Wprowadzenie do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 10 czerwca 2021 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych 2

Na podstawie art. 3 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784 i 847) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się do stosowania, z zastrzeżeniem przepisów rozporządzenia, wymagania międzynarodowe w zakresie przepisów systemu opłat trasowych, ustanowione przez Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL), obejmujące:
1)
Warunki stosowania systemu opłat trasowych oraz warunki uiszczania należności,
2)
Zasady ustalania podstawy kosztowej dla opłat trasowych i obliczania stawek jednostkowych

- ogłoszone w załącznikach do ogłoszenia nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 29 stycznia 2021 r. w sprawie wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych (Dz. Urz. ULC poz. 3).

§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
FIR Warszawa - rozumie się przez to rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. z 2019 r. poz. 619), w którym jest zapewniana służba informacji powietrznej i służba alarmowa;
2)
instytucji - rozumie się przez to instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 1, z późn. zm. 3  - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 23), wyznaczoną na podstawie art. 127 ust. 2 ustawy;
3)
planie skuteczności działania - rozumie się przez to plan, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej;
4)
Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
5)
rozporządzeniu 2019/317 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz. Urz. UE L 56 z 25.02.2019, str. 1);
6)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
§  3. 
Strefy pobierania opłat trasowych określają przepisy wydane na podstawie art. 130g ustawy.
§  4. 
Czas trwania okresów odniesienia dla systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej określa art. 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2019/317.
§  5. 
1. 
Podstawę kosztową opłat trasowych określa się w złotych.
2. 
Jeżeli na podstawie umowy międzynarodowej wiążącej Rzeczpospolitą Polską dotyczącej utworzenia funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, w rozumieniu art. 2 pkt 25 rozporządzenia nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, ustalono wspólną strefę pobierania opłat trasowych, koszty krajowe uwzględniane w podstawie kosztowej obliczanej dla takiej strefy są przeliczane na euro lub inną walutę przyjętą do obliczania stawki jednostkowej opłaty trasowej dla takiej strefy, zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia 2019/317.
3. 
Notyfikacja waluty do Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL), polegająca na przekazaniu informacji zgodnie z art. 25 ust. 4 rozporządzenia 2019/317, odbywa się zgodnie z postanowieniami umowy, o której mowa w ust. 2.
§  6. 
Przekazywanie informacji dotyczących podstaw kosztowych opłat trasowych Komisji Europejskiej oraz Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130g ustawy.
§  7. 
1. 
Ustaloną w złotych stawkę jednostkową opłaty trasowej dla FIR Warszawa przelicza się na euro, w celu ustalenia wspólnej podstawy walutowej, zgodnie z pkt 3.9.1 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
2. 
Przeliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do regionalnej administracyjnej stawki jednostkowej opłaty trasowej, która jest wyrażana w euro.
§  8. 
Stawki jednostkowe opłat trasowych są ustalane na dany rok kalendarzowy.
§  9. 
Zwolnienia z opłat trasowych dla FIR Warszawa określa art. 130 ust. 6 ustawy.
§  10. 
Zwrot kosztów, o których mowa w art. 130 ust. 7 ustawy, poniesionych przez instytucje z tytułu zapewniania trasowych służb żeglugi powietrznej dla lotów zwolnionych z opłat trasowych, następuje na wniosek, o którym mowa w art. 130 ust. 7a ustawy, oraz zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130 ust. 8 ustawy.
§  11. 
Warunki i sposób przeprowadzania konsultacji z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej określają art. 24 ust. 2 i 3 rozporządzenia 2019/317 oraz przepisy wydane na podstawie art. 130g ustawy.
§  12. 
Publikacja sprawozdań rocznych instytucji odbywa się zgodnie z art. 128a ustawy.
§  13. 
1. 
Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne prowadzi ewidencję urządzeń, służb, produktów i funkcji lotniczej informacji meteorologicznej zgodnie z pkt 2.4.7.2 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
2. 
Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne udostępnia przedstawicielom użytkowników przestrzeni powietrznej, na ich żądanie, dokumentację dotyczącą przejrzystego systemu rachunkowości kosztów.
§  14. 
System zachęt w stosunku do instytucji ustanawia się i stosuje zgodnie z art. 11, art. 27 i art. 28 rozporządzenia 2019/317.
§  15. 
Wyłączenie z podziału ryzyka związanego z ruchem ustalonych kosztów instytucji, które otrzymały zezwolenie na zapewnianie tych służb bez certyfikacji, zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służby żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 10, z późn. zm. 4  - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 31), jest określane w planie skuteczności działania.
§  16. 
1. 
System zachęt w stosunku do użytkowników przestrzeni powietrznej obejmujący opłaty trasowe, stanowiący modulację opłat, o której mowa w art. 32 rozporządzenia 2019/317, zatwierdza Prezes Urzędu na wniosek instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego.
2. 
Konsultacje propozycji systemu zachęt, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z art. 32 ust. 2 rozporządzenia 2019/317.
3. 
Wraz z propozycją, o której mowa w ust. 2, instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego przedstawia Prezesowi Urzędu uzasadnienie spełnienia przez proponowany system zachęt, o którym mowa w ust. 1, wymagań określonych w art. 32 rozporządzenia 2019/317 oraz wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.
4. 
Zatwierdzony przez Prezesa Urzędu system zachęt, o którym mowa w ust. 1, jest publikowany w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) oraz w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  17. 
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie stosuje się przepisów pkt 3.8 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, dotyczących państw o wysokiej inflacji.
§  18. 
1. 
Kompetencje i zadania "Umawiającego się Państwa", o których mowa w pkt 2.1, 2.3.4.1, 2.3.4.2 akapit pierwszy, 3.3.4.4, 3.3.5 oraz 3.4.2 akapit drugi i trzeci wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu.
2. 
Kompetencję "Umawiającego się Państwa", o której mowa w pkt 2.5.3 akapit drugi wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu, w drodze akceptacji propozycji alokacji przedłożonej przez instytucję w ramach propozycji kosztów ustalonych na etapie sporządzania projektu planu skuteczności działania.
§  19. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 września 2014 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych (Dz. U. poz. 1229).
§  20. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu:

1) rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 23);

2) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz. Urz. UE L 56 z 25.02.2019, str. 1).

3 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 174 z 04.07.2007, str. 26 oraz Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 34.
4 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 174 z 04.07.2007, str. 27 oraz Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 34.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.1083

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych.
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 17/06/2021
Data wejścia w życie: 18/06/2021