Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 grudnia 1979 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. Nr 49, poz. 304) zarządza się, co następuje:
§  1.
Podstawę wymiaru składki za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej stanowi:
1)
w jednostkach gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem jednostek określonych w pkt 2 - liczba pojazdów mechanicznych zarejestrowanych według stanu na dzień 1 stycznia każdego roku,
2)
w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, z wyjątkiem przedsiębiorstw, jak również w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Komendy Głównej Straży Pożarnych oraz przedsiębiorstw - liczba kilometrów planowanego przebiegu pojazdów mechanicznych w danym roku kalendarzowym.
§  2.
1.
Składka roczna za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 1, wynosi:
Lp. Rodzaj pojazdów mechanicznych Składka w zł za jeden pojazd
1 Samochody osobowe o pojemności silnika do 900 cm3 2.000
2 Samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 900 cm3 2.800
3 Autobusy1) służące do zarobkowego przewozu osób2) 6.600
4 Przyczepy autobusowe służące do zarobkowego przewozu osób 2.600
5 Autobusy i przyczepy autobusowe - inne niż wymienione pod lp. 3 i 4 1.300
6 Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób (taksówki) 4.200
7 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych pod lp. 8 i 9, oraz przyczepy do samochodów ciężarowych podlegające rejestracji 1.500
8 Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie podlegające rejestracji według przepisów o rejestracji pojazdów samochodowych 300
9 Samochody ciężarowe o ładowności ponad 2 t, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami, dźwigi samochodowe oraz samochody cysterny 2.600
10 Samochody specjalnego przeznaczenia, np. samochody pogotowia ratunkowego, strażackie, pogrzebowe, polewaczki, śmieciarki 300
11 Motocykle wszelkiego rodzaju i pojazdy o napędzie elektrycznym typu melex 650
12 Motorowery podlegające rejestracji 60

1) Za autobus uważa się pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

2) Do autobusów przeznaczonych do celów zarobkowych zalicza się autobusy w przedsiębiorstwach państwowych i spółdzielczych transportu publicznego, w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach turystycznych oraz przedsiębiorstwach drogowego transportu branżowego, wykonywanego na podstawie przepisów o transporcie drogowym i spedycji krajowej.

2.
Składkę roczną za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek organizacyjnych określonych w § 1 pkt 2 ustala się za każdy kilometr planowanego przebiegu pojazdów mechanicznych należących do tych jednostek według stawek ustalonych odrębnie w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
§  3.
1.
Składkę za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów nie wymienionych w § 2 ust. 1 ustala Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU), biorąc za podstawę składkę ustaloną za ubezpieczenie pojazdów o najbardziej zbliżonych parametrach techniczno-eksploatacyjnych.
2.
Składkę za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów wynajmowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej osobom fizycznym lub jednostkom gospodarki nie uspołecznionej ustala PZU w zależności od zakresu ubezpieczenia i wielkości ryzyka ubezpieczeniowego.
§  4.
1.
Składki określone w § 2 i 3 pobiera PZU.
2.
Składki są płatne z góry za każdy rok kalendarzowy w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
3.
Obliczenia należnej składki za każdy rok kalendarzowy dokonują jednostki gospodarki uspołecznionej posiadające pojazdy mechaniczne zarejestrowane w dniu 1 stycznia danego roku.
§  5.
Zarządzenie nie dotyczy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne pojazdów jednostek gospodarki uspołecznionej w ruchu zagranicznym.
§  6.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lutego 1978 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 8, poz. 27).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1980 r.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1979.31.160

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 17/12/1979
Data ogłoszenia: 31/12/1979
Data wejścia w życie: 01/01/1980