Nowy system sterowania rozwojem badań naukowych, postępu technicznego i wdrożeń.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 18 grudnia 1986 r.
w sprawie nowego systemu sterowania rozwojem badań naukowych, postępu technicznego i wdrożeń.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przyjmuje do wiadomości informacje Rządu o nowym systemie sterowania rozwojem badań naukowych, postępu technicznego i wdrożeń oraz metodach jego wprowadzania w życie w okresie bieżącego narodowego planu społeczno-gospodarczego.
Konieczność przyspieszenia postępu naukowo-technicznego przy zastosowaniu nowych rozwiązań ekonomiczno-organizacyjnych, których generalnym celem jest wykorzystanie wyników badań naukowych i efektów postępu technicznego w praktyce gospodarczej - wynika z ogólnych założeń reformy gospodarczej i koncepcji rozwoju kraju na najbliższe lata i do roku 2000, a także z uchwały X Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w dziale poświęconym postępowi naukowo-technicznemu.

Niezadowalający poziom nowoczesności metod produkcji, duża materiałochłonność i energochłonność naszej gospodarki wymagają zdecydowanych zmian systemowych.

Uwzględniając sytuację ekonomiczną kraju, należy dokonać określonych wyborów oraz koncentracji środków w dziedzinach szczególnie ważnych dla postępu techniczno-ekonomicznego, takich, które decydują o tempie tego postępu.

Sejm stwierdza z zadowoleniem, że prezentowane przez Rząd koncepcje systemu sterowania badaniami naukowymi i procesem wdrożeń rozwiązań naukowo-technicznych wychodzą naprzeciw wymaganiom i potrzebom naszej gospodarki. Sejm jednocześnie zwraca uwagę, że rozwiązania systemowe tworzą jedynie niezbędną infrastrukturę prawną i organizacyjną. Należy więc zwiększyć wysiłki w kierunku konsekwentnego wprowadzania zmian modelowych i systemowo-instytucjonalnych oraz wzbogacić motywacje do ich wdrażania w gospodarce narodowej.

Ocena centralnych programów badawczych skłania do wniosku, że została dokonana trafna koncentracja badań, wyselekcjonowano odpowiednie problemy badawcze, które w większości zostały ukierunkowane na praktyczne wdrożenia.

Sejm zwraca uwagę na potrzebę silniejszej koordynacji planów badań, zamówień rządowych oraz inwestycji z programami restrukturyzacji gospodarki narodowej, w kierunku modelu produkcji o wysokim stopniu przetwarzania materiałów i surowców. Należy jeszcze mocniej powiązać problemy badawcze z planami rozwoju poszczególnych dziedzin i sfer działalności.

Został stworzony system finansowania badań i wdrożeń, a także szereg zachęt, ulg i preferencji dla przedsiębiorstw, które będą wprowadzać do produkcji efekty postępu naukowo-technicznego w postaci nowych technik i technologii.

Sejm stwierdza jednak, że uruchamianie nowych mechanizmów sterowania postępem naukowo-technicznym odbywa się jeszcze zbyt wolno. W poszczególnych przypadkach ma miejsce niespójność działań wspierających proces postępu naukowo-technicznego oraz brak ciągłości jego realizacji.

Sejm widzi potrzebę dokonania oceny przyczyn systematycznego narastania nie wykorzystanych środków gromadzonych na funduszach postępu techniczno-ekonomicznego tworzonych w przedsiębiorstwach oraz konieczność zmiany zasad gospodarowania tymi funduszami.

Ponieważ o chłonności innowacyjnej gospodarki narodowej będą decydować między innymi polityka kredytowa, polityka podatkowa oraz zasady ustalania cen - Sejm zaleca dokonywanie corocznej oceny skuteczności działania wprowadzanych aktualnie mechanizmów finansowo-ekonomicznych sterowania rozwojem nauki i techniki. Konieczne są równolegle działania w zakresie normalizacji, standaryzacji i podnoszenia jakości wyrobów, materiałów, podzespołów oraz narzędzi. Zwiększone powinno być tempo mechanizacji i automatyzacji poszczególnych czynności w procesie produkcji.

Sejm uznaje za konieczne zwiększenie możliwości kształcenia specjalistów dla nowoczesnych gałęzi produkcji oraz rozwijanych zgodnie z potrzebami gospodarczymi działów nauki i techniki, a także wypracowania sposobów systematycznego dopływu tych kadr do sfery naukowej i produkcyjnej.

Sprawą najwyższej wagi jest wykorzystanie ogromnego potencjału intelektualnego szkolnictwa wyższego.

Sejm popiera dążenia mające na celu znaczne zwiększenie udziału szkół wyższych w realizacji centralnych programów badawczych. Sprzyjać to będzie doskonaleniu działalności szkół wyższych jako ośrodków nowoczesnej myśli naukowej i technicznej.

Specjalnej analizy wymaga system ekonomiczno-finansowy biur projektowych, zasady określania cen za prace projektowe oraz wynagradzania projektantów; nowy system powinien zawierać skuteczniejsze stymulatory dla inicjowania nowoczesnych rozwiązań projektowych.

Korzystnym aspektem programu sterowania postępem naukowo-technicznym jest jego wspomaganie poprzez rozwój współpracy międzynarodowej prowadzonej głównie w oparciu o "Kompleksowy program postępu naukowo-technicznego krajów członkowskich RWPG do 2000 roku" oraz "Długofalowy polsko-radziecki kompleksowy program postępu naukowo-technicznego", a także porozumienia dwustronne.

Sejm stwierdza, że programy te stwarzają warunki dla integracji naukowej i technicznej krajów socjalistycznych, a także wyznaczają perspektywę dla rozwoju kierunków badawczych i prac rozwojowych. Dla skuteczniejszej realizacji tych zamierzeń należy stworzyć odpowiednią bazę informacji naukowo-technicznej, ekonomicznej, organizacyjnej. Sejm widzi potrzebę dalszego usprawnienia systemów informacji, lepszego zaopatrzenia instytucji naukowych w sprzęt, aparaturę badawczo-pomiarową oraz w literaturę naukową prezentującą kierunki i trendy rozwojowe nauki światowej.

Biorąc pod uwagę długofalową strategię rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, Sejm uznaje za konieczne podjęcie już obecnie prac nad określeniem zasad i kierunków polityki państwa w dziedzinie nauki i techniki do 2000 roku. Jednocześnie Sejm stwierdza, że niezbędne jest dokonanie oceny stanu techniki i technologii szczególnie ważnych z punktu widzenia postępu naukowo-technicznego, a także opracowanie programu przezwyciężania luki technologicznej w horyzoncie do 2000 r.

Sejm uznaje, że postęp naukowo-techniczny powinien być procesem nie tylko sterowanym centralnie - z góry w dół struktury gospodarczej, ale powinien posiadać silne źródła inspiracji także w niższych ogniwach tej struktury. Potrzebne są zespolone wysiłki całego społeczeństwa w kierunku popierania i promocji inicjatyw oraz działań mających na celu wykorzystanie, upowszechnianie i umacnianie osiągnięć nauki i techniki oraz nowoczesnych metod organizacji życia społecznego.

Sejm wyraża przekonanie, że postęp naukowo-techniczny i rozwój badań naukowych przyczynią się do poprawy sytuacji nie tylko w dziedzinie produkcji i technologii, ale także w innych dziedzinach życia społecznego, w tym w ochronie środowiska, służbie zdrowia, mieszkalnictwie, rolnictwie i upowszechnianiu kultury.

Sejm zwraca się do organów administracji państwowej i gospodarczej, rad narodowych, instytucji społecznych i zawodowych oraz organizacji politycznych, aby w dalszym etapie wdrażania nowego systemu sterowania nauką i postępem technicznym zespoliły swoje wysiłki w kierunku popierania i promocji wszelkich inicjatyw i działań obywateli naszego kraju, mających na celu przyspieszenie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju poprzez wykorzystanie, upowszechnianie i umacnianie osiągnięć nauki i techniki.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1986.34.258

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Nowy system sterowania rozwojem badań naukowych, postępu technicznego i wdrożeń.
Data aktu: 18/12/1986
Data ogłoszenia: 30/12/1986