INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD OPRACOWYWANIA PROJEKTÓW BUDŻETÓW, SPORZĄDZANIA PRELIMINARZY BUDŻETOWYCH, PROWADZENIA RACHUNKOWOŚCI ORAZ SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ PRZEZ INSTYTUCJE SPOŁECZNE, DOTOWANE Z BUDŻETU PAŃSTWA
Rozdział 1.
Planowanie budżetowe.
§ 1. Ogólne zasady gospodarki finansowej.
§ 2. Zasady planowania budżetowego.
§ 3. Klasyfikacja budżetowa.
§ 4. Tryb planowania budżetowego.
§ 5. Projekt budżetu instytucji.
Rozdział 2.
Zasady organizacji wykonywania budżetu i rachunkowości.
§ 6. Organy wykonujące budżet instytucji.
Rozdział 3.
Przepisy kasowe.
§ 7. Obsługa kasowa.
§ 8. Obowiązki kasjera.
§ 9. Raporty kasowe.
§ 10. Druki ścisłego zarachowania.
§ 11. Dyscyplina kasowa i rewizja kasy.
Rozdział 4.
Przyjmowanie wpłat.
§ 12. Przyjmowanie wpłat w gotówce.
§ 13. Odbiór z poczty przesyłek wartościowych.
Rozdział 5.
Dokonywanie wypłat.
§ 14. Podstawa dokonywania wypłat.
§ 15. Faktury (rachunki).
§ 16. Listy płatnicze.
§ 17. Decyzje w sprawie wypłat.
§ 18. Zaliczki do rozliczenia.
§ 19. Sprawdzanie dowodów.
§ 20. Zatwierdzanie dowodów do wypłaty.
§ 21. Kasowanie dowodów.
§ 22. Dowody na udokumentowanie wydatków z zaliczek.
§ 23. Czeki i polecenia przelewu.
§ 24. Podpisywanie czeków i poleceń przelewu.
§ 25. Wypłaty czekami i gotówką oraz poleceniami przelewu.
§ 26. Wypłaty przekazami pocztowymi.
§ 27. Realizacja czeków przez bank.
Rozdział 6.
Księgowość.
§ 28. Przepisy ogólne.
§ 29. Prowadzenie księgowości zgodnie z obowiązującym planem kont.
§ 30. Metoda (technika) księgowości.
§ 31. Dowody księgowe.
§ 32. Prawidłowość i terminowość zapisów księgowych.
§ 33. Prawidłowe i terminowe otwieranie i zamykanie ksiąg rachunkowych.
§ 34. Przechowywanie dowodów, ksiąg rachunkowych i sprawozdań.
§ 35. Ramowy plan kont.
§ 36. Zasady funkcjonowania kont.
Rozdział 7.
Inwentaryzacja.
§ 37. Ogólne zasady inwentaryzacji.
§ 38. Komisje inwentaryzacyjne.
§ 39. Terminy inwentaryzacji.
§ 40. Inwentaryzacja środków rzeczowych i pieniężnych.
§ 41. Inwentaryzacja rozrachunków i rachunków bankowych.
§ 42. Różnice inwentaryzacyjne.
Rozdział 8.
Sprawozdawczość.
§ 43. Przepisy ogólne.
§ 44. Przyjmowanie sprawozdań.
§ 45. Rodzaje sprawozdań.
PLANOWANIE BUDŻETOWE.
Wewnętrzny tok i metody opracowywania projektu budżetu zarówno w okresie planowania wstępnego, jak i w okresie opracowywania szczegółowych planów finansowych ustala zarząd główny instytucji za zgodą państwowego organu nadzorującego.
ZASADY ORGANIZACJI WYKONYWANIA BUDŻETU I RACHUNKOWOŚCI
PRZEPISY KASOWE
"Przyjmuję do wiadomości, że ponoszę materialną odpowiedzialność za powierzone mi pieniądze i inne wartości. Zobowiązuję się do przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia operacji kasowych i ponoszę odpowiedzialność za ich naruszenie.".
PRZYJMOWANIE WPŁAT.
"Kwitariusz zawiera .................... blankietów pokwitowań od nr ............... do nr ............".
Klauzulę podpisuje kierownik jednostki i główny księgowy lub osoby przez nich upoważnione.
DOKONYWANIE WYPŁAT
"Zatwierdzono na sumę | zł ................................ |
Potrącenia: | zł ................................ |
zł ................................ | |
Do wypłaty | zł ................................ |
(słownie zł ....................)" |
KSIĘGOWOŚĆ
Rozdział 0 - Środki pieniężne.
01 - Rachunek bankowy główny
02 - Rachunek w PKO
05 - Rachunki bankowe środków na inwestycje
06 - Inne rachunki bankowe
07 - Papiery i znaki wartościowe
08 - Środki pieniężne w drodze
09 - Kasa
Rozdział 1 - Rozchody.
11 - Koszty działalności statutowej
13 - Koszty produkcji nie wydzielonej
14 - Dotacje dla przedsiębiorstw wydzielonych
17 - Straty nadzwyczajne
19 - Koszty do rozliczenia
Rozdział 2 - Nakłady na inwestycje i kapitalne remonty.
21 - Inwestycje rozpoczęte
22 - Inwestycje zakończone
25 - Kapitalne remonty
Rozdział 3 - Rozrachunki.
31 - Wynagrodzenia
32 - Sumy do rozliczenia
33 - Wierzyciele (dostawcy)
34 - Dłużnicy (odbiorcy)
35 - Rozrachunki wewnętrzne
36 - Rozrachunki publicznoprawne
37 - Roszczenia z tytułu niedoborów
38 - Sumy sporne i do wyjaśnienia
39 - Inne rozrachunki
Rozdział 4 - Materiały.
41 - Materiały
42 - Inwentarz żywy
43 - Drobne i krótkotrwałe przedmioty w użytkowaniu
45 - Wyroby przemysłowe
49 - Przerób materiałów
Rozdział 5 - Środki podstawowe.
51 - Środki podstawowe
Rozdział 6 - Dochody.
61 - Dochody z działalności statutowej
63 - Dochody z produkcji nie wydzielonej
64 - Dochody z przedsiębiorstw wydzielonych
66 - Dotacje państwowe
67 - Dochody nadzwyczajne
69 - Dochody do rozliczenia
Rozdział 7 - Finansowanie.
71 - Środki wyrównawcze przekazane
72 - Środki wyrównawcze otrzymane
Rozdział 8 - Fundusze.
81 - Fundusz w środkach podstawowych
82 - Fundusz w środkach obrotowych
85 - Fundusz w środkach na inwestycje
87 - Fundusze specjalne
Rozdział 9 - Konta pozabilansowe.
91 - Należności z tytułu składek członkowskich
93 - Obce środki rzeczowe w użytkowaniu i przechowaniu
95 - Druki ścisłego zarachowania.
Rozdział 0 - Środki pieniężne.
Konta rozdziału 0 przeznaczone są do ewidencjonowania obiorów w zakresie środków pieniężnych na rachunkach bankowych, w kasie i w drodze.
Z rachunków bankowych jednostki otrzymują wyciągi wraz z dołączonymi dowodami bądź z podaniem numerów czeków. Wyciągi bankowe jednostki sprawdzają badając, czy podane w wyciągu saldo początkowe zgodne jest z saldem końcowym wyciągu poprzedniego, czy do wyciągu dołączono wszystkie dowody, czy wszystkie obroty objęte wyciągiem dotyczą danego rachunku i czy sumy wyciągu zgodne są z ogólnymi sumami dołączonych dowodów. Jeżeli saldo początkowe jest niezgodne z saldem końcowym wyciągu poprzedniego bądź też jeżeli nie dołączono do wyciągu wszystkich dowodów, jednostka zawiadamia o tym niezwłocznie bank, na wyciągu zaś zamieszcza odpowiednią adnotację.
Jednostki obowiązane są bieżąco uzgadniać zapisy w swoich księgach rachunkowych z zapisami w księgowości bankowej.
01 - Rachunek bankowy główny
Konto 01 służy do księgowania operacji dokonywanych na rachunku bankowym głównym. W ciężar konta 01 księguje się wszelkie wpływy na rachunek bankowy w korespondencji z innymi kontami rozdziału 0 oraz kontami rozdziałów 3, 6 i 7. Na dobro konta 01 księguje się wszelkie wypłaty z rachunku bankowego z tytułu regulacji zobowiązań w korespondencji z kontami rozdziałów 0, 1, 2, 3 i 4 oraz inne operacje omówione przy dalszych kontach.
Księgowań na koncie 01 dokonuje się wyłącznie na podstawie dokumentów bankowych, z tym że operacje kasowo-bankowe, jak podejmowanie i wpłatę gotówki, księguje się na podstawie dowodów kasowych.
02 - Rachunek w PKO
Konto 02 ma zastosowanie w przypadku, gdy jednostka posiada rachunek pomocniczy w Powszechnej Kasie Oszczędności, np. dla gromadzenia składek członkowskich. Konto to obciąża się za wpłaty w korespondencji z kontami dochodów, a uznaje za sumy przelane na rachunek bankowy główny.
05 - Rachunki bankowe środków na inwestycje
Konto 05 służy do ujęcia operacji przeprowadzanych na rachunkach bankowych inwestycji w przypadkach, gdy dla tych operacji są otwierane odrębne rachunki bankowe. W ciężar konta 05 księguje się środki wpłacone na rachunki inwestycyjne. Na dobro tego konta księguje się wypłaty z rachunków inwestycyjnych w korespondencji z kontami rozdziału 0, 2, 3 i 4.
06 - Inne rachunki bankowe
Konto 06 ma zastosowanie w przypadkach, gdy jednostka posiada odrębne rachunki bankowe dla środków specjalnego przeznaczenia.
07 - Papiery i znaki wartościowe
Konto 07 przeznaczone jest do księgowania wszelkiego rodzaju papierów i znaków wartościowych przechowywanych przez jednostkę, np. obligacji pożyczek państwowych, czeków obcych, bonów benzynowych, znaczków pocztowych Itp. Konto to obciąża się wartością przychodów i uznają wartością rozchodów papierów i znaków wartościowych.
08 - Środki pieniężna w drodze
W ciężar konta 08 księguje się sumy pieniężne w tych przypadkach, gdy jednostka jest w posiadaniu dowodu stwierdzającego dokonanie przelewu, przekazu lub wpłaty, a nie otrzymała od banku odnośnego uznania.
Księgowanie na tym koncie przeprowadza się w zasadzie tylko z końcem okresu sprawozdawczego, może być również przeprowadzane bieżąco. Z chwilą otrzymania odpowiedniego dowodu bankowego przenosi się odpowiednie sumy na konto właściwego rachunku bankowego.
09 - Kasa
Konto 09 służy do ewidencji operacji kasowych. Księgowanie na tym koncie przeprowadza się na podstawie raportu kasowego.
Rozdział 1 - Rozchody.
Na kontach rozdziału 1 księguje się faktyczne koszty wykonywania zadań statutowych oraz inne rozchody budżetowe i straty nadzwyczajne.
Do kosztów zalicza się wartość zużycia materiałów oraz robót i usług pracowników i przedsiębiorstw, jak również koszty nabycia środków podstawowych.
Koszty powinny być księgowane na właściwych kontach na podstawie sprawdzonych i zadekretowanych dowodów księgowych we właściwych okresach sprawozdawczych, których dotyczą. Koszty ubiegłych okresów nie zarachowane we właściwym czasie zalicza się na okres bieżący.
Koszty wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń, ustalane na podstawie dowodów wewnętrznych, księguje się w okresie sprawozdawczym, za który wynagrodzenia i świadczenia się należą.
Koszty zużycia materiałów księguje się w okresie sprawozdawczym, w którym materiały wydano do zużycia; koszty zużycia drobnych i krótkotrwałych przedmiotów księguje się w okresie sprawozdawczym, w którym nastąpiło faktyczne zużycie.
Koszty robót i usług oraz nabycia środków podstawowych, ustalane na podstawie dowodów obcych, księguje się w zasadzie w okresie sprawozdawczym, w którym dowody obce otrzymano. Jednakże w przypadkach, gdy to jest uzasadnione znaczną wartością robót, usług i dostaw oraz wymaganiami prawidłowego i zgodnego z rzeczywistością odzwierciedlenia sytuacji finansowej, koszty te powinny być księgowane na podstawie dowodów wewnętrznych (protokołów wyceny) w okresie sprawozdawczym, w którym roboty, usługi i dostawy zostały wykonane (jeżeli właściwych dowodów obcych w tym okresie nie otrzymano).
11 - Koszty działalności statutowej
Na koncie 11 księguje się koszty statutowej działalności jednostki. Konto to obciąża się za powstałe koszty w korespondencji z kontami rozdziału 0, 3 i 4.
W zamknięciu rocznym saldo konta 11 przenosi się na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
Analityczną księgowość kosztów prowadzi się w układzie klasyfikacji budżetowej instytucji.
13 - Koszty produkcji nie wydzielonej
Konto 13 ma zastosowanie w przypadkach, gdy jednostka prowadzi działalność produkcyjną, przemysłową, rolną lub usługową, nie wyodrębnioną w samodzielnie bilansujące przedsiębiorstwo.
Konto to obciąża się za powstałe koszty w korespondencji z kontami rozdziału 0, 3 i 4.
W zamknięciu rocznym koszty produkcji zakończonej przenosi się na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
Saldo konta 13 wyrażające wartość produkcji rozpoczętej może wystąpić w aktywach bilansu.
Analityczną księgowość kosztów produkcji prowadzi się według potrzeb kalkulacyjnych.
14 - Dotacje dla przedsiębiorstw wydzielonych
Konto 14 ma zastosowanie w przypadku, gdy instytucja społeczna posiada wydzielone samobilansujące przedsiębiorstwa produkcyjne rozliczające się z budżetem instytucji wynikami finansowymi swej działalności. W ciężar konta 14 księguje się udzielone tym przedsiębiorstwom dotacje na zwiększanie środków obrotowych na pokrycie strat, na inwestycje i inne.
W zamknięciu rocznym saldo konta 14 przenosi się na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
17 - Straty nadzwyczajne
Na koncie 17 księguje się nadzwyczajne straty, np. umorzenie nieściągalnych przedawnionych i prekludowanych należności, nadzwyczajne straty materiałowe, kary i grzywny itp. W zamknięciu rocznym saldo konta 17 przenosi się na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
19 - Koszty do rozliczenia
Na koncie 19 księguje się koszty ogólne, które wymagają rozliczenia na różne rachunki kosztów syntetyczne lub analityczne. W ciężar konta 19 księguje się również koszty dotyczące przyszłych okresów, np. zapłacone z góry składki ubezpieczeń, czynsze, prenumeraty itp. Na dobro konta 19 księguje się przeniesienie rozliczonych kosztów na właściwe konta kosztów.
Saldo konta 19 może wystąpić w aktywach bilansu.
Rozdział 2 - Nakłady na inwestycje i kapitalne remonty.
Na kontach rozdziału 2 księguje się koszty działalności inwestycyjnej oraz kapitalnych remontów. Przy księgowaniu tych kosztów należy stosować ogólne zasady księgowania kosztów, podane w komentarzu ogólnym do rozdziału 1.
21 - Inwestycje rozpoczęte
Konto 21 obciąża się za nakłady dotyczące inwestycji rozpoczętych w korespondencji z kontami rozdziału 0, 3 i 4. Konto to uznaje się w korespondencji z kontem 22 za wartość inwestycji zakończonych. Jednocześnie, jeżeli wynikiem działalności inwestycyjnej jest zwiększenie stanu środków podstawowych, obciąża się konto rozdziału 5 uznając konto 81 "Fundusz w środkach podstawowych", jeżeli zaś wynikiem działalności inwestycyjnej jest zwiększenie stanu środków obrotowych, obciąża się odpowiednie konto rozdziału 4 uznając konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
Saldo konta 21 może wystąpić w aktywach bilansu. Do konta 21 prowadzi się ewidencję analityczną według obiektów inwestycyjnych lub inwentarzowych.
22 - Inwestycje zakończone
W ciężar konta 22 przenosi się z konta 21 całkowity koszt inwestycji zakończonych. W zamknięciu rocznym wartość inwestycji zakończonych i prawidłowo sfinansowanych (zapłaconych) przenosi się w ciężar konta 85 "Fundusz w środkach na inwestycje".
Saldo konta 22 może wystąpić w aktywach bilansu.
25 - Kapitalne remonty
Konto 25 obciąża się za nakłady dotyczące kapitalnych remontów w korespondencji z kontami rozdziału 0, 3 i 4. W zamknięciu rocznym wartość kapitalnych remontów zakończonych przenosi się w ciężar konta 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
Saldo konta 25 może wystąpić w aktywach bilansu. Do konta 25 prowadzi się ewidencję analityczną według obiektów remontowanych.
Rozrachunki.
31 - Wynagrodzenia
Na dobro konta 31 księguje się obliczone w listach płac wynagrodzenia, obciążając odpowiednie konto kosztów. W ciężar konta 31 księguje się wypłacone wynagrodzenia uznając konto środków pieniężnych oraz potracenia z wynagrodzeń uznając odpowiednie konto rozrachunkowe.
32 - Sumy do rozliczenia
W ciężar konta 32 księguje się udzielone pracownikom i działaczom społecznym, jak również nie bilansującym podległym jednostkom organizacyjnym zaliczki do rozliczenia. Za sumy do rozliczenia uważa się również dochody pobrane przez jednostki nie bilansujące, jeżeli zezwolono im na zużycie tych dochodów na własne potrzeby; sumy te księguje się w ciężar konta 32 uznając właściwe konto dochodów. Konto 32 uznaje się za sumy rozliczone w korespondencji z kontami kosztów i materiałów względnie środków pieniężnych.
33 - Wierzyciele (dostawcy)
Konto 33 służy do księgowania rozrachunków z tytułu dostaw, robót i usług. Konto to uznaje się w korespondencji z kontami rozdziału 1, 2 i 4 za powstałe zobowiązania z tytułu dostaw, robót i usług, a obciąża się za sumy wypłacone dostawcom.
34 - Dłużnicy (odbiorcy)
Konto 34 służy do księgowania rozrachunków z osobami i instytucjami z tytułu świadczonych na ich rzecz usług, zadań zleconych, ponadto z tytułu sprzedaży wyrobów i produktów, w razie gdy jednostka wykonuje produkcję, nie zorganizowaną w samobilansujące przedsiębiorstwo. Konto 34 obciąża się za sumy należne w korespondencji z kontami 61, 63, a uznaje się za sumy otrzymane tytułem spłaty należności, jak również tytułem zaliczek od zleceniodawców.
35 - Rozrachunki wewnętrzne
Konto 35 służy do księgowania wzajemnych rozrachunków wewnętrznych między samobilansującymi jednostkami instytucji społecznej, np. z tytułu rozliczenia dochodów między różne szczeble organizacyjne, pożyczek między jednostkami, centralnego zaopatrzenia w zapasy materiałowe itp. Konto 35 obciąża się za sumy należne od innych jednostek i za pokrycie zobowiązań wobec innych jednostek, a uznaje za zobowiązania wobec innych jednostek i za pokrycie własnych należności. W bilansie zbiorczym instytucji społecznej aktywa i pasywa na koncie 35 powinny być równe.
36 - Rozrachunki publicznoprawne
Na koncie 36 księguje się rozrachunki z tytułu podatków i opłat publicznych, rozrachunki z zakładem ubezpieczeń itp.
37 - Roszczenia z tytułu niedoborów
Konto 37 obciąża się za roszczenia z tytułu wszelkiego rodzaju niedoborów w korespondencji z kontami rozdziału 0, 1, 2 i 4. Roszczenia z tytułu niedoborów w środkach podstawowych księguje się w ciężar konta 37 i na dobro konta 82. Konto 37 uznaje się za sumy przeniesione na konto 38 za pokrycie niedoborów przez sprawców albo spisanie na koszty lub straty.
38 - Sumy sporne i do wyjaśnienia
Na koncie 38 księguje się sumy sporne znajdujące się w dochodzeniu sądowym lub arbitrażowym oraz sumy do wyjaśnienia, np. niewłaściwe uznania i obciążenia rachunków bankowych i inne.
39 - Inne rozrachunki
Na koncie 39 księguje się wszelkie rozrachunki, nie objęte pozostałymi kontami rozdziału 3, jak np. sumy depozytowe itp.
Rozdział 4 - Materiały.
Na kontach rozdziału 4 prowadzi się księgowość obrotów materiałowych, w szczególności ewidencję przychodu, przerobu i zużycia materiałów, jak również ewidencję wyrobów i produktów, wyprodukowanych w ramach produkcji ubocznej.
Do materiałów zalicza się materiały biurowe, gospodarcze, propagandowe, dekoracyjne, szkoleniowe, laboratoryjne, lecznicze, budowlane, produkcyjne, żywnościowe i inne. Ponadto zalicza się do materiałów wymagające montażu maszyny i urządzenia techniczne, części zamienne maszyn i urządzeń, bieliznę, pościel i odzież przeznaczoną do wydania na własność pracownikom i innym osobom, inwentarz żywy oraz drobne i krótkotrwałe przedmioty, tj. przedmioty o małej wartości (bez względu na okres ich użytkowania) i przedmioty o trwałości poniżej jednego roku (bez względu na wartość).
41 - Materiały
W ciężar konta 41 księguje się zakup materiałów w korespondencji z kontami rozrachunków i środków pieniężnych oraz produkty rolne i zwierzęce otrzymane z własnej produkcji nie wydzielonej w korespondencji z kontem 63 "Dochody z produkcji nie wydzielonej". Na dobro konta 41 księguje się zużycie materiałów w korespondencji z kontami kosztów i nakładów oraz sprzedaż produktów w korespondencji z kontem 63.
Analityczną ewidencję zapasów materiałowych prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym według miejsc ich przechowywania.
42 - Inwentarz żywy
W ciężar konta księguje się zakup inwentarza żywego w korespondencji z kontami rozrachunków i środków pieniężnych oraz przychówek i przyrost wartości inwentarza żywego w korespondencji z kontem 63 "Dochody z produkcji nie wydzielonej". Na dobro konta 42 księguje się sprzedaż inwentarza w korespondencji z kontem 63 oraz ubój w korespondencji z kontem 41 przy odniesieniu różnicy wartości na konto 63.
Analityczna ewidencję inwentarza żywego prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym.
43 - Drobne i krótkotrwałe przedmioty w użytkowaniu
W ciężar konta 43 księguje się drobne i krótkotrwałe przedmioty, wydane do użytkowania, w korespondencji z kontem 41. Na dobro konta 43 księguje się przedmioty wycofane z użytkowania (Wn 41) oraz przedmioty zużyte i zlikwidowane, obciążając konta kosztów.
Analityczną ewidencję drobnych i krótkotrwałych przedmiotów w użytkowaniu prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym według miejsc ich użytkowania.
45 - Wyroby przemysłowe
Na koncie 45 księguje się wyroby przemysłowe, wyprodukowane w ramach działalności produkcyjnej. W ciężar konta 45 księguje się w cenach planowych lub sprzedażnych wyroby otrzymane z produkcji uznając konto 63 "Dochody z produkcji nie wydzielonej". Na dobro konta 45 księguje się wyroby i produkty sprzedane obciążając konto 63.
Analityczną ewidencję wyrobów prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym według miejsc ich przechowywania.
49 - Przerób materiałów
W ciężar konta 49 księguje się wartość materiałów przekazanych do przerobu na inne materiały lub na środki podstawowe oraz koszty przerobu w korespondencji z kontami materiałów, środków pieniężnych i rozrachunków. Na dobro konta 49 księguje się wartość otrzymanych z przerobu materiałów obciążając konto 41 oraz otrzymanych z przerobu środków podstawowych, obciążając konto kosztów.
Saldo konta 49, wyrażające wartość przerobów w toku, może wystąpić w aktywach bilansu.
Analityczną ewidencję przerobu materiałów prowadzi się według potrzeb kalkulacyjnych.
Rozdział 5 - Środki podstawowe.
Do środków podstawowych zalicza się środki trwałe oraz inne przedmioty, których okres użyteczności jest dłuższy niż jeden rok (z wyjątkiem przedmiotów drobnych i o małej wartości). W szczególności do środków podstawowych zalicza się grunty, budynki, budowle, urządzenia biurowe i gospodarcze, instrumenty i aparaty, środki transportowe i sprzęt sportowy, ponadto bez względu na okres użyteczności i wartość: bieliznę, pościel i odzież, księgozbiory biblioteczne oraz eksponaty i wartości muzealne.
Ewidencję środków podstawowych prowadzi się w wartości nabycia lub odtworzenia bez uwzględnienia zmiany wartości wskutek stopniowego zużycia.
Analityczną ewidencję środków podstawowych prowadzi się według poszczególnych obiektów inwentarzowych lub w ujęciu ilościowo-wartościowych. Szczegółową ewidencję księgozbiorów bibliotecznych i eksponatów muzealnych określają przepisy specjalne.
51 - Środki podstawowe
W ciężar konta 51 księguje się wszystkie przychody środków podstawowych i przeszacowania zwiększające ich wartość, na dobro tego konta - wszystkie rozchody (likwidacja, sprzedaż, przekazanie) oraz przeszacowanie zmniejszające wartość środków podstawowych. Zapisy przeciwstawne przeprowadza się tylko na koncie 81 "Fundusz w środkach podstawowych".
Rozdział 6 - Dochody.
Na kontach rozdziału 6 księguje się dochody instytucji społecznej, w szczególności dochody własne i dochody z dotacji państwowej. Na dochody własne jednostka zalicza wszelkie należności za świadczenia i usługi oraz faktycznie pobrane opłaty członkowskie.
61 - Dochody z działalności statutowej
Na dobro konta 61 księguje się wszelkie dochody z działalności statutowej w korespondencji z kontami środków pieniężnych i rozrachunków lub kontami kosztów i materiałów (dochody w naturze).
W zamknięciu rocznym saldo konta 61 przenosi się na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
Ewidencję analityczną dochodów prowadzi się w układzie klasyfikacji budżetowej instytucji.
63 - Dochody z produkcji nie wydzielonej
Konto 63 ma zastosowanie w przypadku, gdy jednostka prowadzi działalność produkcyjną, przemysłową, rolną lub usługową nie wyodrębnioną w samobilansujące przedsiębiorstwo. Na dobro konta 63 księguje się w cenach planowych lub sprzedażnych wartość otrzymanych z produkcji produktów rolnych i zwierzęcych (Wn 41), wyrobów przemysłowych (Wn 45), przychówek i przyrost wartości inwentarza żywego (Wn 42). Na dobro konta 63 księguje się również na podstawie własnych faktur wartość sprzedanych wyrobów, produktów, inwentarza i usług (Wn 34), W ciężar konta 63 w korespondencji z kontami rozdziału 4 księguje się na podstawie rozchodowych dowodów magazynowych ewidencyjną wartość sprzedanych materiałów i wyrobów.
W zamknięciu rocznym saldo konta 63 przenosi się na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
Analityczną księgowość do konta 63 prowadzi się według rodzajów produkcji.
64 - Dochody z przedsiębiorstw wydzielonych
Konto 64 ma zastosowanie w przypadku, gdy instytucja społeczna posiada wydzielone samobilansujące przedsiębiorstwa produkcyjne, rozliczające się z budżetem instytucji wynikami finansowymi swej działalności. Na dobro konta 64 księguje się sumy wpłacone na dochody budżetu instytucji przez wydzielone przedsiębiorstwa samobilansujące tytułem wpłat z zysku, nadwyżek środków obrotowych itp.
W zamknięciu rocznym przenosi się saldo konta 64 na konto 82 "Fundusz środków obrotowych".
66 - Dotacje państwowe
Konto 66 może wystąpić tylko w naczelnej jednostce organizacyjnej instytucji społecznej. Na dobro konta 66 księguje się otrzymane dotacje państwowe obciążając konto rachunku bankowego.
W zamknięciu rocznym saldo konta 66 przenosi się na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych".
67 - Dochody nadzwyczajne
Na dobro konta 67 księguje się nadzwyczajne dochody, np. prekludowane i przedawnione zobowiązania, nadwyżki magazynowe, otrzymane kary umowne, odszkodowania i odsetki, darowizny i inne otrzymane bezpłatnie świadczenia i usługi.
69 - Dochody do rozliczenia
Na dobro konta 69 księguje się pobrane dochody podlegające rozliczeniu na różne konta oraz dochody pobrane z góry, a dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych. W ciężar konta 69 księguje się przeniesienie tych dochodów na właściwe konta.
Saldo konta 69 może wystąpić w pasywach bilansu.
Rozdział 7 - Finansowanie.
Konta rozdziału 7 służą do księgowego ujęcia ruchu wyrównawczych środków budżetowych instytucji społecznej między jednostkami różnych szczebli organizacyjnych w celu zrównoważenia planów finansowych tych jednostek. W bilansach zbiorczych instytucji salda debetowe i kredytowe kont rozdziału 7 powinny być równe. W zamknięciu rocznym salda kont rozdziału 7 podlegają przeniesieniu na konto 82 "Fundusz w środkach obrotowych". Księgowość analityczną środków wyrównawczych prowadzi się w razie potrzeby według jednostek, którym się środki przekazuje lub od których się środki otrzymuje.
71 - Środki wyrównawcze przekazane
W ciężar konta 71 księguje się w korespondencji z kontem 01 środki wyrównawcze przekazane jednostkom niższego lub wyższego szczebla organizacyjnego.
72 - Środki wyrównawcze otrzymane
Na dobro konta 72 księguje się w korespondencji z koniem 01 środki wyrównawcze otrzymane od jednostek niższego lub wyższego szczebla organizacyjnego.
Rozdział 8 - Fundusze.
Konta rozdziału 8 przeznaczone są do księgowania funduszów według ich rodzajów i przeznaczenia.
81 - Fundusz w środkach podstawowych
Fundusz ten jest odpowiednikiem majątku stałego, tj. środków podstawowych. Na dobro konta 81 księguje się zwiększenie funduszu, a w ciężar - zmniejszenie funduszu. Konto 81 koresponduje tylko z kontami rozdziału 5.
82 - Fundusz w środkach obrotowych
Na koncie 82 księguje się w ciągu roku zwiększenie i zmniejszenie funduszu na skutek przekazywania środków między jednostkami w wyniku zmian organizacyjnych i przeszacowania zapasów materiałowych wskutek zmian cen, ponadto zmniejszenie funduszu na skutek przeznaczenia środków na działalność inwestycyjną. W zamknięciu rocznym na konto 82 przenosi się salda kont dochodów i kont rozchodów oraz kapitalne remonty zakończone.
85 - Fundusz w środkach na inwestycje
Na dobro konta 85 księguje się przeniesienie z kont 82 wartości środków przeznaczonych na inwestycje. W ciężar konta 85 księguje się likwidację nie wykorzystanych pozostałości funduszów inwestycyjnych (Ma 82). Na dobro lub w ciężar konta 85 księguje się również w korespondencji z kontem 41 i 21 różnicę wartości materiałów inwestycyjnych i inwestycji rozpoczętych, jeżeli wskutek zmiany cen wartość ta jest niższa lub wyższa od dotychczasowej. W zamknięciu rocznym przenosi się w ciężar kont 85 wartość nakładów na inwestycje zakończone (Ma 22). Analityczną księgowość do konta 85 prowadzi się według planów rzeczowo-finansowych inwestycji.
87 - Fundusze specjalne
Konto 87 ma zastosowanie w przypadku, gdy jednostka posiada, tworzy lub otrzymuje fundusze specjalnego przeznaczenia, które nie są objęte normalną gospodarką budżetową instytucji społecznej. Na dobro konta 87 księguje się w korespondencji z kontami środków pieniężnych fundusze otrzymane lub w korespondencji z kontem 82 fundusze tworzone we własnym zakresie. Na ciężar konta 87 księguje się zużycie i zmniejszenie funduszów.
Rozdział 9 - Konta pozabilansowe.
Na kontach pozabilansowych ewidencjonuje się należności, których realizacja jest wątpliwa, oraz składniki majątkowe obce. Na kontach tych nie stosuje się zapisów podwójnych.
91 - Należności z tytułu składek członkowskich
Na koncie 91 prowadzi się ewidencję należności z tytułu składek członkowskich. W ciężar konta 91 księguje się przypisy należności, na dobro tego konta odpisy i wpłaty. Ewidencję analityczną należności prowadzi się według dłużników.
93 - Obce środki rzeczowe w użytkowaniu i przechowaniu
Na koncie 93 księguje się wartość składników majątkowych obcych, znajdujących się w użytkowaniu lub przechowaniu jednostki. Ewidencję analityczną obcych środków prowadzi się według obiektów oraz osób i instytucji, których własność stanowią obce środki.
95 - Druki ścisłego zarachowania
Na koncie 95 księguje się wartość druków ścisłego zarachowania, oznak itp. Ewidencję szczegółową druków ścisłego zarachowania prowadzi się w sposób określony w § 10.
INWENTARYZACJA
W celu uzgodnienia stanu rozrachunków jednostka-wierzyciel ma obowiązek wezwać dłużnika do potwierdzenia w ciągu 10 dni na piśmie zgodności salda.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
WYKAZ WZORÓW
1. Zestawienie ogólne budżetu.
2. Plan dochodów - kosztów.
3. Plan dochodów z dotacji państwowych.
4. Plan nakładów inwestycyjnych.
5. Plan nakładów na kapitalne remonty.
6. Plan działalności.
7. Plan etatów i funduszu płac.
8. Bilans sald.
9. Sprawozdanie ogólne z wykonania budżetu.
10. Sprawozdanie z wykonania planu dochodów - kosztów.
11. Sprawozdanie z wykonania planu nakładów inwestycyjnych.
12. Sprawozdanie z wykonania planu nakładów na kapitalne remonty.
13. Sprawozdanie z wykonania planu działalności.
14. Sprawozdanie z wykonania planu etatów i funduszu płac.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | M.P.1958.29.166 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Zasady opracowywania projektów budżetów, sporządzanie preliminarzy budżetowych, prowadzenie rachunkowości oraz sporządzenie sprawozdań przez instytucje społeczne, dotowane z budżetu Państwa. |
Data aktu: | 27/03/1958 |
Data ogłoszenia: | 26/04/1958 |
Data wejścia w życie: | 26/04/1958 |