Zmiana wysokości dopłat i opustów za współczynnik mocy (cos fi).

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGETYKI
z dnia 20 sierpnia 1954 r.
w sprawie zmiany wysokości dopłat i opustów za współczynnik mocy (cos fi). *

W wykonaniu uchwały nr 571 Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 1954 r. w sprawie zmiany wysokości dopłat i opustów pobieranych i udzielanych wielkim odbiorcom energii elektrycznej o charakterze przemysłowym za osiągany współczynnik mocy zarządza się, co następuje:
§  1.
Odbiorcy rozliczani za energię elektryczną według taryfy dla wielkich odbiorców o charakterze przemysłowym (taryfa VII) uiszczają dodatkowe dopłaty bądź korzystają z opustów w przypadku odchylenia wielkości osiągniętego współczynnika mocy od wielkości określonej dla nich za normalną.
§  2.
1.
Dla odbiorców, którzy:
1)
użytkują nie mniej niż 50% odbieranej energii elektrycznej do elektrolizy, do procesów elektrometalurgicznych i elektrotermicznych, do urządzeń prostowniczych oraz na cele oświetleniowe,
2)
posiadają napędowe silniki synchroniczne o mocy nie mniejszej niż 40% ogólnej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych,
3)
użytkują nie mniej niż 30% odbieranej energii elektrycznej do elektrolizy, do procesów elektrometalurgicznych i elektrotermicznych, do urządzeń prostowniczych oraz na cele oświetleniowe, a jednocześnie posiadają napędowe silniki synchroniczne o mocy nie mniejszej niż 25% ogólnej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych,

jako normalną ustala się wartość współczynnika mocy cos fi = 0,85.

2.
Dla wszystkich pozostałych odbiorców normalną wartością współczynnika mocy jest cos fi = 0,80.
§  3.
1. 1
Wielkość osiągniętego w okresie obrachunkowym (miesiącu) współczynnika mocy (cos fi) określa się na podstawie ilości kilowaro-godzin - kVArh rzeczywiście pobranej i wykazanej licznikiem energii biernej oraz ilości kilowatogodzin - kWh w tym samym czasie rzeczywiście pobranej i wykazanej licznikiem energii czynnej, według wzoru

z zaokrągleniem otrzymanego wyniku w górę do jednej setnej części ułamka (0,01).

2.
U odbiorców, u których zainstalowane są na stałe liczniki energii biernej, do obliczenia wielkości osiągniętego współczynnika mocy przyjmuje się ilości energii biernej i czynnej pobrane przez odbiorcę w ciągu całego okresu obrachunkowego (miesiąca).
§  4.
1.
U odbiorców, u których z powodu braku liczników energii biernej liczniki takie nie są zainstalowane na stałe, mogą być dla ustalenia współczynnika mocy przeprowadzane przez Zakłady Zbytu Energii (ZZE) pomiary dorywcze przy pomocy czasowo instalowanych liczników energii biernej lub równoważnych układów zastępczych, przy czym dla ustalenia wielkości współczynnika mocy według wzoru podanego w § 3 ust. 1 wymagany jest pomiar energii czynnej i biernej w ciągu co najmniej trzech pełnych, po sobie następujących dób roboczych.
2.
Ustalona w podany wyżej sposób wielkość współczynnika mocy jest wielkością obrachunkową dla miesiąca, w którym został dokonany pomiar, jak również dla miesięcy następnych do czasu, gdy zostanie u odbiorcy zainstalowany na stałe licznik energii biernej, lub też gdy zmiany warunków odbioru uzasadnią nowy pomiar współczynnika mocy.
3.
Nowy pomiar, o którym mowa w ust. 2, może mieć miejsce z inicjatywy ZZE lub na żądanie odbiorcy, jednak nie częściej niż po upływie miesiąca od ostatniego pomiaru. Żądanie nowego pomiaru, uzasadnione zmienionymi warunkami odbioru, musi być zgłoszone przez odbiorcę do ZZE co najmniej na jeden miesiąc naprzód.
4.
Do czasu przeprowadzenia nowych pomiarów dorywczych zgodnie z zasadami podanymi w ust. 1 obowiązują wartości współczynnika mocy przyjmowane w dotychczasowych rozliczeniach.
§  5.
U odbiorców, u których zainstalowane są urządzenia kompensacyjne dla poprawy współczynnika mocy (kondensatory statyczne i silniki synchroniczne), należy instalować dla pomiaru energii biernej liczniki z hamowaniem wstecznym.
§  6.
1.
Wysokość dopłat i opustów za osiągnięty przez odbiorców i według podanych wyżej zasad obliczony współczynnik mocy określona jest w załączniku do niniejszego zarządzenia, z tym że skala B dopłat i opustów ma zastosowanie do odbiorców wymienionych w § 2 ust. 1, a skala A - do odbiorców wymienionych w § 2 ust. 2.
2.
Dopłaty i opusty należy obliczać od całkowitej należności objętej rachunkiem za dostarczoną odbiorcy w danym okresie obrachunkowym moc i energię elektryczną.
§  7.
1.
Zarządzenie niniejsze stosuje się również do odbiorców posiadających własne elektrownie i nie oddających, lecz tylko pobierających energię elektryczną z sieci okręgowej.
2.
Zarządzenie niniejsze nie ma zastosowania do odbiorców, którzy posiadają własne elektrownie i dokonują wymiany energii czynnej i biernej z siecią okręgową zgodnie z poleceniem Okręgowej Dyspozycji Mocy. Rozliczenia za pobieraną przez takich odbiorców bądź dostarczaną przez nich energię bierną powinny być przeprowadzane na zasadzie odrębnych porozumień między właściwym ZZE a odbiorcą (zakładem przemysłowym).
§  8.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1954 r. do dnia 31 grudnia 1954 r.
2.
Miesiąc wrzesień 1954 r. jest pierwszym okresem obrachunkowym, w którym Zakłady Zbytu Energii są obowiązane zastosować nową skalę dopłat i opustów za współczynnik mocy.

ZAŁĄCZNIK 

SKALA DOPŁAT I OPUSTÓW

Wartość współczynnika mocy cos fi Dopłaty (+) i opusty (-) w %% od kosztów zakupu energii Wartość współczynnika mocy cos fi Dopłaty (+) i opusty (-) w %% od kosztów zakupu energii
skala A skala B skala A skala B
1,00
0,99 0,69 + 44 + 64
0,98 0,68 + 48 + 68
0,97 0,67 + 52 + 72
0,96 0,66 + 56 + 76
0,95 - 12 0,65 + 60 + 80
0,94 - 10 0,64 + 64 + 84
0,93 - 8 0,63 + 68 + 88
0,92 - 7 0,62 + 72 + 92
0,91 - 6 0,61 + 76 + 96
0,90 - 20 - 5 0,60 + 80 + 100
0,89 - 18 - 4 0,59 + 84
0,88 - 16 - 3 0,58 + 88
0,87 - 14 - 2 0,57 + 92
0,86 - 12 - 1 0,56 + 96
0,85 - 10 0 0,55 + 100
0,84 - 8 4 0,54 + 104
0,83 - 6 + 8 0,53 + 108
0,82 - 4 + 12 0,52 + 112
0,81 - 2 + 16 0,51 + 116
0,80 0 + 20 0,50 + 120
0,79 + 4 + 24 0,49 + 124
0,78 + 8 + 28 0,48 + 128
0,77 + 12 + 32 0,47 + 132
0,76 + 16 + 36 0,46 + 136
0,75 + 20 + 40 0,45 + 140
0,74 + 24 + 44 0,44 + 144
0,73 + 28 + 48 0,43 + 148
0,72 + 32 + 52 0,42 + 152
0,71 + 36 + 56 0,41 + 156
0,70 + 40 + 60 0,40 + 160
* Z dniem 1 stycznia 1955 r. utrzymuje się w mocy na 1955 rok nin. zarządzenie, zgodnie z § 3 zarządzenia Ministra Energetyki z dnia 14 stycznia 1955 r. w sprawie wysokości dopłat i opustów za współczynnik mocy na rok 1955 (M.P.55.8.87).
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 października 1954 r. o sprostowaniu błędu (M.P.54.96.1101) z dniem 13 października 1954 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024