Włączenie kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ORGANIZOWANIE I ZARZĄDZANIE W TENISIE STOŁOWYM' DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 7 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikacje jest przygotowana do tworzenia integralnej Kultury zarządzania organizacją w tenisie stołowym. Konstruuje system szkolenia, pojmowany jako struktura
integrująca kompetencje wszystkich interesariuszy systemu w celu uzyskania maksymalnej efektywności. Organizuje przestrzeń do realizacji ich potrzeb, talentów i projektów, wykorzystując narzędzia metodyki "uczącej się organizacji", "ULab" itp. Wypracowuje kulturę synergii, wykorzystując opisane w literaturze strategie organizacji i transformacji. Bada i analizuje
potrzeby organizacji, przygotowuje harmonogram jej rozwoju oraz określa potrzeby finansowe i kadrowe niezbędne do przeprowadzenia zaplanowanych działań. Potrafi rozwinąć sku-
teczną strategię komunikacji, m.in. wykorzystując nowe technologie. Podejmowane działania rozumie jako praktykowanie stałego rozwoju siebie, zespołu i organizacji.
Zestaw 1. Dążenie do mistrzostwa osobistego w tenisie stołowym
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Praktykuje uważność u siebie, w zespole, w organizacji ("autentyczna obecność", "mindfulness" - John Kabat-Zinn, "Życie, piękna katastrofa") - określa sposoby praktykowania dociekliwej, wnikliwej, skupionej pracy,

- opisuje stosowane przez siebie sposoby dążenia do mistrzostwa osobistego,

- ocenia działania swoje, zespołu, organizacji, np. posługując się modelem GRIP,

- wskazuje możliwości wykorzystania swojej pracy jako narzędzia do transformacji siebie, zespołu, organizacji.

Praktykuje myślenie systemowe u siebie, w zespole, w organizacji ("widzi całe pole bitwy" - Mark Joyner, "Simpleology: The Simple Science of Getting What You Want") - omawia wykorzystanie praktykowania myślenia systemowego ("panoramicznego", "wielowymiarowego") w rozwiązaniu problemów, - omawia stosowane przez siebie sposoby rozwiązywania istotnych problemów.
Praktykuje elastyczne i skuteczne działanie u siebie, w zespole, w organizacji ("getting things done" - David Allen, "Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności") - omawia stosowane przez siebie sposoby uzyskiwania wysokich wyników pracy,

- dostosowuje styl zarządzania i metody działania do sytuacji i wymogów zespołu,

- skupia działania na funkcjonalnych, praktycznych, systemowych zadaniach, uwzględniając hierarchię wartości,

- omawia stosowane przez siebie sposoby doprowadzania spraw do końca,

- analizuje wkład osobisty, zespołowy i organizacji w kontekście osiąganych efektów, np. stosując zasadę "okna i lustra" Jima Collinsa,

- formułuje wnioski dotyczące odpowiedzialności za efekty działań.

Zestaw 2. Tworzenie integralnej kultury w tenisie stołowym
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Buduje przestrzeń do rozwoju każdego - rozpoznaje, bada i eksponuje talenty oraz kompetencje zawodników, trenerów i innych interesariuszy,

- angażuje interesariuszy w proces rozpoznawania potrzeb różnych aspektów systemu szkolenia, określania celów oraz ról i zadań, - inspiruje siebie i innych do działania.

Buduje stabilny sztab organizacyjno-szkoleniowo-badawczy ("zespół marzeń") - wykorzystuje talenty i kompetencje zawodników, trenerów i innych interesariuszy,

- buduje spójność sztabu, m.in. przez podtrzymywanie tradycji, w tym kultywowanie rytuałów.

Kreuje i wypracowuje kulturę synergii - stosuje różne strategie tworzenia synergii (np. trening grupowy, koncepcje Otto Scharmera, Petera Senge'a, Frederica Laloux, Marca Joynera, Davida Allena),

- wskazuje metody wspólnego uczenia się,

- wskazuje sposoby tworzenia sieci współpracy,

- wskazuje sposoby budowania mostów między kulturami,

- zarządza harmonijnie zasobami, np. przez promowanie przekazywania kultury, wiedzy i postaw między pokoleniami.

Tworzy strategię komunikacji - określa charakterystykę odbiorców,

- określa kanały komunikacji (np. media społecznościowe),

- opisuje stosowany język komunikacji,

- sporządza harmonogram działań.

Zestaw 3. Konstruowanie systemu szkolenia w tenisie stołowym (Mark Joyner, "Save Your-Self Time Energy Money")
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Bada i diagnozuje potrzeby elementów systemu szkolenia - stosuje narzędzia badawcze do analizy stanu zastanego różnych aspektów systemu szkolenia (np. Action Research, After Action Review),

- rozpoznaj e potrzeby w różnych aspektach systemu szkolenia (m.in. cele, ludzie - zawodnicy i trenerzy oraz obsługa administracyjna, warunki - zasoby materialne, rozwój dyscypliny),

- czerpie inspiracje z doświadczenia innych ekspertów w projektowaniu systemu szkoleniowego.

Określa zasoby ludzkie potrzebne do realizacji prototypu, projektu, innowacji - dobiera członków zespołu,

- współpracuje z władzami na różnych szczeblach,

- pozyskuje partnerów w instytucjach, samorządach, w mediach, - tworzy partnerstwa.

Tworzy wspólną wizję organizacji - projektuje działania wspierające integralny rozwój w dyscyplinie,

- tworzy dokumenty strategiczne dla dyscypliny,

- działa zgodnie z narodowymi strategiami odnoszącymi się do dyscypliny (budowanie spójności dyscypliny),

- przygotowuje strategiczne projekty rozwojowe, uwzględniając potrzeby systemu, silne strony ludzi i systemu, dobre praktyki lokalne i międzynarodowe.

Wykorzystuje nowe technologie - dobiera nowe technologie do realizowanych projektów (np. Internet, komputery, smartfony, multimedia, oprogramowanie, bazy danych, Internet of Things, sztuczna inteligencja (Al)),

- stosuje nowe technologie we wszystkich obszarach działalności.

Zarządza finansami - przygotowuje kosztorys projektu,

- pozyskuje fundusze na realizację zaplanowanych działań, - rozlicza i zamyka projekt.

Zarządza organizacją zgodnie z integralnymi teoriami ("pracuje inaczej") - przygotowuje kilkuletni/długoterminowy harmonogram działań systemowych / funkcjonowania / rozwoju organizacji,

- prezentuje projekty, które zrealizował,

- wskazuje sposoby ewaluacji/monitorowania działań systemowych.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją",
(wywiad swobodny) oraz prezentacją.
Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów: raportów i sprawozdań z realizacji projektów organizacyjno-szkoleniowo-badawczych w obszarze tenisa stołowego,
obejmujących: działalność szkoleniową, organizacyjną w skali regionalnej, krajowej lub ponadnarodowej, doskonalenie własnych kompetencji, pracy badawczej (np. w formie
nagrań wideo) realizowanej na gruncie tenisa stołowego, autorskich publikacji dotyczących problematyki tenisa stołowego.
1.2. Zasoby kadrowe
Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z co najmniej 3 osób, z których:
- pierwsza jest doktorem nauk z obszaru szkolenia lub zarządzania w sporcie lub w kulturze fizycznej (kwalifikacja pełna z 8 poziomem PRK),
- druga posiada dyplom trenera klasy mistrzowskiej (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych
zawodów (Dz. U. poz. 829)) lub kwalifikację cząstkową "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" na 7 poziomie PRK,
- trzecia legitymuje się doświadczeniem w obszarze zarządzania organizacją, której celem jest organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa w tenisie stołowym.
Co najmniej jeden członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Na wniosek komisji instytucja certyfikująca może powołać dodatkowych członków. Ich kompetencje będą ukierunkowane na weryfikację działań w szczegółowych obszarach
sportu uwzględnionych w przedkładanych dowodach i deklaracjach.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Jeśli osoba przystępująca do walidacji lub komisja wskaże konieczność zastosowania prezentacji ze wspomaganiem multimedialnym, wówczas instytucja certyfikująca zapewnia
ekran, rzutnik i komputer z dostępem do Internetu.
Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od wyniku weryfikacji.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada:
- kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" na 6 poziomie PRK lub
- dyplom trenera klasy mistrzowskiej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie nie-
których zawodów.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.979

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 10/08/2023
Data ogłoszenia: 11/09/2023
Data wejścia w życie: 11/09/2023