Współdziałanie organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 3 lutego 1977 r.
w sprawie współdziałania organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.

Na podstawie art. 74 pkt 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 14 kwietnia 1967 r. o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. z 1967 r. Nr 13, poz. 55, z 1974 r. Nr 50, poz. 318 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) Rada Państwa, w porozumieniu z Radą Ministrów, ustala następujące zasady współdziałania organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej:
§  1. 
1. 
Współdziałanie organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej służy umacnianiu praworządności ludowej, zapewnieniu ochrony własności społecznej, praw obywateli oraz ładu i porządku publicznego na terenie województw, gmin, miast i dzielnic.
2. 
Skuteczna realizacja wspólnych zadań organów prokuratury oraz rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej w tym zakresie wymaga ich trwałej i systematycznej współpracy na zasadach wynikających z postanowień odpowiednich ustaw oraz zgodnie z niniejszymi zasadami.
§  2. 
1. 
Współpraca, o której mowa w § 1, powinna przyczyniać się zwłaszcza do zapewnienia ścisłego przestrzegania prawa przez urzędy, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne, organizacje spółdzielcze i społeczne, przez przedsiębiorstwa prywatne i rzemiosło oraz obywateli, zapewniać umacnianie dyscypliny społecznej, zwalczanie przejawów samowoli i biurokratyzmu oraz kształtowanie właściwego stosunku do własności społecznej i obowiązków wobec państwa.
2. 
Współdziałanie organów prokuratury z radami narodowymi i ich organami powinno zapewnić pełniejsze zespolenie czynnika społecznego i zawodowego w realizacji tych zadań.
§  3. 
Rady narodowe i terenowe organy administracji państwowej inspirują działalność organów prokuratury oraz udzielają im pomocy w realizacji zadań.
§  4. 
1. 
Na zaproszenie prezydiów właściwych rad narodowych prokuratorzy wojewódzcy lub prokuratorzy rejonowi w miastach liczących powyżej 50 tysięcy mieszkańców oraz w miastach stanowiących siedziby wojewódzkich rad narodowych i w dzielnicach miast uczestniczą w sesjach odpowiednich rad narodowych stopnia wojewódzkiego lub podstawowego.
2. 
Na zaproszenie prezydiów właściwych rad narodowych prokuratorzy rejonowi lub upoważnieni ich przedstawiciele powinni uczestniczyć również w sesjach pozostałych rad narodowych stopnia podstawowego, jeżeli przedmiotem obrad są sprawy związane z przestrzeganiem prawa, zapewnieniem bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego.
§  5. 
Rady narodowe stopnia wojewódzkiego oraz rady narodowe w miastach liczących powyżej 50 tysięcy mieszkańców lub będących siedzibami wojewódzkich rad narodowych i w dzielnicach miast dokonują na sesjach ocen stanu praworządności, zwłaszcza dotyczących stanu przestępczości na danym terenie oraz przestrzegania prawa przez terenowe organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne, organizacje spółdzielcze i społeczne, przez przedsiębiorstwa prywatne i rzemiosło oraz obywateli. Materiały na sesję dotyczące tych spraw powinny być przygotowane przez prokuratora wojewódzkiego lub - odpowiednio - rejonowego i zaopiniowane przez właściwą komisję rady narodowej.
§  6. 
1. 
Na życzenie rad narodowych wymienionych w § 5 lub ich prezydiów prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi przedstawiają bieżące informacje o stanie przestępczości i jej zwalczaniu lub o ważniejszych wynikach kontroli przestrzegania prawa na terenie działania rady.
2. 
O złożenie informacji wystąpić może do właściwego prokuratora również wojewoda, prezydent miasta oraz naczelnik dzielnicy.
3. 
W miarę możliwości prokurator rejonowy powinien uwzględniać wnioski o złożenie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, przedstawiane przez pozostałe rady narodowe stopnia podstawowego, ich prezydia oraz naczelników miast lub gmin.
4. 
W porozumieniu z właściwym prokuratorem prezydium rady narodowej może postanowić, że prokurator lub upoważniony jego przedstawiciel przedstawi informację bezpośrednio na sesji lub na posiedzeniu komisji rady narodowej.
§  7. 
1. 
W miarę potrzeby przewodniczący rad narodowych wymienionych w § 5 zapraszają na posiedzenia prezydium rady prokuratorów wojewódzkich lub rejonowych.
2. 
W szczególnie uzasadnionych wypadkach prokuratorów rejonowych lub ich przedstawicieli zapraszać mogą na posiedzenia prezydium również przewodniczący pozostałych rad narodowych stopnia podstawowego.
§  8. 
1. 
Prezydia rad narodowych oraz terenowe organy administracji państwowej powinny zapewnić informowanie odpowiednich prokuratorów wojewódzkich lub rejonowych o spostrzeżeniach uzasadniających wkroczenie organów prokuratury ze względu na zagrożenie porządku prawnego.
2. 
Spostrzeżenia, o których mowa w ust. 1, mogą być też kierowane przez komisje rady narodowej za pośrednictwem jej prezydium.
3. 
Prokuratorzy informują odpowiednie organy wymienione w ust. 1 i 2 o sposobie wykorzystania przekazanych przez nie spostrzeżeń.
§  9. 
1. 
Na wniosek prezydiów rad narodowych stopnia wojewódzkiego lub podstawowego, o których mowa w § 5, albo odpowiadających im terenowych organów administracji państwowej prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi zarządzają przeprowadzenie kontroli przestrzegania prawa przez określone organy albo w określonych zagadnieniach na terenie województwa, miasta lub dzielnicy.
2. 
W miarę możliwości prokuratorzy rejonowi powinni uwzględniać wnioski o przeprowadzenie kontroli, zgłaszane przez pozostałe prezydia rad narodowych stopnia podstawowego albo odpowiadające im terenowe organy administracji państwowej.
3. 
Prokurator przekazuje organowi, który zgłosił wniosek, informację o wynikach kontroli.
§  10. 
1. 
Ważniejsze zamierzenia dotyczące kontroli przestrzegania prawa lub innych przedsięwzięć zmierzających do ochrony porządku prawnego prokuratorzy wojewódzcy powinni konsultować z przewodniczącymi rad narodowych stopnia wojewódzkiego lub terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
2. 
W szczególnie uzasadnionych wypadkach prokuratorzy rejonowi konsultują ważniejsze zamierzenia dotyczące kontroli z przewodniczącymi właściwych rad narodowych stopnia podstawowego lub odpowiednimi terenowymi organami administracji państwowej stopnia podstawowego.
3. 
Prokuratorzy wojewódzcy i rejonowi mogą zasięgać opinii komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego odpowiednich rad narodowych co do celowości podjęcia określonych zamierzeń kontroli przestrzegania prawa na danym terenie.
§  11. 
1. 
Rady narodowe i ich komisje kontrolują sposób wykorzystania i realizację wniosków zawartych w wystąpieniach prokuratorskich, kierowanych do organów podlegających kontroli rad narodowych.
2. 
Terenowe organy administracji państwowej zapewniają kontrolę wykonania wniosków prokuratorskich w zakresie swych funkcji kierowniczo-nadzorczych i koordynacyjnych.
3. 
Prezydia rad narodowych i terenowe organy administracji państwowej powinny w miarę możliwości uwzględniać wnioski prokuratorów wojewódzkich i rejonowych o udzielenie pomocy w sprawowaniu funkcji prokuratorskich.
§  12. 
Uznając za celowe rozpatrzenie przez radę narodową, jej organy lub terenowy organ administracji państwowej zagadnień dotyczących przestępczości i innych naruszeń prawa, a zwłaszcza dokonanie oceny tych zjawisk, ustalanie ich przyczyn oraz środków przeciwdziałania, prokurator wojewódzki lub rejonowy występuje z odpowiednią inicjatywą do prezydium rady narodowej albo bezpośrednio do terenowego organu administracji państwowej. Dotyczy to zwłaszcza wypadków, gdy zachodzi potrzeba współdziałania rady, jej organów lub terenowego organu administracji państwowej z organami prokuratury w zapobieganiu i zwalczaniu negatywnych zjawisk oraz potrzeba ustalenia skoordynowanych przedsięwzięć w tym zakresie.
§  13. 
1. 
W uzasadnionych wypadkach prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi zgłaszają terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub podstawowego propozycje i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych uchybień lub do usprawnienia działalności administracji i gospodarki na terenie województwa, miasta, dzielnicy lub gminy. Terenowy organ administracji państwowej informuje odpowiedniego prokuratora o sposobie wykorzystania i realizacji propozycji i wniosków.
2. 
Prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi mogą występować do terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub podstawowego o przeprowadzenie w ich zakresie działania kontroli, a także o pociągnięcie winnych do odpowiedzialności służbowej, dyscyplinarnej lub materialnej.
3. 
Prokurator wojewódzki lub rejonowy może wystąpić do terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego o zawieszenie w czynnościach dyrektora (kierownika) jednostki organizacyjnej nie podporządkowanej radzie narodowej w razie szczególnie jaskrawego naruszenia obowiązków służbowych, powodującego poważne szkody społeczne i gospodarcze.
§  14. 
1. 
W razie uznania przez właściwego prokuratora uchwały rady narodowej za niezgodną z prawem zwraca się on do prezydium rady narodowej, która uchwałę podjęła, o wniesienie na sesję sprawy uchylenia lub zmiany tej uchwały. Wniosek o uchylenie w trybie nadzoru uchwały rady narodowej stopnia podstawowego prokurator kieruje do prezydium właściwej rady narodowej stopnia wojewódzkiego, a wniosek o wstrzymanie wykonania uchwały - do organu wykonawczego i zarządzającego tej rady.
2. 
Prokurator Generalny kieruje do Rady Państwa wniosek o uchylenie w trybie nadzoru uchwały rady narodowej stopnia wojewódzkiego uznanej za niezgodną z prawem, a wniosek o wstrzymanie wykonania takiej uchwały - do Rady Ministrów.
§  15. 
1. 
Prokuratorzy wojewódzcy lub rejonowi powinni w miarę możliwości bezpośrednio lub przez upoważnionych swych przedstawicieli uczestniczyć w pracach komisji przestrzegania prawa i porządku publicznego odpowiednich rad narodowych wymienionych w § 5 lub w pracach innych komisji tych rad, jeśli prace te dotyczą spraw łączących się z działalnością prokuratury.
2. 
W ramach współdziałania z komisjami rad narodowych, o których mowa w ust. 1, prokuratorzy w szczególności:
1)
przekazują im informacje dotyczące stanu przestępczości, uogólnienia wyników kontroli przestrzegania prawa oraz działań profilaktycznych i ich efektywności, a w uzasadnionych wypadkach uzgadniają środki wspólnego działania,
2)
zgłaszają uwagi do informacji i innych materiałów, składanych komisjom przez jednostki podlegające ich kontroli, oraz wysuwają własne propozycje podjęcia niezbędnych przedsięwzięć.
§  16. 
Prokuratorzy obowiązani są zapewnić w swoim urzędzie pierwszeństwo przyjmowania radnych zwracających się z wnioskami o rozpatrzenie spraw związanych z wykonywaniem mandatu radnego.
§  17. 
Prezydia rad narodowych stopnia wojewódzkiego powinny z udziałem terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego i w obecności prokuratora wojewódzkiego, dokonywać okresowo oceny współdziałania określonego niniejszą uchwałą.
§  18. 
1. 
Tracą moc Wytyczne Rady Państwa z dnia 11 lipca 1974 r. w sprawie współdziałania organów prokuratury z radami narodowymi i ich organami.
2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1977.4.27

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Współdziałanie organów prokuratury z radami narodowymi i terenowymi organami administracji państwowej.
Data aktu: 03/02/1977
Data ogłoszenia: 23/02/1977
Data wejścia w życie: 23/02/1977