Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 12 września 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W JEŹDZIECTWIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunki recertyfikacji: obowiązek odbycia 3 szkoleń recertyfikujących - 2 specjalistycznych i 1 konferencji metodyczno-szkoleniowej, prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane. Wniosek o wydanie certyfikatu na kolejny okres wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do końca roku, w którym wygasa ważność certyfikatu, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następnego. W przypadku niedotrzymania ww. terminu osoby, które zechcą przedłużyć certyfikat, są zobowiązane przedstawić certyfikaty uczestnictwa w 3 szkoleniach recertyfikacyjnych (2 specjalistycznych, 1 konferencji, prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane), które odbyły się nie później niż w okresie 2 lat od daty złożonego wniosku.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" jest przygotowana do samodzielnego planowania i prowadzenia procesu treningowego w jeździectwie. Diagnozuje umiejętności zawodników niezbędne do odnoszenia sukcesów sportowych, wyznacza cele krótkoi długoterminowe programu treningowego, opracowuje roczny plan treningowy pary koń - jeździec w oparciu o badania diagnostyczno-kontrolne i testy sprawnościowe. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu treningu koni oraz zawodników. Osoba posiadająca kwalifikację posługuje się wiedzą z zakresu doboru i selekcji koni do poszczególnych konkurencji sportowych oraz wiedzą dotyczącą powiązania hodowli ze sportowym użytkowaniem koni. Dba o zrównoważony rozwój umiejętności jeździeckich zarówno konia, jak ijeźdźca. Motywuje, trenuje i koryguje konia ijeźdźca. Jest przygotowana do ewaluacji własnych koncepcji treningowych. Ocenia przygotowanie ośrodka do prowadzenia treningu sportowego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw treningu jeździeckiego w odniesieniu do konkurencji olimpijskich
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje dyscyplinę w odniesieniu do konkurencji jeździeckich - omawia historyczne ewoluowanie dyscypliny, w tym technikę jazdy i wykorzystywany sprzęt,

- charakteryzuje konkurencje jeździeckie zarejestrowane w Międzynarodowej Federacji Jeździeckiej (FEI),

- omawia krajowe i międzynarodowe przepisy ogólne oraz regulujące współzawodnictwo w wybranej konkurencji jeździeckiej,

- omawia przepisy rozgrywania wybranej konkurencji z uczestnictwem dzieci i młodzieży,

- omawia przepisy weterynaryjne i transportowe związane z udziałem koni w zawodach,

- omawia wymogi fizjologiczne i psychologiczne koni wykorzystywanych we współzawodnictwie sportowym w wybranej konkurencji,

- wskazuje tendencje rozwojowe w wybranej konkurencji,

- wskazuje czynniki sukcesu w wybranej konkurencji,

- posługuje się specjalistycznym słownictwem jeździeckim,

- charakteryzuje obszar odpowiedzialności zawodowej i etycznej trenera jeździectwa.

Wyjaśnia znaczenie 10nżowania w treningu sportowym konia ijeźdźca - omawia sposoby 10nżowania koni,

- omawia wpływ 10nżowania na rozbudowę poszczególnych partii mięśni konia,

- omawia rodzaje wypięć.

Omawia zasady bezpieczeństwa i zasady formalno-organizacyjne - opisuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego prowadzenia zajęć, w tym nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, stosowania zbyt dużej intensywności i trudności ćwiczeń, a także niestosowania się do poleceń trenera,

- opisuje zakres odpowiedzialności prawnej trenera jeździectwa,

- opisuje zasady postępowania w razie wypadku z udziałem jeźdźca lub konia,

- opisuje zagadnienia prawne związane z prowadzeniem grupy szkoleniowej, w tym zgody formalne opiekunów,

- omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków wspomagających w sporcie,

- omawia procedury przeprowadzania badań antydopingowych konia.

Zestaw 2. Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Ocenia przydatność konia do użytku sportowego - analizuje opinię lekarską pod kątem sportowego użytkowania konia,

- analizuje historię sportową konia,

- omawia sposoby dopasowania konia do j eźdźca i konkurencji ze szczególnym uwzględnieniem wieku, etapu rozwoju psychofizycznego, warunków fizycznych i zaawansowania jeździeckiego konia i jeźdźca.

Dba o dobrostan konia - omawia harmonogram badań i szczepień ochronnych,

- omawia zabiegi weterynaryjne i fizjoterapeutyczne wpływające na polepszenie jakości sportowego wykorzystania konia,

- w oparciu o współpracę z ekspertami (fizjoterapeutą, dietetykiem) planuje proces odnowy biologicznej koni,

- proponuje dzienne dawki żywieniowe i suplementację, dostosowane do potrzeb indywidualnych konia.

Charakteryzuje powiązania między hodowlą koni a ich sportowym użytkowaniem - analizuje różnice pomiędzy infrastrukturą stajni sportowej i hodowlanej,

- omawia fazy przejścia konia z etapu hodowlanego do sportowego,

- omawia użytkowanie oraz trening klaczy ciężarnych i karmiących oraz reproduktorów w sporcie.

Zestaw 3. Charakteryzowanie techniki jazdy konnej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje elementy jazdy konnej - omawia znaczenie dosiadu, balansu i rysunku ruchu w treningu,

- omawia sposób oceny ruchów konia zgodnie ze skalą ocen dla ujeżdżenia,

- omawia drogę przeniesienia środka ciężkości w trakcie pokonywania przeszkody,

- omawia rolę zmiany dystansów pomiędzy przeszkodami w zadaniach treningowych,

- omawia strategię pokonywania przeszkód crossowych z uwzględnieniem zmęczenia.

Charakteryzuje sposoby zrównoważonego rozwoju jeźdźca i konia - wskazuje rolę treningów uzupełniających jeźdźca, w tym ogólnorozwojowego, gimnastycznego, mentalnego oraz relaksacyjnego,

- omawia znaczenie współpracy z innymi specjalistami (np. psychologiem sportu, fizjoterapeutą, trenerem personalnym),

- omawia rolę treningu gimnastycznego i wydolnościowego konia na różnych etapach treningu sportowego,

- wskazuje rolę treningów uzupełniających konia (np. treningi z innych konkurencji, wykorzystanie bieżni, karuzeli, pracy na 10nży).

Zestaw 4. Charakteryzowanie zasad organizowania pracy ośrodka jeździeckiego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Ocenia dobrostan koni znajdujących się w ośrodku jeździeckim - omawia znaczenie badania palpacyjnego konia,

- omawia stany psychofizyczne konia (np. apatię, otępienie, nadmierną pobudliwość), - ocenia dobrostan koni, uwzględniając wyniki badań ich krwi.

Określa współpracę z personelem i otoczeniem ośrodka jeździeckiego - omawia znaczenie współpracy z personelem,

- omawia znaczenie współpracy z otoczeniem,

- omawia znaczenie współpracy z opiekunami prawnymi zawodnika.

Omawia wyposażenie ośrodka jeździeckiego - omawia rodzaje i przydatność podłoża oraz wyposażenie placu treningowego (m.in. mocowanie przeszkód, kłódki bezpieczeństwa),

- analizuje stan bezpieczeństwa ośrodka ze względu na przebywające w nim konie i ludzi oraz ryzyko wystąpienia sytuacji niebezpiecznych, - omawia fazy tworzenia planu reagowania w sytuacji wypadku, w tym zaopatrzenie w środki pierwszej pomocy.

Zestaw 5. Opracowanie koncepcji szkoleniowej w jeździectwie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje roczny plan treningowy w jeździectwie - określa cel główny i przygotowuje plan startów,

- opracowuje cele treningowe,

- przygotowuje roczny plan treningowy, uwzględniający metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychoruchowego dla pary zawodnik - koń,

- dobiera mikrocykle do realizacji planu startów,

- określa zadania wynikowe i szkoleniowe,

- uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawnościowych lub wydolnościowych w formułowaniu celów szkoleniowych,

- uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów,

- uzasadnia plan treningów i startów w relacji do celów sportowych,

- uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych,

- uzasadnia konieczność stosowania rozgrzewki zawodnika i konia oraz przerw wypoczynkowych,

- omawia znaczenie procesu odnowy biologicznej zawodnika w realizacji treningu.

Rozpoznaj e możliwości zawodnika i konia - ocenia możliwości zawodnika i konia,

- analizuje możliwości fizjologiczne konia w mikrocyklu,

- dokonuje oceny stanu psychicznego i fizycznego zawodnika i konia.

Zestaw 6. Realizacja procesu treningowego w jeździectwie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia znaczenie motywacji i komunikacji w procesie treningowym w jeździectwie - omawia zasady motywacji wewnętrznej i zewnętrznej w sporcie,

- omawia zasady efektywnej komunikacji w relacji trener - zawodnik,

- omawia czynniki mające wpływ na efektywną komunikację w relacji zawodnik - koń.

Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach - przygotowuje logistykę wyjazdów, np. szkoleniowych, startowych,

- omawia znaczenie i sposoby rozgrzewki jeźdźca i rozprężenia konia przed startem, - przygotowuje indywidualną strategię startową i taktykę przejazdu.

Prowadzi trening w jeździectwie - ocenia formę psychiczną i fizyczną zawodnika,

- stosuje zasady komunikacji werbalnej, niewerbalnej i zasady efektywnej komunikacji w motywowaniu zawodnika,

- koryguje zawodnika i konia,

- omawia cele i sposoby uwrażliwienia konia,

- korzysta z metod rejestracji treningu celem pracy nad poprawą jakości treningu,

- identyfikuje i rozwiązuje problemy wychowawcze, stosując metodę analizy przypadku (identyfikuje źródło problemu, proponuje możliwe rozwiązania).

Zestaw 7. Ewaluacja własnego procesu treningowego w jeździectwie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje sposoby ewaluacji procesu treningowego w jeździectwie - omawia narzędzia i metody ewaluacji procesu treningowego,

- omawia sposoby weryfikacji stanu wytrenowania pary koń - jeździec,

- dobiera narzędzia i metody ewaluacji do różnych etapów procesu treningowego.

Realizuje proces samokształcenia z zakresu jeździectwa - wymienia dostępne zasoby wiedzy metodycznej i naukowej z zakresu jeździectwa (publikacje, źródła elektroniczne),

- uczestniczy w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach krajowych lub międzynarodowych,

- wymienia doświadczenia z trenerami.

Prowadzi ewaluację własnych koncepcji treningowych w jeździectwie - identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej w wyniku realizacji procesu treningowego (w tym np. ze względu na kontuzje, wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych, wyniki sportowe, warunki finansowe),

- modyfikuje plan treningowy, uwzględniając możliwości zawodników, i uzasadnia zmiany.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W czasie walidacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod:

- test teoretyczny,

- prezentacja połączona z rozmową z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją",

- analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją,

- obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, połączona z rozmową z komisją.

Część lub całość walidacji może być przeprowadzona metodą analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją. Dowodami potwierdzającymi wszystkie kryteria weryfikacji są:

- stopień trenera II klasy Polskiego Związku Jeździeckiego (dalej jako "PZJ") uzyskany nie później niż rok po uzyskaniu przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej wraz z aktualną licencją PZJ lub

- aktualny paszport The International Group For Equestrian Qualifications (dalej jako "IGEQ") level 3.

Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do jeździectwa:

- sprawozdania z działalności szkoleniowej zawierającego:

* charakterystykę wyjściową i końcową grupy szkoleniowej lub zawodnika, uwzględniającą poziom przygotowania motorycznego oraz zaawansowania technicznego,

* określony cel główny makrocyklu i cele pośrednie oraz terminy, środki, metody i miejsca ich realizacji w poszczególnych okresach (startowym w oparciu o kalendarz zawodo w, przygotowawczym, przejściowym),

* stopień realizacji celu głównego i celów pośrednich na koniec makrocyklu,

* planowany i zrealizowany graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka) wraz z komentarzem,

* prognozowane i osiągnięte wskaźniki rozwoju motorycznego, technicznego,

* planowane i zrealizowane wielkości obciążeń treningowych,

* planowane i zrealizowane działania kontrolne,

* założenia organizacyjne i materialne szkolenia,

* analizę i wnioski z realizacji makrocyklu treningowego,

- dziennika dokumentującego prowadzenie jednostek treningowych w makrocyklu, z uwzględnieniem obciążeń treningowych (objętość i intensywność pracy),

- nagrania prowadzonej jednostki treningowej potwierdzającego spełnienie kryteriów weryfikacji efektu uczenia się z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie" - "Prowadzi trening w jeździectwie",

- dowodów potwierdzających uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach, warsztatach związanych ze szkoleniem sportowym,

- prezentacji potwierdzającej spełnienie kryteriów weryfikacji następujących efektów uczenia się:

* "Ocenia przydatność konia do użytku sportowego" z zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia",

* "Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie".

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację przeprowadza komisja składająca się z co najmniej 3 osób. Przewodniczący komisji musi posiadać:

- kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru sportu lub wychowania fizycznego,

- co najmniej ośmioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (włącznie z ocenianiem).

Jeden z członków komisji musi posiadać aktualną licencję minimum trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomem 6 PRK, lub międzynarodowy paszport IGEQ 3.

Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać:

- nieprzerwanie od co najmniej 6 lat licencję trenera II klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 5 PRK - "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie",

- co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia kadr szkoleniowych w jeździectwie.

Co najmniej 1 z członków komisji musi mieć doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

W celu rozpoczęcia weryfikacji kandydat przesyła komisji dowody i deklaracje potwierdzające spełnienie kryteriów weryfikacji. Pozostałe efekty niepotwierdzone za pomocą analizy dowodów i deklaracji są potwierdzane metodą testu teoretycznego.

Za pomocą prezentacji potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się:

- "Ocenia przydatność konia do użytku sportowego" z zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia",

- "Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie".

Prezentacja połączona jest każdorazowo z rozmową z komisją, w trakcie której komisja może zadać pytania uzupełniające dotyczące wszystkich zestawów efektów uczenia się.

Do obserwacji w warunkach symulowanych dopuszczane są osoby, które potwierdziły posiadanie efektów uczenia się weryfikowanych za pomocą wcześniej opisanych metod.

Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych, każdorazowo połączonych z rozmową z komisją, potwierdzane jest spełnienie kryteriów weryfikacji efektu uczenia się: "Prowadzi trening w jeździectwie" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie". Weryfikacja musi być prowadzona w ośrodkach jeździeckich o standardzie infrastruktury oraz bezpieczeństwa minimum 11 kategorii PZJ.

Pozostałe warunki organizacyjne i materialne:

- grupa jeźdźców i koni przygotowanych do przeprowadzenia obserwacji w warunkach symulowanych,

- odpowiednie warunki organizacyjne do przeprowadzenia testu teoretycznego,

- urządzenie umożliwiające przeprowadzenie prezentacji w wersji elektronicznej,

- odpowiednie warunki organizacyjne do przeprowadzenia rozmowy z komisją.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymogów dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać:

- kwalifikację pełną na poziomie 6 PRK,

- od co najmniej 5 lat - tytuł instruktora sportu PZJ wraz z aktualną licencją szkoleniowca uzyskaną nie później niż rok po uzyskaniu przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 4 PRK - "Prowadzenie szkolenia jeździeckiego na poziomie sportowym", lub aktualny paszport IGEQ level 2,

- rekomendację trenera II lub I klasy lub trenera mentora PZJ, lub posiadacza kwalifikacji cząstkowej z poziomem 6 PRK z zakresu jeździectwa, wydaną na podstawie obserwacji i odbytej praktyki,

- oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,

- ukończony kurs pierwszej pomocy, minimum 8-godzinny, w ostatnich 3 latach.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1049

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 12/09/2023
Data ogłoszenia: 28/09/2023
Data wejścia w życie: 28/09/2023