Finansowanie w roku 1956 kapitalnych remontów pojazdów samochodowych, dokonywanych w drodze wymiany i naprawy głównej zespołów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW FINANSÓW ORAZ TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 10 maja 1956 r.
w sprawie finansowania w roku 1956 kapitalnych remontów pojazdów samochodowych, dokonywanych w drodze wymiany i naprawy głównej zespołów.

Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz § 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1951 r. w sprawie zakresu działania władz naczelnych w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 111, Nr 41, poz. 315, z 1952 r. Nr 11, poz. 69, Nr 13, poz. 79, Nr 19, poz. 115, z 1954 r. Nr 36, poz. 152, Nr 51, poz. 258 i z 1956 r. Nr 3, poz. 17) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie ustala zasady finansowania wydatków związanych z wymianą i naprawami głównymi zespołów podstawowych, stanowiących część składową pojazdów samochodowych znajdujących się w użytkowaniu urzędów, instytucji i jednostek gospodarki uspołecznionej.
2.
Zarządzenie nie obowiązuje jednostek podporządkowanych Ministerstwu Obrony Narodowej i Komitetowi do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego.
3.
Objęte planem kapitalnym remontów na rok 1956 remonty pojazdów samochodowych mogą być przeprowadzane nie tylko w formie kapitalnego remontu całego pojazdu samochodowego, lecz również w drodze wymiany i naprawy głównej zużytych podstawowych zespołów.
4.
Koszty określonych w ust. 3 wymian i napraw głównych zespołów pokrywane są przez jednostki gospodarcza działające według zasad rozrachunku gospodarczego ze środków zakumulowanych na rachunku środków na remonty kapitalne pojazdów samochodowych, przewidzianych w planie kapitalnych remontów, a przez jednostki budżetowe - z kredytów przewidzianych na remonty kapitalne pojazdów samochodowych w ich preliminarzu wydatków.
§  2.
1.
W rozumieniu zarządzenia zespołami podstawowymi samochodów osobowych, autobusów oraz samochodów ciężarowych są:
1)
silnik ze sprzęgłem,
2)
skrzynia biegów,
3)
mosty napędowe,
4)
nadwozia samochodów osobowych, autobusów i furgonów ciężarowych oraz kabina kierowcy samochodu ciężarowego lub ciągnika.
2.
Do zespołów podstawowych zalicza się również zespoły wchodzące w skład pojazdów o specjalnej konstrukcji, jak np.:
1)
skrzynkę odbioru mocy (skrzynkę rozdzielczą),
2)
dodatkową przekładnię (reduktor),
3)
mechanizm napędu urządzenia samowyładowczego,
4)
zespoły podstawowe pojazdów o napędzie elektrycznym.
§  3.
1 Zespoły pojazdów samochodowych, przeznaczone do naprawy głównej, powinny odpowiadać warunkom technicznym, które ustali Minister Transportu Drogowego i Lotniczego.
2.
W razie gdy w zespole, przekazanym do naprawy głównej, brak jest części, które powinien posiadać zespół zgodnie z warunkami technicznymi, o których mowa w ust. 1, użytkownik zespołu w zasadzie obowiązany jest dostarczyć brakujące części. Użytkownik obowiązany jest również dostarczyć te części, których stopień zużycia wytarza możliwość naprawy zespołu, o ile części te nie są objęte cennikiem napraw zespołów samochodowych.
3.
W razie niedostarczenia części, o których mowa w ust. 2, użytkownik zespołu obowiązany jest pokryć dodatkową fakturę za te części.
4.
Wydatki poniesione przez użytkownika zespołu w związku z zakupem i dostarczeniem do zakładów naprawy samochodów części w zamian części brakujących, jak również dodatkowe faktury, wystawione przez zakłady naprawy w przypadkach przewidzianych w ust. 3, pokrywane są przez jednostki gospodarcze działające według zasad rozrachunku gospodarczego ze środków obrotowych, a przez jednostki budżetowe - z kredytów budżetowych przewidzianych na utrzymanie samochodów.
5.
Wydatki, o których mowa w ust. 4 w zasadzie powinny być przypisane do zwrotu pracownikom winnym ich powstania. Wydatki niezawinione, będące wynikiem siły wyższej, należy księgować w ciężar konta "strat i zysków". Wydatki niezawinione, powstałe nie w wyniku siły wyższej, powinny być księgowane w ciężar właściwego konta kosztów.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1956 r.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.38.449

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Finansowanie w roku 1956 kapitalnych remontów pojazdów samochodowych, dokonywanych w drodze wymiany i naprawy głównej zespołów.
Data aktu: 10/05/1956
Data ogłoszenia: 18/05/1956
Data wejścia w życie: 01/01/1956, 18/05/1956