Wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski banków prowadzących działalność maklerską o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 listopada 2005 r.
w sprawie wymogów, jakim powinny odpowiadać wnioski banków prowadzących działalność maklerską o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej

Na podstawie art. 112 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski banków prowadzących działalność maklerską o wydanie zezwolenia na:
1)
spłatę przez bank zobowiązań z tytułu papierów wartościowych o nieoznaczonym terminie wymagalności oraz innych instrumentów finansowych o nieoznaczonym terminie wymagalności, zwanych dalej "zobowiązaniami";
2)
zaliczenie zobowiązań, wymienionych w pkt 1, do kapitałów podmiotu prowadzącego działalność maklerską;
3)
stosowanie przez bank innego niż ustalony przez rynek regulowany modelu obliczania stosunku zmiany wartości opcji do zmiany wartości instrumentu bazowego, będącego przedmiotem tej opcji;
4)
obliczanie wymogów kapitałowych na pokrycie poszczególnych rodzajów ryzyka za pomocą stosowania własnych wewnętrznych modeli zarządzania ryzykiem przez bank.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wartości zagrożonej - rozumie się przez to przewidywaną stratę na utrzymywanych pozycjach w instrumentach bazowych z tytułu zmian parametrów cenowych, obliczoną za pomocą modelu o parametrach szacowanych na podstawie obserwacji zmian tych parametrów w przeszłości, której przekroczenie w ustalonym okresie prognozy może wystąpić z prawdopodobieństwem równym założonemu poziomowi istotności;
2)
rozporządzeniu o wymogach kapitałowych - rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 maja 2003 r. w sprawie określenia wysokości środków własnych przeznaczonych na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej w zależności od rozmiarów wykonywanej działalności (Dz. U. Nr 109, poz. 1033);
3)
pozycji pierwotnej - rozumie się przez to saldo, o którym mowa w § 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
4)
parametrach cenowych - rozumie się przez to cenę lub inny niż cena wskaźnik wartości danego instrumentu bazowego, w tym w szczególności stopę procentową oraz kurs waluty i indeks giełdowy.
§  3.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1, powinien zawierać:
1)
wskazanie warunków dokonywania spłaty zobowiązań;
2)
informację o możliwości odroczenia spłaty odsetek należnych z tytułu zobowiązań;
3)
informację o wysokości spłaty zobowiązań uwzględnianych w kapitale uzupełniającym II kategorii, określonym w § 3 załącznika nr 8 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
4)
informację o prognozowanej wysokości nadzorowanych kapitałów, określonych w załączniku nr 8 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po spłacie zobowiązań;
5)
informację o prognozowanej wysokości całkowitego wymogu kapitałowego, określonego w § 4 ust. 2 rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po dokonaniu spłaty zobowiązań.
§  4.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 2, powinien zawierać:
1)
charakterystykę zobowiązań;
2)
wskazanie warunków dokonywania spłaty zobowiązań;
3)
opis zasad zwrotu środków wynikających z zobowiązań w przypadku upadłości lub likwidacji banku;
4)
opis warunków emisji lub obrotu papierami wartościowymi, dotyczących możliwości pokrywania strat środkami finansowymi wynikającymi z zobowiązań, wraz z niespłaconymi odsetkami należnymi z tytułu zobowiązań;
5)
informację o możliwości odroczenia spłaty odsetek należnych z tytułu zobowiązań;
6)
wskazanie wielkości zobowiązań uwzględnianych w kapitale uzupełniającym II kategorii, określonym w § 3 załącznika nr 8 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
7)
wskazanie sfinansowanej części papierów wartościowych, które stanowią podstawę zobowiązania.
§  5.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 3, powinien zawierać:
1)
opis modelu obliczania stosunku zmiany wartości opcji do zmiany wartości instrumentu bazowego tej opcji;
2)
opis założeń przyjętych w konstrukcji modelu;
3)
przykładowe wyliczenia współczynnika delta, o którym mowa w rozporządzeniu o wymogach kapitałowych;
4)
charakterystykę opcji;
5)
opis metod szacowania parametrów modelu wyceny opcji;
6)
wyniki weryfikacji empirycznej założeń modelu.
§  6.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 4, powinien zawierać:
1)
opis wybranego modelu zarządzania ryzykiem i zakres jego stosowania do obliczania wymogów kapitałowych, uzupełniony o wskazanie:
a)
zasad zarządzania ryzykiem,
b)
procedur zapewniających zgodność modelu z zasadami zarządzania ryzykiem oraz z procedurami kontroli wewnętrznej w zakresie ryzyka,
c)
stanu zatrudnienia i kwalifikacji osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem,
d)
usytuowania jednostki organizacyjnej, zajmującej się zarządzaniem ryzykiem, w strukturze banku prowadzącego działalność maklerską i jej powiązań z innymi jednostkami organizacyjnymi banku,
e)
zasad nadzorowania pracy jednostki organizacyjnej zajmującej się zarządzaniem ryzykiem,
f)
integralności modelu,
g)
konstrukcji limitów w zakresie zarządzania ryzykiem,
h)
zasad niezależnej weryfikacji modelu i jej częstotliwości,
i)
zasad przeglądu procesu zarządzania ryzykiem w szczególności w zakresie:

– dokumentacji procesu,

– organizacji jednostki kontroli ryzyka,

– zintegrowania modelu z codziennym procesem zarządzania ryzykiem,

– trybu wewnętrznego zatwierdzania modelu,

– trybu zatwierdzania wszelkich znaczących zmian w modelu,

– rodzajów ryzyka ujmowanych przez model,

– integralności systemu informacji zarządczej,

– dokładności i kompletności danych stosowanych w modelu,

– weryfikacji spójności, terminowości i solidności źródeł danych używanych w modelu oraz niezależności takich źródeł danych,

– poprawności założeń dotyczących zmienności oraz korelacji,

– dokładności wyceny sald bilansowych i pozabilansowych stanowiących podstawę dla określenia ryzyka i wyników modelu,

– sposobu weryfikacji dokładności modelu przez dokonywanie przeglądu wyników weryfikacji historycznej i rewaluacyjnej, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2,

– liczby dni, spośród ostatnich 250 dni roboczych, w których rzeczywista dzienna strata na pozycjach pierwotnych objętych modelem przekroczyła wartość zagrożoną wyznaczoną na dany dzień roboczy,

– częstotliwości dokonywania przeglądu;

2)
opis procedur zarządzania ryzykiem;
3)
opis metody obliczania wartości zagrożonej, uzupełniony o informacje dotyczące:
a)
przyjętego poziomu istotności,
b)
założonego okresu utrzymywania stałej wielkości i struktury pozycji pierwotnych zarówno w celu obliczania wymogu kapitałowego, jak i w celu weryfikacji modelu,
c)
szacowania parametrów modelu, w szczególności zmienności i współczynników korelacji, wraz z określeniem wiarygodności danych i okresu szacowania,
d)
częstotliwości dokonywanych aktualizacji szacowania parametrów modelu;
4)
opis procedur wewnętrznej kontroli dotrzymywania wymogów kapitałowych;
5)
dokumentację budowy modelu;
6)
specyfikację założeń modelu i sposób ich weryfikacji;
7)
opis źródeł i metod aktualizacji danych wykorzystywanych w modelu;
8)
wskazanie parametrów modelu i sposób ich szacowania, w tym schemat ważenia danych;
9)
opis specyfiki sytuacji banku prowadzącego działalność maklerską w zakresie podejmowanego ryzyka, uwzględniający w szczególności czynniki, o których mowa w ust. 2;
10)
założenia i opis przyjętych zasad weryfikacji modelu, w tym szczegółowych zasad wyznaczania rzeczywistych dziennych strat i rewaluacyjnych strat na pozycjach pierwotnych objętych modelem;
11)
określenie warunków zaniechania stosowania modelu do obliczania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka;
12)
analizę zastosowania modelu do obliczania wymogów kapitałowych za okres roku poprzedzającego datę przedłożenia wniosku, wraz z analizą wypełnienia tego wymogu.
2.
W przypadku banków prowadzących działalność maklerską, zawierających transakcje terminowe opcyjne lub transakcje terminowe złożone, określone w przepisach rozporządzenia o wymogach kapitałowych, opis metody obliczania wartości zagrożonej powinien dodatkowo uwzględniać:
1)
nieliniowość zmian wartości opcji względem zmian bieżących parametrów cenowych;
2)
wpływ innych niż zmiany bieżących parametrów cenowych czynników wpływających na wartość opcji.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, opis metody obliczania wartości zagrożonej, o której mowa w ust. 1 pkt 3, powinien także wskazywać sposób uwzględnienia w modelu tych wymogów.
4.
Założenia i opis przyjętych zasad weryfikacji modelu, o których mowa w ust. 1 pkt 10, powinny wskazywać:
1)
częstotliwość porównywania wartości zagrożonych, obliczonych dla poprzedzających dany dzień 250 kolejnych dni roboczych, z rzeczywistymi dziennymi stratami na pozycjach pierwotnych objętych modelem, uwzględniającymi rzeczywiste zmiany parametrów cenowych, wielkości i struktury pozycji pierwotnych (weryfikacja historyczna);
2)
częstotliwość porównywania wartości zagrożonych, obliczonych dla poprzedzających dany dzień 250 kolejnych dni roboczych, z rewaluacyjnymi stratami na pozycjach pierwotnych objętych modelem, z tytułu rzeczywistych zmian parametrów cenowych, obliczonymi przy założeniu utrzymywania przez 24 godziny stałej wielkości i struktury pozycji pierwotnych (weryfikacja rewaluacyjna);
3)
częstotliwości dokonywania symulacji wpływu skrajnie niekorzystnych warunków na wynik zrealizowany na pozycjach pierwotnych, objętych modelem, oraz na poziom wartości zagrożonej, uwzględniających między innymi skrajne zakłócenia:
a)
parametrów cenowych,
b)
poziomu płynności rynków,
c)
związków korelacyjnych zmian parametrów cenowych,
d)
zmienności parametrów cenowych,
e)
struktury i wielkości pozycji pierwotnych i innych specyficznych uwarunkowań banku prowadzącego działalność maklerską w zakresie ryzyka;
4)
zasady przechowywania pełnej dokumentacji przeprowadzonych obliczeń wartości zagrożonych, wyników weryfikacji i symulacji, o których mowa w pkt 1-3.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.232.1968

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski banków prowadzących działalność maklerską o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej.
Data aktu: 18/11/2005
Data ogłoszenia: 29/11/2005
Data wejścia w życie: 07/12/2005