Zapewnienie sprawnej pracy transportu kolejowego i drogowego w okresie zimowym 1978/1979.

UCHWAŁA Nr 161
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 listopada 1978 r.
w sprawie zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego i drogowego w okresie zimowym 1978/1979.

W celu zapewnienia sprawnej pracy transportu kolejowego i drogowego w warunkach zimowych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Minister Komunikacji w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami może, w razie utrzymujących się w okresie zimowym mrozów i wzmożonych opadów śnieżnych:
1)
stosownie do istniejącej sytuacji ograniczyć przewozy określoną gałęzią transportu, włączając jednocześnie zależnie od potrzeb inny rodzaj transportu, w tym również branżowy transport samochodowy,
2)
ograniczyć przewozy, zwłaszcza towarów podatnych na zamarzanie, a uzyskaną w ten sposób liczbę wagonów przeznaczyć do przewozu nie zamarzających gatunków węgla lub towarów, wysyłanych do odbiorców mających odmrażalnie, oraz do przewozu dłużycy, drewna tartacznego, kopalniaków, złomu, elementów budowlanych i innych tego rodzaju towarów.
§  2.
Minister Komunikacji opracuje plan współdziałania jednostek organizacyjnych resortu komunikacji z jednostkami organizacyjnymi innych resortów oraz z wojewodami i prezydentami miast stopnia wojewódzkiego, zapewniający sprawną pracę transportu kolejowego i drogowego w okresie zimowym 1978/1979.
§  3.
Plan, o którym mowa w § 2, powinien być dostosowany do środków finansowych przeznaczonych na utrzymanie pracy transportu kolejowego i drogowego w okresie zimy oraz posiadanych przez zarządy kolei środków technicznych, zarówno własnych, jak i wypożyczanych z państwowych jednostek gospodarczych na podstawie obowiązujących przepisów i przepisów niniejszej uchwały.
§  4.
1.
W realizacji planu, o którym mowa w § 2, z Ministrem Komunikacji współdziałają Minister Obrony Narodowej, ministrowie resortów gospodarczych oraz wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego.
2.
W toku współdziałania:
1)
Minister Obrony Narodowej zapewni udział sił i środków wojskowych w okazaniu pomocy przy odśnieżaniu linii kolejowych i dróg o istotnym znaczeniu dla sprawnego działania transportu kolejowego i drogowego w szczególnie trudnych warunkach meteorologicznych o znamionach klęski żywiołowej,
2)
wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego:
a)
ustalą wykazy jednostek gospodarczych i dopilnują wykonania przez nie przepisów uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 51, poz. 355 i z 1971 r. Nr 52, poz. 334),
b)
opracują w terminie do dnia 30 listopada 1978 r. plany udzielania pomocy przez wytypowane przedsiębiorstwa (zakłady) dyrekcjom rejonowym kolei państwowych podczas nadmiernych lub ciągłych opadów śnieżnych, jeżeli dyrekcje te nie będą mogły podołać odśnieżaniu własnymi siłami i środkami; przedsiębiorstwa (zakłady) wyznaczone do udzielania pomocy powinny dowozić swoich pracowników własnymi środkami lokomocji do miejsc odśnieżania,
c)
w porozumieniu z właściwymi naczelnymi dyrektorami okręgów kolei państwowych określą zasady i tryb udzielania pomocy przez zobowiązane do tego przedsiębiorstwa (zakłady),
d)
zobowiążą przedsiębiorstwa (zakłady) dysponujące dźwigami samochodowymi do kierowania ich na wezwanie zarządu drogi lub jednostki Milicji Obywatelskiej do usuwania zatorów drogowych,
e)
zapewnią dla jednostek organizacyjnych kolei i transportu drogowego możliwość:
-
przygotowania posiłków regeneracyjnych, wydawanych w okresie zimy pracownikom zatrudnionym na wolnym powietrzu,
-
zakwaterowania pracowników zatrudnionych przy odśnieżaniu kolei i dróg.
§  5.
Minister Łączności zapewni pierwszeństwo:
1)
realizacji wniosków dyrekcji rejonowych kolei państwowych i dyrekcji okręgowych dróg publicznych, dotyczących instalacji aparatów telefonicznych w mieszkaniach kierowników akcji odśnieżnej,
2)
instalowania aparatów dalekopisowych w siedzibach rejonów dróg publicznych.
§  6.
Koordynację i nadzór nad realizacją planów współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z dyrekcjami rejonowymi kolei państwowych oraz dyrekcjami okręgowymi dróg publicznych w odśnieżaniu i usuwaniu gołoledzi sprawują wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego, którzy:
1)
przez powołane wojewódzkie komitety koordynacyjne, złożone z przedstawicieli urzędów wojewódzkich, zarządów kolei i dróg, wojewódzkich sztabów wojskowych i zainteresowanych jednostek gospodarczych, będą analizować przebieg robót zimowych, stopień zagrożenia pracy transportu oraz zakres niezbędnej pomocy dla zarządów kolei i dróg,
2)
na wniosek dyrektora rejonu kolei państwowych lub naczelnego dyrektora okręgu dróg publicznych zarządzą udzielenie przez poszczególne przedsiębiorstwa pomocy jednostkom organizacyjnym kolejowym i drogowym w postaci pracowników i sprzętu, jeżeli środki określone w planie, o którym mowa w § 2, okażą się niewystarczające.
§  7.
Użycie sił i środków wojskowych, wyznaczonych zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 1 do odśnieżania i usuwania gołoledzi, może nastąpić w uzasadnionych wypadkach na podstawie decyzji dowódcy okręgu wojskowego, wydanej na wniosek właściwego naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych lub naczelnego dyrektora okręgu dróg publicznych.
§  8.
1.
Za pracę przy odśnieżaniu i usuwaniu gołoledzi dyrekcje rejonowe kolei państwowych i rejony dróg publicznych wypłacają należności według następujących stawek:
1)
za pracę pojazdów i sprzętu państwowych jednostek gospodarczych:
a)
pojazdów samochodowych - według stawek obowiązującej taryfy towarowej transportu samochodowego i spedycji, pomniejszonych o 25% i bez stosowania dodatków za utrudnienia wynikające ze stanu drogi oraz warunków zimowych,
b)
maszyn budowlanych i sprzętu rolniczego - według stawek określonych w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 51, poz. 355 i z 1971 r. Nr 52, poz. 334),
2)
pracownikom skierowanym z innych jednostek gospodarczych do odśnieżania kolei i dróg odpowiednio według zasad określonych w § 8 ust. 1 i 2 oraz ust. 3 pkt 1 uchwały wymienionej w pkt 1 lit. b), z tym że należności pracowników skierowanych z innych jednostek gospodarczych za pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych, w niedziele i święta płatne są poza planowanym osobowym funduszem płac.
2.
Jednostkom wojskowym należności za pracę przy odśnieżaniu kolei lub dróg i usuwaniu gołoledzi wypłacają dyrekcje rejonowe kolei państwowych i rejony dróg publicznych według stawek określonych przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  9.
W razie potrzeby zapewnienia pełnej gotowości do podjęcia akcji odśnieżnej i usuwania gołoledzi na kolei Minister Komunikacji może zarządzić zgrupowanie pracowników kolejowych i zakwaterować ich na dużych węzłach i stacjach kolejowych o szczególnym znaczeniu dla PKP.
§  10.
1.
Pracownicy PKP, o których mowa w § 9, oraz pracownicy drogowi skierowani do akcji odśnieżnej poza granice macierzystego okręgu dróg publicznych mają prawo do:
1)
wynagrodzenia przysługującego im w jednostce macierzystej,
2)
dodatku za pracę w trudnych warunkach w wysokości 2,50 zł, wypłacanego za każdą godzinę pracy przy odśnieżaniu i usuwaniu skutków gołoledzi, z tym że w szczególnie uzasadnionych wypadkach dodatek ten może być zwiększony o 100%,
3)
diet i zwrotu kosztów podróży służbowych według ogólnie obowiązujących zasad.
2.
Szczegółowe warunki wypłaty dodatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ustali Minister Komunikacji.
§  11.
Dodatki za uciążliwe warunki pracy, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2, wypłacane są w ramach planowanego osobowego funduszu płac.
§  12.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielni, aby poleciły podporządkowanym im jednostkom włączyć się do współdziałania z dyrekcjami rejonowymi kolei państwowych oraz z rejonami dróg publicznych w zakresie pomocy w odśnieżaniu i usuwaniu gołoledzi na zasadach i w trybie ustalonych w niniejszej uchwale.
§  13.
W sprawach objętych przepisami niniejszej uchwały nie stosuje się przepisów § 7 ust. 1 pkt 1 oraz § 8 ust. 3 pkt 2 uchwały nr 332 Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 51, poz. 355 i z 1971 r. Nr 52, poz. 334).
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1978.36.136

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zapewnienie sprawnej pracy transportu kolejowego i drogowego w okresie zimowym 1978/1979.
Data aktu: 10/11/1978
Data ogłoszenia: 29/11/1978
Data wejścia w życie: 29/11/1978