Określenie organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 listopada 1999 r.
w sprawie określenia organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063 i z 1999 r. Nr 83, poz. 931 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Kontrolę dewizową w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), zwanym dalej "rozporządzeniem Rady Ministrów", w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej przeprowadza:
1)
dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni - w odniesieniu do celów określonych w § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 4-11 rozporządzenia Rady Ministrów,
2)
szef Wojskowych Służb Informacyjnych i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni, przy udziale inspektorów kontroli wojskowej wyznaczonych przez dyrektora Departamentu Kontroli - w odniesieniu do celów określonych w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów.
§  2.
1.
Kontrola dewizowa, zwana dalej "kontrolą", jest prowadzona zgodnie z planem kontroli.
2.
Plany kontroli ustalają, odpowiednio w odniesieniu do celów, o których mowa w § 1, dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej i szef Wojskowych Służb Informacyjnych.
3.
Dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szef Wojskowych Służb Informacyjnych mogą zlecić, odpowiednio w odniesieniu do celów określonych w § 1, przeprowadzenie kontroli poza planami kontroli, o których mowa w ust. 1, jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają jej konieczność.
§  3.
1.
Postępowanie kontrolne wszczyna inspektor kontroli wojskowej, zwany dalej "inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej, zwanemu dalej "kontrolowanym", legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o wszczęciu postępowania kontrolnego.
2.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
3.
W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, osobie zastępującej kontrolowanego; z czynności tych sporządza się protokół i przedstawia niezwłocznie kontrolowanemu.
§  4.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest wydawane odpowiednio przez dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych i określa:
1)
imię i nazwisko inspektora,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
oznaczenie kontrolowanego,
4)
termin ważności upoważnienia,
5)
organ, który wystawił upoważnienie.
2.
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania kontrolnego jest wystawiane przez dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych i zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora prowadzącego kontrolę,
2)
przewidziany czas trwania kontroli,
3)
miejsce prowadzenia kontroli,
4)
zakres kontroli,
5)
prawa i obowiązki kontrolowanego,
6)
określenie organu, który wystawił zawiadomienie.
§  5.
1.
Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami; kontrolowany potwierdza podpisem na zawiadomieniu o wszczęciu postępowania, że zapoznał się z tymi prawami i obowiązkami.
2.
Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, osobę upoważnioną do działania w jego imieniu, zwłaszcza w czasie jego nieobecności.
§  6.
1.
Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na jego prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki jego małżonka albo osoby pozostającej z nim w faktycznym współżyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.
2.
Inspektor może być wyłączony, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia odpowiednio dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych, który podejmuje ostateczną decyzję w tej sprawie.
4.
Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje jedynie czynności nie cierpiące zwłoki.
§  7.
Czynności kontrolne prowadzone są przede wszystkim w siedzibie kontrolowanego, ale także w innych miejscach związanych z prowadzoną przez niego działalnością i w godzinach jej prowadzenia.
§  8.
1.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1)
udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3)
sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6)
udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7)
przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, kontrolowany jest obowiązany wykonać nieodpłatnie.
3.
W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, jest obowiązany, na żądanie inspektora, wydać stosowne ewidencje i dokumenty na czas trwania postępowania kontrolnego; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w jednostce organizacyjnej kontroli dewizowej. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
4.
W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany ma obowiązek, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
§  9.
1.
W toku postępowania kontrolnego inspektor może w szczególności:
1)
badać dokumenty i ewidencje, objęte zakresem kontroli,
2)
zabezpieczać zebrane dowody,
3)
zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4)
dokonywać oględzin,
5)
przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego lub jego pracowników,
6)
zasięgać opinii biegłych,
7)
zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2.
Obecny w czasie kontroli kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona ma prawo uczestniczyć w czynnościach, o których mowa w ust. 1.
§  10.
Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4-6, w sposób umożliwiający mu udział w nich.
§  11.
1.
Czynności kontrolne mające znaczenie dla wyniku kontroli podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2.
Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów z:
1)
badania dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
inwentaryzacji,
4)
oględzin,
5)
przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego lub jego pracowników.
3.
Stan faktyczny może być utrwalony ponadto za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4.
Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej sporządza się protokół.
§  12.
1.
Protokoły, o których mowa w § 11 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej dokumentowanej w tej formie.
2.
Kontrolowany lub osoba zastępująca go może w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu, inspektor zaś jest obowiązany ustosunkować się do nich bez zbędnej zwłoki w formie odpowiedniej adnotacji.
§  13.
1.
Po zgromadzeniu dokumentacji czynności kontrolnych inspektor zapoznaje kontrolowanego z treścią dokumentów i ustaleniami kontroli.
2.
Z czynności, o której mowa w ust. 1, sporządza się notatkę podpisaną także przez kontrolowanego.
3.
Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z dokumentacją i ustaleniami kontroli, zażądać na piśmie:
1)
uzupełnienia tej dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2)
przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji z punktu widzenia możliwości weryfikacji ustaleń kontroli.
§  14.
1.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 13 ust. 3, i w terminie 3 dni zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia.
2.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń inspektor sporządza wynik kontroli.
3.
Wynik kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2)
oznaczenie kontrolowanego,
3)
datę wydania,
4)
zakres kontroli,
5)
powołanie podstawy prawnej,
6)
końcowe ustalenia i wnioski,
7)
termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez inspektora,
8)
pieczęć urzędową i podpis inspektora.
§  15.
1.
Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu, a właściwemu organowi lub dysponentowi części budżetu doręcza się ponadto dokumentację z czynności kontrolnych; jeżeli wynik kontroli zawiera ustalenia obejmujące zagadnienia należące do właściwości różnych organów, każdemu z tych organów doręcza się wyciąg i dokumentację zawierającą ustalenia w sprawie, w której właściwy jest ten organ.
2.
Kontrolowany jest obowiązany, w ciągu 30 dni po upływie terminu określonego w § 14 ust. 3 pkt 7, poinformować inspektora o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.93.1079

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Data aktu: 09/11/1999
Data ogłoszenia: 20/11/1999
Data wejścia w życie: 05/12/1999