Organizacje i stowarzyszenia studenckie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI, SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I TECHNIKI
z dnia 10 grudnia 1982 r.
w sprawie organizacji i stowarzyszeń studenckich.

Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organizacje i stowarzyszenia studenckie mogą rozpocząć działalność po uzyskaniu zgody na działanie i po rejestracji dokonanej przez właściwy organ.
§  2.
Wniosek o zarejestrowanie organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym składają do Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki założyciele organizacji. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę szkoły wyższej, wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją organizacji,
4)
statut (regulamin, deklarację założycielską) w 3 egzemplarzach,
5)
określenie zasięgu działania organizacji.
§  3.
1.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) wyraża zgodę na działanie i rejestruje organizację studencką o zasięgu ogólnokrajowym lub lokalnym po stwierdzeniu, że statut (regulamin, deklaracja założycielska) jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z Konstytucją Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, oraz uznaje przewodnią rolę Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w budowie socjalizmu i zasady polityki zagranicznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Właściwy organ organizacji studenckiej w terminie 2 miesięcy od daty zawiadomienia o dokonaniu wpisu do rejestru zawiadamia Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki o swoim składzie osobowym.
§  4.
Ogniwa oraz oddziały organizacji (stowarzyszeń), o których mowa w art. 123 ust. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113), zwanej dalej "ustawą", działające na terenie szkoły wyższej, wpisuje do ewidencji tych ogniw oddziałów rektor szkoły wyższej, na której terenie ogniwa te działają.
§  5.
Wniosek o zarejestrowanie organizacji studenckiej (zrzeszenia), o której mowa w art. 123 ust. 2 pkt 2 ustawy, składają rektorowi szkoły wyższej, na której terenie organizacja (zrzeszenie) będzie działać, założyciele organizacji. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją organizacji,
4)
statut (regulamin, deklarację założycielską) organizacji w 3 egzemplarzach.
§  6.
1.
Rektor szkoły wyższej wyraża zgodę na działanie i rejestruje organizację studencką (zrzeszenie), o której mowa w § 5, po stwierdzeniu, że statut (regulamin, deklaracja założycielska) jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z Konstytucją Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, oraz uznaje przewodnią rolę Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w budowie socjalizmu i zasady polityki zagranicznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
O rejestracji rektor zawiadamia w ciągu 14 dni od daty wpisu do rejestru pełnomocników członków założycieli, Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
3.
Właściwy organ organizacji studenckiej (zrzeszenia) działającej w ramach szkoły wyższej obowiązany jest zawiadomić rektora szkoły wyższej o swoim składzie osobowym w terminie 1 miesiąca od daty otrzymania zawiadomienia o dokonaniu wpisu do rejestru.
§  7.
1.
Wniosek o zarejestrowanie koła naukowego, artystycznego, sportowego, o którym mowa w art. 123 ust. 2 pkt 3 ustawy, składają rektorowi szkoły wyższej, na której terenie koło będzie działać, założyciele koła. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę koła i jego siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją koła naukowego, artystycznego, sportowego,
4)
program, tematykę i zakres działania koła naukowego, artystycznego, sportowego; w razie rejestracji koła naukowego do wniosku o rejestrację należy dołączyć opinię rady wydziału (instytutu), przy którym koło naukowe ma działać.
2.
Rektor szkoły wyższej wyraża zgodę na działanie i rejestruje koło naukowe, artystyczne, sportowe po stwierdzeniu, że program, tematyka i zakres działania tego koła jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
3.
Koło naukowe, artystyczne, sportowe, obejmujące swym działaniem więcej niż jedną szkołę wyższą, rejestruje i wyraża zgodę na jego działanie rektor szkoły wyższej, na której terenie koło będzie miało siedzibę, po porozumieniu z rektorami szkół wyższych, na których terenie to koło będzie działać. Przepisy ust. 1 i § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  8.
W razie odmowy rejestracji przez rektora uczelnianej organizacji studenckiej, koła naukowego, sportowego lub artystycznego, członkom założycielom tej organizacji przysługuje prawo odwołania do właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
§  9.
1.
Statut (regulamin) organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym oraz uczelnianej organizacji studenckiej (zrzeszenia) działającej na terenie szkoły wyższej powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
cele i zadania organizacji,
3)
określenie osób, które mogą być członkami organizacji,
4)
władze organizacji, sposób ich powoływania, zakres ich kompetencji oraz czas trwania kadencji,
5)
źródła funduszów organizacji i sposób ustalania składek członkowskich,
6)
zasady członkostwa w organizacji oraz prawa i obowiązki członka,
7)
tryb uchwalania statutu i jego zmian,
8)
warunki i sposób rozwiązywania organizacji na podstawie własnej uchwały władz organizacji oraz przeznaczenie majątku pozostałego w razie rozwiązania organizacji.
2.
Statut (regulamin) może zawierać również inne postanowienia, które potrzebne są do unormowania całokształtu działalności organizacji.
§  10.
1.
Do rejestru organizacji studenckich wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
nazwę organizacji,
2)
nazwiska członków założycieli z podaniem szkoły wyższej, wydziału (instytutu kierunkowego), roku studiów oraz adresu zamieszkania,
3)
nazwiska pełnomocników członków założycieli,
4)
datę rejestracji organizacji,
5)
terytorialny obszar działania organizacji,
6)
siedzibę i adres organizacji,
7)
wzmianki o ogniwach uczelnianych i lokalnych,
8)
wzmianki o likwidacji organizacji,
9)
wzmianki o poprawkach i zmianach w statucie.
2.
Załącznikiem do rejestru jest statut (regulamin, deklaracja założycielska) organizacji.
§  11.
1.
W razie rozwiązania organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym na podstawie własnej uchwały tej organizacji, likwidację przeprowadza komisja likwidacyjna powołana przez władze tej organizacji z udziałem przedstawiciela Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
2.
W razie rozwiązania organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym orzeczeniem sądu wojewódzkiego, likwidację tej organizacji przeprowadza komisja likwidacyjna powołana przez Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
3.
Decyzję o przeznaczeniu majątku likwidowanej organizacji studenckiej, o której mowa w ust. 2, podejmuje Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
§  12.
Do organizacji studenckich, o których mowa w art. 123 ust. 2 ustawy, przepis § 11 stosuje się odpowiednio.
§  13.
1.
Rejestracje organizacji studenckich dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tracą moc prawną.
2.
Ponownej rejestracji organizacji studenckich, działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia, dokonuje odpowiedni organ po przedstawieniu przez władze tej organizacji wniosku zawierającego statut organizacji oraz skład władz organizacji.
§  14.
Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z dnia 18 grudnia 1980 r. w sprawie organizacji studenckich (Dz. U. z 1981 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 32, poz. 190).
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1982.38.255

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacje i stowarzyszenia studenckie.
Data aktu: 10/12/1982
Data ogłoszenia: 11/12/1982
Data wejścia w życie: 11/12/1982