 9 ustawy z dn. 1 sierpnia 1919 r., Dz. U. R. P. № 72 poz. 424);
25)
dotyczące czynów, zagrożonych karą w kodeksie karnym albo w przepisach administracyjnych lub skarbowych - w szczególności też występków i wykroczeń służbowych (art. 66 ustawy z dn. 17 lutego 1922 r., Dz. U. R. P. № 21 poz. 165);
26)
podania w sprawach, unormowanych rozporządzeniem z dn. 13 lipca 1920 r. w przedmiocie nabycia i utraty obywatelstwa polskiego w myśl art. 91 traktatu wersalskiego (Dz. U. R. P. z 1920 r. Na 57 poz. 358) oraz rozporządzeniem z dn. 11 czerwca 1921 r. w przedmiocie nabycia i utraty obywatelstwa polskiego na zasadzie art. VI traktatu pokoju między Polską a Rosją i Ukrainą, podpisanego w Rydze (Dz. U. R. P. z 1921 r. № 59 poz. 375);
27)
o wydanie świadectw urzędowych, wymienionych w § 23 przepisów niniejszych pod liczbami i oraz 5 do 9;
28)
podania osób, którym sąd przyznał prawo ubogich, wnoszone do władz administracyjnych, a pozostające w związku ze sprawą, co do której petent uzyskał prawo ubogich;
29)
podania osób, dotkniętych klęską żywiołową o zapomogi lub ulgi przy stosowaniu obowiązujących przepisów;
30)
podania w sprawia pomocy państwowej na odbudowę i uruchomienie gospodarstw, zniszczonych lub uszkodzonych na skutek wojny (art. 15 ustawy z dn. 8 lipca 1919 r. Dz. P. P. P. № 63 poz. 368);
31)
podania składane na mocy ustawy z dnia 2 marca 1920 r. o organizacji odbudowy technicznej wsi, miast i miasteczek (Dz. U. R. P. № 24 poz. 143) przez osoby bezpośrednio zainteresowane w sprawach technicznej pomocy przy odbudowie lub w przedmiecie świadczeń przymusowych albo wywłaszczenia na cele odbudowy, jak również w sprawach regulacji działek budowlanych (art. 35 powołanej ustawy);
32)
podania o udzielenie pomocy rolnej z- kredytu, przewidzianego w ustawie z dn. 24 marca 1922 r. Dz. U. R. P. № 24 poz. 193, art. 9 ustawy z dnia 18 marca 1921 r. Dz. U. R. P. № 30 poz. 174;
33)
podania kół amatorskich o zezwolenie na urządzenie przedstawienia amatorskiego, jeśli dochód z przedstawienia jest przeznaczony na cele oświatowe i kulturalne;
34)
podania o zezwolenie na uprawę tytoniu.

Uwolnienia osobiste.

§  7.
(Poz. 75 lit. a) austr. taryfy należytościowej; art. 8, 25 i 40 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. Dz. P. P. P. № 14 poz. 145, art. 1 ustawy z dn. 24 marca 1923 r. Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).

Od opłat, unormowanych w dziale I przepisów niniejszych są zwolnione:

1)
Państwo Polskie oraz polskie zakłady państwowe będące odrębnemi osobami prawnemi;
2)
związki samorządne, mające siedzibę na obszarze Rzeczypospolitej;
3)
kościoły i gminy wyznaniowe przez Państwo Polskie uznane;
4)
fundacje, zakłady i zrzeszenia, prawnie istniejące, jeżeli siedziba tych instytucji znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej, a za cel mają wyłącznie działalność dobroczynną albo naukową, oświatową, kulturalną lub religijną; uwolnienia to dotyczy również podań o legalizację.
5)
osoby, które do podania załączyły świadectwo ubóstwa, jeśli urząd, do którego podanie wpłynęło, uznał złożone świadectwo za dostateczne.
§  8.
(Art. 9 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14 poz. 145).

Fundacjom, zakładom i zrzeszeniom, które mają na celu działalność, określoną w § 7, jeżeli ich siedziby znajdują się zagranicą, może być przyznane uwolnienie osobiste decyzją Ministra Skarbu.

§  9.
Art. 10 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14 poz. 145).

Jeżeli jedno i to samo podanie wniosły dwie lub więcej osób, przyczem niektóre tylko są zwolnione od opłaty, to osoby nieuwolnione obowiązane są solidarnie do uiszczenia całej opłaty.

Uiszczenie opłaty.

(§§ 21 i 22 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P № 14 poz. 145: art. 8 ustawy z dn. 24 marca 1923 r., Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).

§  10.
Opłatą stemplową od podania należy - o ile § 11 nie postanawia inaczej-uiścić za pomocą znaczków stemplowych. Petent winien mianowicie na pierwszej stronicy podania, a w razie wniesienia w dwu lub więcej egzemplarzach, na pierwszej stronicy jednego egzemplarza, nakleić znaczki stemplowe, których wartość równa się sumie opłat, należących się od wszystkich arkuszy i wszystkich egzemplarzy, tudzież od odpisów podania oraz od wszystkich załączników.
§  11.
Jeśli kwota należna od wszystkich arkuszy I wszystkich egzemplarzy, tudzież od odpisów podania oraz od wszystkich załączników wynosi więcej niż 60.000 marek, to można ją uiścić bądź znaczkami stemplowemi, w sposób wskazany w § 10, bądź przez wniesienie gotówką do kasy skarbowej.

Kwotę należną przy podaniu o zezwolenie na niezamykanie lokalu publicznego (poz. 6) należy uiścić gotówką.

Uiszczenie gotówką przy podaniach, przy których kwota należna nie przewyższa 60.000 mk., jest dopuszczalne tylko w braku znaczków stemplowych.

§  12.
W razie uiszczenia gotówką (§ 11) kasa skarbowa umieszcza pokwitowanie na podaniu. Na żądanie petenta należy mu wydać osobny kwit kasowy; w takim razie jednak kasa nie umieści potwierdzenia odbioru na podaniu, a petent obowiązany jest kwit kasowy na podaniu nakleić.
§  13.
Jeżeli osoba, która wniosła podanie, żąda pokwitowania z przyjęcia podania, to pokwitowanie takie (obejmujące: imię i nazwisko lub firmę petenta, krótką treść podania oraz kwotę, uiszczoną tytułem opłaty) będzie wydane przez urzędnika, przyjmującego podanie. Pokwitowanie to podlega osobnej opłacie w kwocie - 1.500 mk., która winna być uiszczona przez naklejenie znaczków stemplowych na tem pokwitowaniu i skasowaniu ich w sposób, podany w ustępie pierwszym § 14.
§  14.
Urzędnik biura podawczego winien w razie uiszczenia opłaty za pomocą znaczków stemplowych (§ 10) skasować te znaczki, jeśli nie nasuwa się podejrzenie, iż je podrobiono lub przerobiono albo zdjęto z innego papieru. W celu skasowania należy albo:
a)
na każdym znaczku stemplowym wycisnąć pieczęć urzędową w ten sposób, aby część pieczęci znajdowała się na znaczku, część zaś poza nim na papierze, albo
b)
każdy znaczek stemplowy przekreślić na krzyż, bądź atramentem, bądź za pomocą pieczątki (kasownika) w ten sposób, aby końce linji znajdowały się. na papierze, poza znaczkami stemplowemi.

O ile przyjęcie podania lub otwarcie koperty, w której ono się mieści, następuje poza biurem podawczem, kasuje znaczki stemplowe urzędnik, przyjmujący podanie, lub otwierający kopertę, albo urzędnik przezeń upoważniony.

Znaczki stemplowe, skasowane w sposób podany w poprzednich dwóch ustępach, ulegają ponownemu skasowaniu za pomocą wypisania daty atramentem na znaczkach przez urzędnika, któremu poruczono załatwienie podania, lub przez urzędnika przezeń upoważnionego-z wyłączeniem jednak urzędnika biura podawczego (ustęp 1 niniejszego paragrafu).

§  15.
Celem uiszczenia opłaty od podania, wniesionego w drodze telegraficznej, winien petent nakleić znaczki stemplowe odpowiedniej wartości na blankiecie mieszczącym odnośny telegram.

Urząd, przyjmujący telegram, uzupełnia tekst telegramu, umieszczając po podpisie nadawcy uwagą: "Stempel ...... Mk."

Urząd, przyjmujący telegram, kasuje znaczki stemplowe, odciskiem stempla kalendarzowego.

Urzędy, powołane do przyjmowania telegramów, nie odmawiają przyjęcia telegramów nieostemplowanych. Nie jest też ich rzeczą badać, czy poszczególne podanie telegraficzne podlega opłacie i w jakiej wysokości. Mają jednak przy telegramach, zawierających podania, wystosowane do urzędów państwowych, a niezaopatrzonych w znaczek stemplowy, zwrócić uwagę nadawcy, że podanie odnośne - jeśli podlega opłacie-nie będzie załatwione. O ileby nadawca mimo tej uwagi nie chciał zaopatrzyć telegramu w znaczek stemplowy, urząd przyjmujący telegram stwierdzi to, umieszczając po podpisie nadawcy uwagę: "Stempla odmówiono".

Uwagi, wymienione w ustępach drugim i czwartym niniejszego paragrafu, mają być telegrafowane narówni z tekstem właściwym. Przy obliczaniu ilości wyrazów celem ustalenia należności za telegram, wlicza się również wyrazy, z których składają się wspomniane uwagi.

Skutki nieuiszczenia opłaty.

(§ 81 ustępy pierwszy i drugi austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r., austr. Dz. u. p. № 50; art. 24 i 25 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145),

§  16.
Jeśli podanie, podlegające opłacie, wniesiono bez uiszczenia opłaty lub jeśli uiszczono ją niedostatecznie, to podanie pozostawia się bez biegu, aż do zupełnego uiszczenia opłaty-o ile nie zachodzi przypadek, przewidziany w § 17.

Jeśli wniesienie podania stanowi czynność, dla której ustanowiony jest termin prekluzyjny, to termin ten uważać się będzie za zachowany tylko w razie uiszczenia opłaty przed upływem czasokresu, wyznaczonego w myśl § 20.

§  17.
Jeśli w razie nieuiszczenia lub niedostatecznego uiszczenia opłaty za załatwieniem podania przemawiają wzglądy publiczne, to urząd, do którego podanie wniesiono, może załatwić podanie o tyle, o ile tego wymaga interes publiczny.

Postępowanie w razie nieuiszczenia opłaty.

(§ 81 ustęp pierwszy oraz § 93, punkt 2, austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850, austr. Dz. u. p. № 50; art. 21, 24, 25 i 40 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145).

§  18.
Jeśli podanie, wniesione bez uiszczenia opłaty, nie podlega opłacie (§§ 6 do 8 przepisów niniejszych, jak również w razie zastosowania uwagi 2 lub 4 do części pierwszej taryfy), urzędnik, któremu poruczono załatwienie podania, winien na podaniu lub na referacie załatwienia umieścić odpowiednią uwagę i swój podpis.

W razie zastosowania § 17 należy umotywować w tej samej formie, jakie względy publiczna przemawiają za załatwieniem podania.

§  19.
Jeśli podanie, podlegające opłacie, wniesiono bez uiszczenia opłaty, lub jeżeli uiszczono ją niedostatecznie (a nie zachodzi przypadek, przewidziany w § 17), to urząd, do którego takie podanie y/płynęło, wzywa petenta lub jednego z petentów do uiszczenia opłaty. W tym celu urzędnik, któremu poruczono załatwienie podania, umieszcza na podaniu uwagę "Kancelarja wezwie ...... w. ...... do uiszczenia opłaty ...... mk.".

Kancelarja sporządza wezwanie na diaku w formie karty pocztowej, ułożonym według załącznika 2 i wysyła je pocztą, jednak bez uiszczenia opłaty pocztowej (art. 6 rozporządzenia z dn. 5 września 1919 r., Dz. U. R. P. № 78 poz. 442), poczem umieszcza poniżej polecenia uwagę "Wysłano dnia ......"

Adresat winien przy odbiorze zawiadomienia uiścić pojedynczą opłatę pocztową, według taryfy ogólnej. Jeśliby odmówi! uiszczenia, to poczta zwraca pismo jako niedoręczone urzędowi wysyłającemu, który ma pismo to przechować przy podaniu.

W razie dodatkowego uiszczenia opłaty kancelarja notuje na podaniu datę dostarczenia znaczków stemplowych lub nadesłania kwitu kasy skarbowej i kasuje znaczki stemplowe w sposób, wskazany w § 14, ustępie pierwszym, względnie nakleja kwit kasowy na podaniu. Urzędnik, któremu poruczono załatwienie podania, kasuje znaczki stemplowe w sposób, wskazany w § 14 ustępie ostatnim.

§  20.
Jeśli wniesienie podania stanowi czynność, dla której ustanowiony jest termin prekluzyjny (ustęp drugi § 16), to należy w wezwaniu do uiszczenia opłaty (§ 19) wyznaczyć termin, który ma wynosić najmniej miesiąc, licząc od dnia, w którym wezwanie wysłano. Urzędnik, któremu poruczono załatwienie podania, winien udzielić kancelarji odpowiedniej wskazówki.

Środki prawne.

§  21.
(§ 77 austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r., austr. Dz. u. p. № 50; art. 26 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145; art. 9 i 12 ustawy z dn 31 lipca 1919 r. Dz. P. P. № 65, poz. 391).

Zwrotu opłaty od podania lub załączników uiszczonej nienależnie - bądź przy wniesieniu podania, bądź przy uiszczeniu dodatkowem (§ 19) -można żądać w ciągu lat trzech od dnia uiszczenia.

Decyzja należy do zakresu działania tej władzy skarbowej pierwszej instancji, powołanej do załatwiania spraw opłat stemplowych w ogóle, w której okręgu ma siedzibę urząd, do którego odnośne podanie wpłynęło.

Przeciw wezwaniu, określonemu w § 19, nie służy w razie nieuiszczenia opłaty żaden środek prawny.

II.

OPŁATY OD ŚWIADECTW URZĘDOWYCH.

Przedmiot.
§  22.
(art. 1 ustawy z dnie 24 marca 1923 r. Dz. U. R. P. № 44, poz. 296).

Zaświadczenia, wydawane stronom w ich sprawach prywatnych przez urzędy państwowe - z wyjątkiem sądów i urzędów wymiaru sprawiedliwości- podlegają opłatom, wymienionym w części trzeciej załączonej taryfy.

Uwolnienia od opłaty.

§  23.
(poz. 75 lit. a oraz poz. 117 lit. m taryfy należytościowej austr.; § 4 punkt f pruskiej ustawy o opłatach stemplowych; art. 25, 34 i 37 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145; art. 1 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. Dz. U. R. P. 44, poz. 296).

Opłacie w myśl przepisów niniejszych nie podlegają świadectwa:

1)
których posiadanie nakazane jest przez obowiązujące przepisy ze względów publicznych (np. wymienione w § 9 rozporządzenia z dn. 30 stycznia 1922 r. w przedmiocie zwalczania wścieklizny, Dz. U. R. P. № 10, poz. 79; tymczasowy dowód osobisty, przewidziany w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 30 listopada 1918 r., Monitor Polski № 223 i t. p.);
2)
wydane celem załączenia do podań, wymienionych w § 6, z wyjątkiem wymienionych w punktach 11, 12 i 20 § 6;
3)
wydane na żądanie urzędu państwowego lub zakładu państwowego, będącego odrębną osobą prawną lub związku samorządnego, mającego siedzibę na obszarze Rzeczypospolitej - jeśliby opłata miała być poniesiona ze Skarbu Państwa Polskiego lub z majątku zakładu państwowego albo związku samorządnego;
4)
szkolne;
5)
świadectwa (w szczególności też kopje i wyciągi), wydane na podstawie operatów pomiarowych (katastralnych) ; (uwolnienie to nie ma jednak wpływu na obowiązek uiszczenia opłat, przewidzianych w ustawie austrjackiej z dn. 23 maja. 1883 r., austr. Dz. u. p. № 83 względnie w ustawie pruskiej z dn. 8 lutego 1867 r., Zb. Ustaw pruskich str. 185);
6)
wydawane w postępowaniu, dotyczącem nabycia i utraty obywatelstwa polskiego, w myśl przepisów powołanych w punkcie 26 § 6 przepisów niniejszych;
7)
wydawane osobom, które pozostają lub pozostawały na służbie Państwa lub związków samorządnych, oraz członkom rodzin tych osób-w sprawach, dotyczących stosunku służbowego;
8)
szczepienia ospy;
9)
ubóstwa;
10)
wydane osobom, które przedstawiły świadectwo ubóstwa, jeśli urząd wydający świadectwo, uznał złożony dowód ubóstwa za dostateczny;
11)
wydawane przez urzędy państwowe, sprawujące zarząd majątkiem państwowym lub prywatnym, o ile dotyczą bezpośrednio eksploatacji tego majątku;
12)
patenty na wynalazki oraz świadectwa ochronne co do wzorów rysunkowych, modeli i znaków towarowych;
13)
zezwolenia na urządzenie przedstawienia amatorskiego, jeśli zachodzą warunki, wymienione w punkcie 33 § 6 przepisów niniejszych oraz zezwolenia na urządzenie wykładu publicznego;
14)
zezwolenia na uprawę tytoniu.

Uwolnienia od opłaty, przewidziane w paragrafie niniejszym pod LL. 2, 3, 6 i 7, nie odnoszą się do duplikatów, odpisów i wyciągów (poz. 16, 17 i 18 taryfy).

§  24.
Art. 36 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. ą 14. poz. 145).

W przypadkach, określonych w punktach 1, 2, 3, 6 i 10 art. 23 ma urząd, wydający świadectwo, uwidocznić na niem powód uwolnienia od opłaty.

§  25.
(Art. 35 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. Dz. P. P. P. № 14, poz. 145).

Jeśli świadectwo, określone w punkcie 2 § 23, ma być użyte nie według przeznaczenia pierwotnego, to należy przed tem użyciem uiścić opłatę, przewidzianą w taryfie (w sposób, określony w § 27).

Uiszczenie opłaty. Skutki nieuiszczenia.

(§§ 66 i 67 austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r., austr. Dz. u. p. 1-b 50; art. 21, 24, 25 i 37 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145).

§  26.
Opłatę od świadectw, wymienionych w pozycjach 11, 11a, 12, 13a, 15 załączonej taryfy, należy uiścić gotówką w kasie skarbowej; opłatę, zaś od świadectw, wymienionych w pozycjach 13b, 14 oraz 16 do 20, taryfy, przez dostarczenie urzędowi znaczków stemplowych.

Przed dostarczeniem kwitu z uiszczenia opłaty gotówką względnie znaczków stemplowych dostatecznej wartości, nie- może nastąpić wydanie świadectwa. W razie zastosowania punktu 10 § 23, ma urząd, wydający świadectwo, zostawić w aktach notatkę, wyjaśniającą z jakich motywów uznał złożony dowód ubóstwa za dostateczny. Również całkowite lub częściowe zwolnienie od opłaty na podstawie uwagi 1, 2 lub 3 do części trzeciej taryfy winno być umotywowane.

Urząd wydający świadectwo, ma kwit z uiszczenia opłaty gotówką przechować w swych aktach, a znaczki stemplowe nakleić na świadectwie i skasować.

§  27.
Dodatkowe uiszczenie opłaty w przypadkach, określonych w § 25 następuje przez naklejenie znaczków stemplowych na świadectwie i skasowanie ich (§ 26) przez urząd, który wydał świadectwo lub wobec którego ono ma być użyte.

Środki prawne.

§  28.
(§ 77 austr. ustawy należytościowej z dn. 9 lutego 1850 r. austr. Dz. u. p. № 50; art. 26 i 37 dekretu z dn. 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145; art. 9 i 12 ustawy z dn. 31 lipca 1919 r., Dz. P. P. P. № 65, poz. 391).

Co do zwrotu opłaty, uiszczonej od świadectwa nienależnie, stosuje się odpowiednio § 21.

Przeciw odmowie wydania świadectwa z powodu niezłożenia opłaty nie służy żaden środek prawny.

III.

PODANIA. WNOSZONE DO URZĘDÓW SAMORZĄDOWYCH ORAZ ŚWIADECTWA WYDAWANE PRZEZ TAKIE URZĘDY.

§  29.
(Art. 30 dekretu z dnia 7 lutego 1919 r., Dz. P. P. P. № 14, poz. 145; art. 1, punkt 6 ustawy z dn. 7 kwietnia 1922 r., Dz. U. R. P. № 38, poz. 315).

Podania, wnoszone do władz i urzędów samorządowych w sprawach, należących do własnego lub poruczonego zakresu działania gmin lub innych związków samorządnych, nie podlegają opłacie na rzecz Państwa.

To samo dotyczy świadectw, wydawanych przez takie władze i urzędy.

IV.

WEJŚCIE W ŻYCIE PRZEPISÓW NINIEJSZYCH.

(art. 28 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).
§  30.
Działy I i III przepisów niniejszych (§§ 1 do 21 oraz 29) wchodzą w życie na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem górnośląskiej części województwa śląskiego, w dwa tygodnie po ogłoszeniu ustawy z dnia 24 marca 1923 r., w przedmiocie wyrównania opłat stemplowych oraz podatków: spadkowego, i od darowizn (Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).

Dział I ma zastosowanie do podań, wniesionych od dnia wejścia w życie tego działu. Do podań, wniesionych przed tym dniem, choćby do tego dnia nie załatwionych, stosowane będą przepisy dotychczasowe, a to także wówczas, gdy podanie wniesiono bez uiszczenia opłaty lub jeśli opłatę uiszczono niedostatecznie.

§  31.
Dział II przepisów niniejszych (§§ 22 do 28) wchodzi w życie na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem górnośląskiej części województwa śląskiego zasadniczo w dwa tygodnie po ogłoszeniu ustawy z dnia 24 marca 1923 r., w przedmiocie wyrównania opłat stemplowych oraz podatków: spadkowego i od darowizn (Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).

Dział II będzie stosowany zasadniczo do świadectw, których data nie jest wcześniejsza niż dzień wejścia w życie tego działu. Do odpisów i wyciągów, sporządzonych przez urząd, a niezaopatrzonych w zaświadczenie zgodności z pierwopisem, stosują się odnośne postanowienia działu II, jeśli odpis lub wyciąg wydano stronie po wejściu w życie tego działu.

Przepisy działu II, o ile dotyczą aktu zezwolenia na zmianę nazwiska (poz. 12 załączonej taryfy) będą stosowane do wszystkich spraw zmiany nazwiska, niezałatwionych prawomocnie w dniu ogłoszenia powołanej ustawy z dnia 24 marca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 44 poz. 296).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1 2

Taryfa opłat stemplowych od podań, załączników do podań oraz od świadectw urzędowych.

CZĘŚĆ PIERWSZA: Podania.
1 2 3 4
Pozycja Przedmiot Wysokość opłaty UWAGI
marek
1 Podania o zezwolenie na nabycie nieruchomości przez obcokrajowca (ustawa z dnia 24 marca 1920 r. Dz. Ust. R. P. No 31 poz. 178) 250.000 1. Do pozycji 1 do 9:

Stawki, wymienione przy pozycjach 1 do 9, odnoszą się do pierwszego arkusza podania. Każdy arkusz następny podlega opłacie stemplowej w kwocie 3.000 mk.; przy podaniach

2 Podania o zatwierdzenie statutu lub zmiany statutu spółki akcyjnej lub

komandytowo-akcyjnej

250.000 jednak, wymienionych w punktach a), b) pozycji 8 opłata od arkuszy następnych wynosi po 500 mk. Takiej samej opłacie po 3.000 mk., względnie 500 mk. podlega
3 Podania:

a) o zezwolenie na prowadzenie przedsiębiorstwa zarobkowego (koncesję) - o ile chodzi o przedsiębiorstwa przemysłowe, należące do I, II lub III kategorji podatku przemysłowego albo o przedsiębiorstwa handlowe kategorji I lub II

250.000 każdy arkusz drugiego i dalszych egzemplarzy podania, wniesionego w dwuch lub więcej egzemplarzach - jak również każdy arkusz odpisów podania, wniesionych wraz z egzemplarzem oryginalnym.

Za jeden arkusz uważa się papier, którego powierzchnia po jednej stronie nie przewyższa 1.750 cm.2 Niecały

b) o zezwolenie na prowadzenie przedsiębiorstwa zarobkowego (koncesję) - o ile chodzi o przedsiębiorstwa, niewymienione w punkcie a) niniejszej pozycji lub o spółdzielnie

c) zawierające przepisane ustawą przemysłową zgłoszenie przedsiębiorstwa, do którego prowadzenia nie jest wymagane zezwolenie

50.000 arkusz liczy się za cały.

2. Do pozycji 3.

Jeśli do podania, wymienionego w pozycji 3, załączono świadectwo ubóstwa, które zdaniem władzy, powołanej do załatwienia, nie uzasadnia zupełnego uwolnienia od opłaty (§ 7, punkt 5 Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych

4 Podania o zezwolenie na urządzenie lub zmianę instalacji, potrzebnej do wykonywania przedsiębiorstwa zarobkowego - jeśli załatwienie podania wymaga oględzin na miejscu:

a) o ile chodzi o przedsiębiorstwa przemysłowe, należące do I, II lub III kategorji podatku przemysłowego albo o przedsiębiorstwa handlowe kategorji I lub II

250.000 od podań oraz od świadectw urzędowych z dnia 8 maja 1922 r. Dz. U. R. P. No 38 poz. 319), ale stwierdza niemożliwość uiszczenia w pełnej kwocie, to władza załatwi podanie za uiszczeniem opłaty, przewidzianej w pozycji 9.

3. Do pozycji 4:

Przepis, zawarty w pozycji 4, nie zmienia obowiązujących przepisów, w myśl których

b) o ile chodzi o przedsiębiorstwa innego rodzaju 50.000 koszty oględzin mają być zwrócone władzy państwowej.
5 Podania o zezwolenie na wykonywanie poszczególnych czynności zarobkowych, np. na urządzenie widowiska, koncertu, wystawy, zabawy, loterji fantowej i t.p. 35.000 4. Do pozycji 7:

Minister Spraw Wewnętrznych może zwolnić w całości lub w części od opłaty, wymienionej w pozycji 7, w wypadkach, w których uiszczenie w pełnej kwocie byłoby ze względu

6 Podania o zezwolenie na niezamykanie lokalu publicznego (restauracji i t. p.) mimo nadejścia pory, wyznaczonej zarządzeniami policyjnemi 1,000.000 na stosunki majątkowe petenta niemożliwe lub bardzo trudne
7 Podania o zezwolenie na zmianę nazwiska 250.000
8 Podania, któremi petent żąda zmiany decyzji, wydanej w przedmiocie daniny publicznej (podatku, opłaty, cła), jeśli suma sporna:

a) nie przewyższa 100.000 mk.

1.000
b) przewyższa 100.000 mk., a nie przekracza 1,000.000 mk. 3.000
c) przewyższa 1,000.000 mk. 15.000
9 Podania, niewymienione pod pozycjami 1 do 8 - z wyjątkiem zwolnionych od opłaty stemplowej w myśl § 6 Przepisów w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych z dnia 8 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. No 33 poz. 319) 15.000
CZĘŚĆ DRUGA: Załączniki do podań.
10 Załączniki do podań, podlegających opłacie stemplowej:

a) do podań, wymienionych w punktach a, b, pozycji 8

500

od każdego załącznika bez względu na ilość arkuszy.

1. Opłatę od załącznika należy uiścić bez względu na to, czy załącznik jest dokumentem oryginalnym czy odpisem, oraz czy od pisma, stanowiącego załącznik, uiszczono już poprzednio jakąkolwiek opłatę skarbową.
b) do podań innego rodzaju 3.000

od każdego załącznika bez względu na ilość

arkuszy.

2. Świadectwo ubóstwa, nawet w razie załączenia do podania, podlegającego opłacie stemplowej, zwolnione jest od opłaty, przewidzianej w pozycji 10.

CZĘŚĆ TRZECIA: Świadectwa urzędowe.

1 2 3 4
Pozycja Przedmiot Wysokość opłaty UWAGI
marek
11 Akta nadania obywatelstwa polskiego (art. 8 i 9 ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. Dz. U. R. P. No 7 poz. 44, oraz art. 14 rozporządzenia z dnia 7 czewca 1920 r. Dz. U. R. P. No 52 poz. 320) 350.000 1. Do pozycji 11:

Władza nadająca obywatelstwo, może zwolnić w całości lub w części od opłaty stemplowej w przypadkach, w których uiszczenie opłaty byłoby ze względu na stosunki majątkowe petenta niemożliwe

11-a Akt zezwolenia na nabycie nieruchomości przez obcokrajowca 5,000.000 lub bardzo trudne. Minister Spraw Wewnętrznych może zwolnić od tej opłaty w całości lub w części również w innych
12 Akt zezwolenia na zmianę nazwiska 1,500.000 przypadkach, zasługujących na szczególne uwzględnienie.
13 Świadectwa, zawierające zezwolenie na prowadzenie przedsiębiorstwa zarobkowego (dokumenty koncesyjne):

a) o ile chodzi o przedsiębiorstwa przemysłowe, należące do I, II lub III kategorji podatku przemysłowego - albo o przedsiębiorstwa handlowe kategorji I lub II

250.000 2. Do pozycji 12:

Minister Spraw Wewnętrznych może zwolnić w całości lub w części od opłaty, wymienionej w pozycji 12, w przypadkach, w których uiszczenie w pełnej kwocie byłoby ze względu na stosunki majątkowe petenta niemożliwe lub bardzo trudne.

b) o ile chodzi o przedsiębiorstwa innego rodzaju lub o spółdzielnie 50.000 3. Do pozycji 13:

Od świadectwa, zawierającego koncesję do prowadzenia domu

14 Świadectwa, zawierające zezwolenie na wykonywanie poszczególnych czynności zarobkowych, np. na urządzenie widowiska, koncertu, wystawy, zabawy, loterji fantowej i t. p. 35.000 bankowego lub kantoru wymiany, należy zamiast opłaty, wymienionej w pozycji 13 niniejszej taryfy, uiścić opłatę, przewidzianą w art. 5 ustawy z dnia 23 marca 1920 r. (Dz. U. R. P. No 30 poz. 175).

Jeśli do podania, wymienionego w pozycji 3,

15 Świadectwa, zawierające zezwolenie na niezamykanie lokalu publicznego (restauracji i t. p.) mimo nadejścia pory, wyznaczonej zarządzeniami policyjnemi. 5,000.000 załączono świadectwo ubóstwa, które, zdaniem władzy, powołanej do załatwienia, nie uzasadnia zupełnego uwolnienia od opłaty, przewidzianej w pozycji 13 (§ 21 punkt 10 Przepisów w przedmiocie opłat
16 Duplikat (t. j. drugi lub dalszy egzemplarz dokumentu urzędowego, wydany przez ten sam urząd, od którego pochodzi egzemplarz pierwszy - równobrzmiący z egzemplarzem pierwszym i zaopatrzony w podpis równorzędny) 7.000

od każdej stronicy całej lub zaczętej.

stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych z dnia 8 maja 1922 r. Dz. U. R. P. No 38 poz. 319), ale stwierdza niemożliwość uiszczenia w pełnej kwocie, to władza wyda świadectwo za uiszczeniem opłaty, przewidzianej w pozycji 20.
17 Odpis lub wyciąg, sporządzony przez urząd bez względu na to, czy urząd zaświadczył zgodność z pierwopisem czy nie 7.000

od każdej stronicy całej lub

zaczętej.

4. Do pozycji 16 do 18 oraz 20:

Za jeden arkusz uważa się papier, którego powierzchnia po jednej stronie nie przewyższa 1.750 cm2. Co do planów uważa się za

18 Odpis lub wyciąg, sporządzony przez stronę, a zaopatrzony przez urząd w poświadczenie zgodności z pierwopisem. 3.000

od każdej stronicy całej lub zaczętej.

jeden arkusz papier o powierzchni, nie przewyższającej po jednej stronie 3.500 cm2.
19 Poświadczenie własnoręczności podpisu:

a) zasadniczo

b) w razie równoczesnego poświadczenia własnoręczności więcej niż dwuch podpisów, umieszczonych na tym samym dokumencie

2.000

co do każdego podpisu.

5.000 za wszystkie podpisy.

Niecały arkusz liczy się za cały.

Za stronicę uważa się jedną stronę papieru, którego powierzchnia po jednej stronie nie przewyższa 875 cm2. Stronicę nie w całości zapisaną liczy się za całą.

20 Świadectwa, niewymienione pod pozycjami 11 do 19 15.000

od arkusza pierwszego i 3.000

od każdego arkusza nast.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 3

Taryfa opodatkowania spadków i darowizn.

Pozycja Określenie podatnika według jego znamion osobistych, w szczególności według jego stosunku do spadkodawcy lub darującego Czysta wartość otrzymanego majątku w markach polskich
do 600 tysięcy ponad 600 tysięcy do 2 miljonów ponad 2 mil. do 3 mil. ponad 3 mil. do 6 mil. ponad 6 mil. do 12 mil. ponad 12 mil. do 24 mil. ponad 24 mil. do 48 mil. ponad 48 mil. do 90 mil. ponad 90 mil. do 150 mil. ponad 150 mil. do 240 mil. ponad 240 mil. do 360 mil. ponad 360 mil. do 480 mil. ponad 480 mil. do 600 mil. ponad 600 mil. do 1 miljarda ponad 1 miljard
Podatek wymierza się według niżej podanej stopy procentowej
a b c d e f g h i j k l m n o
1 Małżonek. Zstępny - - - - - 3 4 5 6 8 10 12 14 17 25
2 Wstępny. Przysposobiony. Zięć lub synowa - 3 4 5 6 7 8 10 12 15 18 21 25 25 25
3 Rodzeństwo rodzone lub przyrodnie. Dzieci rodzeństwa. Pasierb - 4 6 8 11 14 17 20 23 26 29 32 36 36 36
4 Krewni do 4 stopnia, wyżej nie wymienieni (rodzeństwo rodziców, rodzeństwo dziadków, wnukowie rodzeństwa, rodzeństwo stryjeczne lub cioteczne) - 7 9 11 14 17 20 24 28 32 36 40 45 45 45
5 Fundacja, zakład, zrzeszenie lub związek samorządny, mające siedzibę w Państwie Polskiem - co do majątku, otrzymanego na podstawie rozporządzenia ostatniej woli lub darowizny na cele dobroczynne, nauki lub nauczania - - - 3*) 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
6 Inni - 10 14 18 22 26 30 35 40 45 50 55 60 60 60
______

*) Stawkę tę stosuje się tylko do majątków, wynoszących ponad 4.000.000 mk. (art. 16, punkt b).

1 Załącznik zmieniony przez rozporządzenie z dnia 24 kwietnia 1923 r. w przedmiocie opłat stemplowych od podań oraz od świadectw urzędowych. (Dz.U.23.44.298) z dniem 9 maja 1923 r.
2 Załącznik nr 1 zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. w przedmiocie wyrównania opłat stemplowych oraz podatków: spadkowego i od darowizn (Dz.U.23.44.296) z dniem 9 maja 1923 r.
3 Załącznik nr 2 zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 24 marca 1923 r. w przedmiocie wyrównania opłat stemplowych oraz podatków: spadkowego i od darowizn (Dz.U.23.44.296) z dniem 9 maja 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024