Inwestycje szczególnie szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi oraz warunki, jakim powinna odpowiadać sporządzona przez rzeczoznawcę ocena oddziaływania inwestycji i obiektów budowlanych na środowisko.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 23 kwietnia 1990 r.
w sprawie inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi oraz warunków, jakim powinna odpowiadać sporządzona przez rzeczoznawcę ocena oddziaływania inwestycji i obiektów budowlanych na środowisko. *

Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1989 r. Nr 17, poz. 99, Nr 34, poz. 178 i Nr 35, poz. 192) oraz art. 70 ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1987 r. Nr 33, poz. 180 oraz z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się rodzaje inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, podlegających przed ustaleniem wskazań lokalizacyjnych uzgodnieniom z Ministrem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym.
§  2.
1.
Inwestycją szczególnie szkodliwą dla środowiska i zdrowia ludzi jest inwestycja, która w okresie jej realizacji lub eksploatacji albo likwidacji może powodować:
1)
emisję zanieczyszczeń do powietrza w ilości większej niż:
a)
tys. ton rocznie pyłów i gazów łącznie - na obszarach przygranicznych, obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych oraz w odniesieniu do inwestycji zlokalizowanych poza tymi obszarami, których emitowane zanieczyszczenia oddziałują na te obszary,
b)
tys. ton rocznie pyłów i gazów łącznie - na pozostałym obszarze kraju,
2)
wytwarzanie i wprowadzanie ścieków wymagających oczyszczenia:
a)
bezpośrednio do wód granicznych - bez względu na ilość,
b)
do wód płynących na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych - bez względu na ilość,
c)
bezpośrednio do Morza Bałtyckiego, jezior, sztucznych zbiorników wodnych i ziemi - w ilości większej niż 100 m3 na dobę,
d)
do wód płynących na pozostałym obszarze kraju - w ilości większej niż 5 tys. m3 na dobę,
3)
pogorszenie stosunków na obszarach specjalnie chronionych i obszarach o szczególnych wartościach społeczno-gospodarczych,
4)
wytwarzanie lub składowanie odpadów I kategorii uciążliwości bez względu na ilość,
5)
zanieczyszczenie, naruszenie powierzchni ziemi łącznie z glebą lub zmianę przeznaczenia gruntów rolnych lub leśnych na obszarze większym niż:
a)
ha na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych,
b)
ha na pozostałym obszarze kraju,
6)
pobór wody:
a)
z ujęć na wodach granicznych - bez względu na ilość,
b)
z ujęć wód podziemnych w ilości większej niż:
tys. m3 na dobę - na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych,
tys. m3 na dobę - na pozostałym obszarze kraju,
c)
z ujęć wód powierzchniowych w ilości większej niż:
tys. m3 na dobę - na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych,
tys. m3 na dobę - na pozostałym obszarze kraju,
7)
wytwarzanie pola elektromagnetycznego w zakresie częstotliwości 0,1-300 000 MHz, o wielkościach skutecznego natężenia pola elektrycznego lub średniej gęstości strumienia energii pól elektromagnetycznych większych od wartości granicznych stref ochronnych, określonych w przepisach odrębnych,
8)
natężenie hałasu w środowisku, przekraczające, mimo zastosowania rozwiązań technicznych, wielkości określone w odrębnych przepisach.
2.
Inwestycją szczególnie szkodliwą dla środowiska i zdrowia ludzi jest także inwestycja:
1)
linii elektromagnetycznej i urządzeń o napięciu od 400 kV,
2)
lotniska,
3)
autostrady i drogi szybkiego ruchu,
4)
węzła kolejowego i magistralnej linii kolejowej o znaczeniu krajowym,
5)
elektrowni, elektrociepłowni i ciepłowni jądrowej, składowiska odpadów promieniotwórczych oraz lokalizowanego w granicach administracyjnych miasta reaktora jądrowego,
6)
rurociągu gazowego i rurociągu produktów naftowych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.
§  3.
Oceny oddziaływania na środowisko sporządzane są przez rzeczoznawców dla inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, określonych w § 2, oraz dla mogących pogorszyć stan środowiska innych inwestycji, obiektów budowlanych, zespołów obiektów i rozwiązań projektowych inwestycji.
§  4.
1.
Ocena oddziaływania na środowisko, o której mowa w § 3, powinna spełniać następujące wymagania:
1)
obejmować elementy środowiska: powietrze, powierzchnię ziemi, glebę, kopaliny, wody powierzchniowe, podziemne i środowisko morskie, świat roślinny i zwierzęcy we wzajemnym ich powiązaniu,
2)
uwzględniać fazy realizacji i eksploatacji, a w uzasadnionych przypadkach także likwidacji inwestycji, łącznie z obiektami towarzyszącymi i obiektami zaplecza oraz z uwzględnieniem prawdopodobnych sytuacji awaryjnych,
3)
przyjmować, stosownie do potrzeb i możliwości, za podstawę dane ilościowe, w tym dane zebrane w ramach wyprzedzających opracowań i badań środowiska, oraz istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe o stanie zanieczyszczenia środowiska lub innych uciążliwościach,
4)
przedstawiać zagadnienia zgodnie z potrzebami wynikającymi z charakteru prezentowanych zjawisk oraz dążeniem do ułatwienia ich analizy i interpretacji.
2.
Ocena, o której mowa w ust.1, powinna w szczególności zawierać:
1)
charakterystykę rozwiązań technicznych i technologicznych,
2)
ocenę z punktu widzenia materiało- i energochłonności, zużycia wody oraz ilości i rodzajów odpadów i emitowanych zanieczyszczeń oraz powodowanych uciążliwości,
3)
określenie sposobu zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko oraz niezbędnych do osiągnięcia tego celu urządzeń ochronnych wraz z ich efektywnością technologiczną i ekonomiczną,
4)
określenie rozmiaru i sposobu zagospodarowania strefy ochronnej, w razie gdy mimo zastosowania lub projektowanego zastosowania odpowiednich rozwiązań technicznych szkodliwe oddziaływania na środowisko nie mogą być wyeliminowane lub ograniczone do dopuszczalnych norm,
5)
prognozę zmian stanu środowiska związanych z funkcjonowaniem projektowanej inwestycji, zastosowaniem rozwiązania projektowanego lub eksploatacją istniejącego obiektu lub zespołu obiektów.
§  5.
1.
Ocena oddziaływania inwestycji na środowisko jako podstawa uzgodnień dokonywanych przy udzielaniu wskazań lokalizacyjnych, poza spełnieniem wymagań określonych w § 4, powinna dotyczyć wszystkich wariantów inwestycji, rozpatrywanych w ramach postępowania lokalizacyjnego.
2.
Kompleksowa ocena oddziaływania inwestycji na środowisko, niezbędna do uzyskania opinii wymaganych przy przedstawieniu wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji, poza spełnieniem wymagań określonych § 4, powinna zawierać:
1)
charakterystykę terenu w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu i obecnego stanu środowiska ze wskazaniem elementów, na które będzie wpływać w sposób znaczący,
2)
określenie dopuszczalnych oddziaływań i uciążliwości dla środowiska,
3)
oszacowanie znaczących, prawdopodobnych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz walory krajobrazowe z określeniem oddziaływań bezpośrednich, pośrednich i długotrwałych wynikających z wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym kopalin, emisji zanieczyszczeń i innych uciążliwości oraz wytwarzanych lub składowanych odpadów,
4)
dane służące do określenia wielkości dopuszczalnych emisji substancji zanieczyszczających powietrze, hałasu, wibracji oraz innych uciążliwości dla środowiska oraz dane służące do określenia warunków, na jakich mogłoby zostać udzielone pozwolenie wodnoprawne na pobór wody i odprowadzenie ścieków,
5)
określenie warunków korzystania ze środowiska.
§  6.
Ocena oddziaływania na środowisko rozwiązania projektowego inwestycji mogącej pogorszyć stan środowiska powinna odpowiadać warunkom określonym w § 4 ust. 1 i ust. 2 pkt 1-4 oraz w § 5 ust. 2, a ponadto powinna zawierać:
1)
porównanie zastosowanego rozwiązania technologicznego z innymi stosowanymi w praktyce krajowej lub zagranicznej w aspekcie optymalnego ograniczenia oddziaływań na środowisko lub uciążliwości dla środowiska,
2)
ocenę stopnia realizacji ustaleń zawartych w decyzjach o ustaleniu lokalizacji, określających warunki korzystania ze środowiska lub określających zakres i sposób usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko lub przywrócenie środowiska do stanu właściwego.
§  7.
Ocena oddziaływania istniejącego obiektu budowlanego lub zespołu obiektów na środowisko powinna odpowiadać warunkom określonym w § 4 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz w § 5 ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 5, a ponadto:
1)
obejmować fazę dotychczasowej i przyszłej eksploatacji, a w uzasadnionych przypadkach także fazę likwidacji obiektu lub zespołu obiektów, łącznie z obiektami towarzyszącymi i obiektami zaplecza oraz z uwzględnieniem prawdopodobnych sytuacji awaryjnych,
2)
przyjmować za podstawę dane o stanie zanieczyszczenia środowiska z okresu poprzedzającego uruchomienie obiektu lub zespołu obiektów oraz zebrane w czasie ich eksploatacji,
3)
uwzględniać dane ilościowe dotyczące poboru wody, zrzutu ścieków oraz emisji zanieczyszczeń i innych uciążliwości dla środowiska, zebrane w okresie eksploatacji obiektu lub zespołu obiektów,
4)
zawierać oszacowanie aktualnych i przewidywanych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz walory krajobrazowe.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra-Kierownika Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia 27 marca 1985 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi (Monitor Polski Nr 8, poz. 74).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
*Zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 1 stycznia 1995 r. na skutek uchylenia ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz.U.89.17.99) przez art. 74 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.

Zmiany w prawie

Ratownik medyczny nauczy się na kursie jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
Komisja senacka za zmianą obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej rekomenduje przyjęcie bez poprawek zmian w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1990.16.126

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Inwestycje szczególnie szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi oraz warunki, jakim powinna odpowiadać sporządzona przez rzeczoznawcę ocena oddziaływania inwestycji i obiektów budowlanych na środowisko.
Data aktu: 23/04/1990
Data ogłoszenia: 30/04/1990
Data wejścia w życie: 15/05/1990