Zasady organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych.

UCHWAŁA Nr 122
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 1970 r.
w sprawie zasad organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych.

W celu zapewnienia w przedsiębiorstwach przemysłowych skutecznego systemu kontroli jakości produkowanych wyrobów Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Uchwała dotyczy państwowych przedsiębiorstw przemysłowych objętych planowaniem centralnym i terenowym, zwanych dalej w skrócie "przedsiębiorstwami".
2.
Przez użyte w uchwale określenie "wyroby" rozumie się wytwarzane przez przedsiębiorstwa wyroby gotowe, półwyroby, części kooperacyjne, urządzenia techniczne, surowce i materiały, stanowiące przedmiot obrotu.
§  2.
1.
Zapewnienie właściwej jakości wyrobów, odpowiadającej potrzebom gospodarki narodowej, użytkowników i handlu zagranicznego, oraz stałe podwyższanie tej jakości do poziomu wynikającego z postępu społecznego i techniczno-ekonomicznego należy do podstawowych zadań przedsiębiorstw wytwarzających te wyroby.
2.
Przedsiębiorstwa obowiązane są w szczególności do:
1)
systematycznego śledzenia w kraju i za granicą zmian w kształtowaniu się poziomu jakości wyrobów i zapewnienia sobie dopływu informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej w tym zakresie,
2)
organizowania współpracy z jednostkami zaplecza naukowo-badawczego zjednoczeń i innych właściwych jednostek, zapewniającej dopływ prac naukowo-badawczych w zakresie wyrobów oraz pomoc w rozwiązywaniu zagadnień związanych z polepszaniem ich jakości,
3)
prowadzenia samodzielnie bądź przy pomocy jednostek zaplecza naukowo-badawczego zjednoczeń i innych właściwych jednostek badań w zakresie właściwości (parametrów) techniczno-użytkowych i wzornictwa przemysłowego oraz prac nad doskonaleniem konstrukcji (receptury) i technologii wyrobów,
4)
zbierania i wykorzystywania informacji, uwag i spostrzeżeń odbiorców i użytkowników wyrobów oraz analizowania zagadnień dotyczących napraw gwarancyjnych i reklamacji,
5)
prowadzenia analiz i oceny skutków ekonomicznych dla przedsiębiorstwa i gospodarki narodowej wynikających z określonego poziomu jakości wyrobów, stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych (receptur) i technologicznych, organizacji produkcji oraz wykorzystywania wyników tych analiz i ocen w pracach planistycznych,
6)
zapewnienia warunków przebiegu procesu technologicznego zgodnie z ustalonymi wymaganiami,
7)
zorganizowania systemu kontroli zapewniającego właściwą jakość wyrobów.
§  3.
Jeżeli podniesienie poziomu jakości wyrobu jest uwarunkowane zmianą określonych wymagań, wskaźników i warunków ustalonych w normach lub innych przepisach albo w obowiązującej dokumentacji, uzależnioną od decyzji organu spoza przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwo produkujące wyrób obowiązane jest wystąpić w ustalonym trybie z odpowiednim wnioskiem do właściwego organu o wprowadzenie niezbędnych zmian. Organ, do którego skierowany został taki wniosek, obowiązany jest zająć stanowisko i powiadomić o nim przedsiębiorstwo w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania wniosku.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwa obowiązane są do zapewnienia systemu kontroli jakości produkowanych wyrobów zgodnie z wytycznymi, stanowiącymi załącznik do uchwały.
2.
Ustalony w przedsiębiorstwie system kontroli jakości produkowanych wyrobów powinien zapewniać skuteczną kontrolę przebiegu produkcji w pełnym cyklu produkcyjnym, tj. w sferze przedprodukcyjnej, w sferze produkcyjnej oraz w sferze poprodukcyjnej. Elementami składowymi tego systemu powinny być:
1)
samokontrola, zorganizowana w zakresie uwarunkowanym względami techniczno-organizacyjnymi i ekonomicznymi we wszystkich komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa uczestniczących w procesie produkcji,
2)
służba kontroli jakości, zorganizowana jako wyodrębniona komórka organizacyjna przedsiębiorstwa, pod nazwą "kontrola jakości".
3.
Samokontrola powinna polegać w szczególności na:
1)
sprawdzaniu przez pracowników wykonywanych przez siebie prac oraz usuwaniu uchybień i zapobieganiu im,
2)
segregacji wyrobów na wykonane poprawnie i wadliwie oraz na klasy i gatunki.
4.
Kontrola jakości powinna być bezpośrednio podporządkowana dyrektorowi przedsiębiorstwa.
§  5.
Kierownika kontroli jakości powołuje i odwołuje, na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa, dyrektor zjednoczenia (jednostki równorzędnej) lub kierownik innego organu, któremu przedsiębiorstwo podlega.
§  6.
Kierownik kontroli jakości:
1)
ponosi odpowiedzialność za prawidłowe zorganizowanie prac tej komórki i wykonywanie przez nią zadań, właściwy dobór pracowników i ustalanie potrzeb w zakresie jej wyposażenia w odpowiednie narzędzia i aparaturę kontrolno-pomiarową. za doszkalanie zawodowe podległych pracowników i inicjowanie szkolenia innych pracowników przedsiębiorstwa w zakresie kontroli jakości wyrobów z uwzględnieniem zasad obowiązywania norm;
2)
uprawniony jest do występowania z wnioskami do dyrektora przedsiębiorstwa w sprawach przysługujących pracownikom przedsiębiorstwa dodatków i premii za jakość produkowanych wyrobów, zmian w zakresie osobistego zaszeregowania pracowników produkcyjnych oraz w sprawach indywidualnych nagród i premii za wykonanie zadań jakościowych.
§  7.
1.
Kierownik kontroli jakości może wstrzymać odbiór jakościowy wytwarzanych wyrobów, jeżeli nie zostały zachowane niezbędne warunki zapewniające ich prawidłowy odbiór, zawiadamiając o tym dyrektora przedsiębiorstwa.
2.
W razie stwierdzenia, że odbierane wyroby nie odpowiadają ustalonym wymaganiom jakościowym, kierownik kontroli jakości powinien wstrzymać odbiór jakościowy i wystąpić do dyrektora przedsiębiorstwa z wnioskiem o wstrzymanie produkcji takich wyrobów.
3.
Wstrzymanie odbioru jakościowego nie oznacza wstrzymania czynności kontrolnych, szczególnie w procesach ciągłych.
4.
Dyrektor przedsiębiorstwa może uchylić decyzję kierownika kontroli jakości w sprawie odstąpienia od odbioru wyrobów, jak również nie uwzględnić jego wniosku dotyczącego wstrzymania produkcji.
5.
W wypadkach przewidzianych w ust. 4 dyrektor przedsiębiorstwa zawiadamia o podjętej decyzji dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej), a w razie nieuwzględnienia wniosku w sprawie wstrzymania produkcji - także Centralny Urząd Jakości i Miar.
6.
Tryb postępowania w wypadkach przewidzianych w ust 4 ustali Prezes Centralnego Urzędu Jakości i Miar w uzgodnieniu z właściwymi ministrami.
§  8.
1.
Działającą dotychczas w przedsiębiorstwach kontrolę techniczną (KT) przekształca się w kontrolę jakości (KJ) z dostosowaniem jej organizacji i zakresu działania do wymagań wynikających z przepisów niniejszej uchwały oraz załączonych do niej wytycznych, w terminach określonych stosownie do przepisów § 9.
2.
W resorcie przemysłu spożywczego i skupu przepis ust. 1 stosuje się do przedsiębiorstw przemysłowych, które określi Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu. W pozostałych przedsiębiorstwach przemysłowych resortu przemysłu spożywczego i skupu obowiązki kierownika kontroli jakości powierzone będą, na zasadach ustalonych w § 5 uchwały, kierownikom komórek organizacyjnych odpowiedzialnym za sprawy produkcji; w stosunku do kierowników tych komórek organizacyjnych mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 6 i 7 uchwały.
3.
Zakres działania kontroli jakości oraz poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie kontroli jakości i stosowania samokontroli powinien być określony w regulaminie organizacyjnym przedsiębiorstwa.
§  9.
1.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) określą tryb i terminy powołania kontroli jakości w podporządkowanych im przedsiębiorstwach. Terminy te nie powinny przekroczyć 6 miesięcy od daty wejścia w życie uchwały.
2.
Organy wymienione w ust. 1 mogą wydawać szczegółowe wytyczne w sprawie organizacji kontroli jakości w podporządkowanych im przedsiębiorstwach, dostosowujące przepisy uchwały oraz załączonych do niej wytycznych do warunków techniczno-organizacyjnych przedsiębiorstw poszczególnych branż i rodzajów.
3. 1
(skreślony).
§  10.
Traci moc uchwała nr 440 Rady Ministrów z dnia 13 listopada 1957 r. w sprawie kontroli jakości artykułów wytwarzanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 89, poz. 531).
§  11.
Wykonanie uchwały porucza się właściwym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
§  12.
Zaleca się centralnym związkom spółdzielczym zorganizowanie kontroli jakości wyrobów na zasadach określonych w uchwale.
§  12a. 2
Zasady kontroli jakości zdrowotnej środków spożywczych regulują przepisy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWE WYTYCZNE W SPRAWIE ORGANIZACJI SYSTEMU KONTROLI JAKOŚCI W PRZEDSIĘBIORSTWACH

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Wytyczne określają:
1)
podstawowe obowiązki przedsiębiorstw w zakresie zapewnienia właściwej jakości wyrobów oraz poszczególnych ich komórek organizacyjnych (działów, wydziałów, stanowisk pracy itp.) uczestniczących pośrednio lub bezpośrednio w procesie wytwarzania wyrobów; wytyczne ujmują te obowiązki w sferach: przedprodukcyjnej, produkcyjnej i poprodukcyjnej,
2)
zadania i zasady organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach.
§  2.
Postanowienia wytycznych stanowią dla przedsiębiorstw podstawę do określenia w regulaminach organizacyjnych obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych komórek uczestniczących bezpośrednio lub pośrednio w procesie produkcyjnym w zakresie jakości wyrobów oraz zasad organizacji i zakresu działania kontroli jakości.

Rozdział  2.

Podstawowe zadania przedsiębiorstwa oraz poszczególnych jego komórek organizacyjnych w zakresie kontroli jakości.

§  3.
Sfera przedprodukcyjna obejmuje studia w zakresie podjęcia produkcji i modernizacji wytwarzanych wyrobów oraz doboru optymalnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych decydujących o jakości wyrobu, opracowanie dokumentacji technicznej i wykonanie prototypu, jak również inne prace techniczno-produkcyjne i organizacyjne dotyczące uruchomienia nowej produkcji, a w odniesieniu do maszyn i urządzeń w szczególności prace, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2 uchwały nr 92 Rady Ministrów z dnia 5 maja 1967 r. w sprawie przygotowania i uruchomienia produkcji nowych maszyn i urządzeń (Monitor Polski Nr 29, poz. 136).
§  4.
W sprawach określonych w § 3 dyrektor przedsiębiorstwa ustala obowiązki właściwych komórek organizacyjnych w zakresie opracowywania i sprawdzania dokumentacji technicznej oraz wykonywania prac przygotowawczych niezbędnych dla zapewnienia założonego poziomu jakości wyrobów, a w szczególności:
1)
przy pracach konstrukcyjno-doświadczalnych - w zakresie:
a)
metod badań i metod kontroli parametrów techniczno-użytkowych wyrobów,
b)
różnic między uzyskanymi wynikami badań parametrów techniczno-użytkowych a przyjętymi w projekcie wstępnym,
c)
prawidłowości przyjętych metod badań i sprawności stanowisk badawczych,
d)
weryfikacji dokumentacji konstrukcyjnej;
2)
przy technicznych przygotowaniach do uruchomienia produkcji - w zakresie:
a)
kompletności opracowania procesu kontroli, z określeniem metod kontroli i odbioru,
b)
dokumentacji dotyczącej stanowisk badań,
c)
stopnia dyscypliny technologicznej, wykonania serii próbnej i analizy przyczyn odstępstw,
d)
różnic uzyskanych parametrów techniczno-użytkowych wyrobu w stosunku do przyjętych w projekcie technicznym i uzyskanych w prototypie z uwzględnieniem niezbędnego zapasu technologicznego,
e)
prawidłowości ustalonych metod badań,
f)
prawidłowości oceny i korekty procesu kontroli jakości,
g)
prawidłowości ustalenia wymagań jakościowych w odniesieniu do surowców, materiałów, półwyrobów, elementów kooperacyjnych i innych, ze szczególnym uwzględnieniem Polskich Norm i norm branżowych,
h)
kompletności i prawidłowości dokumentacji technologicznej.
§  5.
Sfera produkcyjna obejmuje prace techniczno-produkcyjne i organizacyjne w przedsiębiorstwie, dotyczące wytwarzania wyrobów.
§  6.
W sprawach określonych w § 5 dyrektor przedsiębiorstwa ustala obowiązki poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie:
1)
zapewnienia odpowiedniej jakości i ilości koniecznych surowców, materiałów, półwyrobów, części kooperacyjnych i innych dostaw, z uwzględnieniem odpowiedzialności właściwych komórek w szczególności za:
a)
sprawdzanie jakości i terminowości dostaw zamawianych materiałów, surowców, półwyrobów, części kooperacyjnych i innych dostaw,
b)
prawidłowe określenie wymagań jakościowych w umowach o dostawę surowców, materiałów, półwyrobów, części kooperacyjnych i innych dostaw z uwzględnieniem zamieszczenia w tych umowach w uzasadnionych wypadkach zastrzeżeń co do obowiązku dołączenia przez dostawcę świadectw jakości lub atestów z wynikami badań,
c)
właściwe oznaczanie i składowanie surowców, materiałów, półwyrobów i części kooperacyjnych,
d)
składowanie produkcji w toku w warunkach zabezpieczających przed obniżeniem jakości,
e)
opracowywanie założeń do tematów dla racjonalizacji konstrukcji i technologii oraz właściwą realizację wniosków racjonalizatorskich w tym zakresie,
f)
prace nad unowocześnieniem procesu technologicznego,
g)
prawidłową organizację pracy na poszczególnych stanowiskach pracy, gniazdach i liniach produkcyjnych oraz prowadzenie badań w tym zakresie i sprawne wdrażanie wniosków racjonalizatorskich;
2)
prowadzenia badań i analiz techniczno-ekonomicznych związanych z jakością wyrobów dla systematycznego ustalania przyczyn ponoszonych strat z tytułu złej jakości oraz lokalizowania tych przyczyn;
3)
zapewnienia należytego kierownictwa i organizacji procesu produkcyjnego dla osiągnięcia jakości określonej w obowiązujących przepisach oraz dokumentacji technicznej i ustalonej w umowach z odbiorcami, z uwzględnieniem odpowiedzialności właściwych komórek organizacyjnych za:
a)
ścisłe przestrzeganie procesu technologicznego,
b)
stosowanie rzetelnych i sprawnie działających przyrządów pomiarowych i przestrzeganie terminów ich sprawdzania,
c)
stosowanie właściwych środków transportu wewnętrznego, zabezpieczających wyroby przed uszkodzeniem;
4)
samokontroli połączonej z segregacją wyrobów na wykonane poprawnie i wadliwie oraz na klasy i gatunki; w wypadkach uzasadnionych względami lepszego wykorzystania maszyn i urządzeń produkcyjnych, gdy prowadzenie segregacji przez wykonawcę operacji jest utrudnione z uwagi na jej pracochłonność, należy w procesie technologicznym przewidzieć kontrolę międzyoperacyjną wykonywaną przez pracowników produkcji;
5)
przygotowania wyrobów gotowych do zbytu, właściwego zabezpieczenia ich przed obniżeniem wartości użytkowej podczas składowania i transportu wewnętrznego, dołączenia do wyrobów - z przeznaczeniem dla użytkowników - odpowiednich dokumentów, jak np.: instrukcji obsługi, atestów, opisów sposobu użytkowania itp.
§  7.
Do zadań przedsiębiorstwa w sferze poprodukcyjnej w zakresie zapewnienia prawidłowego użytkowania wyrobów należy opracowywanie systemu obsługi, gwarancji udzielanych na produkowane wyroby oraz zbieranie informacji o walorach wyrobów w użytkowaniu.
§  8.
W sprawach określonych w § 7 dyrektor przedsiębiorstwa ustala obowiązki właściwych komórek organizacyjnych w szczególności w zakresie:
1)
przeprowadzania instruktażu i szkolenia brygad remontowo-naprawczych;
2)
organizowania we własnym zakresie lub przy udziale innych jednostek punktów napraw i autoryzowanych serwisów;
3)
zapewnienia właściwego użytkowania wyrobów przez:
a)
prowadzenie instruktażu w zakresie użytkowania lub obsługi wyrobów,
b)
organizowanie i prowadzenie punktów poradnictwa i łączności z użytkownikami wyrobów;
4)
opracowywania systemu udzielanych gwarancji;
5)
zorganizowania systemu umożliwiającego zbieranie informacji o walorach wyrobów w użytkowaniu, potrzebach i wymaganiach użytkowników oraz skuteczności podejmowanych środków dla zapewnienia prawidłowego użytkowania wyrobów; system zbierania tych informacji powinien przewidywać między innymi:
a)
przeprowadzanie bezpośrednio u użytkowników lub w miejscach użytkowania badań jakościowych reprezentatywnych partii wyrobów,
b)
zbieranie informacji od wytypowanych użytkowników wyrobów,
c)
przeprowadzanie okresowych badań ankietowych u wybranych użytkowników,
d)
wykorzystywanie reklamacji, uwag i spostrzeżeń odbiorców i użytkowników wyrobów oraz resortowych organów kontroli jakości, działających niezależnie od producenta,
e)
wykorzystywanie materiałów dotyczących napraw gwarancyjnych, zużycia części i zespołów dla określenia zapotrzebowania na części zamienne.

Rozdział  3.

Zadania i zasady organizacji kontroli jakości.

§  9.
1.
Kontrola jakości w przedsiębiorstwach jest powołana do:
1)
opracowywania zasad, metod i planów kontroli jakości wyrobów oraz systematycznego prowadzenia badań parametrów techniczno-użytkowych i analiz w celu określenia poziomu jakości wytwarzanych wyrobów;
2)
dokonywania:
a)
kontroli (odbiorów) dostarczanych przedsiębiorstwu surowców, materiałów, półwyrobów, części kooperacyjnych i innych dostaw,
b)
kontroli produkcji w procesie produkcyjnym oraz inspekcji skuteczności samokontroli,
c)
kontroli (odbiorów) oraz klasyfikacji gotowych wyrobów,
d)
kontroli stosowania norm w procesie produkcyjnym;
3)
organizowania:
a)
systemu obiegu informacji o jakości wyrobów,
b)
współpracy z głównymi odbiorcami, użytkownikami wyrobów i resortowymi organami kontroli, działającymi niezależnie od producenta - w zakresie oceny ich jakości;
4)
inicjowania form szkolenia pracowników kontroli jakości oraz opracowywania i opiniowania programów szkolenia pracowników innych służb w dziedzinie jakości wyrobów.
2.
Do zadań kontroli jakości w szczególności należy:
1)
w zakresie metod i planów kontroli jakości - opracowywanie:
a)
planów kontroli międzyoperacyjnej oraz samokontroli w procesie produkcyjnym,
b)
planów i metod kontroli dostarczanych przedsiębiorstwu surowców, materiałów, części kooperacyjnych i innych dostaw,
c)
planów odbioru gotowych wyrobów,
d)
metod badań wadliwości poszczególnych operacji technologicznych;
2)
w zakresie badań parametrów techniczno-użytkowych wyrobów:
a)
badanie parametrów użytkowych wytwarzanych wyrobów z uwzględnieniem:

– ewidencji analizy odchyleń w stosunku do założonych wymagań jakościowych,

– zapewnienia odpowiednim komórkom przedsiębiorstwa informacji o stanie stabilności parametrów użytkowych,

– prowadzenia ocen jakości wyrobów (ocen jakości typu i ocen jakości wykonania),

– oceny wpływu odchyleń od dokumentacji technicznej wyrobów na ich wartość użytkową;

b)
opracowywanie wniosków dotyczących modernizacji konstrukcyjnej i technologicznej produkcji,
c)
współudział w pracach związanych z opracowaniem założeń konstrukcyjnych dla nowych typów wyrobów i technicznym przygotowaniem do uruchomienia ich produkcji;
3)
w zakresie kontroli jakości dostarczanych przedsiębiorstwu surowców, materiałów, półwyrobów, części kooperacyjnych i innych dostaw:
a)
dokonywanie odbiorów i oceny jakości,
b)
opracowywanie - w razie braku odpowiednich norm - metod badań i warunków odbioru do umów z dostawcami, zapewniających wymaganą przez przedsiębiorstwo jakość dostaw,
c)
przeprowadzanie inspekcji warunków składowania wyrobów,
d)
sprawdzanie w zakładach kooperujących dotrzymywania przez nie warunków dostaw określonych umową oraz utrzymywania założonej jakości produkcji i metod badań w tym zakresie;
4)
w zakresie kontroli w procesie produkcyjnym i inspekcji samokontroli:
a)
dokonywanie stałej oceny jakości pracy bezpośrednich wykonawców według ustalonych planów kontroli w całym procesie produkcyjnym,
b)
prowadzenie wyrywkowych kontroli operacji w procesie produkcyjnym szczególnie ważnych dla jakości wyrobu,
c)
przeprowadzanie systematycznych okresowych badań wadliwości w procesie technologicznym,
d)
sprawowanie nadzoru nad prawidłowością i efektywnością samokontroli,
e)
przeprowadzanie wyrywkowych kontroli stanu technicznego maszyn i urządzeń;
5)
w zakresie odbioru gotowych wyrobów:
a)
prowadzenie klasyfikacji lub sprawdzanie prawidłowości klasyfikacji wyrobów na gatunki itp.,
b)
dokonywanie zgodnie z planami odbioru jakościowego wyrobów według obowiązujących dla nich wymagań jakościowych,
c)
przeprowadzanie kontroli gotowych wyrobów znajdujących się w magazynach oraz warunków magazynowania i przygotowania do ekspedycji;
6)
w zakresie badań skutków ekonomicznych produkcji wyrobów na określonym poziomie jakości - współdziałanie z właściwymi komórkami przedsiębiorstwa w zakresie:
a)
analiz przyczyn powodujących straty z tytułu niskiej jakości,
b)
gospodarki funduszem premiowym oraz funduszem nagród za jakość produkcji oraz badanie skuteczności ich oddziaływania,
c)
analiz efektywności nakładów związanych z poprawą jakości wyrobów, z uwzględnieniem zmian kosztów produkcji i kosztów eksploatacji;
7)
w zakresie współpracy z głównymi odbiorcami i użytkownikami wyrobów w sprawach oceny jakości wyrobów - organizowanie badań, zbieranie informacji i prowadzenie analiz określonych w § 8 pkt 5.
§  10.
Do wykonania zadań, o których mowa w § 9, mogą być w miarę potrzeby powoływane odrębne komórki organizacyjne, między innymi do spraw:

- opracowywania metod badań i technik kontroli,

- badań laboratoryjnych parametrów techniczno-użytkowych wyrobów z produkcji bieżącej lub nowo uruchamianej,

- pomiarów warsztatowych,

- analiz poziomu jakości i informacji o poziomie jakości,

- kontroli dostaw,

- kontroli procesu technologicznego i inspekcji samokontroli,

- odbioru gotowych wyrobów.

§  11.
Dyrektor przedsiębiorstwa może podporządkować, stosownie do typu procesu technologicznego oraz struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, niektóre komórki organizacyjne wymienione w § 10 kierownikom innych służb w przedsiębiorstwie, określając przy tym formy ich powiązań z pracami kontroli jakości.
1 § 9 ust. 3 skreślony przez § 9 pkt 1 uchwały nr 152 z dnia 21 lipca 1971 r. w sprawie kontroli jakości zdrowotnej środków spożywczych oraz przestrzegania higieny w zakładach produkujących i wprowadzających je do obrotu (M.P.71.43.272) z dniem 27 sierpnia 1971 r.
2 § 12a dodany przez § 9 pkt 2 uchwały nr 152 z dnia 21 lipca 1971 r. w sprawie kontroli jakości zdrowotnej środków spożywczych oraz przestrzegania higieny w zakładach produkujących i wprowadzających je do obrotu (M.P.71.43.272) z dniem 27 sierpnia 1971 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1970.27.222

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych.
Data aktu: 03/08/1970
Data ogłoszenia: 22/08/1970
Data wejścia w życie: 22/08/1970