Dokonywanie klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 20 października 2015 r.
w sprawie dokonywania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej

Na podstawie art. 24m ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa metodę dokonywania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.
§  2.
1.
W celu dokonania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej, sieć dróg dzieli się na odcinki o długości od 2 km do 10 km o jednorodnych parametrach technicznych.
2.
Odcinki o jednorodnych parametrach technicznych, zwane dalej "odcinkami dróg", powinny posiadać jednakową klasę drogi i liczbę pasów ruchu oraz zbliżoną wielkość średniego dobowego ruchu rocznego.
3.
Dopuszczalne jest wyznaczenie odcinków dróg krótszych niż 2 km w przypadku, gdy ze względu na niejednorodne parametry techniczne nie jest możliwe wyznaczenie odcinka o długości przynajmniej 2 km.
§  3.
1.
Przy dokonywaniu klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej uwzględnia się dane, o których mowa w § 8, § 9 i § 19, za okres ostatnich trzech lat od dokonania poprzedniej klasyfikacji.
2.
W przypadku dokonywania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej, po raz pierwszy, uwzględnia się dane, o których mowa w § 8, § 9 i § 19, za okres ostatnich trzech lat poprzedzających rok, w którym dokonuje się tej klasyfikacji.
§  4.
Klasyfikacja odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych polega na określeniu klasy ryzyka indywidualnego, jakie ponosi pojedynczy użytkownik dróg na odcinku drogi.
§  5.
1.
Dla potrzeb dokonania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych rozróżnia się trzy rodzaje ruchu:
1)
z udziałem wszystkich użytkowników dróg;
2)
z udziałem pieszych i rowerzystów;
3)
z udziałem motocyklistów i motorowerzystów.
2.
Klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych dokonuje się oddzielnie dla każdego rodzaju ruchu.
§  6.
Do dokonania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych służy wskaźnik koncentracji wypadków śmiertelnych KWZU, który pozwala na określenie klasy ryzyka indywidualnego (poziomu bezpieczeństwa) na odcinku drogi, umożliwia wykonanie rankingu odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych w zależności od wielkości tego wskaźnika oraz służy do informowania użytkowników dróg o klasie ryzyka indywidualnego na odcinku drogi.
§  7.
Wskaźnik koncentracji wypadków śmiertelnych KWZU oblicza się oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§  8.
Wskaźnik koncentracji wypadków śmiertelnych KWZU oblicza się według wzoru 1:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

KWZu - wskaźnik koncentracji wypadków śmiertelnych (wypadków śmiertelnych/1 mld pojazdokilometrów/3 lata),

LWZu - liczba wypadków śmiertelnych w okresie 3 lat,

U - rodzaj ruchu: w, pr, m

w - wypadki śmiertelne ze wszystkimi użytkownikami dróg,

pr - wypadki śmiertelne z pieszymi i rowerzystami,

m - wypadki śmiertelne z motocyklistami i motorowerzystami,

PP - praca przewozowa (mld pojazdokilometrów/3 lata).

§  9.
Pracę przewozową PP oblicza się według wzoru 2:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

PP - praca przewozowa (mld pojazdokilometrów/3 lata),

N - średni dobowy ruch roczny na odcinku drogi (pojazdów/dobę/3 lata),

L - długość odcinka drogi (km).

§  10.
1.
Średni dobowy ruch roczny N w trzyletnim okresie oblicza się jako sumę średniego dobowego ruchu rocznego w każdym roku.
2.
W przypadku gdy w danym roku nie był wykonywany pomiar średniego dobowego ruchu rocznego należy dokonać jego oszacowania.
§  11.
1.
W celu dokonania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych wyróżnia się pięć klas ryzyka indywidualnego, określających poziom bezpieczeństwa odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych.
2.
Klasy ryzyka indywidualnego (poziomu bezpieczeństwa) określono w tablicy 1A oraz 1B w załączniku do rozporządzenia, oddzielnie dla każdego rodzaju ruchu.
3.
Ranking odcinków dróg ze względu na ryzyko indywidualne wykonuje się, segregując poszczególne odcinki dróg od największych wartości wskaźnika KWZU do najmniejszych wartości wskaźnika KWZU, oddzielnie dla każdego rodzaju ruchu.
§  12.
Klasyfikacja odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej polega na określeniu klasy ryzyka społecznego, jakie ponoszą wszyscy użytkownicy dróg na odcinku drogi.
§  13.
Do dokonania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej służy wskaźnik gęstości unormowanych kosztów wypadków GKWN, który pozwala na określenie klasy ryzyka społecznego (poziomu bezpieczeństwa) na odcinkach dróg, umożliwia wykonanie rankingu odcinków dróg ze względu na ryzyko społeczne w zależności od wielkości tego wskaźnika, określenie poziomu akceptacji ryzyka zagrożeń wypadkami i wytypowanie odcinków dróg o dużej możliwości poprawy bezpieczeństwa oraz zmniejszenia kosztów wypadków drogowych.
§  14.
Wskaźnik gęstości unormowanych kosztów wypadków GKWN oblicza się oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§  15.
Wskaźnik gęstości unormowanych kosztów wypadków GKWN oblicza się według wzoru 3:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

GKWA - wskaźnik gęstości aktualnych kosztów wypadków według cen w roku analizy (mln zł/km/3 lata),

GKWN - wskaźnik gęstości unormowanych kosztów wypadków według cen z 2013 roku (mln zł/km/3 lata),

WKN - współczynnik korekcyjny, umożliwiający przeliczenie aktualnych kosztów na koszty unormowane przeliczone na rok bazowy 2013.

§  16.
Wskaźnik gęstości aktualnych kosztów wypadków GKWA oblicza się oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§  17.
Wskaźnik gęstości aktualnych kosztów wypadków GKWA oblicza się według wzoru 4:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

GKWA - wskaźnik gęstości aktualnych kosztów wypadków (mln zł/km/3 lata),

KWDA - aktualne koszty wypadków (mln zł/3 lata),

L - długość odcinka drogi (km).

§  18.
Aktualne koszty wypadków KWDA oblicza się oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§  19.
Aktualne koszty wypadków KWDA oblicza się według wzoru 5:

KWDA - JKSMA x LW + JKLRA x LLR + JKCRA x LCR + JKZA x LZ

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

LW - liczba wypadków drogowych w okresie 3 lat,

LLR - liczba ofiar lekko rannych (ofiar/3 lata),

LCR - liczba ofiar ciężko rannych (ofiar/3 lata),

LZ - liczba ofiar śmiertelnych (ofiar/3 lata),

JKSMA - jednostkowy koszt strat materialnych w wypadku w środkowym roku trzyletniego okresu (mln zł/wypadek),

JKLRA - jednostkowy koszt ofiary lekko rannej w wypadku w środkowym roku trzyletniego okresu (mln zł/ofiarę),

JKCRA - jednostkowy koszt ofiary ciężko rannej w wypadku w środkowym roku trzyletniego okresu (mln zł/ofiarę),

JKZA - jednostkowy koszt ofiary śmiertelnej w wypadku w środkowym roku trzyletniego okresu (mln zł/ofiarę).

§  20.
Koszty wypadków oraz koszty ofiar wypadków w roku bazowym 2013 określono w tablicy 2 w załączniku do rozporządzenia.
§  21.
Unormowane koszty wypadków KWDN oblicza się oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§  22.
Unormowane koszty wypadków KWDN oblicza się według wzoru 6:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

KWDN - unormowane koszty wypadków przeliczone na rok bazowy 2013 (mln zł/3 lata),

KWDA - aktualne koszty wypadków (mln zł/3 lata),

WKN - współczynnik korekcyjny, umożliwiający przeliczenie aktualnych kosztów na koszty unormowane przeliczone na rok bazowy 2013.

§  23.
Współczynnik korekcyjny WKN, umożliwiający przeliczenie aktualnych kosztów na koszty unormowane przeliczone na rok bazowy 2013, oblicza się według wzoru 7:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

WKN - współczynnik korekcyjny, umożliwiający przeliczenie aktualnych kosztów na koszty unormowane przeliczone na rok bazowy 2013,

SKWA - średni koszt wypadku w Polsce w środkowym roku trzyletniego okresu analizy (mln zł/wypadek),

SKWB - średni koszt wypadku w Polsce w roku bazowym 2013 w (mln zł/wypadek).

§  24.
1.
W celu dokonania klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej wyróżnia się pięć klas ryzyka społecznego, określających poziom bezpieczeństwa odcinków dróg ze względu na unormowaną gęstość kosztów wypadków GKWN.
2.
Klasy ryzyka społecznego (poziomu bezpieczeństwa) ze względu na unormowaną gęstość kosztów wypadków określono w tablicy 3A oraz 3B w załączniku do rozporządzenia.
3.
Ranking odcinków dróg, ze względu na unormowaną gęstość kosztów wypadków, wykonuje się, segregując poszczególne odcinki dróg od największych wartości wskaźnika GKWN do najmniejszych wartości wskaźnika GKWN.
§  25.
1.
W celu ustalenia kolejności podejmowania działań naprawczych na analizowanych odcinkach dróg określa się poziom akceptacji ryzyka zagrożeń wypadkami.
2.
Poziomy akceptacji ryzyka zagrożeń wypadkami określono w tablicy 4 w załączniku do rozporządzenia.
3.
Wyznaczanie poziomu akceptacji ryzyka zagrożeń wypadkami polega na porównaniu uzyskanej w wyniku obliczeń klasy ryzyka na analizowanym odcinku drogi z wymaganiami przedstawionymi w tablicy 4 w załączniku do rozporządzenia, oddzielnie dla ryzyka indywidualnego i ryzyka społecznego.
§  26.
Działania naprawcze zmierzające do podniesienia poziomu bezpieczeństwa należy prowadzić w pierwszej kolejności na odcinkach dróg, na których występuje jednocześnie nieakceptowany poziom ryzyka społecznego i nieakceptowany poziom ryzyka indywidualnego.
§  27.
Narzędziem pomocniczym służącym do wytypowania odcinków dróg o dużej możliwości poprawy bezpieczeństwa oraz zmniejszenia kosztów wypadków drogowych na odcinkach dróg o nieakceptowanym poziomie ryzyka zagrożeń wypadkami jest wskaźnik potencjału redukcji unormowanych kosztów wypadków PRKWN.
§  28.
Wskaźnik potencjału redukcji unormowanych kosztów wypadków PRKWN oblicza się oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§  29.
Wskaźnik potencjału redukcji unormowanych kosztów wypadków PRKWN oblicza się według wzoru 8:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

PRKWN - wskaźnik potencjału redukcji unormowanych kosztów wypadków na odcinku wybranej klasy drogi (mln zł/km/3 lata),

PRKWA - wskaźnik potencjału redukcji aktualnych kosztów wypadków na odcinku wybranej klasy drogi (mln zł/km/3 lata),

WKN - współczynnik korekcyjny, umożliwiający przeliczenie aktualnych kosztów wypadków na koszty unormowane przeliczone na rok bazowy 2013.

§  30.
Wskaźnik potencjału redukcji aktualnych kosztów wypadków PRKWA oblicza się oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§  31.
Wskaźnik potencjału redukcji aktualnych kosztów wypadków PRKWA oblicza się według wzoru 9:

PRKWA = GKWA - BGKWA

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

PRKWA - wskaźnik potencjału redukcji aktualnych kosztów wypadków drogowych wybranej klasy drogi (mln zł/km/3 lata),

GKWA - wskaźnik gęstości aktualnych kosztów wypadków drogowych (mln zł/km/3 lata),

BGKWA - bazowa gęstość aktualnych kosztów wypadków drogowych wybranej klasy drogi (mln zł/km/3 lata).

§  32.
Bazową gęstość aktualnych kosztów wypadków drogowych wybranej klasy drogi BGKWA oblicza się według wzoru 10:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

BGKWA - bazowa gęstość aktualnych kosztów wypadków drogowych wybranej klasy drogi (mln zł/km/3 lata),

PP - praca przewozowa (mld pojazdokilometrów/3 lata),

WKN - współczynnik korekcyjny, umożliwiający przeliczenie aktualnych kosztów na koszty unormowane przeliczone na rok bazowy 2013,

BKKWN - bazowa koncentracja unormowanych kosztów wypadków na odcinku drogi dla wybranej klasy drogi (mln zł/ 1 mld pojazdokilometrów/3 lata),

L - długość odcinka drogi (km).

§  33.
Bazową koncentrację unormowanych kosztów wypadków na odcinku drogi dla wybranej klasy drogi określono w tablicy 5 w załączniku do rozporządzenia.
§  34.
1.
Wskaźnik potencjału redukcji unormowanych kosztów wypadków PRKWN służy do określenia klasy potencjału skuteczności działań naprawczych na analizowanych odcinkach dróg.
2.
Wyróżnia się cztery klasy potencjału skuteczności działań naprawczych (przewidywana redukcja kosztów wypadków), których podjęcie ma na celu doprowadzenie odcinków dróg do wymaganych standardów bezpieczeństwa.
3.
Klasy skuteczności działań naprawczych dla odcinków dróg określono w tablicy 6 w załączniku do rozporządzenia.
§  35.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

TABLICA 1A

Klasy ryzyka indywidualnego (poziomy bezpieczeństwa) ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych dla dróg klasy A i S oraz pozostałych dróg krajowych położonych poza miastami na prawach powiatu
Klasa ryzyka Poziom bezpieczeństwa Rodzaj ruchu
ze wszystkimi użytkownikami dróg z pieszymi i rowerzystami z motocyklistami i motorowerzystami
Koncentracja wypadków śmiertelnych
KWZw KWZpr KWZm
od do od do od do
A Bardzo wysoki 0,00 2,50 0,00 1,00 0,00 0,50
B Wysoki 2,51 10,00 1,01 3,00 0,51 2,00
C Średni 10,01 17,50 3,01 6,00 2,01 3,50
D Niski 17,51 30,00 6,01 10,00 3,51 6,00
E Bardzo niski >30,00 >10,00 >6,00
TABLICA 1B
Klasy ryzyka indywidualnego (poziomy bezpieczeństwa) ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych dla dróg krajowych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyłączeniem dróg klasy A i S
Klasa ryzyka Poziom bezpieczeństwa Rodzaj ruchu
ze wszystkimi użytkownikami dróg z pieszymi i rowerzystami z motocyklistami i motorowerzystami
Koncentracja wypadków śmiertelnych
KWZw KWZpr KWZm
od do od do od do
A Bardzo wysoki 0,00 1,50 0,00 0,80 0,00 0,50
B Wysoki 1,51 3,50 0,81 2,50 0,51 1,50
C Średni 3,51 8,00 2,51 5,00 1,51 3,50
D Niski 8,01 20,0 5,01 9,00 3,51 6,00
E Bardzo niski >20,00 >9,00 >6,00

TABLICA 2

Koszty wypadków i ofiar wypadków w roku bazowym 2013
Rok Średni koszt wypadku Jednostkowy koszt strat materialnych w wypadku Jednostkowy koszt ofiary lekko rannej Jednostkowy koszt ofiary ciężko rannej Jednostkowy koszt ofiary śmiertelnej
SKWB (mln zł/wypadek) JKSMA (mln zł/wypadek) JKLRA (mln zł/ofiarę) JKCRA (mln zł/ofiarę) JKZA (mln zł/ofiarę)
2013 0,95307 0,01945 0,03042 2,21318 1,97758

TABLICA 3A

Klasy ryzyka społecznego (poziomy bezpieczeństwa) ze względu na unormowaną gęstość kosztów wypadków dla dróg klasy A i S oraz pozostałych dróg krajowych położonych poza miastami na prawach powiatu
Klasa ryzyka Poziom bezpieczeństwa Przekrój drogi
1x2 2x2 2x3
Unormowana gęstość kosztów wypadków
GKWN (mln zł/km/3 lata) GKWN (mln zł/km/3 lata) GKWN (mln zł/km/3 lata)
od do od do od do
A Bardzo wysoki 0,00 0,20 0,00 0,30 0,00 0,40
B Wysoki 0,21 0,60 0,31 1,10 0,41 1,60
C Średni 0,61 1,50 1,11 2,00 1,61 2,50
D Niski 1,51 3,00 2,01 3,50 2,51 4,00
E Bardzo niski >3,00 >3,50 >4,00

TABLICA 3B

Klasy ryzyka społecznego (poziomy bezpieczeństwa) ze względu na unormowaną gęstość kosztów wypadków dla dróg krajowych położonych w miastach na prawach powiatu, z wyłączeniem dróg klasy A i S
Klasa ryzyka Poziom bezpieczeństwa Przekrój drogi
1x2 2x2 2x3
Unormowana gęstość kosztów wypadków
GKWN (mln zł/km/3 lata) GKWN (mln zł/km/3 lata) GKWN (mln zł/km/3 lata)
od do od do od do
A Bardzo wysoki 0,00 0,10 0,00 0,20 0,00 0,30
B Wysoki 0,11 0,60 0,21 1,20 0,31 1,80
C Średni 0,61 1,60 1,21 2,20 1,81 2,80
D Niski 1,61 3,50 2,21 4,00 2,81 4,50
E Bardzo niski >3,50 >4,00 >4,50

TABLICA 4

Wymagania zarządzania ryzykiem na drogach krajowych w sieci TEN-T
Klasa techniczna drogi Poziom akceptacji ryzyka zagrożeń wypadkami
Ryzyko akceptowane Ryzyko tolerowane Ryzyko nieakceptowane
Klasa ryzyka występującego na odcinku drogi
Autostrada (A) A B, C D, E
Droga ekspresowa (S) A B, C D, E
Droga główna ruchu przyśpieszonego (GP) A, B C, D E
Droga główna (G) A, B C, D E

TABLICA 5

Bazowa koncentracja unormowanych kosztów wypadków na odcinku drogi dla wybranej klasy drogi (wg cen z 2013 roku)
Klasa drogi Bazowa koncentracja unormowanych kosztów wypadków drogowych
BKKWN (mln zł/1 mld pojazdokilometrów/3 lata)
Autostrady i drogi ekspresowe (A+S) 0,950
Drogi główne i główne ruchu przyśpieszonego (GP+G) 6,500

TABLICA 6

Klasy potencjału skuteczności działań naprawczych (przewidywana redukcja kosztów wypadków)
Klasa potencjału skuteczności działań Przewidywana redukcja kosztów wypadków Odcinki dróg klasy A i S oraz pozostałych dróg krajowych położonych poza miastami na prawach powiatu Odcinki dróg krajowych położonych w miastach na prawach powiatu
Unormowany potencjał redukcji kosztów wypadków
PRKWN (mln zł/km/3 lata) PRKWN (mln zł/km/3 lata)
od do od do
I Brak <0,0 <0,0
II Mała 0,00 1,00 0,0 1,50
III Średnia 1,01 2,00 1,51 3,00
IV Duża >2,00 >3,00
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024