Zmiana taryfy adwokackiej obowiązującej w b. zaborze austrjackim.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 17 listopada 1922 r.
w przedmiocie zmiany taryfy adwokackiej obowiązującej w b. zaborze austrjackim. *

Na zasadzie ustawy z dnia 26 marca 1890 r. (Dz. Ust. p. austr. № 58) zarządzam następujące zmiany w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 grudnia 1919 roku, dotyczącem nowej taryfy adwokackiej dla b. zaboru austrjackiego (Dz. U. R. P. 1920 r. № 1 poz. 1).
§  1.
Art. 3 wymienionego wyżej rozporządzenia otrzymuje brzmienie następujące:

"Taryfa rozróżnia dwie klasy:

"Pierwsza klasa obowiązuje w Krakowie i we Lwowie, druga klasa odnosi się do wszystkich innych miejscowości w b. zaborze austrjackim".

§  2. 1
Ustęp drugi (końcowy) art. 8, wymienionego wyżej rozporządzenia, otrzymuje brzmienie następujące:

"W razie wątpliwości należy przyjąć za podstawę, kwotę 10.000.000 mk. pol.".

§  3. 2
W miejsce taryfy dołączonej do wymienionego wyżej rozporządzenia ustala się taryfę, następującą:

TARYFA.

L. porz. PRZEDMIOT Wynagrodzenie dla klasy
I II
Marek
A. Honorarjum za czynności.
1. Za pisma, wnoszone poza rozprawą ustną lub przesłuchaniem, o ile przedstawiają się jako proste, jako to:
zwykłe doniesienia i uwiadomienia, wnoszone do sądu;
prośby, wnoszone do sądu lub innych władz o udzielenie wyjaśnień, potwierdzeń, poświadczeń, odpisu lub wygotowań, o dozwolenie przeglądu aktów lub zwrot załączników;
wnioski o ustanowienie kuratora dla strony przeciwnej;
cofnięcie skarg, wniosków lub środków prawnych;
zrzeczenie się;
wypowiedzenie wierzytelności, kontraktów najmów i pełnomocnictw; sprzeciwy w postępowaniu upominawczem;
podania i oświadczenia, odnoszące się do terminów, audjencji, doręczeń, i inne podania i oświadczenia, dotyczące jedynie zewnętrznej formy postępowania; następnie w postępowaniu egzekucyjnem: wnioski na zastanowienie egzekucji: (§ 39, I, 6, § 200 l, 3 ord. egz.);
oświadczenia co do żądania zaspokojenia w gotówce (§ 171 ord. egz.); oświadczenia, wyrażające jedynie zgodę na pewien wniosek, jeżeli wartość przedmiotu wynosi: 25.000 20.000
b) ponad 1.000.000 mk. do 50.000.000 mk. włącznie 35.000 30.000
c) ponad 50.000.000 mk. do 200.000.000 mk. włącznie 60.000 50.000
d) ponad 200.000.000 mk. do 1.000.000.000 mk. włącznie 150.000 130.000
e) ponad 1.000.000.000 mk. do 10.000.000.000 mk. włącznie 250.000 200.000
f) we wszystkich innych wypadkach 350.000 300.000
2. I. Za następujące podania, o ile przedstawiają się jako proste skargi, jako to: skargi wekslowe, skargi z tytułu pożyczki, skargi kupców i przemysłowców o zapłatę za dostarczone towary i wykonane roboty, skargi o zapłatę wynagrodzenia, o zapłatę umówionych czynszów najmu lub dzierżawy, skargi (zarzuty, sprzeciwy) w toku postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego i z powodu takiego postępowania; zgłoszenia wierzytelności z weksli, pożyczek, z tytułu dostawy towaru, wykonania pracy lub świadczenia usług, z kontraktów najmu lub dzierżawy i t. p. wnoszone w postępowaniu konkursowem;
prośby o wydanie warunkowego nakazu zapłaty, w postępowaniu upominawczem; wnioski co do odebrania lub oddania przedmiotu najmu lub dzierżawy;
wnioski co do zwrotu kosztów niezależnie od wyniku sporu, lub z powodu cofnięcia odwołania;
prośby o wdrożenie postępowania amortyzacyjnego;
wnioski egzekucyjne (na zabezpieczenie):
co do zajęcia i przechowania ruchomych rzeczy zmysłowych, tudzież ich sprzedaży lub innego sposobu spieniężenia;
co do przymusowego ustanowienia prawa zastawu na nieruchomościach, o ile one nie są zapisane w księdze gruntowej;
co do zajęcia wierzytelności pieniężnych wraz z poleceniem wystosowanem do dłużnika trzeciego, by złożył oświadczenie w myśl § 301 ord. egz. co do przekazania wierzytelności pieniężnych;
co do zajęcia innych praw majątkowych;
co do wydania lub oświadczenia ruchomości, co do oddania lub opróżnienia nieruchomości; inne wnioski rzeczowe w toku postępowania egzekucyjnego;
wnioski co do złożenia lub wydania.
II. Za następujące audjencje pod warunkiem, iż nie przychodzi do rozprawy ani do roztrząsania sprawy, zarządzonego z urzędu;
pierwsze audjencje także wówczas gdy zapada wyrok na podstawie uznania lub wyrok zaoczny, albo gdy zawartą zostaje ugoda lub zgłoszone zostają zarzuty;
audjencje, na których odbywa się jedynie przesłuchanie stron;
audjencje, na których ma być złożona przysięga, objęta ugodą lub nałożona na stronę, albo przysięga wyjawienia;
audjencje odroczone na wniosek lub z urzędu;
jeżeli wartość przedmiotu (sprawy spornej, wierzytelności, przedmiotu złożenia i t. d.) wynosi:
a) do 1.000.000 mk. włącznie 30.000 25.000
b) ponad 1.000.000 mk. do 50.000.000 mk. włącznie 80.000 70.000
c)ponad 50.000.000 mk. do 200.000.000 mk. włącznie 160.000 140.000
d) ponad 200.000.000 mk. do 1.000.000.000 mk włącznie 250.000 220.000
e) ponad 1.000.000.000 mk. do 10.000.000.000 mk. włącznie 400.000 350.000
f) ponad 10.000.000.000 mk. za każdy 1.000.000.000 mk. więcej o. 50.000 40.000
nigdy jednak więcej jak 2.000.000 1.500.000
Uwagi do 2 pozycji taryfowej.
1. Jeżeli zachodzi jedna ze szczególnych okoliczności §§ 7, 9 lub 11 ordynacji egzekucyjnej, albo jeżeli wniosek egzekucyjny opiera się na zagranicznym tytule egzekucyjnym (§§ 79, 80, 86 ord. egz. i art. XIX u. wpr. do ord. egz.), wówczas podwyższa się wynagrodzenie za wnioski egzekucyjne (na zabezpieczenie) o 25% czyli o czwartą część kwoty taryfowej z zaokrągleniem ułamków fenigów ku górze.
2. W razie połączenia kilku wniosków egzekucyjnych należy się za każdy dalszy wniosek, jeżeli wartość roszczenia lub przedmiotu wynosi:
a) do 5.000.000 mk. włącznie kwota dodatkowa 30.000 30.000
b) do 300.000.000 mk. włącznie kwota dodatkowa 75.000 75.000
c) we wszystkich innych przypadkach kwota dodatkowa 200.000 150.000
Zamieszczenie we wniosku dotyczącym zajęcia, następujących wniosków:
a) co do przechowania rzeczy zajętych,
b) co do Wydania polecenia w myśl § 301 ord. egz. do dłużnika trzeciego nieuzasadnia powyższej należytości dodatkowej
3. Uskutecznienie złożenia do księgi pieniężnej należy wynagradzać według 9 pozycji taryfowej, względnie według art. 12 rozporządzenia
4. Za czas wyczekiwania na audjencje, po upływie półgodzinnego czekania, za każde dalsze chociażby tylko zaczęte pół godziny 60.000 50.000
3. Za wnioski o zarząd przymusowy lub sprzedaż przymusową nieruchomości lub część nieruchomości bez względu na to czy są one wpisane do księgi publicznej lub nie;

za podania o wpisy hipoteczne, zarówno w toku postępowania egzekucyjnego (zabezpieczającego) jak i poza niem;

jeżeli wartość roszczenia lub przedmiotu wynosi:

a) do 1.000.000 mk. włącznie 50.000 40.000
b) ponad 1.000.000 mk. do 50.000.000 mk. włącznie 120.000 100.000
c) ponad 50.000.000 mk. do 200.000.000 mk włącznie 200.000 170.000
d) ponad 200.000.000 mk. do 1.000.000.000 mk. włącznie 450.000 400.000
e) ponad 1.000.000.000 mk. do 10.000.000.000 mk włącznie 650.000 550.000
f) ponad 10.000.000.000 mk. za każdy 1.000.000.000 mk. więcej o 50.000 40.000
nigdy jednak więcej jak 3.000.000 2.500.000
Uwaga do 3 pozycji taryfowej.
1) Wynagrodzenie za ułożenie warunków licytacyjnych nie jest objęte pozycją taryfową.
2) Postanowienia uwag 1 i 2 do pozycji taryfowej 2 wchodzą w zastosowanie.
4. Za ułożenie, odpisanie i wysłanie listów upominających lub innych zwykłych listów w interesach: jeżeli wartość przedmiotu wynosi:
a) do 1.000.000 mk. włącznie 25.000 25.000
b) ponad 1.000.000 mk. do 100.000.000 mk. włącznie 50.000 45.000
c) we wszystkich innych wypadkach 150.000 100.000
5. Za ułożenie, odpisanie i wysłanie wezwań do stawienia się w kancelarji 25.000 20.000
6. Za wygotowanie pełnomocnictwa adwokackiego 25.000 25.000
7. I. Za odebranie, wpisanie do ksiąg, przechowanie, zarachowanie i wydanie pieniędzy lub papierów wartościowych, tudzież książek kas oszczędności i kas zaliczkowych (wraz z wygotowaniem potwierdzenia odbioru) według wartości, istniejącej w dniu odbioru przez adwokata:
a) przy kwotach do 500.000.000 mk. włącznie ¼ ¼
nigdy jednak mniej jak 100.000 100.000
b) przy kwotach ponad 500.000.000 mk.
od kwoty przenoszącej 500.000.000 mk 1/10% 1/10%
II. Jeżeli odbiór lub wydanie nie mogło być uskutecznione ani w kancelarji adwokata, ani też przez pocztę, należy się za udanie na miejsce złożenia lub odbioru:
a) przy kwotach do 1.000.000 mk. włącznie 35.000 30.000
b) przy kwotach ponad 1.000.000 mk. do 100.000.000 mk. włącznie. 60.000 50.000
c) przy kwota ponad 100.000.000 mk. do 1.000.000.000 mk. 80.000 70.000
d) we wszystkich innych wypadkach 120.000 100.000
Uwaga do 7 pozycji taryfowej.
Ta pozycja taryfowa nie stosuje się do zawiadywania wekslami i skryptami dłużnymi, tudzież należytościami świadków i rzeczoznawców, należytościami za doręczenia i t. p.
8. Za zwykłe omówienia sprawy, trwające najwyżej kwadrans, za które jednak niemożna uważać krótkich wyjaśnień o stanie sprawy, będącej w toku 120.000 120.000
9. Za przedsięwzięcie poza kancelarją adwokacką czynności w postępowaniu sądowem, które bywają, zwyczajnie załatwiane przez funkcjonarjusza kancelaryjnego, nie wciągniętego na listę kandydatów adwokackich, wraz ze stratą czasu, o ile wogóle należy się za to osobne wynagrodzenie w myśl art. 10 rozporządzenia i o ile taryfa nie zawiera w tym względzie osobnych postanowień, w szczególności za wywiady w księdze gruntowej lub inne wywiady w sądzie (kancelarji sądowej), u władzy podatkowej lub innej władzy, za interwencje przy wykonaniu czynności egzekucyjnych (zabezpieczających) i t. p.
za cały czas nieobecności, spowodowanej czynnością:
a) aż do użycia w tym celu pół godziny 80.000 80.000
b) za każde dalsze chociażby tylko rozpoczęte pół godziny 60.000 60.000
B. Koszta podróży i należytości z powodu odległości.
10. W razie podjęcia czynności w postępowaniu sądowem poza kancelarją adwokacką w miejscu, oddalonem od miejsca zamieszkania adwokata więcej jak o dwa kilometry, oprócz wynagrodzenia należnego za samo wykonanie czynności:
a) jako należytość za podróż (przewóz) w szczególności:
aa) jeżeli można odbyć podróż koleją żelazną (okrętem parowym), zwrot należytości za przejazd koleją żelazną (okrętem parowym), a jeżeli miejsce zamieszkania adwokata lub miejsce wykonania czynności jest oddalone od stacji kolei żelaznych (okrętu parowego), o więcej niż dwa kilometry, zwrot należytości za powóz do stacji, a względnie do miejsca wykonania czynności i na powrót;
bb) jeżeli wogóle nie można odbyć podróży koleją żelazną (okrętem parowym), lub gdyby podróż taka wymagała znaczniejszej straty czasu, zwrot należytości za powóz aż do miejsca wykonania czynności i napowrót;
cc) jeżeli i o ile nie można jechać, a droga, która ma być przebyta, wynosi więcej niż dwa kilometry, wynagrodzenie za drogę tam i napowrót;
α) w takich razach należy się: adwokatowi I klasa na kolejach żelaznych i (okrętach parowych), powóz parokonny, a za każde chociażby tylko zaczęte pół godziny drogi, przebyte bez użycia powozu, wynagrodzenie w kwocie 80.000 80.000
β) kandydatowi adwokackiemu II klasa na kolejach żelaznych, 1 klasa na (okrętach parowych), powóz jednokonny, a za każde chociażby tylko zaczęte pół godziny drogi, przebyte bez użycia powozu, wynagrodzenie w kwocie 60.000 60.000
φ) innemu funkcjonarjuszowi III klasa na kolejach żelaznych, II na okrętach parowych, użycie komunikacji pocztowych, tramwajowych i omnibusowych, a w ich braku powozu jednokonnego, za każde zaś chociażby tylko zaczęte pół godziny drogi, przebyte bez użycia powozu, wynagrodzenie w kwocie 40.000 40.000
Uwagi do a, α, β i φ tej pozycji taryfowej.
W tych miejscach i okolicach, w których nie można dostać powozów jednokonnych lub w których powozy takie nie są używane, należy się powóz parokonny zamiast jednokonnego
b) jako wyżywne:

jeżeli nieobecność trwa najmniej 6 godzin, za każdy dzień w którym warunek ten zachodzi:

aa) adwokatowi 300.000 300.000
bb) kandydatowi adwokackiemu 300.000 300.000
cc) innemu funkcjonarjuszowi 150.000 150.000
c) jako noclegowe:
jeżeli trzeba przenocować poza miejscem zamieszkania adwokata, za każdą noc:
aa) adwokatowi 200.000 200.000
bb) kandydatowi adwokackiemu 200.000 200.000
cc) innemu funkcjonarjuszowi 100.000 100.000
d) jako należytość za stratą czasu, o ile w myśl 9 poz. taryfowej nie należy się wynagrodzenie za czynność łącznie ze stratą czasu, za każdą godzinę prący (uw. 3), spędzoną w podróży lub w miejscu podjęcia czynności, prócz czasu potrzebnego na wykonanie samej czynności, licząc godzinę rozpoczętą za cała:
aa) adwokatowi 100.000 100.000
bb) kandydatowi adwokackiemu 50.000 50.000
e) odszkodowanie za czas, spędzony poza godzinami pracy (uw. 3) w drodze do miejsca wykonania czynności lub z powrotem, i to za godzinę, licząc godzinę rozpoczętą za całą:
aa) adwokatowi 60.000 60.000
bb) kandydatowi adwokackiemu 30.000 30.000
Uwagi do 10 pozycji taryfowej.
1. Jeżeli strona sama dostarczyła powozu, wówczas odpada prawo do żądania wynagrodzenia odnośnej należytości za powóz.
2. Jeżeli w razie użycia kolei żelaznej lub okrętu parowego miejsce zamieszkania adwokata lub miejsce podjęcia czynności nie jest od odnośnej stacji dalej oddalone, jak dwa kilometry, wówczas zależy od uznania sądu, czy należy w danym wypadku ze względu na wielkość oddalenia i zachodzące stosunki komunikacyjne przyznać wogóle i w jakiej wysokości należytość za udanie się na stację względnie na miejsce wykonania czynności i z powrotem.
To samo ma zastosowanie wówczas, jeżeli przestrzeń drogi, na której nie można użyć pojazdu, wynosi dwa kilometry lub mniej.
3. Za czas pracy uważa się godziny od 9 godziny przed południem do 6 godziny po południu.
11. C. Należytości manipulacyjne.
Za przepisanie pism i załączników wraz z kolacjonowaniem i instruowaniem, tudzież dostarczaniem materjałów pisarskich za każdą stronę, obejmującą conajmniej 25 wierszy, licząc stronę za całą bez względu na to, czy powielenie pism uskutecznia się pismem ręcznem lub drogą mechaniczną albo przy użyciu druków,
jeżeli wartość przedmiotu wynosi:
a) do 5.000.000 mk. włącznie 30.000 30.000
b) ponad 5.000.000 mk. 60.000 60.000
Jeżeli sporządza się odpisy w wielkim formacie lub odpisy rachunków, tabel lub wykazów, składających się przeważnie z cyfr, za każdą chociażby tylko zaczętą stronę 100.000 100.000
12. Za nadanie na pocztę albo w urzędzie telegraficznym lub wniesienie do władz, tudzież za podjęcie recepisów zwrotnych od każdego aktu 10.000 10.000
Uwaga do 12 pozycji taryfowej.
W razie wniesienia pisemnych podań do sądu drogą telegraficzną należy oprócz taryfowego wynagrodzenia za podanie i za nadanie telegramu zwrócić należytość, przypadającą za telegram, jako wydatek w gotówce; za pisma, obejmujące powtórzenie tych podań, przypadają jedynie należytości manipulacyjne.
13. Za zrealizowanie na poczcie przekazu pocztowego lub przekazu pocztowej kasy oszczędności, albo za wpłaty uskuteczniane za pomocą przekazu pocztowego, poświadczenia złożenia lub czeku za każdy poszczególny wypadek pod warunkiem, iż kwota przekazana, lub przypadająca do zapłaty dosięga 1.000.000 mk. 10.000 10.000
14. Za zanotowanie terminu ustawowego lub sędziowskiego albo audjencji i za potrzebne przytem przejrzenie pism doręczonych lub nadesłanych 10.000 10.000
§  4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Według przepisów rozporządzenia niniejszego należy też wynagradzać pracą adwokatów i kancelarji adwokackich, wykonane przed dniem ogłoszenia rozporządzenia niniejszego o ile adwokat do tego dnia wynagrodzenia wobec strony lub wobec sądu jeszcze nie policzył.

* Z dniem 14 maja 1924 r. nin. rozporządzenie traci moc w części sprzecznej z rozporządzeniem z dnia 5 maja 1924 r. (Dz.U.24.40.433), za wyjątkiem § 1, zgodnie z § 3 rozporządzenia zmieniającego.
1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 października 1923 r. (Dz.U.23.110.876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 1923 r.
2 § 3 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 18 października 1923 r. (Dz.U.23.110.876) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 października 1923 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024