Norwegia-Polska. Międzynarodowe przewozy drogowe podróżnych i ładunków. Warszawa.1970.02.13.

UMOWA
między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Norwegii o międzynarodowych przewozach drogowych podróżnych i ładunków,
sporządzona w Warszawie dnia 13 lutego 1970 r.

Przekład

Rząd Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rząd Królestwa Norwegii,

pragnąc popierać międzynarodowe przewozy drogowe między obu Państwami, jak również w tranzycie przez ich terytoria,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1. 
Każda z Umawiających się Stron przyznaje przewoźnikom drugiej Umawiającej się Strony prawo wykonywania przewozów podróżnych i ładunków między obu Państwami i tranzytem przez ich terytoria pojazdami samochodowymi, zarejestrowanymi na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
2. 
Prawo, o którym mowa w ustępie 1, przyznaje się tylko przewoźnikom, którzy zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym są upoważnieni lub mają prawo do wykonywania przewozów na terytorium swojego kraju.
Artykuł  2
1. 
Przewoźnicy jednej Umawiającej się Strony nie są upoważnieni do wykonywania przewozów podróżnych i ładunków pomiędzy dwiema miejscowościami położonymi na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
2. 
Przewoźnicy jednej Umawiającej się Strony nie są upoważnieni do wykonywania przewozów podróżnych i ładunków między terytorium drugiej Umawiającej się Strony i krajem trzecim, z wyjątkiem przewozów wykonywanych w tranzycie przez kraj rejestracji pojazdu lub przewozów, na które wydane zostało specjalne zezwolenie przez właściwą władzę tej drugiej Umawiającej się Strony.
Artykuł  3
1. 
Przewoźnicy jednej Umawiającej się Strony mogą wykonywać regularne przewozy podróżnych autobusami na terytorium drugiej Umawiającej się Strony tylko pod warunkiem otrzymania zezwolenia właściwej władzy tej drugiej Umawiającej się Strony.
2. 
W razie potrzeby właściwe władze Umawiającej się Strony porozumieją się w sprawie ustalenia trybu wydawania zezwoleń, o których mowa w ustępie 1.
3. 
Na wykonywanie przewozów ładunków między obu Państwami lub tranzytem przez ich terytoria mogą być wymagane zezwolenia, zgodnie z warunkami, które zostaną ustalone w protokole przewidzianym w artykule 11.
Artykuł  4

Każda Umawiająca się Strona zastrzega sobie prawo wymagania specjalnego zezwolenia na wykonywanie na jej terytorium przewozów przy użyciu pojazdów samochodowych, których rozmiary i ciężar z załadunkiem lub bez załadunku przekraczają najwyższe dopuszczalne rozmiary lub ciężar na tym terytorium, jak również na wykonywanie przewozów materiałów niebezpiecznych.

Artykuł  5
1. 
Przewoźnicy wykonujący na terytorium drugiej Umawiającej się Strony przewozy przewidziane w niniejszej umowie uiszczają obowiązujące na tym terytorium podatki i opłaty.
2. 
Właściwe władze Umawiających się Stron mogą w drodze wspólnego porozumienia zastosować częściowe lub całkowite zwolnienie od tych podatków i opłat.
Artykuł  6

Przewoźnicy każdej Umawiającej się Strony są obowiązani przestrzegać przepisów prawnych drugiej Umawiającej się Strony, w szczególności przepisów dotyczących przewozów i ruchu drogowego.

Artykuł  7

Prawa jazdy ważne na terytorium jednej Umawiającej się Strony będą uznawane za ważne na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.

Artykuł  8 1

Paliwo i materiały pędne, zawarte w zwykłych zbiornikach pojazdów samochodowych, będą wolne od należności i podatków wjazdowych.

Artykuł  9

Rozliczenia i płatności wynikające z wykonywania niniejszej umowy będą każdorazowo dokonywane zgodnie z umowami płatniczymi obowiązującymi obie Umawiające się Strony.

Artykuł  10

Właściwe władze Umawiających się Stron wspólnie ustalą zasady wymiany informacji statystycznych, dotyczących wykonywania niniejszej umowy.

Artykuł  11
1. 
Właściwe władze Umawiających się Stron szczegółowo regulują w protokole wykonawczym sprawy związane z wykonywaniem niniejszej umowy.
2. 
W celu zapewnienia wykonania postanowień niniejszej umowy Umawiające się Strony powołują Komisję Mieszaną.
3. 
Komisja Mieszana zbiera się w miarę potrzeby na wniosek właściwej władzy jednej z Umawiających się Stron.
Artykuł  12

Umawiające się Strony podadzą sobie wzajemnie do wiadomości, które władze powinny być uważane za właściwe w rozumieniu poszczególnych postanowień niniejszej umowy.

Artykuł  13

Niniejsza umowa podlega zatwierdzeniu zgodnie z przepisami prawnymi każdego z obu Państw i wchodzi w życie w dniu wymiany not stwierdzających spełnienie tego warunku.

Artykuł  14

Niniejsza umowa jest zawarta na czas nieokreślony. Może być wypowiedziana przez każdą z Umawiających się Stron najpóźniej na trzy miesiące przed upływem każdego roku kalendarzowego i w takim przypadku utraci moc z upływem danego roku.

Sporządzono w Warszawie dnia 13 lutego 1970 r. w dwóch egzemplarzach w języku francuskim.

1 Art. 8 zmieniony przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2003 r o sprostowaniu błędu (M.P.03.43.649).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.24.343

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Norwegia-Polska. Międzynarodowe przewozy drogowe podróżnych i ładunków. Warszawa.1970.02.13.
Data aktu: 13/02/1970
Data ogłoszenia: 13/05/2003
Data wejścia w życie: 20/07/1970