Estonia-Polska. Umowa Ramowa między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Estońskiej o dwustronnej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 27 lutego 2013 r.

UMOWA RAMOWA
między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Estońskiej o dwustronnej współpracy obronnej,
podpisana w Warszawie dnia 27 lutego 2013 r.

Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwo Obrony Republiki Estońskiej, zwane dalej razem "Umawiającymi się Stronami" i osobno "Umawiającą się Stroną";

Uwzględniając postanowienia:

- Karty Narodów Zjednoczonych, sporządzonej w San Francisco dnia 26 czerwca 1945 r.;

- Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów, sporządzonej w Wiedniu dnia 23 maja 1969 r.;

- Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Waszyngtonie dnia 4 kwietnia 1949 r.;

- Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego, dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r.;

- Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Estońską o przyjaznej współpracy i bałtyckim dobrosąsiedztwie, sporządzonego w Tallinnie dnia 2 lipca 1992 r.;

- Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Estońskiej w sprawie wzajemnej ochrony informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 12 maja 2003 r.;

Mając na uwadze obowiązujące prawo Unii Europejskiej;

Pragnąc wzmocnić istniejącą współpracę między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Estońską;

Czerpiąc wspólne korzyści z działania na rzecz międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;

W zgodzie z prawem międzynarodowym, jak również ze swoim prawem wewnętrznym;

Niniejszym uzgadniają co następuje:

ARTYKUŁ  1

Cel niniejszej Umowy Ramowej

1. 
Niniejsza Umowa Ramowa ustanawia prawne podstawy dwustronnej współpracy obronnej Umawiających się Stron. W szczególności, wprowadza ona zasady, warunki, obszary i formy tej współpracy.
2. 
Niniejsza Umowa Ramowa stanowi traktat w rozumieniu artykułu 2 ustęp 1 litera a Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów, sporządzonej w Wiedniu dnia 23 maja 1969 r.
ARTYKUŁ  2

Definicje

W niniejszej Umowie Ramowej termin:

1)
"NATO SOFA" oznacza Umowę między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego, dotyczącą statusu ich sił zbrojnych, sporządzoną w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r.;
2)
"personel wojskowy" oznacza żołnierzy:
(a)
odpowiednio Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub Sił Obronnych Republiki Estońskiej;
(b)
Narodowych Sił Rezerwowych Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
"personel cywilny" oznacza pracowników odpowiednio:
(a)
Ministerstwa Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub Ministerstwa Obrony Republiki Estońskiej;
(b)
jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub Ministra Obrony Republiki Estońskiej;
(c)
jednostek wojskowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub Sił Obronnych Republiki Estońskiej;
4)
"Strona Wysyłająca" oznacza Umawiającą się Stronę, która wysyła swój personel wojskowy lub cywilny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Republiki Estońskiej na mocy niniejszej Umowy Ramowej;
5)
"Strona Przyjmująca" oznacza Umawiającą się Stronę, która przyjmuje na swoim terytorium personel wojskowy lub cywilny Strony Wysyłającej na mocy niniejszej Umowy Ramowej.
ARTYKUŁ  3

Obszary współpracy

1. 
Umawiające się Strony postanawiają, że przedsięwzięcia przeprowadzane na mocy niniejszej Umowy Ramowej będą bezpośrednio dotyczyć lub będą związane z następującymi obszarami wspólnego zainteresowania:
1)
obrona przed cyberterroryzmem;
2)
planowanie obronne;
3)
polityka bezpieczeństwa i obronności;
4)
Wsparcie Państwa Gospodarza;
5)
zarządzanie wojskowymi zasobami ludzkimi;
6)
logistyka;
7)
szkolnictwo wojskowe;
8)
wojskowa medycyna i wsparcie medyczne;
9)
szkolenie i ćwiczenia wojskowe;
10)
operacje wojskowe, łącznie z planowaniem operacyjnym;
11)
zakup uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
12)
ochrona środowiska naturalnego w związku z działaniami wojskowymi.
2. 
Umawiające się Strony mogą również współpracować w innych obszarach niż te, o których mowa w ustępie 1. Takie obszary będą uzgadniane między nimi za pisemną zgodą i z należytym wyprzedzeniem.
ARTYKUŁ  4

Formy współpracy

1. 
Umawiające się Strony postanawiają, że przedsięwzięcia mogą być realizowane w następujących formach:
1)
konferencje, kursy, seminaria i sympozja;
2)
wymiana dokumentacji i innych materiałów;
3)
wspólne projekty w dziedzinie produktów przemysłu obronnego i technologii obronnych;
4)
udział w ćwiczeniach wojskowych lub ich obserwacja;
5)
wizyty delegacji;
6)
wizyty okrętów marynarki wojennej i wojskowych statków powietrznych.
2. 
Umawiające się Strony mogą również realizować przedsięwzięcia w innych formach niż te, o których mowa w ustępie 1. Takie formy będą określane zgodnie z procedurą wskazaną w artykule 3 ustęp 2.
ARTYKUŁ  5

Prawny status personelu

Prawny status personelu wojskowego i cywilnego Strony Wysyłającej przebywającego na terytorium Strony Przyjmującej dla celów udziału w przedsięwzięciach będzie uregulowany przepisami NATO SOFA, jeżeli znajdą one zastosowanie.

ARTYKUŁ  6

Dostęp do obiektów

Jeżeli będzie to wymagane dla celów niniejszej Umowy Ramowej i zgodnie z prawem wewnętrznym Strony Przyjmującej, personel wojskowy i cywilny Strony Wysyłającej będzie miał dostęp do wojskowych obiektów i nieruchomości Strony Przyjmującej.

ARTYKUŁ  7

Wypadki i zdarzenia związane z wykorzystaniem wojskowego statku powietrznego lub okrętu marynarki wojennej

1. 
Podczas wykorzystywania wojskowego statku powietrznego albo okrętu marynarki wojennej dla potrzeb niniejszej Umowy Ramowej, Strona Wysyłająca będzie odpowiedzialna za jego stan techniczny i bezpieczne funkcjonowanie. Powyższy wymóg będzie również stosowany wobec wyposażenia takiego statku powietrznego lub okrętu.
2. 
W razie wypadków lub innych zdarzeń z udziałem wojskowego statku powietrznego albo okrętu marynarki wojennej Strony Wysyłającej, wszelkie badania techniczne i postępowania właściwych organów będą przeprowadzane zgodnie z prawem wewnętrznym Strony Przyjmującej, wspólnie z właściwymi organami Strony Wysyłającej. W takich przypadkach, Strona Przyjmująca niezwłocznie przekaże Stronie Wysyłającej wszelkie informacje dotyczące wypadku lub zdarzenia.
3. 
Należycie wybrani przez Stronę Wysyłającą eksperci będą uprawnieni do udziału w badaniach technicznych i postępowaniach właściwych organów, jak również do dostępu do lądowego lub morskiego miejsca wypadku. Strona Przyjmująca może, na prośbę Strony Wysyłającej, upoważnić ich do przeprowadzenia części procedur badań technicznych. Wszelkie raporty dotyczące wyników tych procedur będą udostępniane Stronie Wysyłającej.
4. 
Strona Wysyłająca będzie miała prawo do przeprowadzenia własnych badań technicznych wypadku lub zdarzenia z udziałem jej wojskowego statku powietrznego lub okrętu marynarki wojennej, jeśli miał on miejsce na terytorium Strony Przyjmującej. Koszty takich badań technicznych ponosi Strona Wysyłająca.
ARTYKUŁ  8

Wydatki

Każda z Umawiających się Stron będzie pokrywać własne wydatki związane ze stosowaniem niniejszej Umowy Ramowej, chyba że uzgodniono inaczej z należytym wyprzedzeniem.

ARTYKUŁ  9

Ochrona informacji niejawnych

Informacje niejawne związane z niniejszą Umową Ramową będą wymieniane między Umawiającymi się Stronami zgodnie z przepisami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Estońskiej w sprawie wzajemnej ochrony informacji niejawnych, podpisanej w Warszawie dnia 12 maja 2003 r.

ARTYKUŁ  10

Rozstrzyganie sporów

1. 
Każda sytuacja, która może prowadzić do sporu między Umawiającymi się Stronami, dotyczącego interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy Ramowej, będzie niezwłocznie konsultowana między Umawiającymi się Stronami, w przyjazny i ugodowy sposób.
2. 
Spory, o których mowa w ustępie 1, będą rozstrzygane przez Umawiające się Strony w drodze negocjacji.
ARTYKUŁ  11

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza Umowa Ramowa wejdzie w życie w dniu podpisania.
2. 
W dniu wejścia w życie niniejszej Umowy Ramowej, wygasną następujące umowy:
1)
Umowa między Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Estońskiej o dwustronnej współpracy w dziedzinie obronności, podpisana w Tallinnie dnia 31 sierpnia 1995 r.;
2)
Protokół do Umowy między Ministerstwem Obrony Narodowej Rzeczpospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Estońskiej w sprawie ustanowienia dwustronnej współpracy w zakresie kształcenia i doskonalenia żołnierzy zawodowych, podpisany w Tallinnie dnia 7 lutego 1996 r.;
3)
Protokół Dodatkowy do Umowy między Ministerstwem Obrony Republiki Estońskiej a Ministerstwem Obrany Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej o dwustronnej współpracy w dziedzinie obronności, podpisany w Warszawie dnia 21 listopada 1996 r.
3. 
Wspólne projekty wykonywane na podstawie umów, o których mowa w ustępie 2, których nie zakończono przed dniem wejścia w życie niniejszej Umowy Ramowej, będą kontynuowane na dotychczasowych zasadach, aż do ich pełnej finalizacji, chyba że Umawiające się Strony za wzajemną zgodą postanowią inaczej.
4. 
Niniejszą Umowę Ramową zawiera się na czas nieokreślony.
5. 
Niniejsza Umowa Ramowa może być wypowiedziana przez każdą z Umawiających się Stron w drodze pisemnej notyfikacji, przesłanej drogą dyplomatyczną. W takim przypadku, niniejsza Umowa Ramowa wygaśnie sto osiemdziesiąt dni po otrzymaniu notyfikacji o wypowiedzeniu.
6. 
Wypowiedzenie niniejszej Umowy Ramowej nie będzie miało wpływu na ważność lub okres obowiązywania rozpoczętych przedsięwzięć realizowanych na jej podstawie aż do ich zakończenia, chyba że Umawiające się Strony za wzajemną zgodą postanowią inaczej.
7. 
Niniejsza Umowa Ramowa może być zmieniona w dowolnym czasie, za pisemną zgodą Umawiających się Stron. Zmiany wejdą w życie w dniu podpisania.

Sporządzono w Warszawie dnia 27 lutego 2013 r. w dwóch egzemplarzach w językach polskim, estońskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W razie jakiejkolwiek rozbieżności w ich interpretacji, tekst angielski będzie rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2018.952

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Estonia-Polska. Umowa Ramowa między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Obrony Republiki Estońskiej o dwustronnej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 27 lutego 2013 r.
Data aktu: 27/02/2013
Data ogłoszenia: 10/10/2018
Data wejścia w życie: 27/02/2013