Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W PIŁCE RĘCZNEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" jest przygotowana do samodzielnego kierowania zespołem piłki ręcznej, do I ligi włącznie. Określa cele szkoleniowe, opracowuje w perspektywie krótko- i długoterminowej plany organizacyjno-szkoleniowe indywidualne i zespołowe, ustala strategię gry. Naucza złożonych czynności ruchowych o wysokim stopniu trudności technicznej (uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości zawodników), dokonuje oceny efektów wdrożonych działań zawodowych, współpracuje z otoczeniem grupy szkoleniowej, rozwija posiadane kompetencje zawodowe.
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw piłki ręcznej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje dyscyplinę - omawia historię piłki ręcznej w kontekście rozwoju dyscypliny,

- omawia alternatywne formy piłki ręcznej,

- omawia wpływ przepisów gry na rozwój dyscypliny,

- charakteryzuje systemy gry w obronie i ataku,

- omawia różnice w szkoleniu kobiet i mężczyzn w dyscyplinie,

- omawia teoretyczne podstawy anatomii funkcjonalnej, fizjologii wysiłku, biochemii, biomechaniki, psychologii, w kontekście potrzeb i wymagań dyscypliny,

- wskazuje czynniki sukcesu w dyscyplinie.

Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny - omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce i na świecie, - omawia zadania organizacji międzynarodowych funkcjonujących w dyscyplinie.
Zestaw 2. Opracowanie koncepcji treningowej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Wyznacza cele szkoleniowe - wskazuje obszary formułowania celów szkoleniowych krótko- i długoterminowych dla zespołu sportowego i indywidualnych zawodników,

- formułuje cele szkoleniowe krótko- i długoterminowe na potrzeby zespołu i indywidualnych zawodników,

- formułuje cel typu SMART w odniesieniu do motoryki zawodnika,

- określa kryteria sukcesu do wyznaczonych celów,

- analizuje zasadność doboru środków, metod, form i obciążeń treningowych, w kontekście wskazanych celów w planie szkoleniowym.

Planuje proces osiągania celów szkoleniowych - opracowuje roczny plan szkolenia sportowego dla grupy szkoleniowej,

- omawia sposoby rejestracji obciążeń treningowych,

- omawia rolę odnowy biologicznej w procesie treningowym piłki ręcznej oraz zasady żywienia i suplementacji,

- wskazuje przykłady wykorzystania w procesie treningowym form, metod, środków i zadań ruchowych charakterystycznych dla innych dyscyplin, - omawia przykłady narzędzi z zakresu technologii informacyjnej wspomagających proces treningowy.

Zestaw 3. Organizowanie i realizacja procesu treningowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym - omawia cechy psychofizyczne predysponujące do gry w piłkę ręczną, również do poszczególnych pozycji na boisku oraz ról w zespole,

- analizuje poziom sprawności i umiejętności techniczno-taktycznych zawodników na podstawie wyników testów, sprawdzianów i danych statystycznych,

- ustala kryteria do podziału zawodników na grupy szkoleniowe,

- kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór.

Prowadzi szkolenie grupy sportowej - doskonali (w tym demonstruje i omawia) elementy techniczno-taktyczne, uwzględniając etap szkolenia sportowego oraz specyficzne potrzeby i możliwości zawodników,

- koryguje nawyki ruchowe zawodników związane z niepoprawną techniką indywidualną gry w piłkę ręczną,

- ocenia wykonanie elementów taktyczno-technicznych i w razie konieczności omawia błędy wykonania,

- przygotowuje zadania ukierunkowane na rozwijanie sprawności motorycznej, uwzględniając objętość i intensywność pracy treningowej.

Współdziała

z otoczeniem zespołu sportowego

- określa strukturę i omawia zadania zaplecza zespołu,

- omawia warunki uzyskania zgody lekarza na uczestnictwo zawodnika w zajęciach sportowych,

- wymienia sposoby służące promocji piłki ręcznej w środowisku lokalnym,

- wyjaśnia rolę sponsorów dla rozwoju zespołu.

Dokonuje oceny podejmowanych działań - omawia obszary procesu treningowego podlegające monitorowaniu i ewaluacji,

- omawia metody i narzędzia służące ocenie efektywności podejmowanych działań,

- podaje przykłady ewaluacji działań z uwzględnieniem wskazanego etapu szkolenia sportowego,

- formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej na podstawie analizy wyników badań diagnostycznych, - na podstawie wniosków z obserwacji meczu proponuje zmiany w strategii gry.

Zestaw 4. Opracowanie strategii i taktyki gry
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Identyfikuje warunki gry - omawia narzędzia z zakresu technologii informacyjnej wspomagające analizę gry przeciwnika i własnego zespołu, - prowadzi obserwacje meczu z wykorzystaniem przygotowanego przez siebie narzędzia oraz formułuje wnioski.
Przygotowuje strategię gry - rozpoznaje systemy obrony i ataku oraz określa zadania zawodników na poszczególnych pozycjach, - dobiera taktykę, uwzględniając grę przeciwnika,

- wskazuje indywidualne zadania taktyczne zawodników w kontekście gry przeciwnika.

Zestaw 5. Doskonalenie własnych kompetencji
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Aktualizuje i poszerza wiedzę - omawia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, źródła elektroniczne), - wskazuje przykłady zastosowania w procesie treningowym osiągnięć technologicznych.
Ocenia własne kompetencje - dokonuje analizy SWOT własnych kompetencji, określa mocne i słabe strony, - wskazuje obszary do doskonalenia się.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
Na etapie weryfikacji wykorzystywane są następujące metody:
- test teoretyczny,
- analiza dowodów i deklaracji,
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją".
Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji sprawdzane są:
- zestaw 2 "Opracowanie koncepcji treningowej",
- efekt uczenia się "Prowadzi szkolenie grupy sportowej" z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu treningowego".
Pozostałe efekty uczenia się są sprawdzane za pomocą testu teoretycznego i podczas rozmowy z komisją.
1.2. Zasoby kadrowe
W skład komisji wchodzą minimum 3 osoby. Co najmniej 2 członków komisji posiada tytuł trenera na poziomie III.
Ponadto co najmniej 1 członek komisji:
- jest doktorem nauk o kulturze fizycznej,
- jest autorem lub współautorem materiałów szkoleniowych w zakresie zespołowych gier sportowych,
- posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Instytucja certyfikująca wskazuje przewodniczącego komisji spośród jej członków.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Weryfikacja będzie przebiegała w dwóch częściach:
1. test teoretyczny,
2. analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją.
Warunkiem przystąpienia do rozmowy z komisją jest uzyskanie pozytywnej oceny przesłanych dowodów i deklaracji. Osoba przystępująca do walidacji decyduje o kolejności przystąpienia do poszczególnych części weryfikacji.
W celu analizy i weryfikacji dowodów i deklaracji osoba przystępująca do walidacji dostarcza:
1. roczny plan cyklu szkoleniowego, który zawierać będzie:
* charakterystykę grupy szkoleniowej,
* ramy czasowe planu:
- wyznaczenie ram czasowych okresu przygotowawczego,
- wyznaczenie ram czasowych okresu przejściowego,
- wyznaczenie ram czasowych okresu startowego w oparciu o kalendarz zawodów,
* cel główny i cele szczegółowe,
* wskaźniki osiągnięcia celów i działania kontrolne,
* wielkości obciążeń treningowych, np. dni, treningi, godziny, kilometry, powtórzenia,
* zabezpieczenie organizacyjne i materialne szkolenia,
* graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka) - załącznik;
2. dwa nagrania fragmentu zajęć z udziałem młodzieży powyżej 16. roku życia lub seniorów:
* pierwsze nagranie przedstawiające doskonalenie techniki wskazanej przez komisję spośród:
- technik indywidualnych w ataku (poruszanie się po boisku, kozłowanie, chwyty i podania, rzuty, uwalnianie się od przeciwnika, zwody, gra obrotowego),
- technik indywidualnych w obronie (postawa i ustawienie, poruszanie się, wygarnianie piłki, blokowanie rzutów, gra bramkarza).
Zawartość nagrania: kandydat prezentuje wykonanie technik, objaśnia zawodnikom, jak wykonać technikę, proponuje zawodnikom ćwiczenia z zastosowaniem przyborów/przyrządów, omawia i koryguje działania zawodników, zawodnicy wykonują zadane ćwiczenia. Czas trwania filmu: od 10 do 15 minut,
* drugie nagranie przedstawiające doskonalenie jednej taktyki wskazanej przez komisję spośród następujących taktyk:
- atak pozycyjny,
- atak szybki,
- taktyka gry w obronie.
Zawartość nagrania: kandydat objaśnia zawodnikom zasady taktyki indywidualnej i grupowej/zespołowej (współpraca zawodników na boisku) oraz proponuje zawodnikom konkretne ćwiczenia związane z taktyką, zawodnicy wykonują zadane ćwiczenia dotyczące współpracy, kandydat omawia i koryguje działania zawodników. Czas trwania filmu: do 10 minut;
3. opracowanie na wskazany przez komisję temat, zawierające:
* opis ćwiczeń/zadań ruchowych (nakierowanych na rozwój wskazanej sprawności motorycznej specyficznej dla piłki ręcznej, we wskazanym okresie treningowym),
* opis zastosowanych obciążeń,
* uzasadnienie doboru zadań i obciążeń w kontekście charakterystyki zawodnika/zawodników oraz okresu treningowego.
Dowodem potwierdzającym wszystkie wskazane efekty uczenia się dla kwalifikacji jest zaświadczenie o uczestnictwie z wynikiem pozytywnym w kursie trenerów piłki ręcznej (poziom 11), organizowanym przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP) oraz inne upoważnione przez ZPRP podmioty, bądź uwierzytelniona kopia dyplomu trenera klasy drugiej, klasy pierwszej lub klasy mistrzowskiej wydane przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829).
Warunki organizacyjne i materialne:
- warunki do przeprowadzenia testu teoretycznego,
- sala do przeprowadzenia rozmowy z wydzielonym miejscem umożliwiającym przygotowanie się kandydata,
- tablica taktyczna do piłki ręcznej,
- flipchart, arkusze papieru, pisaki,
- urządzenie do odtwarzania nagrań audio-wideo.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Instytucja certyfikująca może zapewnić osobie przystępującej do walidacji wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada:
- świadectwo dojrzałości (kwalifikacja pełna na poziomie 4 PRK),
- kwalifikację z obszaru piłki ręcznej na poziomie 4 PRK lub, w przypadku jej braku, co najmniej dyplom instruktora sportu w piłce ręcznej wydany przed wejściem w życie
ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub dyplom ukończenia kursu instruktora piłki ręcznej organizowanego
przez podmiot upoważniony przez ZPRP. W szczególnych przypadkach można przedstawić dokumenty poświadczające potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji w piłce ręcznej na minimum poziomie 4 PRK, zdobyte w zagranicznych systemach kwalifikacji.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.189

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 04/01/2023
Data ogłoszenia: 14/02/2023
Data wejścia w życie: 14/02/2023