Regulamin Państwowej Komisji Wyborczej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 13 grudnia 1993 r.
w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398 i Nr 79, poz. 465 oraz z 1993 r. Nr 45, poz. 205), art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205), art. 5 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 319) i art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin (Dz. U. Nr 16, poz. 96, z 1991 r. Nr 53, poz. 227 i z 1993 r. Nr 45, poz. 205) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin Państwowej Komisji Wyborczej, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 18 czerwca 1993 r. w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej (Monitor Polski Nr 31, poz. 326).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK  1

REGULAMIN PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Regulamin określa zasady organizacji pracy państwowej Komisji Wyborczej, zwanej dalej "Komisją", oraz sposób wykonywania jej ustawowych zadań.
2.
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o organach wyborczych niższego stopnia, należy przez to rozumieć:
1)
wojewódzkie komisje wyborcze, powołane w związku z wyborami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
okręgowe komisje wyborcze, powołane w związku z wyborami do Sejmu i Senatu,
3)
wojewódzkich komisarzy wyborczych, powołanych w związku z wyborami do rad gmin.
§  2.
1.
Komisja rozpatruje i rozstrzyga kolegialne sprawy należące do jej właściwości.
2.
Komisja uchwala akty prawne w zakresie określonym w ustawach, ogłasza je w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" i podaje do publicznej wiadomości.
§  3.
1.
Komisja działa na podstawie okresowych planów pracy oraz planów szczegółowych dotyczących wykonania określonych zadań.
2.
Projekty planów, o których mowa w ust. 1, przygotowuje Sekretarz Komisji i przedstawia je Komisji.

Rozdział  2

Organizacja pracy Komisji

§  4.
1.
Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący, który w szczególności:
1)
reprezentuje Komisję na zewnątrz,
2)
zwołuje posiedzenia Komisji i im przewodniczy,
3)
podpisuje w imieniu Komisji uchwały, wytyczne i wyjaśnienia oraz wnioski Komisji, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów, akty powołania wojewódzkich komisarzy wyborczych, a także pisma wychodzące na zewnątrz, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 13,
4)
nadzoruje wykonanie uchwał i wytycznych Komisji,
5)
zleca wykonanie określonych zadań Krajowemu Biuru Wyborczemu i czuwa nad ich wykonaniem,
6)
wykonuje czynności zlecone przez Komisję.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego Komisji jego funkcje pełni zastępca Przewodniczącego.
§  5.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności wynikające z jej zadań zastępcom Przewodniczącego, członkom Komisji i Sekretarzowi Komisji lub zespołom powoływanym w tym celu ze swego składu.
§  6.
Do zadań Sekretarza Komisji należy w szczególności:
1)
przedstawianie na posiedzeniach Komisji projektów uchwał, wytycznych i wyjaśnień Komisji oraz innych materiałów przygotowanych przez Krajowe Biuro Wyborcze,
2)
przedkładanie Komisji w celu rozstrzygnięcia odwołań od orzeczeń właściwych organów wyborczych niższego stopnia oraz skarg na ich działalność,
3)
kierowanie inspekcją Państwowej Komisji Wyborczej,
4)
dokonywanie wstępnych uzgodnień z naczelnymi organami administracji państwowej w sprawie wydawania - w zakresie ich właściwości - niezbędnych aktów prawnych w sprawach wyborczych,
5)
występowanie do wojewodów, zarządów gmin oraz kierowników wojewódzkich biur wyborczych w sprawach organizacyjnych wyborów,
6)
organizowanie na zlecenie Komisji narad i szkolenia z organami wyborczymi niższego stopnia oraz kierownikami wojewódzkich biur wyborczych.

Rozdział  3

Posiedzenia Komisji

§  7.
Komisja odbywa posiedzenia w terminach ustalonych w planie pracy; doręczenie zawiadomień o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad i materiałami na posiedzenie, zapewnia Sekretarz Komisji w terminie umożliwiającym przygotowanie do udziału w obradach, chyba że posiedzenie zostało zwołane w szczególnym trybie.
§  8.
1.
Członkowie Komisji mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w jej posiedzeniach i innych pracach.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji, należy powiadomić o tym, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, Przewodniczącego lub Sekretarza Komisji.
3.
W posiedzeniach Komisji stale uczestniczy Sekretarz Komisji i wyznaczone przez niego osoby z Krajowego Biura Wyborczego.
§  9.
1.
W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby, zaproszone przez Przewodniczącego Komisji.
2.
Na wniosek członka Komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków Komisji.
§  10.
1.
Komisja obraduje w obecności co najmniej 5 osób ze swojego składu, w tym Przewodniczącego Komisji lub jednego z jego zastępców.
2.
Uchwały, orzeczenia i inne rozstrzygnięcia Komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§  11.
1.
Wybory Przewodniczącego Komisji oraz oddzielnie jego zastępców odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że Komisja postanowi inaczej. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
2.
Na wniosek członka Komisji przeprowadza się głosowanie tajne.
§  12.
1.
Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska uczestników,
3)
zwięzłą treść wystąpień,
4)
podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały, wydane orzeczenia oraz wytyczne i wyjaśnienia.
3.
Uchwały, wytyczne i wyjaśnienia Komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia i Sekretarz Komisji.
5.
Sekretarz Komisji przygotowuje komunikat prasowy z posiedzenia i przedkłada go do aprobaty przewodniczącego posiedzenia.
§  13.
Wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji i obecne na posiedzeniu podpisują następujące dokumenty:
1)
w wyborach Prezydenta:
a)
protokoły rejestracji kandydatów, listę wyborczą kandydatów, protokół głosowania i protokół wyników wyborów,
b)
orzeczenia dotyczące zgłoszenia i rejestracji kandydatów,
c)
obwieszczenie o wynikach głosowania i wyborów,
d)
sprawozdanie z wyborów;
2)
w wyborach do Sejmu i Senatu:
a)
protokoły rejestracji ogólnopolskich list kandydatów, ustalenia zbiorczych wyników głosowania na listy okręgowe w skali kraju, wyboru posłów z ogólnopolskich list kandydatów,
b)
orzeczenia wydane w wyniku rozpoznania odwołań od orzeczeń okręgowych komisji wyborczych,
c)
orzeczenia dotyczące zgłoszenia i rejestracji list ogólnopolskich,
d)
uchwały w sprawie ponownego ustalenia wyników wyborów w okręgach wyborczych,
e)
obwieszczenia o wynikach wyborów,
f)
sprawozdania z wyborów;
3)
w wyborach do rad gmin:
a)
obwieszczenie o zbiorczych wynikach wyborów na obszarze kraju,
b)
informację o przebiegu i wynikach wyborów.
§  14.
Dokumenty, o których mowa w § 13, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów, akty powołania wojewódzkich komisarzy wyborczych oraz - stosownie do decyzji Przewodniczącego Komisji - inne wydawane przez nią dokumenty opatrywane są pieczęcią Komisji.

Rozdział  4

Nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego

§  15.
1.
Komisja, sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego, wydaje wytyczne i wyjaśnienia oraz informacje o przepisach prawa wyborczego.
2.
Komisja przeprowadza inspekcję w zakresie działalności organów wyborczych niższego stopnia oraz organów administracji rządowej i samorządowej wykonujących zadania związane z przeprowadzeniem wyborów, uchyla uchwały i inne postanowienia organów wyborczych podjęte z naruszeniem prawa lub niezgodne z jej wytycznymi i przekazuje sprawy do ponownego rozpoznania, a także rozpatruje skargi na działalność tych organów wyborczych.
3.
Komisja może żądać od organów wyborczych niższego stopnia okresowych informacji o wykonaniu ich zadań.
4.
Komisja analizuje problemy związane ze stosowaniem prawa wyborczego oraz przedstawia właściwym organom państwowym odpowiednie wnioski.
§  16.
1.
W wykonaniu zadań, o których mowa w § 15 ust. 2, Komisja może zlecać przeprowadzenie kontroli przez pracowników Krajowego Biura Wyborczego oraz korzystać z pomocy pracowników naczelnych organów państwowych delegowanych na okres wyborów do jej dyspozycji na wniosek Sekretarza Komisji, tworząc inspekcję Państwowej Komisji Wyborczej, zwaną dalej "inspekcją".
2.
O utworzeniu inspekcji Komisja rozstrzyga niezwłocznie po zarządzeniu wyborów.
§  17.
1.
Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zleconym przez Komisję, legitymując się upoważnieniem podpisanym przez Przewodniczącego Komisji oraz opatrzonym jej pieczęcią.
2.
Osoby wchodzące w skład inspekcji są uprawnione do wglądu w dokumentację organów wyborczych niższego stopnia i obwodowych komisji wyborczych oraz wojewódzkich biur wyborczych, a także w dokumentację związaną z wyborami znajdującą się w organach administracji rządowej i samorządowej oraz w podległych im jednostkach. Osoby te upoważnione są do uczestniczenia w posiedzeniach organów wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczaniem wyników głosowania, a także do udzielania tym organom bieżących wyjaśnień.
3.
Sprawozdania z działalności inspekcyjnej przedstawiane są niezwłocznie Komisji.

Rozdział  5

Postanowienia szczególne i końcowe

§  18.
W okresie między wyborami Komisja wykonuje swoje zadania według odrębnie ustalonego planu pracy. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
§  19.
1.
W wypadku konieczności dokonania zmian w składzie Komisji, Przewodniczący Komisji powiadamia o tym niezwłocznie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, dotyczą osób pełniących funkcje Przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy, Komisja po uzupełnieniu swojego składu dokonuje niezwłocznie wyboru nowego przewodniczącego lub zastępcy. Przepisy § 11 regulaminu stosuje się odpowiednio.
3.
Informację o zmianach na stanowisku Przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy podaje się do publicznej wiadomości w komunikacie prasowym z posiedzenia Komisji.
§  20.
Przewodniczący wydaje członkom Komisji legitymacje potwierdzające członkostwo i pełnione w Komisji funkcje, a także legitymacje wojewódzkim komisarzom wyborczym.
1 Załącznik zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 24 lipca 1995 r. (M.P.95.39.471) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 lipca 1995 r.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.2.7

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Regulamin Państwowej Komisji Wyborczej.
Data aktu: 13/12/1993
Data ogłoszenia: 13/01/1994
Data wejścia w życie: 13/12/1993