Dane statystyczne dotyczące portalu zaprezentował na niedawnej konferencji "Zdalne rozprawy i e-doręczenia w postępowaniu cywilnym - stan de lege lata i de lege ferenda", organizowanej przez Uczelnię Łazarskiego w Warszawie i zastępcę koordynatora krajowego ds. informatyzacji sądownictwa powszechnego, sędzia Grzegorz Karaś z Sądu Okręgowego we Wrocławiu. 

- Problem z doręczeniami nabrzmiał w okresie pandemii. Wybuchła pandemia i zaczęto poszukiwać rozwiązań, które ograniczyłyby kontakty międzyludzkie. Naturalnym wyborem było wysyłanie korespondencji drogą elektroniczną. Skoro wyślemy ją w ten sposób pełnomocnikowi nie będzie musiał iść na pocztę. Ale pełnomocnicy nadal muszą iść na tę pocztę, żeby nadać pismo i to jest główny problem. Pandemia wymusiła jakieś rozwiązania a tym jakimś rozwiązaniem było wykorzystanie Portalu Informacyjnego Sądu, który powstał nie dlatego żeby cokolwiek doręczać tylko by zlikwidować kolejki przed sekretariatami - mówił sędzia. 

Czytaj: E-doręczenia wpisały się w prawniczą codzienność, ale przepisy nadal "czasowe">>

 

Wiele możliwości, ale kilku ważnych brakuje 

Sędzia przypomniał m.in., że Portal Informacyjny Sądów powszechnych daje obecnie następujące możliwości: 

  • można uzyskać informacja o stanie sprawy i wyznaczonych rozprawach;
  • udostępniane są pełnomocnikom i stronom dokumenty zgromadzone w systemach repertoryjno-biurowych;
  • doręczanie pełnomocnikom pism sądowych ze skutkiem procesowym;
  • odsłuchania nagranych rozpraw (e-protokół);
  • składanie niektórych wniosków do Sądu za pośrednictwem Portalu;
  • generowanie dowodów doręczenia korespondencji – EPOK;
  • kontrolę przez pełnomocników terminowości czynności procesowych; 
  • stworzenia aktywnej bazy danych dokumentów sądowych.

Jak dodał ,to co jest najbardziej oczekiwane to możliwość składania pism przez portal, a wcześniej doręczanie ich tą drogą pomiędzy pełnomocnikami. Pewne zmiany zakłada zresztą projekt, nad którym pracuje Sejm - m.in. doręczenia pism przez PI w procedurze karnej (druk nr 3216), e-doręczenia do nowych instytucji prokuratura i zakładu emerytalnego. 

Sprawdź w LEX: Doręczanie pism sądowych - PROCEDURA krok po kroku >>>

Sędzia Karaś podkreślał, że w jego ocenie, gdyby była możliwość składania pism drogą elektroniczną to szybko udałoby się wprowadzić taką funkcjonalność portalu. W jego ocenie ważne jest wprowadzenie takiej możliwości choćby w doręczenia pism między pełnomocnikami. 

Dodał, że dane statyczne pokazują, iż obywatele nie tylko muszą ale chcą mieć elektroniczny dostęp do swoich sądowych spraw, tak samo jak mają dostęp do e-bankowości, do e-recepty, do różnego rodzaju e-usług. 

- Cieniem kładzie się brak regulacji doręczeń między pełnomocnikami. Dla nas to jest ważne, bo obecnie gdy przychodzi na sprawę pełnomocnik i mówi, że on nadał pismo sądowe pełnomocnikowi przeciwnika a ten mówi, że on jeszcze go nie odebrał to jest to fakt niezaprzeczalny. A jeśli byłaby możliwość umieszczania ich w portalu, to drugi pełnomocnik i sędzia widzieliby to od razu i nie byłoby ryzyka odroczenia - mówił sędzia Wojciech Łukowski, prezes Sądu Okręgowego we Wrocławiu, zastępca koordynatora krajowego ds. informatyzacji sądownictwa powszechnego.

Czytaj w LEX: System doręczeń z uwzględnieniem e-doręczeń (doręczeń elektronicznych oraz doręczeń przez Portal Informacyjny) >>>

 

Pełnomocnicy, komornicy i obywatele 

Ze statystyk przedstawionych przez sędziego wynika, że w portalu jest obecnie 294 722 konta użytkownika, w tym ponad 202 tys. należące do użytkownika zwykłego (obywatela), 11 tys. to subkonta, 54 930 do pełnomocnika profesjonalnego, 3 032 do sędziów, 20 381 do pracowników sądów i przykładowo 604 założyli komornicy. 

Zobacz nagranie szkolenia w LEX: Nowe zasady doręczeń w postępowaniu cywilnym, ze szczególnym uwzględnieniem doręczeń komorniczych >

Prym wiedzie apelacja warszawska - 115 995. Najmniej kont zarejestrowanych jest w apelacji rzeszowskiej - 32 595. 

Jeśli z kolei chodzi o sprawy dostępne w portalu jest ich 74 722 879. W tym przypadku prym wiedzie apelacja wrocławska - 9 769 879 i warszawska - 9 709 694. 

Ciekawa jest również zastawienia czynności dokonanych przez portal. Było ich 841 472 060. Z kolei jeśli chodzi o e-doręczenia to średnio generowanych jest ich miesięcznie 483 tys. i najwięcej w apelacji warszawskiej. 

Zobacz nagranie szkolenia w LEX: Funkcjonowanie Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych i moduł doręczeń sądowych >