Podział części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 29 września 2005 r.
w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2006

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na 2006 r.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
gminie miejskiej, gminie wiejskiej lub gminie miejsko-wiejskiej - należy przez to rozumieć rodzaj gminy, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.2));
2)
liczbie mieszkańców danej gminy miejskiej, wiejskiej lub miejsko-wiejskiej oraz wszystkich gmin miejskich, wiejskich lub miejsko-wiejskich - należy przez to rozumieć liczbę mieszkańców faktycznie zamieszkałych na obszarze danej gminy miejskiej, wiejskiej lub miejsko-wiejskiej oraz wszystkich gmin miejskich, wiejskich lub miejsko-wiejskich, według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r., ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2.
Identyfikatory jednostek podziału administracyjnego, w rozumieniu rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przyjmuje się według stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2005 r.
3.
Dane dotyczące uzyskanych dochodów i poniesionych wydatków gmin ustala się na podstawie danych ze sprawozdań budżetowych za 2004 r., których obowiązek sporządzania wynika z odrębnych przepisów.
§  3.
Z kwoty części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wydziela się kwoty w wysokości:
1)
50 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 4;
2)
25 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 5;
3)
25 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 6.
§  4.
1.
Kwotę, o której mowa w § 3 pkt 1, rozdziela się między gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były wyższe od 80 % średnich wydatków wszystkich gmin miejskich poniesionych na ten cel w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
2.
Wysokość należnej gminie kwoty, o której mowa w § 3 pkt 1, ustala się w następujący sposób:
1)
dla danej gminy miejskiej ustala się, z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
2)
dla gmin spełniających warunki, o których mowa w ust. 1, oblicza się różnicę między wydatkami na dodatki mieszkaniowe poniesionymi w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy a 80 % średnich wydatków na ten cel poniesionych w 2004 r. przez wszystkie gminy miejskie, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3)
oblicza się nadwyżkę wydatków na dodatki mieszkaniowe, poniesione w 2004 r., jako iloczyn różnicy wydatków, wyliczonej w pkt 2, i liczby mieszkańców gminy;
4)
oblicza się, z dokładnością do dziesiątego miejsca po przecinku, współczynnik udziału nadwyżki wydatków danej gminy, o której mowa w pkt 3, w łącznej kwocie nadwyżki wydatków gmin miejskich spełniających warunki otrzymania kwoty, o której mowa w § 3 pkt 1;
5)
współczynnik udziału, obliczony w sposób określony w pkt 4, mnoży się przez kwotę części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w § 3 pkt 1.
§  5.
1.
Kwotę, o której mowa w § 3 pkt 2, rozdziela się między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe, poniesione w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy były wyższe od 90 % średnich wydatków wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich poniesionych na ten cel w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
2.
Wysokość należnej gminie kwoty, o której mowa w § 3 pkt 2, ustala się w następujący sposób:
1)
dla danej gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej ustala się, z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
2)
dla gmin spełniających warunki, o których mowa w ust. 1, oblicza się różnicę między wydatkami na dodatki mieszkaniowe poniesionymi w 2004 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy a 90 % średnich wydatków na ten cel poniesionych w 2004 r. przez wszystkie gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3)
oblicza się nadwyżkę wydatków na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2004 r., jako iloczyn różnicy wydatków, wyliczonej w pkt 2, i liczby mieszkańców gminy;
4)
oblicza się, z dokładnością do dziesiątego miejsca po przecinku, współczynnik udziału nadwyżki wydatków danej gminy w łącznej kwocie nadwyżki wydatków gmin wiejskich i miejsko-wiejskich spełniających warunki otrzymania kwoty, o której mowa w § 3 pkt 2;
5)
współczynnik udziału, obliczony w sposób określony w pkt 4, mnoży się przez kwotę części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w § 3 pkt 2.
§  6.
1.
Kwotę, o której mowa w § 3 pkt 3, rozdziela się między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów - zrealizowanych w 2004 r. z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz dochodów, jakie gmina mogła uzyskać w 2004 r. z podatku rolnego, stosując do ich obliczenia średnią cenę skupu żyta, i z podatku leśnego, stosując do ich obliczenia średnią cenę sprzedaży drewna, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, bez zwolnień, odroczeń, umorzeń oraz zaniechań poboru takich podatków, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy - jest niższa od 80 % średnich dochodów z tych samych tytułów we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-wiejskich w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
2.
Wysokość należnej gminie kwoty, o której mowa w § 3 pkt 3, ustala się w następujący sposób:
1)
dla danej gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej ustala się, z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, sumę dochodów z tytułów, o których mowa w ust. 1, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
2)
dla gmin spełniających warunki, o których mowa w ust. 1, oblicza się różnicę między 80 % średnich dochodów wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin, z tytułów, o których mowa w ust. 1, a dochodami gminy z tych samych tytułów w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
3)
oblicza się tzw. dochody do uzupełnienia jako iloczyn wyliczonej w pkt 2 różnicy dochodów z tytułów, o których mowa w ust. 1, i liczby mieszkańców gminy;
4)
dla danej gminy oblicza się, z dokładnością do dziesiątego miejsca po przecinku, współczynnik udziału dochodów do uzupełnienia w łącznej kwocie dochodów do uzupełnienia gmin wiejskich i miejsko-wiejskich spełniających warunki otrzymania kwoty, o której mowa w § 3 pkt 3;
5)
współczynnik udziału, obliczony w sposób określony w pkt 4, mnoży się przez kwotę części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w § 3 pkt 3.
§  7.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla danej gminy stanowi sumę kwot obliczonych zgodnie z przepisami § 4-6.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
_________

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 13, poz. 161, z 2001 r. Nr 12, poz. 100 i Nr 157, poz. 1840, z 2002 r. Nr 177, poz. 1459, z 2003 r. Nr 208, poz. 2022 oraz z 2004 r. Nr 254, poz. 2535.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024