Aplikacja (służba przygotowawcza) urzędników konceptowych Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 listopada 1922 r.
w przedmiocie aplikacji (służby przygotowawczej) urzędników konceptowych Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy ustawy z dnia 31 lipca 1919 r. w przedmiocie utworzenia Prokurntorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. P. P. P. № 65 poz. 390) i uchwał Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 1919 r. (Dz. U. R. P. № 75 poz. 433) i dnia 17 czerwca 1920 r. (Dz. U. R. P. Na 73 poz. 502) oraz art. art. 11 i 12 ustawy i dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. № 21 poz. 164) Rada Ministrów zanudza co następuje:
§  1.
Do służby przygotowawczej na urzędników konceptowych w Prokuratorji Generalnej Prezes jej może powoływać w charakterze aplikantów (praktykantów) osoby, które: 1° ukończyły studja prawne uniwersyteckie z odpowiednim egzaminem, 2° odbyły jednoroczną aplikacje; sądową.

Kandydaci, którzy aplikacji sądowej nie posiadają, mogą być przyjęci pod warunkiem odbycia jej następnie, w czasie odbywania służby przygotowawczej w Prokuratorji, za uzyskanym w tym celu urlopem.

Urlop ten może być płatnym zależnie od decyzji Prezesa Prokuratorji.

§  2.
Aplikacja w Prokuratorji trwa najmniej dwa lata.
§  3.
Przez czas trwania służby przygotowawczej aplikanci obowiązani są odbyć praktyką we wskazanych przez Prezesa Prokuratorji, względnie naczelnika oddziału, wydziałach.
§  4.
Kierownictwo pracą aplikanta należy do kierownika właściwego wydziału, który może delegować aplikanta do zająć przy innych urzędnikach wydziału.
§  5.
Aplikantom w miarą ich przygotowania powinno być polecane opracowywanie łatwiejszych referatów, a również może być powierzane dokonywanie kwerend hipotecznych i sądowych oraz zastępstwo w prostszych czynnościach sądowych.
§  6.
W celu wszechstronnego zaznajomienia się z działalnością Prokuratorji aplikanci powinni brać udział w posiedzeniach wydziałów, w których odbywają aplikację i mają przytem głos doradczy.
§  7.
Przez czas trwania służby przygotowawczej aplikanci powinni się starać nietylko o nabycie znajomości praktycznego załatwiania agend Prokuratorji, lecz i o pogłębienie swej prawniczej wiedzy teoretycznej.
§  8.
Po upływie aplikacji aplikant obowiązany jest przystąpić do egzaminu zwanego asesorskim przed komisją, składającą się w Prokuratorji Generalnej z jej Prezesa lub Wiceprezesa, z trzech wyznaczonych przez Prezesa radców Prokuratorji oraz z jednego sędziego apelacyjnego, delegowanego przez Prezesa Sądu Apelacyjnego w Warszawie. W oddziałach komisja egzaminacyjna składa się z naczelnika oddziału, jako przewodniczącgo, z dwóch starszych urzędników konceptowych, powołanych przez naczelnika, z jednego starszego urzędnika konceptowego, zatrudnionego w urzędzie centralnym lub w innym oddziale i delegowanego do komisji przez Prezesa Prokuratorji Generalnej oraz jednego sędziego apelacyjnego, delegowanego przez Prezesa Sądu Apelacyjnego w siedzibie oddziału.

Dwuletni okres aplikacji może być na prośbą aplikanta przez Prezesa Prokuratorji, względnie przez naczelnika oddziału, przedłużony najwyżej o jeden rok.

§  9.
O dopuszczenie do egzaminu asesorskiego osób, które w Prokuratorji aplikacji nie odbywały, orzeka Prezes Prokuratorji Generalnej.

Wstępujący na urzędy konceptowe w Prokuratorji Generalnej sędziowie, prokuratorowie, profesorowie nauk prawnych i adwokaci wolni są od składania egzaminu asesorskiego.

§  10.
Egzamin asesorski składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Część pisemna polega na wygotowaniu referatu na żądany przez komisję temat w warunkach zapewniających dostęp do bibljoteki oraz samodzielność pracy; temat winien być tak przez komisję wybrany, aby kandydat mógł wykonać go w przeciągu czasu niedłuższego nad 5 godzin. Część ustna - na sprawdzeniu, czy aplikant jest dostatecznie przygotowany tak pod względem teoretycznym, jak i praktycznym do samodzielnej pracy w dziedzinie spełnianych przez Prokuratorią funkcji.

Egzamin ustny trwać może do dwóch godzin.

Prezes Prokuratorji może wydać szczegółowe wskazówki, dotyczące zakresu egzaminu.

§  11.
Na podstawie oceny egzaminu pisemnego i ustnego komisja egzaminacyjna orzeka większością głosów, czy kandydat zdał egzamin z wynikiem zadawalniającym.

Kandydat, który wykazał wybitne wiadomości, może otrzymać stopień "z odznaczeniem".

O przebiegu i wyniku egzaminu i głosowania sporządzić należy protokuł, który podpisują wszyscy członkowie komisji i sekretarz.

§  12.
O zdaniu egzaminu zostaje wydane świadectwo z podpisem Prezesa Prokuratorji lub naczelnika oddziału.
§  13.
Po zdaniu egzaminu asesorskiego aplikant może być mianowany na urząd asesora Prokuratorji.
§  14.
Aplikant, który nie zdał egzaminu asesorskiego, powinien do niego przystąpić ponownie po upływie czasu przez komisję egzaminacyjną wyznaczonego.

O ile tego nie uczyni, lub o ile powtórnie egzaminu nie zda, zostaje wykreślony z listy aplikantów Prokuratorji.

§  15.
Orzeczenia komisji egzaminacyjnej są ostateczne.
§  16.
Stosownie do art. 13 ustawy o utworzeniu Prokuratorji Generalnej, art. 19 Instrukcji służbowej dla Prokuratorji Generalnej oraz stosownie do ustawy z dn. 27 czerwca 1922 r. o ulgowym trybie uzyskiwania stanowisk urzędników Prokuratorji Generalnej do końca 1926 r. Prezes Prokuratorji może mianować asesorów Prokuratorji i bez zdawania przez nich przepisanego egzaminu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024