Zm.: zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 6 kwietnia 1963 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 105, poz. 1209) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950, z 1958 r. Nr 65, poz. 387 i z 1959 r. Nr 69, poz. 363) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie:

"NORMY PRZEBIEGU OPON SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH, CIĄGNIKÓW UŻYWANYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM, SAMOCHODÓW SPECJALNYCH, AUTOBUSÓW, TROLEJBUSÓW ORAZ PRZYCZEP I NACZEP

§ 1. Ustala się następujące normy przebiegu opon:

1) dla opon produkcji krajowej:

a) wszystkich wymiarów, z wyjątkiem wymienionych pod lit. b), c), d), e) 30.000 km,

b) o wymiarach:

7.50–20 (z wyjątkiem ciągnikowych sześciowarstwowych), 8.25–20, 9.00–20, 11.00–20 (z wyjątkiem dwunastowarstwowych), 12.00–22 oraz 34 x 7 40.000 km,

c) o wymiarach 10.00–20 45.000 km,

d) sześciowarstwowych ciągnikowych o wymiarze 7.50–20 30.000 km,

e) dwunastowarstwowych o wymiarze 11.00–20 35.000 km;

2) dla opon importowanych z Chińskiej Republiki Ludowej, Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Węgierskiej Republiki Ludowej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej wymiaru 20 cali angielskich lub 500 mm oraz o wymiarach 11.25–24 i 12.75–28 (z wyjątkiem wymiaru 7.50–16) 35.000 km,

b) o wymiarach 7.50–16, 7.50–20 i 8.25–20 45.000 km,

c) o wymiarach 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20 50.000 km,

d) o wymiarach innych niż wymienione pod lit. a), b), c) 40.000 km;

3) dla opon innych niż wymienione w pkt 1 i 2:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej 20 cali angielskich lub 500 mm (z wyjątkiem wymiarów 6.00–16, 9.00–16 i 10.00–16) 40.000 km,

b) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej 20 cali angielskich lub 500 mm oraz 9.00–16, 10.00–16, 11.25–24 i 12.75–28 (z wyjątkiem wymiarów 7.50–20, 8.25–20, 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20) 50.000 km,

c) o wymiarze 8.25–20 60.000 km,

d) o wymiarach 6.00–16, 7.50–20 55.000 km,

e) pozostałych opon, nie wymienionych pod lit. a), b), c), d), oraz o wymiarach 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20 65.000 km.

§ 2. W stosunku do nowych opon, których osnowa zawiera elementy metalowe, normy określone w § 1 podwyższa się o 40%.

§ 3. Norma przebiegu opony po bieżnikowaniu wynosi 40% normy określonej w § 1.

§ 4. 1. Norma przebiegu opony obowiązuje niezależnie od warunków użytkowania (eksploatacji ) pojazdu.

2. W razie stałego użytkowania opon w wyjątkowo trudnych warunkach jazd terenowych lub na placach budowy normy przebiegu tych opon mogą być przez użytkownika pojazdu obniżone w miarę konieczności, lecz najwyżej o 20%, za zgodą właściwego do spraw komunikacji organu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).

3. Dla pojazdów stale eksploatowanych na terenie zamkniętym, należącym do określonej jednostki, i nie poruszających się po drogach publicznych, normy przebiegu ogumienia ustala jednostka nadrzędna, zawiadamiając o tym równocześnie właściwy do spraw komunikacji organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.

4. Wyjątkowe normy przebiegu opon, stale używanych na pojazdach używanych do wywozu drewna z wyrębów leśnych, ustala w razie potrzeby Minister Komunikacji na wniosek Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.";

2)
w instrukcji o przechowywaniu, użytkowaniu, naprawie i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych, stanowiącej załącznik nr 2, wprowadza się następujące zmiany:
a)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Magazynowanie ogumienia powinno odbywać się zgodnie z Polską Normą PN-59/C-94099. Wyroby gumowe. Wytyczne przechowywania i konserwacji (Monitor Polski z 1960 r. Nr 27, poz. 130).",

b)
w § 4 po ust. 3 dodaje się nowe ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Oponę przeznaczoną do bieżnikowania lub do trakcji wolnobieżnej należy wycofać z trakcji szybkobieżnej, niezależnie od wykonanego przez nią przebiegu, jeżeli stwierdzono, że jej zużycie osiągnęło granicę określoną warunkami technicznymi obowiązującymi przy zdawaniu opon do bieżnikowania.

5. Opony nie objęte przepisem ust. 4 należy wycofać z eksploatacji niezależnie od wykonanego przez nie przebiegu, jeżeli stwierdzono zużycie bieżnika w tym stopniu, że na szczycie opony przestaje być widoczny wzór (rzeźba) bieżnika, lub gdy na oponie posiadającej bieżnik z podkładem gumy kolorowej ukażą się plamy w kolorze podkładu.",

c)
w § 4 skreśla się ust. 6, a dotychczasowe ust. 4, 5 i 7 otrzymują kolejną numerację ust. 6, 7 i 8,
d)
w § 7 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zgodnie z ich nośnością (dopuszczalnymi obciążeniami) określoną w Polskich Normach, a w razie nieobjęcia określonego rodzaju opon tymi normami – zgodnie z danymi fabrycznymi,",

e)
w § 7 na końcu ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Nie należy w szczególności stosować opon bieżnikowanych na kołach przednich.",
f)
w § 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Reklamację należy zgłaszać u tego dostawcy, który oponę dostarczył. Jeżeli dostawcą jest Centrala Techniczno-Handlowa "Motozbyt", to reklamację przyjmuje właściwa terenowo jednostka podległa tej centrali.",

g)
w § 12 ust. 1 wyrazy "załącznik nr 3" zastępuje się wyrazami "załącznik nr 1",
h)
w § 12 ust. 8 wyrazy "załącznik nr 4" zastępuje się wyrazami "załącznik nr 2";
3)
skreśla się załączniki nr 1 i nr 2 do instrukcji wymienionej w pkt 2;
4)
dotychczasowe załączniki nr 3 i nr 4 do instrukcji wymienionej w pkt 2 oznacza się kolejno jako załączniki nr 1 i nr 2.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.36.177

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.
Data aktu: 06/04/1963
Data ogłoszenia: 02/05/1963
Data wejścia w życie: 02/05/1963