Zasady organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego.

UCHWAŁA Nr 35
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 1963 r.
w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego. *

Na podstawie art. 25 pkt. 1 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 18, poz. 111) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

I.

Zasady organizacji.

§  1.
1.
Tworzenie zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego odbywa się w drodze uchwały prezydium wojewódzkiej rady narodowej, powziętej za uprzednią zgodą Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości.
2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o przedsiębiorstwach państwowego przemysłu terenowego, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa, których działalność koordynowana jest przez Komitet Drobnej Wytwórczości.
§  2.
1.
Prezydium rady narodowej tworząc zjednoczenie określa przedsiębiorstwa, które będą zgrupowane w zjednoczeniu.
2.
W zjednoczeniu powinny być zgrupowane przedsiębiorstwa wskazane w § 1 ust. 2 podległe radom narodowym, posiadające siedzibę na terenie danego województwa.
3.
Zakresem działania zjednoczenia mogą być objęte również zakłady wytwórcze i usługowe bezpośrednio podległe radom narodowym, zorganizowane w formie jednostek lub zakładów budżetowych, prowadzące działalność gospodarczą analogiczną lub zbliżoną do działalności przedsiębiorstw objętych zjednoczeniem.
§  3.
1.
Funkcje zjednoczenia w stosunku do określonej grupy przedsiębiorstw należących do tej samej branży lub prowadzących podobną działalność mogą być powierzone przedsiębiorstwu prowadzącemu w przypadkach i w trybie wskazanych w przepisach o przedsiębiorstwach prowadzących.
2.
Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały wyda wytyczne określające przypadki, w których ze względu na zapewnienie wyspecjalizowanego nadzoru celowe jest powoływanie przedsiębiorstw prowadzących lub patronackich, i jakie funkcje zjednoczenia mogą być powierzone przedsiębiorstwom prowadzącym lub patronackim.
§  4.
1.
Zadaniem zjednoczenia jest stwarzanie warunków prawidłowego wykonywania przez zgrupowane przedsiębiorstwa zadań w zakresie produkcji przemysłowej i usług stosownie do zadań ustalonych w terenowych planach gospodarczych i potrzeb społecznych oraz inicjowanie dalszego rozwoju przemysłu terenowego w drodze:
1)
koordynacji działalności i zamierzeń zgrupowanych przedsiębiorstw,
2)
udzielania przedsiębiorstwom, jednostkom i zakładom budżetowym wszechstronnej pomocy w dziedzinie rozwoju techniki, poprawy wyników ekonomicznych i usprawnienia organizacji,
3)
nadzoru nad działalnością przedsiębiorstw w ramach ustalonych obowiązującymi przepisami dla jednostek bezpośrednio nadrzędnych, a nie zastrzeżonego dla prezydium rady narodowej, której przedsiębiorstwo podlega,
4)
reprezentowanie potrzeb i interesów przedsiębiorstw wobec prezydiów rad narodowych i ich wydziałów, organów porozumień ogólnobranżowych i terenowo-branżowych oraz innych instytucji terenowych i centralnych.
2.
Zjednoczenie nie może ograniczać określonej przepisami samodzielności przedsiębiorstw.
§  5. 1
Do zakresu działania zjednoczenia w stosunku do zgrupowanych przedsiębiorstw, z zastrzeżeniem przepisów § 9, należy w szczególności:

A. w sprawach planowania:

1)
opracowywanie projektów wieloletnich planów gospodarczych zgrupowanych przedsiębiorstw,
2)
pomoc i instruktaż przy opracowywaniu planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw, kontrola zgodności planów z ustalonymi zadaniami i środkami oraz kontrola ich wykonania,
3)
sporządzanie zestawień zbiorczych planów techniczno-ekonomicznych zgrupowanych przedsiębiorstw,
4)
opracowywanie zbiorczych sprawozdań statystycznych i analiza działalności zgrupowanych przedsiębiorstw;

B. w sprawach postępu technicznego:

5)
ustalanie wytycznych dotyczących planów rozwoju techniki przedsiębiorstw oraz opracowywanie zbiorczego planu rozwoju techniki zjednoczenia,
6)
organizowanie informacji technicznej, udostępnianie przedsiębiorstwom przodujących osiągnięć z dziedziny postępu technicznego, współdziałanie w tym zakresie z instytucjami naukowymi i badawczymi oraz ze zjednoczeniami wiodącymi,
7)
inicjowanie i nadzorowanie prac konstrukcyjnych i budowy prototypów, dysponowanie scentralizowanymi funduszami na ten cel, pomoc w zakresie uruchamiania produkcji i usprawniania procesów technologicznych,
8)
nadzorowanie jakości produkcji, inicjowanie prac związanych z podnoszeniem jej poziomu i wprowadzaniem nowych asortymentów; nadzorowanie i organizacja prac normalizacyjnych, prowadzenie ewidencji norm i kontrola stosowania norm technicznych,
9)
inicjowanie i popieranie wynalazczości pracowniczej oraz racjonalizatorstwa,
10)
opracowywanie programów specjalizacji i koncentracji produkcji, pomoc i nadzór nad właściwą realizacją zatwierdzonych programów,
11)
udzielanie pomocy w zakresie prawidłowej organizacji produkcji oraz dokumentacji produkcyjnej i warsztatowej;

C. w sprawach inwestycji i remontów:

12)
opracowywanie zestawień zbiorczych planów inwestycyjnych przedsiębiorstw,
13)
opiniowanie lub zatwierdzanie, stosownie do obowiązujących przepisów, założeń i projektów inwestycyjnych,
14)
nadzór nad wykonaniem planów, realizacją inwestycji oraz terminowym przekazywaniem do użytku efektów założonych w planie,
15)
kontrola właściwego wykorzystania maszyn i gospodarki remontowej,
16)
przeprowadzanie kontroli i udzielanie pomocy w organizacji gospodarki narzędziowej;

D. w sprawach organizacji i zatrudnienia:

17)
ustalanie wytycznych i zaleceń w zakresie organizacji wewnętrznej przedsiębiorstw, pomoc przy ustalaniu organizacji poszczególnych przedsiębiorstw,
18)
udzielanie przedsiębiorstwom wskazówek w sprawach organizowania, łączenia i likwidacji zakładów, koncentracji i specjalizacji produkcji,
19)
czuwanie nad prawidłowością obsługi prawnej przedsiębiorstw i bezpośrednia obsługa prawna przedsiębiorstw mniejszych, w których nie są zatrudnieni radcowie prawni,
20)
zatwierdzanie wysokości funduszu premiowego oraz premii dla dyrektorów, ich zastępców i głównych księgowych przedsiębiorstw,
21)
zaszeregowanie przedsiębiorstw do odpowiednich kategorii płac, występowanie z wnioskami w sprawach wymagających decyzji prezydium wojewódzkiej rady narodowej i Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości,
22)
zatwierdzanie szczegółowych regulaminów premiowania dla pracowników umysłowych oraz ramowych lub szczegółowych regulaminów premiowania dla poszczególnych grup robotników lub rodzajów robót i uzupełnianie w razie potrzeby taryfikatorów kwalifikacyjnych,
23)
instruowanie i kontrola prac w zakresie opracowywania i stosowania norm pracy, zatwierdzanie zakładowych normatywów czasu, zatwierdzanie określonych przepisami zakładowych i branżowych norm pracy, powoływanie i organizowanie pracy branżowych komisji norm pracy,
24)
kontrola przestrzegania obowiązujących zasad zatrudniania, zwłaszcza w zakresie zatrudniania chałupników, zatrudniania młodocianych, ustalanie szczegółowych wytycznych w tym zakresie,
25)
kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wynagrodzeń, właściwego wykorzystania funduszu płac oraz wypłat nagród i premii poza funduszem płac,
26)
kontrola przestrzegania przepisów regulujących stosunki pracy zwłaszcza w zakresie ochrony pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wykorzystania środków na ten cel,
27)
nadzór i kontrola szkolenia wewnątrzzakładowego, zwłaszcza młodocianych, odbywania stażu pracy, inicjowanie i organizowanie wspólnych akcji szkoleniowych i praktyk w przodujących zakładach pracy,
28)
organizowanie wspólnych akcji socjalnych, inicjowanie łącznego wykorzystania środków na ten cel i na budowę mieszkań z funduszów zakładowych przedsiębiorstw;

E. (uchylona).

F. w sprawach zaopatrzenia i zbytu:

36)
opracowywanie zbiorczych planów potrzeb, ustalanie rozdzielników materiałów, maszyn, urządzeń i środków transportowych rozdzielanych dla zgrupowanych przedsiębiorstw, z uwzględnieniem zwłaszcza potrzeb działalności priorytetowych,
37)
pomoc i interwencje przy realizacji przydzielanych materiałów oraz maszyn i urządzeń,
38)
ustalanie instrukcji i wytycznych oraz kontrola prac związanych z opracowywaniem i stosowaniem norm zużycia materiałów, zatwierdzanie określonych przepisami norm zużycia, analiza zasadności stosowania norm,
39)
kontrola gospodarki materiałowej i magazynowej, stanu zapasów i upłynniania zapasów zbędnych,
40)
udzielanie pomocy przedsiębiorstwom w dziedzinie zbytu wyrobów, zwłaszcza w zakresie organizowania wystaw i targów oraz akcji reklamowych, propagandowych itp., inicjowanie opracowywania katalogów i prospektów,
41)
koordynowanie poczynań przedsiębiorstw w dziedzinie eksportu, nadzorowanie produkcji eksportowej i udzielanie pomocy w zakresie wykonania umów eksportowych,
42)
wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
§  6.
W stosunku do zakładów (jednostek budżetowych) rad narodowych (§ 2 ust. 3) do zjednoczenia należy:
1)
kontrola przestrzegania przepisów dotyczących ochrony pracy, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
2)
udzielanie pomocy prezydiom powiatowych rad narodowych w zakresie ustalania wytycznych dotyczących planu gospodarczego zakładów,
3)
opracowywanie zestawień zbiorczych planów zakładów i zbiorczych zestawień statystycznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
opracowywanie zbiorczych planów potrzeb materiałów i maszyn oraz pomoc przy zakupie materiałów i maszyn,
5)
kontrola gospodarki materiałowej i magazynowej, stanu zapasów i upłynnienia zapasów zbędnych,
6)
udzielanie pomocy technicznej w zakresie działalności prowadzonej przez zakłady,
7)
opiniowanie zamierzeń inwestycyjnych dotyczących zakładów, sprawowanie nadzoru nad ich realizacją i udzielanie pomocy,
8)
kontrola właściwej gospodarki remontowej, występowanie z wnioskami co do konieczności przeprowadzania remontów.
§  7.
Zjednoczenie może na podstawie uchwały kolegium zjednoczenia i za zgodą prezydium wojewódzkiej rady narodowej prowadzić własne bazy remontowe lub zaopatrzenia, biura konstrukcyjne, laboratoria i inne jednostki pomocnicze dla potrzeb przedsiębiorstw (zakładów) zgrupowanych w zjednoczeniu.
§  8.
Przy wykonywaniu swych zadań zjednoczenie współdziała ze zjednoczeniami wiodącymi zgodnie z obowiązującymi przepisami i zawartymi porozumieniami branżowymi.
§  9.
1.
Przy wykonywaniu swych zadań zjednoczenie nie może naruszać określonych przepisami uprawnień prezydiów rad narodowych w zakresie nadzoru i kontroli podległych danej radzie przedsiębiorstw oraz ustalonych w terenowych planach gospodarczych wskaźników dyrektywnych i środków dla przedsiębiorstw.
2.
W sprawach należących do właściwości prezydiów rad narodowych, którym przedsiębiorstwo podlega, zjednoczenie:
1)
występuje z wnioskami i wydaje opinie w sprawach tworzenia, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw oraz przekazywania i przejmowania zakładów i nieruchomości,
2)
występuje z wnioskami i współdziała przy ustalaniu wytycznych dotyczących projektów planów rocznych przedsiębiorstw oraz zadań i środków obejmowanych terenowym planem gospodarczym danej rady,
3)
występuje z wnioskami co do ustalenia limitów inwestycyjnych dla przedsiębiorstw,
4)
występuje z wnioskami co do podziału zysku przedsiębiorstw oraz co do wysokości odpisów na fundusz rezerwowy i wskaźników podziału funduszu amortyzacyjnego,
5)
występuje z wnioskami w sprawie przydziału dla przedsiębiorstw dotacji z budżetu rady,
6)
zgłasza wnioski co do usprawnienia działalności oraz zapewnienia niezbędnych warunków i środków rozwoju przedsiębiorstwa,
7)
informuje właściwe prezydia rad narodowych o terminach, zakresie i wynikach kontroli przedsiębiorstw oraz o ważniejszych zadaniach przekazywanych przedsiębiorstwom,
8)
uzgadnia swoje decyzje w sprawie zatwierdzania funduszu premiowego dla przedsiębiorstw i ustalania premii dla dyrektorów przedsiębiorstw, ich zastępców oraz głównych księgowych,
9)
występuje z wnioskami co do przeprowadzania rewizji w przedsiębiorstwach podległych powiatowym radom narodowym przez rewidentów zjednoczenia,
10)
uzgadnia wytyczne i instrukcje dla przedsiębiorstw w sprawach szkolenia wewnątrzzakładowego,
11)
udziela na żądanie prezydium właściwej rady narodowej pomocy przy wykonywaniu zadań prezydium w zakresie nadzoru i kontroli podległych przedsiębiorstw.
3.
W razie nieuwzględnienia przez prezydium rady narodowej, której przedsiębiorstwo podlega, wniosków lub opinii zjednoczenia (ust. 2) - zjednoczenie może przedstawić sprawę do rozstrzygnięcia prezydium rady narodowej wyższego stopnia.
4.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej może przekazać zjednoczeniu wykonywanie określonych funkcji nadzoru nad zgrupowanymi przedsiębiorstwami z zakresu należącego do właściwości prezydiów rad narodowych.
§  10.
1.
Zjednoczenie podlega bezpośrednio prezydium wojewódzkiej rady narodowej, które w szczególności:
1)
nadaje statut zjednoczeniu,
2)
ustala ogólne wytyczne dla działalności zjednoczenia,
3)
zatwierdza plan finansowy działalności administracyjnej zjednoczenia,
4)
rozpatruje sprawozdania zjednoczenia,
5)
ustala limity zatrudnienia i fundusz płac zjednoczenia,
6)
przeprowadza kontrolę i rewizję finansowo-księgową działalności zjednoczenia przez rewidentów prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Zjednoczenie organizuje wykonanie zadań gospodarczych ustalonych dla prezydiów wojewódzkich rad narodowych w uchwałach Rady Ministrów o narodowym planie gospodarczym na dany rok oraz w innych uchwałach - w zakresie dotyczącym państwowego przemysłu terenowego danego województwa.
§  11.
1.
Zjednoczenie współdziała z wydziałami prezydium wojewódzkiej rady narodowej stosownie do ich właściwości.
2.
W zakresie współdziałania z wydziałem przemysłu zjednoczenie w szczególności:
1)
przedstawia wydziałowi wnioski co do ustalenia zadań i środków dla zgrupowanych w zjednoczeniu przedsiębiorstw w wojewódzkim planie gospodarczym,
2)
przekazuje wydziałowi odpisy sprawozdań i wniosków składanych prezydium,
3)
dostarcza materiałów i informacji niezbędnych do wykonania zadań wydziału w zakresie koordynacji działalności drobnej wytwórczości.
4)
przestrzega zaleceń i wskazówek wydziału niezbędnych. do skoordynowania działalności poszczególnych grup drobnej wytwórczości lub do wykonania uchwał wojewódzkiej rady narodowej i jej prezydium oraz aktów prawnych naczelnych organów administracji państwowej.
3.
Zjednoczenie udziela pomocy organom do spraw przemysłu prezydiów powiatowych (miejskich) rad narodowych przy wykonywaniu funkcji tych organów w stosunku do przedsiębiorstw i zakładów (jednostek budżetowych) podległych powiatowym, miejskim i gromadzkim radom narodowym.
§  12.
1.
Nadzór nad działalnością zjednoczenia wykonuje przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości, który w szczególności:
1)
wyraża zgodę na połączenie lub likwidację zjednoczenia,
2)
dokonuje okresowych ocen działalności zjednoczenia,
3)
przekazuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej swoje wnioski i opinie zmierzające do usprawnienia pracy zjednoczenia,
4)
wydaje wytyczne co do sposobu wykonywania zadań przez zjednoczenia w sprawach wymagających jednolitego uregulowania w skali kraju.
2.
Ocenę działalności zjednoczeń oraz treść wydawanych wytycznych Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości podaje do wiadomości prezydium wojewódzkiej rady narodowej i wydziału przemysłu danej rady.
§  13.
1.
Na czele zjednoczenia stoi dyrektor, który kieruje całokształtem jego działalności i ponosi za nią odpowiedzialność.
2.
Dyrektora zjednoczenia, jego zastępców i głównego księgowego powołuje i odwołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  14.
1.
Przy zjednoczeniu działa kolegium.
2.
W skład kolegium wchodzą dyrektor zjednoczenia jako przewodniczący, zastępcy dyrektora zjednoczenia oraz dyrektorzy przedsiębiorstw zgrupowanych w zjednoczeniu.
3.
Na posiedzenia kolegium mogą być zapraszani przedstawiciele wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
4.
Do zakresu działania kolegium należy rozpatrywanie i opiniowanie podstawowych problemów zjednoczenia i zgrupowanych w nim przedsiębiorstw.
5.
W sprawach przedsięwzięć, określonych statutem, organizowanych przez zjednoczenie, a finansowanych przez przedsiębiorstwa, uchwały kolegium mają moc obowiązującą.
6.
Kolegium może wyłonić zespoły branżowe do rozpatrywania spraw związanych z działalnością przedsiębiorstw poszczególnych branż. W skład zespołów obok członków kolegium mogą być powoływani fachowcy z głosem doradczym.
7.
Tryb pracy kolegium określa regulamin uchwalony przez kolegium.
§  15.
1.
Dyrektor zjednoczenia może powołać radę techniczno-ekonomiczną złożoną ze specjalistów i przedstawicieli nauki oraz działaczy gospodarczych i społecznych.
2.
Rada techniczno-ekonomiczna jest organem doradczym zjednoczenia w sprawach postępu technicznego, problemów technicznych i ekonomicznych oraz innych zagadnień nadzorowanego przemysłu.
§  16.
1.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej nadaje zjednoczeniu statut opierając się na statucie wzorcowym ustalonym przez Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości.
2.
Statut powinien określać nazwę i siedzibę zjednoczenia, przedsiębiorstwa zgrupowane w zjednoczeniu, zakres i sposób działania zjednoczenia, zakres praw i obowiązków zgrupowanych przedsiębiorstw wobec zjednoczenia oraz inne niezbędne sprawy dotyczące organizacji i działalności zjednoczenia, a w szczególności zakres działania oraz uprawnień kolegium i rady techniczno-ekonomicznej zjednoczenia.
3.
Strukturę organizacyjną oraz regulamin wewnętrzny aparatu wykonawczego zjednoczenia ustala dyrektor zjednoczenia.

II.

Zasady finansowania zjednoczeń.

§  17-34. 2
(uchylone).
§  35. 3
Ilekroć w uchwale jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych, odnosi się to również odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw.
§  36. 4
Ilekroć w uchwale jest mowa o prezydiach powiatowych rad narodowych, odnosi się to również odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z powiatów.
§  37. 5
Z dniem wejścia w życie uchwały tracą moc w zakresie uregulowanym niniejszą uchwałą:
1)
przepisy rozdziału 2 i § 17 rozdziału 3 uchwały nr 510 Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1958 r. w sprawie organizacji państwowego przemysłu terenowego (Monitor Polski z 1959 r. Nr 3, poz. 9),
2)
zarządzenie Ministra Finansów oraz Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 25 czerwca 1959 r. w sprawie zasad systemu finansowego wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich zjednoczeń przemysłu terenowego materiałów budowlanych oraz wojewódzkich zarządów budownictwa terenowego (Monitor Polski Nr 62, poz. 317).
§  38. 6
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów, Przewodniczącemu Komitetu Drobnej Wytwórczości oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  39. 7
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1963 r.
* Z dniem 1 stycznia 1966 r. przepisy nin. uchwały, dotyczące gospodarki finansowej zjednoczeń, rozciąga się na wojewódzkie zjednoczenia przemysłu terenowego materiałów budowlanych podległe radom narodowym, a nadzorowane przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, zgodnie z § 1 zarządzenia z dnia 12 maja 1966 r. w sprawie rozciągnięcia przepisów uchwały nr 35 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego na wojewódzkie zjednoczenia przemysłu terenowego materiałów budowlanych (M.P.66.24.127).

Z dniem 1 stycznia 1966 r. przepisy nin. uchwały, w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego rozciąga się na wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa i wojewódzkie zjednoczenia przedsiębiorstw melioracyjnych, zgodnie z § 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 18 maja 1966 r. w sprawie zasad organizacji i finansowania wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw mechanizacji rolnictwa i wojewódzkich zjednoczeń przedsiębiorstw melioracyjnych (M.P.66.26.134).

Z dniem 1 października 1966 r. przepisy nin. uchwały w części dotyczącej zasad finansowania zjednoczeń, rozciąga się na zjednoczenia oraz zrzeszenia gospodarki komunalnej i mieszkaniowej grupujące wyłącznie przedsiębiorstwa budownictwa komunalnego i biura projektów, zgodnie z § 1 Ministra Finansów z dnia 13 września 1966 r. dotyczące rozciągnięcia przepisów uchwały Rady Ministrów w sprawie zasad organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego na zjednoczenia i zrzeszenia gospodarki komunalnej i mieszkaniowej (M.P.66.53.256).

1 § 5 zmieniony przez § 52 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 177 z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowa państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (M.P.70.40.294) z dniem 1 stycznia 1971 r.
2 § 17-34 uchylone przez § 52 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 177 z dnia 9 listopada 1970 r. w sprawie gospodarki finansowa państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, budowlanych, usług rolniczych i gospodarki komunalnej oraz ich zjednoczeń objętych planowaniem terenowym (M.P.70.40.294) z dniem 1 stycznia 1971 r.
3 § 35 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
4 § 36 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
5 § 37 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
6 § 38 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.
7 § 39 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 uchwały nr 281 z dnia 28 października 1965 r. (M.P.65.61.321) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1966 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.12.63

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady organizacji i finansowania zjednoczeń przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego.
Data aktu: 17/01/1963
Data ogłoszenia: 13/02/1963
Data wejścia w życie: 13/02/1963, 01/01/1963