Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać analizatory wydechu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 2 kwietnia 2003 r.
w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać analizatory wydechu

Na podstawie art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"analizatorze wydechu", należy przez to rozumieć przyrząd pomiarowy służący do pomiaru zawartości alkoholu etylowego (etanolu) w powietrzu wydychanym przez człowieka;
2)
"plateau", należy przez to rozumieć stałą w czasie wartość stężenia masowego etanolu w wydychanym powietrzu osiąganą w określonej fazie wydechu, wyrażającą zawartość etanolu w wydychanym powietrzu;
3)
"błędach granicznych dopuszczalnych", należy przez to rozumieć wartości skrajne błędu analizatora wydechu dopuszczone przez wymagania;
4)
"odchyleniu standardowym eksperymentalnym", należy przez to rozumieć parametr s charakteryzujący rozrzut wyników serii n pomiarów określonego stężenia masowego etanolu, opisany wzorem:

wzór

w którym xi oznacza wynik i-tego pomiaru, a x - średnią arytmetyczną n rozważanych wyników;

5)
"wzorcu", należy przez to rozumieć mieszaninę par etanolu z innymi gazami, w szczególności z powietrzem lub azotem, dwutlenkiem węgla i parą wodną, służącą do wzorcowania lub sprawdzania poprawności wskazań analizatorów wydechu.
§  2.
1.
Analizator wydechu, zwany dalej "analizatorem", powinien w szczególności posiadać urządzenia zapewniające:
1)
automatyczną kontrolę prawidłowego działania analizatora przed i po każdym pomiarze;
2)
automatyczne zerowanie wskazania przed każdym pomiarem;
3)
sygnalizację gotowości do przyjęcia próbki wydychanego powietrza;
4)
kontrolę ciągłości wydechu potwierdzanej sygnałem dźwiękowym;
5)
wydruk danych dotyczących pomiaru, w tym wartości liczbowej jego wyniku.
2.
Analizator powinien być wyposażony w wymienne jednorazowe ustniki, w indywidualnych higienicznych opakowaniach.
3.
Analizator może być wyposażony w urządzenie dające możliwość automatycznego przeprowadzenia sprawdzenia poprawności wskazań za pomocą wzorca dołączonego do analizatora lub stanowiącego jego element.
§  3.
1.
Analizator podaje wynik pomiaru w miligramach etanolu na litr wydychanego powietrza (mg/l).
2.
Wartość dolnej granicy zakresu pomiarowego analizatora powinna wynosić 0 mg/l.
3.
Wartość górnej granicy zakresu pomiarowego analizatora powinna być nie mniejsza niż 1,50 mg/l i nie większa niż 3,00 mg/l.
4.
Dla stężeń nieprzekraczających 0,05 mg/l analizator może wskazywać 0 mg/l.
5.
Analizator powinien sygnalizować:
1)
przekroczenie górnej granicy zakresu pomiarowego, przez wyświetlenie: odpowiedniego komunikatu lub wartości górnej granicy z informacją słowną "więcej niż" lub znakiem ">";
2)
wystąpienie zakłóceń w przebiegu wydechu, w szczególności spadek strumienia objętości poniżej 6 l/min (0,1 l/s).
6.
Rozdzielczość analizatora w trakcie użytkowania powinna wynosić 0,01 mg/l.
§  4.
1.
Wartość liczbowa wyniku pomiaru powinna być wyświetlana w postaci szeregu cyfr o wysokości nie mniejszej niż 5 mm.
2.
Obok wartości liczbowej wyniku pomiaru powinna być zamieszczona nazwa lub oznaczenie jednostki miary, przy czym wysokość użytych liter powinna wynosić co najmniej 3 mm.
3.
Dane, o których mowa w ust. 1 i 2, oznaczenia identyfikacyjne analizatora, data i godzina pomiaru oraz inne dane powinny być przedstawione w postaci czytelnego i trwałego wydruku.
§  5.
1.
Nadciśnienie w analizatorze, niezbędne do wykonania pomiaru, przy założonym ustniku nie powinno przekraczać 25 hPa dla strumienia objętości wydychanego powietrza równego 10 l/min (0,17 l/s).
2.
W przypadku gdy stężenie etanolu nie jest oznaczane w sposób ciągły w czasie trwania wydechu wykonanie pomiaru powinno być możliwe przy minimalnej objętości wydychanego powietrza wynoszącej 1,5 1.
§  6.
1.
Pomiar powinien być możliwy przez co najmniej 1 minutę po zasygnalizowaniu przez analizator gotowości do jego wykonania.
2.
Pomiar powinien być niemożliwy, jeżeli:
1)
analizator nie osiągnął potwierdzonej odpowiednim sygnałem gotowości do jego wykonania;
2)
wartość sygnału elektrycznego otrzymanego po wyzerowaniu wskazania odpowiada zawartości etanolu równej lub wyższej niż 0,005 mg/l;
3)
w czasie automatycznej kontroli działania została wykryta nieprawidłowość lub uszkodzenie analizatora;
4)
urządzenie do automatycznego wzorcowania i regulacji uległo awarii lub wynik automatycznego sprawdzenia poprawności wskazań jest negatywny.
§  7.
Analizator projektuje się i wytwarza w taki sposób, aby było możliwe jego zabezpieczenie przed dostępem osób nieuprawnionych do elementów przeznaczonych do regulacji przyrządu oraz do zmiany jego oprogramowania.
§  8.
Na analizatorze powinny być zamieszczone w sposób trwały w szczególności:
1)
nazwa analizatora;
2)
zakres pomiarowy;
3)
numer fabryczny;
4)
nazwa lub znak producenta.
§  9.
Błędy graniczne dopuszczalne analizatora wynoszą:
1)
przy zatwierdzeniu typu, legalizacji pierwotnej oraz legalizacji ponownej po naprawie:
a)
±0,020 mg/l dla stężeń masowych mniejszych niż 0,400 mg/l,
b)
±5% mierzonej wartości dla stężeń masowych nie mniejszych niż 0,400 mg/l i nie większych niż 2,000 mg/l,
c)
±20% mierzonej wartości dla stężeń masowych większych niż 2,000 mg/l;
2)
przy legalizacji ponownej analizatorów niepoddawanych uprzednio naprawie:
a)
±0,032 mg/l dla stężeń masowych mniejszych niż 0,400 mg/l,
b)
±8% mierzonej wartości dla stężeń masowych nie mniejszych niż 0,400 mg/l i nie większych niż 2,000 mg/l,
c)
±30% mierzonej wartości dla stężeń masowych większych niż 2,000 mg/l.
§  10.
Powtarzalność wskazań analizatora powinna być taka, aby odchylenie standardowe eksperymentalne obliczone dla serii pomiarowej składającej się z 20 pomiarów w przypadku zatwierdzenia typu i 10 pomiarów w przypadku legalizacji pierwotnej było mniejsze niż:
1)
0,007 mg/l dla stężeń masowych mniejszych niż 0,400 mg/l;
2)
1,75% mierzonej wartości dla stężeń masowych nie mniejszych niż 0,400 mg/l i nie większych niż 2,000 mg/l;
3)
6% mierzonej wartości dla stężeń masowych większych niż 2,000 mg/l.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024