Rosja-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Warszawa.2004.11.02.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy gospodarczej,
sporządzona w Warszawie dnia 2 listopada 2004 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Federacji Rosyjskiej, zwane dalej "Stronami",

kierując się postanowieniami Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską o przyjaznej i dobrosąsiedzkiej współpracy, sporządzonego w Moskwie w dniu 22 maja 1992 r.,

pragnąc umocnić przyjazne stosunki między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską,

mając na uwadze członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i wynikające z tego prawa i zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej,

w celu dalszego umocnienia i rozwoju stosunków gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1.
Strony sprzyjać będą rozwojowi wzajemnie korzystnej współpracy gospodarczej we wszystkich dziedzinach i sektorach gospodarki, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Stron, na zasadach równości i wzajemnych korzyści.
2.
Współpraca realizowana w ramach niniejszej umowy ukierunkowana będzie na:
a)
wykorzystanie potencjału gospodarczego dla wzmocnienia dwustronnych stosunków gospodarczych,
b)
intensyfikację dwustronnych stosunków gospodarczych, w szczególności w sferze inwestycji, innowacji i finansowania projektów gospodarczych,
c)
rozbudowę infrastruktury w dziedzinie transportu i systemów transportu nośników energii,
d)
rozwój współpracy międzyregionalnej.
Artykuł  2

Współpraca, o której mowa w artykule 1 niniejszej umowy, będzie realizowana w szczególności poprzez:

a)
współdziałanie w realizacji projektów w sektorze gazowym, naftowym i elektroenergetyce, a także w zakresie infrastruktury transportowej i przygranicznej, stanowiących przedmiot wzajemnego zainteresowania,
b)
projektowanie, budowę i modernizację obiektów przez podmioty gospodarcze jednego państwa na terytorium drugiego państwa lub wspólne występowanie podmiotów gospodarczych obu państw na ich terytorium lub na terytorium państw trzecich,
c)
rozwój współpracy małych i średnich przedsiębiorstw,
d)
wdrażanie mechanizmów w zakresie finansowania, ubezpieczania oraz udzielania gwarancji dla projektów gospodarczych, w tym inwestycyjnych,
e)
współdziałanie w dziedzinie certyfikacji i standaryzacji,
f)
sprzyjanie kontaktom między izbami handlowo-przemysłowymi i innymi organizacjami zrzeszającymi podmioty gospodarcze,
g)
rozwój usług konsultingowych, prawnych, bankowych i technicznych, w tym wspomagających realizację projektów inwestycyjnych na terytorium obydwu państw,
h)
inicjowanie i popieranie różnorodnych form kontaktów, w tym wymiany specjalistów i personelu technicznego, szkoleń, udziału w międzynarodowych targach i wystawach, projektach gospodarczych i innych przedsięwzięciach związanych ze współpracą gospodarczą,
i)
rozwój współpracy w dziedzinie turystyki.
Artykuł  3

Właściwe organy każdej ze Stron będą sprzyjać podmiotom gospodarczym drugiej Strony w prowadzeniu na terytorium swojego państwa działalności w formach zgodnych z prawem obowiązującym na tym terytorium.

Artykuł  4

W celu ułatwienia rozwoju współpracy gospodarczej właściwe organy Stron, zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Stron, będą dokonywać wymiany informacji w zakresie:

a)
prawa regulującego: działalność gospodarczą, inwestycje, zamówienia publiczne i przetargi, standaryzację, certyfikację, warunki udzielania koncesji, ochronę praw własności intelektualnej i przemysłowej oraz inne dziedziny stanowiące przedmiot wzajemnego zainteresowania,
b)
przedsięwzięć promocyjnych sprzyjających zacieśnianiu kontaktów między podmiotami gospodarczymi działającymi na terytorium obu państw, w tym w zakresie przeprowadzania wystaw i targów,
c)
innych spraw będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania.
Artykuł  5
1.
Strony powołują Polsko-Rosyjską Międzyrządową Komisję do spraw Współpracy Gospodarczej, zwaną dalej "Komisją".
2.
Do zadań Komisji należy w szczególności:
a)
dokonywanie okresowych przeglądów i ocen stanu współpracy gospodarczej,
b)
przygotowywanie propozycji zmierzających do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej,
c)
identyfikacja problemów ograniczających rozwój współpracy gospodarczej i proponowanie odpowiednich działań w celu ich eliminacji,
d)
omawianie spraw spornych dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej umowy.
3.
Komisja składa się z sekcji polskiej i rosyjskiej, pod przewodnictwem przewodniczących. Każda ze Stron mianuje przewodniczącego swojej sekcji. Każdy z przewodniczących mianuje swojego zastępcę i sekretarza swojej sekcji. Dla rozpatrzenia spraw szczegółowych Komisja w ramach swojej kompetencji może tworzyć grupy robocze z określeniem ich zadań i terminów działalności.
4.
Posiedzenia Komisji przeprowadzane będą w miarę potrzeby, z reguły co najmniej raz w roku, kolejno w Rzeczypospolitej Polskiej i w Federacji Rosyjskiej. Z inicjatywy jednego z przewodniczących może być zwołane nadzwyczajne posiedzenie Komisji lub zainicjowane spotkanie przewodniczących.

Przewodniczący sekcji dokonują uzgodnień w sprawie zwołania kolejnego posiedzenia Komisji i porządku obrad w terminie nieprzekraczającym 1 miesiąca przed przewidywanym posiedzeniem. W uzgodnieniu między przewodniczącymi do porządku obrad mogą być wniesione uprzednio nieprzewidziane kwestie. Na posiedzenie Komisji każda z sekcji, według swego uznania, może zapraszać doradców i ekspertów.

5.
Językami roboczymi na posiedzeniach Komisji są język polski i język rosyjski. Z posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół w języku polskim i rosyjskim.
6.
Sprawy związane z działalnością Komisji w okresie między jej posiedzeniami omawiane są w trybie roboczym przez przewodniczących Komisji lub na ich polecenie przez zastępców i sekretarzy.
7.
Komisja ustanawia regulamin swojej pracy.
Artykuł  6
1.
Niniejsza umowa nie narusza praw i zobowiązań Stron wynikających z innych umów międzynarodowych, stronami których są Rzeczpospolita Polska lub Federacja Rosyjska, oraz z ich przynależności do organizacji międzynarodowych.
2.
W zakresie spraw regulowanych przez Umowę o Partnerstwie i Współpracy ustanawiającą partnerstwo pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Federacją Rosyjską, z drugiej strony, podpisaną w dniu 24 czerwca 1994 r. na Korfu, wraz z jej wszystkimi późniejszymi zmianami i uzupełnieniami, które objęte są niniejszą umową, pierwszeństwo będą miały postanowienia powyższej Umowy o Partnerstwie i Współpracy, wraz z jej wszystkimi późniejszymi zmianami i uzupełnieniami.
Artykuł  7

Obie strony ustalają, że ich interesy w zakresie stosunków gospodarczych z zagranicą zapewniają komórki organizacyjne przedstawicielstw dyplomatycznych każdej ze Stron: ze Strony polskiej - odpowiednia komórka organizacyjna Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Federacji Rosyjskiej, ze Strony rosyjskiej - Przedstawicielstwo Handlowe Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiące część składową Ambasady Federacji Rosyjskiej w Rzeczypospolitej Polskiej, których status reguluje Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych, sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r.

Artykuł  8
1.
Umowa niniejsza wejdzie w życie z dniem otrzymania ostatniego pisemnego zawiadomienia stwierdzającego, że zostały spełnione wymogi prawa krajowego niezbędne dla wejścia jej w życie.
2.
Niniejsza umowa zawarta jest na czas nieokreślony.
3.
W uzgodnieniu między Stronami do niniejszej umowy mogą być wprowadzane zmiany i uzupełnienia w pisemnej formie, które stanowić będą integralną część niniejszej umowy.
4.
Każda ze Stron może wypowiedzieć niniejszą umowę w drodze skierowania do drugiej Strony kanałami dyplomatycznymi pisemnego zawiadomienia w tej sprawie. Niniejsza umowa traci moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania takiego zawiadomienia.

Umowę niniejszą sporządzono w Warszawie dnia 2 listopada 2004 r., w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2005.9.178

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rosja-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Warszawa.2004.11.02.
Data aktu: 02/11/2004
Data ogłoszenia: 14/02/2005
Data wejścia w życie: 14/12/2004