Określenie szczegółowego zakresu zadań urzędników wyborczych, sposób ich realizacji oraz zasady wynagradzania za ich realizację, a także zasady zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego.

UCHWAŁA Nr 5/2019 PAŃSTWOWEJ
KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 27 lutego 2019 r.
w sprawie określenia szczegółowego zakresu zadań urzędników wyborczych, sposobu ich realizacji oraz zasad wynagradzania za ich realizację, a także zasad zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego

Na podstawie art. 191f ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, 1000 i 1349 oraz z 2019 r. poz. 273) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1. 
Określa się szczegółowy zakres zadań urzędników wyborczych, sposób ich realizacji oraz zasady wynagradzania za ich realizację, a także zasady zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego, w brzmieniu załącznika do uchwały.
§  2. 
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 marca 2018 r. w sprawie określenia szczegółowego zakresu zadań urzędników wyborczych, sposobu ich realizacji oraz zasad wynagradzania za ich realizację, a także zasad zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego w wyborach organów jednostek samorządu terytorialnego (M.P. poz. 567, 568, 569, 999 i 1188).
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES ZADAŃ URZĘDNIKÓW WYBORCZYCH, SPOSÓB ICH REALIZACJI ORAZ ZASADY WYNAGRADZANIA ZA ICH REALIZACJĘ, A TAKŻE ZASADY ZWOLNIENIA OD PRACY ZAWODOWEJ NA CZAS WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW URZĘDNIKA WYBORCZEGO

Ilekroć poniżej jest mowa o:

1) Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, 1000 i 1349 oraz z 2019 r. poz. 273);

2) terytorialnych komisjach wyborczych - należy przez to rozumieć wojewódzkie, powiatowe, gminne (miejskie) komisje wyborcze oraz dzielnicowe komisje wyborcze w m.st. Warszawie;

3) wójcie - należy przez to rozumieć także burmistrza i prezydenta miasta;

4) gminach - należy przez to rozumieć także dzielnice m.st. Warszawy;

5) obwodowej komisji wyborczej - należy przez to rozumieć odpowiednio obwodową komisję wyborczą, o której mowa w art. 181a § 1 pkt 1 Kodeksu wyborczego, lub obwodową komisję wyborczą ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie albo obwodową komisję wyborczą ds. ustalenia wyników głosowania w obwodzie, o których mowa w art. 181a § 1 pkt 2 Kodeksu wyborczego;

6) komisarzu wyborczym - należy przez to rozumieć właściwego terytorialnie komisarza wyborczego, według właściwości terytorialnej określonej w załączniku nr 1 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 5 lutego 2018 r. w sprawie określenia właściwości terytorialnej i rzeczowej komisarzy wyborczych oraz ich siedzib, a także trybu pracy komisarzy wyborczych (M.P. poz. 246);

7) dyrektorze delegatury - należy przez to rozumieć dyrektora delegatury Krajowego Biura Wyborczego obsługującego właściwego terytorialnie komisarza wyborczego.

I. 

Szczegółowy zakres zadań urzędników wyborczych i sposób ich realizacji

1. Urzędnicy wyborczy są obowiązani współdziałać z delegaturą Krajowego Biura Wyborczego obsługującą nadzorującego ich komisarza wyborczego.

2. Urzędnicy wyborczy mają obowiązek doskonalenia zawodowego poprzez uczestnictwo w szkoleniach dotyczących organizacji wyborów oraz prawa wyborczego, organizowanych zgodnie z wymogami ustalonymi przez komisarza wyborczego, a także systematycznego zapoznawania się ze zmianami prawa wyborczego.

3. Urzędnicy wyborczy wykonują swoje zadania od dnia ogłoszenia aktu o zarządzeniu właściwych wyborów do dnia rozstrzygnięcia protestów wyborczych oraz w innych sytuacjach, gdy jest to konieczne, a w szczególności w sprawach dotyczących udostępniania depozytu.

4. Podziału zadań pomiędzy urzędników wyborczych w danej gminie dokonuje komisarz wyborczy. Komisarz wyborczy może wyznaczyć w danej gminie, spośród powołanych w niej urzędników wyborczych, urzędnika wyborczego, który będzie koordynował wykonanie zadań przez urzędników wyborczych w tej gminie.

5. W uzasadnionych przypadkach komisarz wyborczy może wyznaczyć urzędnika wyborczego, który czasowo będzie wykonywał zadania w innej gminie niż gmina, w której został powołany.

6. Urzędnicy wyborczy wykonują swoje obowiązki na podstawie przepisów Kodeksu wyborczego oraz wiążących wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej, a także zgodnie z wyjaśnieniami udzielanymi przez komisarza wyborczego, który sprawuje nadzór nad wykonywaniem przez nich zadań i jest ich zwierzchnikiem.

7. Do zadań urzędników wyborczych należy w szczególności:

1) współdziałanie w wykonywaniu ustawowych zadań z Państwową Komisją Wyborczą, komisarzem wyborczym, dyrektorem delegatury, okręgową, rejonową, terytorialnymi i obwodowymi komisjami wyborczymi, organami gminy, w której zostali powołani do pełnienia funkcji, a także z pozostałymi urzędnikami wyborczymi powołanymi na obszarze danej gminy;

2) wykonywanie czynności związanych z powoływaniem obwodowych komisji wyborczych, w zakresie określonym odrębnymi uchwałami Państwowej Komisji Wyborczej;

3) wykonywanie zadań związanych z głosowaniem korespondencyjnym, tj.:

a) przyjmowanie od komisarza wyborczego przekazanych mu przez wyborców niepełnosprawnych zgłoszeń zamiaru głosowania korespondencyjnego,

b) w przypadku gdy zgłoszenie nie spełnia ustawowych wymogów:

- wezwanie wyborcy do uzupełnienia zgłoszenia w terminie 1 dnia od dnia doręczenia wezwania,

- lub wpłynęło po terminie albo nie zostało uzupełnione po wezwaniu - pozostawienie zgłoszenia bez rozpoznania i poinformowanie o tym wyborcy,

c) niezwłoczne poinformowanie wójta o otrzymaniu zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego,

d) udział w czynnościach związanych z przygotowaniem pakietów wyborczych, tj. m.in.:

- przygotowanie odpowiedniej liczby kart do głosowania,

- zapewnienie odpowiedniej liczby kopert na pakiet wyborczy, kopert zwrotnych oraz kopert na karty do głosowania, stosowanych w pakietach do głosowania korespondencyjnego, formularzy oświadczeń o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania, a także pieczęci właściwej obwodowej komisji wyborczej,

- udział w czynnościach właściwej obwodowej komisji wyborczej związanych z opieczętowaniem kart do głosowania oraz przygotowaniem druków oświadczeń o osobistym i tajnym oddaniu głosu,

e) zapewnienie przekazania operatorowi wyznaczonemu w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188), tj. Poczcie Polskiej, pakietów wyborczych celem wysłania ich wyborcom niepełnosprawnym, którzy zgłosili zamiar głosowania korespondencyjnego,

f) poinformowanie wójta o wysłanych pakietach wyborczych celem zamieszczenia stosownej adnotacji w spisie wyborców,

g) prowadzenie wykazu pakietów wyborczych, w którym odnotowuje się fakt przygotowania oraz wysłania danego pakietu wyborczego;

4) w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójta zapewnienie wykonania kart do głosowania oraz nadzór nad ich dostarczeniem właściwym obwodowym komisjom wyborczym, w sposób ustalony odrębnymi uchwałami Państwowej Komisji Wyborczej;

5) pełnienie dyżurów w okresie przed wyborami, w tym w przeddzień głosowania i w dniu głosowania, w terminach uzgodnionych z komisarzem wyborczym oraz poinformowanie o nich wójta, a także właściwych komisji wyższego stopnia, o których mowa w pkt I.7 ppkt 1, i właściwych obwodowych komisji wyborczych;

6) wykonywanie zadań należących do depozytariusza dokumentów z wyborów, a w szczególności:

a) przyjęcie od przewodniczących obwodowych komisji wyborczych w depozyt dokumentów z głosowania, opakowań zbiorczych zawierających karty do głosowania oraz pieczęci komisji z obwodów utworzonych w kraju w sposób określony odrębnymi uchwałami Państwowej Komisji Wyborczej,

b) przyjęcie od przewodniczącego terytorialnej komisji wyborczej w depozyt dokumentów z wyborów oraz pieczęci tej komisji w sposób określony odrębną uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej,

c) należyte przechowanie depozytu, gwarantujące jego właściwe zabezpieczenie przed zniszczeniem lub utratą w sposób zapewniający ochronę danych osobowych znajdujących się w tych dokumentach przed nieuprawnionym ujawnieniem,

d) udostępnianie dokumentów z głosowania znajdujących się w depozycie;

7) wykonywanie innych zadań wynikających z uchwał Państwowej Komisji Wyborczej oraz innych czynności zleconych przez Państwową Komisję Wyborczą i komisarzy wyborczych;

8) wykonywanie zadań wskazanych przez urzędnika wyborczego, który będzie koordynował wykonanie zadań przez pozostałych urzędników wyborczych w danej gminie, w przypadku jego wyznaczenia przez komisarza wyborczego.

8. W razie niemożności czasowego wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego osoba pełniąca tę funkcję powinna niezwłocznie zawiadomić o tym komisarza wyborczego za pośrednictwem dyrektora delegatury.

9. W razie niemożności stałego wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego osoba pełniąca tę funkcję powinna niezwłocznie zawiadomić o tym Szefa Krajowego Biura Wyborczego za pośrednictwem dyrektora delegatury.

10. W przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków Szef Krajowego Biura Wyborczego odwołuje urzędnika wyborczego przed upływem jego kadencji.

II. 

Zasady wynagradzania za realizację zadań urzędników wyborczych

1. Wydatki związane z zadaniami urzędników wyborczych pokrywane są z budżetu państwa.

2. Urzędnikom wyborczym za wykonywanie ustawowych zadań przysługuje wynagrodzenie proporcjonalne do czasu ich realizacji, przy założeniu że wysokość wynagrodzenia za miesiąc pracy ustalana jest na podstawie kwoty bazowej przyjmowanej do ustalenia wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z zastosowaniem mnożnika 2,5.

3. Wynagrodzenie przysługuje urzędnikowi wyborczemu za dzień, w którym wykonywał swoje zadania, w wysokości 1/20 kwoty ustalonej zgodnie z pkt 2, z zastrzeżeniem że kwota wynagrodzenia nie może być większa niż ustalona zgodnie z pkt 2.

4. W uzasadnionych przypadkach, ze względu na zakres wykonywanego zadania, komisarz wyborczy może podjąć decyzję o zwiększeniu lub zmniejszeniu kwoty wynagrodzenia ustalonej zgodnie z pkt 3, z zastrzeżeniem że kwota wynagrodzenia nie może być większa niż ustalona zgodnie z pkt 2.

5. Za wykonywanie zadań, o których mowa w pkt I.2, przed dniem zarządzenia właściwych wyborów urzędnikowi wyborczemu przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez komisarza wyborczego, z zastrzeżeniem że kwota wynagrodzenia nie może być większa niż ustalona zgodnie z pkt 2.

6. Urzędnik wyborczy przy wykonywaniu zadań powinien dążyć do tego, aby zaplanowane zadania możliwe do wykonania w ciągu jednego dnia nie były rozkładane na następne dni.

7. Czynności, w zależności od ich charakteru, urzędnik wyborczy może wykonywać poza siedzibą i godzinami pracy urzędów.

8. Urzędnik wyborczy sporządza zestawienie wykonanych czynności i okresów ich wykonywania, zwane dalej "zestawieniem". Zestawienie sporządzane jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla komisarza wyborczego, a drugi dla urzędnika wyborczego.

9. Zestawienie musi zostać doręczone komisarzowi wyborczemu najpóźniej drugiego dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym urzędnik wyborczy wykonywał czynności.

10. Warunkiem wypłacenia należności urzędnikowi wyborczemu jest zatwierdzenie przez komisarza wyborczego zestawienia. Komisarz wyborczy może odmówić zatwierdzenia zestawienia, w całości lub w części, w przypadku niewłaściwego wykonywania zadań lub w przypadku stwierdzenia zawyżenia przez urzędnika wyborczego czasu ich wykonywania, wydając stosowne polecenie w tym zakresie. Przepis pkt 4 stosuje się odpowiednio.

11. Płatność wynagrodzenia urzędnika wyborczego następuje raz w miesiącu, do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który przysługuje wynagrodzenie, a jeżeli dzień ten przypada na sobotę albo na dzień ustawowo wolny od pracy, płatność następuje pierwszego roboczego dnia po tym dniu.

12. W przypadku doręczenia komisarzowi wyborczemu zestawienia po terminie, o którym mowa w pkt 9, płatność wynagrodzenia następuje do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostało ono doręczone. Przepis pkt 11 stosuje się odpowiednio.

III. 

Zasady zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego

1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić urzędnika wyborczego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu wykonywania zadań.

2. Urzędnik wyborczy, w razie zamiaru skorzystania ze zwolnienia od pracy, o którym mowa w art. 191e § 3 Kodeksu wyborczego, jest obowiązany uprzedzić pracodawcę, w formie pisemnej, o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy co najmniej na 3 dni przed przewidywanym terminem nieobecności w pracy.

3. W sytuacjach nagłych urzędnik wyborczy może poinformować pracodawcę o konieczności wykonywania zadań urzędnika wyborczego i przewidywanym okresie nieobecności w pracy po upływie terminu określonego w pkt 2. Zawiadomienie to może zostać dokonane np. telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail).

4. Nie później niż następnego dnia po upływie okresu nieobecności w pracy urzędnik wyborczy jest obowiązany dostarczyć pracodawcy zaświadczenie usprawiedliwiające nieobecność w pracy w związku z wykonywaniem zadań urzędnika wyborczego. Zaświadczenie powinno zawierać co najmniej imię i nazwisko urzędnika wyborczego oraz czas nieobecności w pracy.

5. Zaświadczenie wystawia komisarz wyborczy. Zaświadczenie jest sporządzane w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje urzędnik wyborczy w celu przedstawienia pracodawcy, a drugi pozostaje w dokumentacji delegatury Krajowego Biura Wyborczego. Zaświadczenie to powinno być wystawione w terminie umożliwiającym urzędnikowi wyborczemu przedstawienie go pracodawcy nie później niż następnego dnia po upływie okresu nieobecności w pracy.

6. Urzędnik wyborczy, w miarę możliwości, powinien odpowiednio wcześniej poinformować komisarza wyborczego lub dyrektora delegatury o potrzebie wystawienia zaświadczenia.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2019.260

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Określenie szczegółowego zakresu zadań urzędników wyborczych, sposób ich realizacji oraz zasady wynagradzania za ich realizację, a także zasady zwolnienia od pracy zawodowej na czas wykonywania obowiązków urzędnika wyborczego.
Data aktu: 27/02/2019
Data ogłoszenia: 21/03/2019
Data wejścia w życie: 27/02/2019