Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 marca 1968 r.
w sprawie zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.

Na podstawie §§ 51 i 55 uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o generalnym wykonawcy - należy przez to rozumieć działające zgodnie z zarządzeniem nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 1968 r. w sprawie generalnego wykonawstwa inwestycji przemysłowych i specjalnych przedsiębiorstwo budowlano-montażowe lub zjednoczenie budownictwa sprawujące w odniesieniu do wszystkich lub niektórych realizowanych zadań produkcyjnych funkcję generalnego wykonawcy przy zakresie czynności rozszerzonym na inne, oprócz wykonawstwa robót budowlanych i montażowych, części procesu inwestycyjnego,
2)
o inwestycji - należy przez to rozumieć przedsięwzięcie lub zadanie inwestycyjne albo jego część, stanowiące odrębny przedmiot umowy między generalnym wykonawcą a inwestorem.
§  2.
Do zasad gospodarki finansowej generalnego wykonawcy mają zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich przedsiębiorstw państwowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Ponoszone przez generalnego wykonawcę nakłady na realizację inwestycji do czasu ich sprzedaży inwestorowi są aktywowane i podlegają finansowaniu w całości kredytem bankowym. Nie podlegają one pokryciu funduszami własnymi w obrocie.
2.
Do nakładów, o których mowa w ust. 1, zalicza się w szczególności nakłady na:
1)
prace związane ze sporządzeniem oraz dostarczeniem projektów i kosztorysów, wykonywanych w ramach rozszerzonych funkcji generalnego wykonawstwa,
2)
przygotowanie przekazanego przez inwestora terenu pod budowę obiektu i robót poza obiektami, wchodzących w skład realizowanych inwestycji (w tym również opłaty administracyjne i koszty wywłaszczenia terenu),
3)
zakup, magazynowanie oraz konserwację maszyn i urządzeń wchodzących w skład realizowanych inwestycji,
4)
wykonanie obiektu lub obiektów budowlanych i robót poza obiektami wchodzących w skład realizowanych inwestycji,
5)
wykonywanie funkcji kontroli technicznej zamiast nadzoru inwestycyjnego,
6)
zorganizowanie i przeprowadzenie rozruchu zrealizowanych inwestycji.
§  4.
1.
Kredyt, o którym mowa w § 3, z wyjątkiem kredytu na zapasy maszyn i urządzeń nie zaliczanych do wartości produkcji budowlano-montażowej, jest udzielany na zasadach stosowanych przy udzielaniu kredytów na produkcję nie zakończoną.
2.
Kredyt na zapasy maszyn i urządzeń nie zaliczanych do wartości produkcji budowlano-montażowej jest udzielany na zasadach stosowanych przy kredytowaniu materiałów.
§  5.
Generalni wykonawcy podejmujący się realizacji inwestycji łącznie z opracowaniem projektu (wstępnego i technicznego lub tylko technicznego) na zasadzie wynagrodzenia ryczałtowego upoważnieni są do tworzenia funduszu ryzyka.
§  6.
1.
Fundusz ryzyka tworzony jest z odpisów dokonywanych w ciężar wynagrodzenia ryczałtowego, pobieranego przez generalnego wykonawcę za realizację inwestycji.
2.
Odpisy na fundusz ryzyka dokonywane są w momencie sprzedaży zrealizowanej i odebranej inwestycji i wynoszą:
1)
przy umowach ryczałtowych, obejmujących realizację inwestycji, włącznie z opracowaniem projektu wstępnego - 5% wartości całej inwestycji,
2)
przy umowach ryczałtowych, obejmujących realizację inwestycji począwszy od opracowania projektu technicznego - 2,5% wartości całej inwestycji.
3.
Z funduszu ryzyka generalny wykonawca pokrywa:
1)
dodatkowe koszty wynikające z konieczności usunięcia skutków błędów projektowych stwierdzonych w toku realizacji,
2)
straty spowodowane ujemną różnicą pomiędzy rzeczywistą wartością sprzedażną robót, dostaw i usług (ustaloną na podstawie faktur podwykonawców, dostawców maszyn i urządzeń, biur projektowych i faktur wewnętrznych za roboty wykonane siłami własnymi generalnego wykonawcy) a sumą wynagrodzenia ryczałtowego uzgodnionego z inwestorem,
3)
kary umowne lub odszkodowania płacone inwestorowi z tytułu nieosiągnięcia przewidzianych w umowie technicznych zdolności produkcyjnych oraz parametrów techniczno-ekonomicznych oddanej inwestycji.
§  7.
1.
Środki funduszu ryzyka gromadzi się na odrębnym rachunku bankowym. Nie wykorzystane środki funduszu przechodzą na rok następny.
2.
Jeżeli środki zgromadzone na rachunku funduszu ryzyka okażą się niewystarczające dla pokrycia wydatków, o których mowa w § 6 ust. 3, bank może udzielić generalnemu wykonawcy kredytu antycypacyjnego na poczet odpisów planowanych do końca danego roku do wysokości 50% sumy tych odpisów. Kredyt ten powinien być w całości spłacony przed upływem roku kalendarzowego.
§  8.
1.
Jeżeli środki funduszu ryzyka pozostałe na koniec roku przekraczają 1,5% wartości planowanej sprzedaży generalnego wykonawcy na następny rok, dyrektor przedsiębiorstwa będącego generalnym wykonawcą jest upoważniony do przekazania pozostałej w ten sposób nadwyżki na rachunek funduszu rozwoju.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy funkcję generalnego wykonawcy sprawuje bezpośrednio zjednoczenie, z tym że nadwyżka przekazywana jest wówczas na rachunek funduszu rezerwowego.
3.
Jeżeli wydatki, o których mowa w § 6 ust. 3, nie zostaną pokryte do końca roku w pełni z funduszu ryzyka, to nie pokryta różnica spisywana jest w przedsiębiorstwach w ciężar strat, a w zjednoczeniach w ciężar funduszu rezerwowego.
§  9.
Zasady ustalone w niniejszym zarządzeniu stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy generalnym wykonawcą jest jednostka państwowa nie będąca przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.11.71

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.
Data aktu: 06/03/1968
Data ogłoszenia: 16/03/1968
Data wejścia w życie: 16/03/1968