Ustalanie wysokości szkód w pojazdach samochodowych objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 grudnia 1974 r.
w sprawie ustalania wysokości szkód w pojazdach samochodowych objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357 i z 1964 r. Nr 16, poz. 94) oraz § 40 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1974 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 46, poz. 274) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wartość pojazdu w dniu wypadku, wartość pozostałości oraz zakres wyposażenia pojazdu ustala się według zasad określonych w załączniku do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.

ZAŁĄCZNIK

Zasady ustalania wartości pojazdu w dniu wypadku, wartości pozostałości oraz zakres wyposażenia pojazdu.

1. Wartość pojazdu w dniu wypadku stanowi różnica między obowiązującą w handlu detalicznym w tymże dniu ceną nowego pojazdu tej samej marki, typu i modelu oraz serii a kwotą amortyzacji wynikającą z przebiegu pojazdu (tabela - ust. 14) oraz kwotą amortyzacji wynikającą z okresu eksploatacji pojazdu.

2. Kwotę amortyzacji wynikającą z przebiegu pojazdu ustala się przez przemnożenie liczby przejechanych kilometrów (motogodzin pracy) od początku używania pojazdu przez stawkę amortyzacyjną.

3. Stawkę amortyzacyjną za 1 km (motogodzinę) przebiegu pojazdu ustala się w złotych według wzoru:

C

St = -----

N

Symbole oznaczają:

St = stawka za 1 km przebiegu pojazdu (motogodzinę),

C = cena nowego pojazdu w zł w dniu wypadku,

N = norma przebiegu pojazdu w kilometrach (motogodzinach).

4. Kwotę amortyzacji wynikającą z okresu eksploatacji pojazdu ustala się w wysokości 3% ceny nowego pojazdu za każdy rok eksploatacji. Za początek eksploatacji pojazdu przyjmuje się datę nabycia pojazdu przez pierwszego posiadacza, a jeżeli data ta nie jest znana - rok produkcji pojazdu.

5. W przypadkach, w których wartość pojazdu w dniu wypadku obliczona według zasad określonych w ust. 1-4 stanowi mniej niż 20% ceny nowego pojazdu, a jest on dopuszczony do ruchu, za wartość pojazdu w dniu wypadku przyjmuje się 20% ceny nowego pojazdu.

6. Jeżeli ustalenie rzeczywistego przebiegu pojazdu będzie niemożliwe wskutek wypadku lub utrudnione z innych przyczyn, kwotę amortyzacji wynikającą z przebiegu pojazdu ustala się, biorąc za podstawę przeciętny przebieg roczny pojazdu.

7. W razie braku obowiązującej ceny dla danego pojazdu przyjmuje się cenę innego pojazdu o zbliżonych parametrach techniczno-eksploatacyjnych.

8. Wartość w dniu wypadku pojazdu używanego do celów zarobkowych ustala się, stosując roczne odpisy amortyzacyjne według następujących stawek:

1) samochody osobowe - 17%

2) autobusy o liczbie miejsc do 15 (łącznie z miejscem kierowcy) - 20%

3) pozostałe autobusy:

- o mocy silnika do 155 KM - 20%

- o mocy silnika powyżej 155 KM - 14%

4) samochody ciężarowe:

- o ładowności do 2,5 tony - 20%

- o ładowności powyżej 2,5 tony - 17%

- o ładowności powyżej 2,5 tony z urządzeniem samowyładowczym - 20%

5) samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym - 12,5%

6) samochody specjalne - 8,5%

7) ciągniki:

- siodłowe i balastowe - 17%

- inne - 12,5%

8) przyczepy (naczepy) - 14%

9. Przy ustalaniu wartości w dniu wypadku pojazdu używanego do celów zarobkowych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 5 i 7.

10. Wartość pozostałości uszkodzonego lub zniszczonego pojazdu (części) ustala się, przyjmując:

1) dla nie uszkodzonych części - 2/3 ich wartości według obowiązujących cen w dniu wypadku pomnożonej przez stosunek wartości pojazdu w dniu wypadku do ceny nowego pojazdu,

2) dla uszkodzonych części nadających się do naprawy - wartość tych części obliczoną według zasad podanych w pkt 1, zmniejszoną o przewidywany koszt ich naprawy,

3) dla zniszczonych części nie nadających się do naprawy - wartość tych części według cen złomu.

11. PZU w porozumieniu z posiadaczem pojazdu może ustalić wartość pozostałości według cen złomu użytkowego, pod warunkiem zbycia tych pozostałości właściwym uspołecznionym jednostkom skupu lub uspołecznionym zakładom naprawczym oraz po przedstawieniu zakładowi ubezpieczeń dowodu zbycia.

12. W razie użycia do naprawy samochodu pojazdu ulepszonych i zmodernizowanych nowych części i zespołów, których przed wypadkiem pojazd nie posiadał, wartość pozostałości uszkodzonych zespołów (części) ustala się według zasad określonych w ust. 10 pkt 1.

13. Przez wyposażenie pojazdu w obowiązkowym ubezpieczeniu auto-casco rozumie się sprzęt i urządzenia, w jakie wyposażony jest pojazd danej marki, typu i modelu przy produkcji seryjnej. Za wyposażenie uważa się ponadto radioodbiornik zamontowany na stałe do pojazdu, zagłówki, pokrowce, urządzenia do ogrzewania wnętrza, dodatkowe oświetlenie (z wyjątkiem oświetlenia specjalnego, np. jodowego), gaśnicę przeciwpożarową, pasy bezpieczeństwa, sygnał dźwiękowy, narzędzia samochodowe, pokrywy ozdobne na koła, apteczkę medyczną, urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą pojazdu, bagażnik dachowy, dodatkowy pojemnik na paliwo, taksometr w pojazdach służących do zarobkowego przewozu oraz plandeki przymocowane do nadwozia samochodu ciężarowego.

14. Ustala się następujące normy przebiegu oraz przeciętny roczny przebieg pojazdu w kilometrach (motogodzinach):

Lp. Rodzaj pojazdu samochodowego Norma przebiegu pojazdu w tysiącach kilometrów (w motogodzinach) Przeciętny roczny przebieg w tys. km (w motogodzinach)
1 2 3 4
1 Samochody osobowe z silnikiem z zapłonem iskrowym, o pojemności skokowej w cm3 12
a) do 1.000 180
b) powyżej 1.000 do 2.000 240
c) powyżej 2.000 do 3.000 300
d) powyżej 3.000 350
2 Samochody osobowe z silnikiem z zapłonem samoczynnym (bez względu na pojemność skokową) 350 12
3 Samochody ciężarowe i specjalne z silnikiem z zapłonem iskrowym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 250
b) powyżej 3,5 tony 300
z wyjątkiem wymienionych w poz. 7
4 Autobusy z silnikiem z zapłonem iskrowym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 250
b) powyżej 3,5 tony 300
5 Samochody ciężarowe i specjalne z silnikiem z zapłonem samoczynnym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 300
b) powyżej 3,5 do 11 ton 350
c) powyżej 11 do 16 ton 450
d) powyżej 16 ton 500
z wyjątkiem wymienionych w poz. 8
6 Autobusy z silnikiem z zapłonem samoczynnym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 300
b) powyżej 3,5 do 11 ton 400
c) powyżej 11 ton 500
7 Samochody ciężarowe z silnikiem z zapłonem iskrowym i urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity) 250 18
8 Samochody ciężarowe z silnikiem z zapłonem samoczynnym i urządzeniem samowyładowczym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 11 ton 250
b) powyżej 11 do 16 ton 300
c) powyżej 16 ton 350
9 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem z zapłonem iskrowym 300 18
10 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem z zapłonem samoczynnym 350 18
11 Ciągniki rolnicze:
a) z silnikiem o mocy do 30 KM 1.550 motogodzin 155 motogodzin
b) z silnikiem o mocy powyżej 30 KM 7.500 motogodzin 750 motogodzin
c) z silnikiem jednocylindrowym z

głowicą żarową

9.000 motogodzin 900 motogodzin

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1974.42.259

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalanie wysokości szkód w pojazdach samochodowych objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi.
Data aktu: 16/12/1974
Data ogłoszenia: 31/12/1974
Data wejścia w życie: 01/01/1975