Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 27 października 1991 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 7 listopada 1991 r.
w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 27 października 1991 r.

Na podstawie art. 102 ust. 5 ustawy z dnia 28 czerwca 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 59, poz. 252) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 319) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Dokumenty z wyborów przekazane przez komisje wyborcze właściwym organom przechowywane są i udostępniane na zasadach ustalonych dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych, jeżeli przepisy niniejszej uchwały nie stanowią inaczej.
§  2.
1.
Dokumenty z wyborów przekazane przez obwodowe komisje wyborcze wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta) przechowywane są do czasu rozpatrzenia odpowiednio przez Sejm i Senat zarzutów zawartych w protestach wyborców i opinii Sądu Najwyższego w tych sprawach oraz rozstrzygnięcia co do ważności wyboru posła lub senatora.
2.
Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 1, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zarządza komisyjne zniszczenie przechowywanych dokumentów z wyborów, w sposób uzgodniony z kierownikiem wojewódzkiego biura wyborczego.
3.
Nie podlegają zniszczeniu egzemplarze spisów wyborców, które przekazywane są kierownikowi wojewódzkiego biura wyborczego.
§  3.
Dokumenty z wyborów, przekazane przez okręgowe komisje wyborcze i wojewódzkie komisje wyborcze odpowiednio Państwowej Komisji Wyborczej oraz kierownikowi wojewódzkiego biura wyborczego, stanowią zasób archiwalny (materiały archiwalne) Państwowej Komisji Wyborczej.
§  4.
Szczegółowe zasady gromadzenia, ewidencjonowania, klasyfikowania, kwalifikowania i brakowania dokumentów z wyborów określają przepisy o narodowym zasobie archiwalnym.
§  5.
1.
Właściwe organy udostępniają:
1)
dokumenty z wyborów, o których mowa w § 2 ust. 1, wyłącznie na żądanie Sądu Najwyższego w sprawach związanych z rozpatrywaniem protestów przeciwko wyborowi posłów lub ważności wyborów,
2)
dokumenty z wyborów, o których mowa w § 3, każdorazowo za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej lub osoby przez niego upoważnionej, która określa jednocześnie sposób ich udostępnienia.
2.
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadkach wystąpienia właściwego sądu.
§  6.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa:
1)
o dokumentach z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
spis wyborców,
b)
protokół rejestracji okręgowej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
c)
oświadczenie pełnomocników komitetów wyborczych o zasadach blokowania okręgowych list kandydatów na posłów,
d)
protokół rejestracji kandydata na senatora wraz z załącznikami,
e)
protokoły głosowania w obwodzie,
f)
protokół z wyborów posłów do Sejmu w okręgu wyborczym wraz z załącznikami,
g)
protokół wyników głosowania i wyników wyborów senatorów w okręgu wyborczym,
h)
protokół rejestracji ogólnopolskiej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
i)
oświadczenie pełnomocników komitetów wyborczych o zasadach blokowania ogólnopolskich list kandydatów na posłów,
j)
protokół wyborów posłów z ogólnopolskich list kandydatów wraz z załącznikami,
k)
karty do głosowania (ważne i nieważne),
l)
uchwały podjęte przez komisje wyborcze,
ł)
dokumentację zarejestrowaną na elektronicznych nośnikach informacji,
2)
o organach przechowujących dokumenty z wyborów, należy przez to rozumieć:
a)
wójtów lub burmistrzów (prezydentów miast),
b)
konsulów,
c)
kierowników wojewódzkich biur wyborczych,
d)
kierownika Krajowego Biura Wyborczego.
§  7.
Dokumentacja powstała w wyniku i w związku z działalnością komisji wyborczych, nie mająca charakteru dokumentów z wyborów, a w szczególności nie wykorzystane karty do głosowania, podlega zniszczeniu odpowiednio w trybie i na zasadach określonych w § 2 ust. 2.
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1991.38.274

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do Sejmu i Senatu, przeprowadzonych w dniu 27 października 1991 r.
Data aktu: 07/11/1991
Data ogłoszenia: 21/11/1991
Data wejścia w życie: 07/11/1991