Ujednostajnienie przepisów o wyrobie, sprzedaży i używaniu sztucznych substancji słodkich.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 grudnia 1922 r.
w sprawia ujednostajnienia przepisów o wyrobie sprzedaży i używaniu sztucznych Substancji słodkich.

Na zasadzie postanowienia art. 1 i 2 ustawy z 10 maja 1921 r. (Dz. U. R. P. № 41, poz. 248) i art. 1 ustawy z 4 sierpnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 67, poz. 607) o regulowaniu podatków od spożycia, zużycia, względnie produkcji na obszarze Rzeczypospolitej zarządza się co następuje:
§  1.
Rozszerza się na cały obszar Rzeczypospolitej z wyłączeniom Województwa Śląskiego ogłoszone w załączniku, a obowiązujące na obszarze b. Królestwa Polskiego postanowienia art. 105735 do 105738 o trybie wyrobu, sprzedaży i używaniu sztucznych substancji słodkich, zawarte w dziale V tudzież postanowienia art. 127014 do 127021 z wyłączeniem artykułów 127019 i 127020 o karach za wykroczenia przeciwko przepisom o trybie wyrobu sprzedaży i używaniu sztucznych substancji słodkich zawarte w dziale VII zbioru ustaw rosyjskich o akcyzach (Tom V zbioru praw rosyjskich, według wydania z r. 1901 i dalszego ciągu z r. 1912.
§  2.
Na obszarze b. zaboru austrjackiego do orzekania w sprawach przekroczeń powyższych powołane są sądy skarbowe, które zamiast kary więzienia, przewidzianej w powyższych artykułach 127014 127015, 127017 i 127018 orzekają areszt ścisły w tym samym wymiarze.
§  3.
Próby nabytych produktów i napojów przewidziane w art. 105738 należy przesyłać do właściwych izb skarbowych.
§  4.
Skonfiskowane sztuczne substancje słodkie mają być przesyłane Ministerstwu Skarbu celem zniszczenia względnie stosownego zużytkowania.
§  5.
Osoby i instytucje, które w chwili ogłoszenia niniejszego rozporządzenia posiadają uprawnienie ze strony władz skarbowych do tego powołanych do wyrobu sztucznych substancji słodkich, względnie do prowadzenia handlu tern i artykułami na- obszarze Rzeczypospolitej mogą aż do odwołania wykonywać swe uprawnienia w rozmiarach określonych w tychże uprawnieniach.
§  6.
Kary pieniężne, przewidziane w art. 127014 do 127018 w stałych kwotach podwyższa się 1.000-krotnie.
§  7.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Skarbu.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, a równocześnie tracą moc obowiązującą:
1)
rozporządzenie Naczelnego Wodza na Wschodzie z dn. 15 lipca 1915 (Dz. Rozp. № 15, poz. 49 Cesarsko-niemieckiej administracji cywilnej dla Polski), dotyczącego obrotu handlowego sztucznych środków słodzących;
2)
rozporządzenie cesarskie z 15 stycznia 1917 r. (Austr. Dz. Ustaw Państwa № 37), tudzież rozporządzenie wykonawcze z 12 lutego 1917 r. (Austr. Dz. Ustaw Państwa № 57), dotyczące wprowadzenia monopolu sztucznych środków słodzących w b. zaborze austrjackim;
3)
ustawa niemiecka o sztucznych środkach słodzących z 7 lipca 1922 r. (Dz. Ustaw Rzeszy Niemieckiej str. 253), jakoteż wszelkie inne dotychczas obowiązujące przepisy wydane w przedmiotach unormowanych niniejszem rozporządzeniem.

ZAŁĄCZNIK 

O trybie wyrobu, sprzedaży i używania sztucznych substancji słodkich.

Art. 105735.

Pozwolenie na urządzenie i otwarcie fabryk sztucznych substancji słodkich, jako też na wyrób tych substancji w osobnych oddziałach istniejących fabryk chemicznych, wydaje minister skarbu w porozumieniu z ministrami spraw wewnętrznych oraz handlu i przemysłu. Wymienione w tym artykule (105735) f bryki i oddziały pozostają pod bezpośrednią kontrolą urzędników akcyzy; ministrowi skarbu służy prawo ustanawiać tryb tej kontroli.

Art. 105738.

Nadzór nad przechowywaniem, przesyłką i sprzedażą sztucznych substancji słodkich, jako też nieużywaniem tych substancji do wyrobu produktów spożywczych i napojów, należy, poza policją handlową i ogólną, do urzędników dozoru akcyzy.

Art. 105737.

Urzędnicy dozoru akcyzy mają prawo wolnego wstępu do aptek, składów aptecznych, do wszystkich lokalów, w których wyrabiają, przechowują i sprzedają sztuczne substancje słodkie, i do zakładów handlowych, w których wyrabiają i sprzedają takie produkty i napoje, które zawierać mogą sztuczne substancje słodkie; prawo to przysługuje im w stosunku do zakładów, wyrabiających sztuczne substancje słodkie, jedynie w czasie produkcji, a w stosunku do innych zakładów-jedynie podczas godzin handlu.

Art. 105738.

Urzędnikom dozoru akcyzy i sanitarnym, jako też służbie policji handlowej i ogólnej, wolno nabywać podług cennika we wszystkich wymienionych w artykule poprzedzającym (105787) zakładach przemysłowych i handlowych i u prowadzących handel wędrowny lub obnośny produktami spożywczemi i napojami, próby wspomnianych produktów i napojów, właściciele zaś tych zakładów i sprzedawcy nie mają prawa odmawiać sprzedaży takich prób nawet już towaru sprzedanego. Próby nabytych produktów i napojów należy oddawać do laboratorjów chemicznych przy urzędach gubernjalnych akcyzy, w celu dokonania analizy zawartości sztucznych substancji słodkich. Osoby, u których te próby nabyto, mają prawo przesyłać takież próby do laboratorjów przy towarzystwach naukowych dla zrobienia analizy chemicznej na swój własny rachunek.

Art. 127014.

Za wyrób sztucznych substancji słodkich w zakładach otwartych bez właściwego pozwolenia (art. 105735), za potajemny przywóz z zagranicy i przechowywanie lub sprzedaż takich substancji przez osoby i zakłady, nie mające tego prawa, winni, jeżeli nie podlegają surowszej karze, ulegają, prócz konfiskaty tych substancji: po raz pierwszy - karze pieniężnej od 100 do 300 rubli i zamknięciu w więzieniu na czas od 2 do 4 miesięcy; po raz drugi - karze pieniężnej od 200 do 500 rubli i zaniknięciu W więzieniu od 4 do 8 miesięcy; a po raz trzeci i następne - karze pieniężnej od 300 do 1.000 rubli 1 zamknięciu w więzieniu od 8 miesięcy do 1 roku I 4 miesięcy. Nadto, w razie popełnienia przestępstwa, przewidzianego w tym artykule (127014), po raz drugi lub następne, sąd może wydać postanowienie o ogłoszeniu wyroku, na rachunek skazanego, w jednym z czasopism urzędowych i w jednym prywatnym, według uznania sądu.

Art. 127015.

Wymienionym w artykule poprzedzającym (127014) karom ulegają winni sprzedaży sztucznych substancji słodkich z aptek, składów aptecznych i zakładów, wyrabiających te substancje, które otrzymały właściwe pozwolenie, osobom i zakładom, nie mającym prawa do nabycia tych substancji.

Nadto w razie popełnienia przestępstwa, przewidzianego w tym artykule (127015) po raz trzeci, winni właściciele składów aptecznych i zakładów wyrabiających sztuczne substancje słodkie, będą pozbawieni na zawsze prawa sprzedaży i wyrobu tych substancji.

Art. 127016.

Za wykroczenie w zakładach, które otrzymały pozwolenie na wyrób sztucznych substancji słodkich, oraz w aptekach i składach aptecznych, przeciwko przepisom obowiązującym o wyrobie, przywozie z zagranicy, przesyłce i przechowywaniu sztucznych substancji słodkich, oraz o sprzedaży i kontroli przychodu i rozchodu tychże, winni ulegają karze pieniężnej od 25 do 200 rubli.

Art. 127017.

Za wyrób na sprzedaż, produktów spożywczych i napojów, zawierających domieszkę sztucznych substancji słodkich winni, oprócz konfiskaty tych produktów i napojów, ulegają: po raz pierwszy-karze pieniężnej w sumie od 100 do 300 rubli i zamknięciu w więzieniu na czas od 2 do 4 miesięcy; po raz drugi-karze pieniężnej od 200 do 500 rubli i zamknięciu w więzieniu od 4 do 8 miesięcy; a po raz trzeci i następne-karze pieniężnej od 300 do 1.000 rubli i zamknięciu w więzieniu od 7 miesięcy do 1 roku i 4 miesięcy.

Nadto, w razie popełnienia przestępstwa, przewidzianego w tym artykule (127015), po raz drugi i następne, sąd może wydać postanowienie o ogłoszeniu wyroku, na koszt skazanego, w jednym z czasopism urzędowych i w jednym prywatnym, według uznania sądu.

Art. 127018.

Za przechowywanie w zakładzie handlowym lub przemysłowym, albo za sprzedaż produktów spożywczych i napojów, zawierających domieszkę sztucznych substancji słodkich, winni ulegają karom, określonym w poprzedzającym art. (127017).

Jeżeli zaś winny przestępstwa, przewidzianego w niniejszym (127018) artykule dowiedzie, że tych przedmiotów ani napojów sam nie wyrobił, lecz otrzymał w stanie gotowym z innego zakładu, to oprócz konfiskaty tych produktów i napojów, podlega karze pieniężnej do 100 rubli.

Art. 127019.

Za wkroczenie przeciwko przepisom art. 105735- 10538; 127014 - 127021, 1271 i 1272 odpowiadają właściciele zakładów handlowych i przemysłowych i prowadzący handel wędrowny produktami spożywczymi i napojami, jeżeli wykroczenie popełnili oni sami, lub taż osoby inne, ale z ich wiedzą i zgodą. Jeżeli zaś wykroczenie popełnione zostało bez wiedzy i zgody właścicieli zakładów przez osoby inne, to ulegają karze bezpośrednio winni; jednak gdyby te osoby nie były w stanie zapłacić zasądzonych kar pieniężnych, w takim razie na właścicieli zakładów nakłada się egzekucją na 3/4 sumy kary zasądzonej. Resztę zaś w razie skierowania sprawy do sądu za» mienia się na zamknięcie w areszcie lub w więzieniu na mocy przepisów wyłuszczonych w artykule 84 kodeksu kar głównych i poprawczych.

Art. 127020.

Skonfiskowane, według przepisów powyższych (127014 - 127019), sztuczne substancje słodkie będą zniszczone. Ulegają również zniszczeniu i konfiskacie produkty spożywcze i napoje, zawierające domieszkę sztucznych substancji słodkich.

Art. 127021.

Z kar pieniężnych, nałożonych na winnych, jedna połowa (z pierwszych wpływów) wydana będzie doniesicielowi lub wykrywającemu wykroczenie, jeżeli nie jest on urzędnikiem akcyzy, a druga polowa stanowi dochód skarbu. W razie gdy niema doniesiciela ani wykrywającego, cała egzekwowana suma przechodzi na rzecz skarbu

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024