Różnice budżetowe przy sprzedaży artykułów budowlanych i drewna.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 24 sierpnia 1953 r.
w sprawie różnic budżetowych przy sprzedaży artykułów budowlanych i drewna.

W związku z § 8 uchwały nr 44 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1953 r. w sprawie różnic budżetowych zarządza się w porozumieniu z Ministrami: Finansów, Handlu Wewnętrznego, Przemysłu Materiałów Budowlanych i Leśnictwa, co następuje:

I.

Przepisy dotyczące sprzedaży materiałów budowlanych (z wyjątkiem drewna budowlanego).

§  1.
1.
Przedsiębiorstwa produkcyjne sprzedają materiały budowlane:
1)
jednostkom uspołecznionym wymienionym w pkt 1-9 załącznika do zarządzenia - po obowiązujących cenach zbytu, a jednostkom wymienionym w pkt 10 załącznika - po cenie hurtowej powiększonej o 10%;
2)
jednostkom uspołecznionego handlu detalicznego - po cenach detalicznych pomniejszonych o marżę detaliczną;
3)
jednostkom nie wymienionym w pkt 1 i 2 - po cenie detalicznej.
2.
Różnicą budżetową w rozumieniu uchwały nr 44 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1953 r. przy sprzedażach, o których mowa w ust. 1, jest różnica między faktycznie pobraną ceną a ceną zbytu.
3.
Jeżeli zatwierdzona dla producenta cena zbytu nie obejmuje dostawy franco wagon stacja odbiorcza, to różnicę budżetową stanowi różnica między faktycznie pobraną ceną a ceną zbytu, powiększoną o koszty związane z dostawą franco stacja odbiorcza.
§  2.
Przepisy § 1 stosuje się do biur zbytu, jeśli działają one w trybie tranzytu rozliczanego.
§  3.
1.
Jednostki uspołecznionego handlu hurtowego oraz powiatowe związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" sprzedają materiały budowlane:
1)
jednostkom wymienionym w pkt 1-9 załącznika do zarządzenia - po cenach hurtowych, a wymienionym w pkt 10 załącznika - po cenach hurtowych powiększonych o 10%;
2)
jednostkom handlu detalicznego - po cenach detalicznych pomniejszonych o marżę detaliczną;
3)
jednostkom nie wymienionym w pkt 1-2 - po cenie detalicznej.
2.
Różnicę budżetową przy sprzedażach wymienionych w ust. 1 stanowi różnica między faktycznie pobraną ceną a ceną hurtową.

II.

Przepisy dotyczące sprzedaży drewna (z wyłączeniem drewna opałowego).

§  4.
1.
Centralny Zarząd Lasów Państwowych sprzedaje drewno:
1)
Państwowej Centrali Drzewnej loco składnica przy stacji kolejowej PKP lub przy bindudze rzeki spławnej - po cenie hurtowej pomniejszonej o marżę hurtową;
2)
jednostkom wymienionym w pkt 1-10 załącznika do zarządzenia - w przypadku odbioru drewna loco las - po cenie hurtowej, pomniejszonej o rabat wywozowy przewidziany w cenniku hurtowym;
3)
jednostkom wymienionym w pkt 1-10 załącznika do zarządzenia - w przypadku bezpośredniej dostawy - po cenie hurtowej;
4)
ludności miejscowej na własne potrzeby, wywożącej drewno własnym kosztem i staraniem - po cenie detalicznej loco las.
2.
Różnicę budżetową oblicza się tylko w przypadkach sprzedaży określonych w ust. 1 pkt 4. Stanowi ją różnica między faktycznie pobraną ceną a ceną hurtową pomniejszoną o rabat za odbiór na miejscu.
§  5.
1.
Centralny Zarząd Przemysłu Leśnego sprzedaje drewno:
1)
jednostkom wymienionym w pkt 1-10 załącznika do zarządzenia przy ładunkach pełnowagonowych - po cenach hurtowych, przy ładunkach niepełnowagonowych - po cenach składowych;
2)
składom Państwowej Centrali Drzewnej, powiatowym związkom gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i składom Centrali Spółdzielni Inwalidów - po cenach hurtowych;
3)
uspołecznionym jednostkom handlu detalicznego - po cenach detalicznych pomniejszonych o marżę detaliczną;
4)
jednostkom nie wymienionym w pkt 1, 2 i 3 bez względu na ilość sprzedawanego drewna - po cenach detalicznych.
2.
Różnicę budżetową przy sprzedażach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, stanowi różnica między faktycznie pobraną ceną a ceną hurtową.
§  6.
1.
Bazy spedycyjne Państwowej Centrali Drzewnej sprzedają drewno:
1)
jednostkom wymienionym w pkt 1-10 załącznika do zarządzenia - po cenach hurtowych;
2)
składom Państwowej Centrali Drzewnej, powiatowym związkom gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i składom Centrali Spółdzielni Inwalidów - po cenach hurtowych;
3)
uspołecznionym jednostkom handlu detalicznego - po cenach detalicznych pomniejszonych o marżę detaliczną.
2.
Różnicę budżetową przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1 pkt 3, stanowi różnica między faktycznie otrzymaną ceną a ceną hurtową.
§  7.
1.
Składy Państwowej Centrali Drzewnej, powiatowe związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i składy Centrali Spółdzielni Inwalidów sprzedają drewno:
1)
jednostkom wymienionym w pkt 1-10 załącznika do zarządzenia - po cenach składowych;
2)
uspołecznionym jednostkom handlu detalicznego - po cenach detalicznych pomniejszonych o marżę detaliczną;
3)
jednostkom nie wymienionym w pkt 1 i 2 - po cenach detalicznych.
2.
Różnicę budżetową przy sprzedażach wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3 stanowi różnica między faktycznie otrzymaną ceną a ceną składową.

III.

Przepisy ogólne dotyczące sprzedaży materiałów budowlanych i drewna.

§  8.
Jednostki handlu detalicznego sprzedają materiały budowlane i drewno po cenach detalicznych. Za jednostki handlu detalicznego w rozumieniu niniejszego zarządzenia uważa się również pomocnicze i chałupnicze spółdzielnie usługowe w zakresie świadczonych przez nie usług przy użyciu materiałów własnych.
§  9.
Zainteresowane ministerstwa podawać będą do wiadomości sprzedawców i odbiorców, jakie dokumenty są niezbędne dla jednostek wymienionych w pkt 6-10 załącznika do zarządzenia do nabycia materiałów budowlanych lub drewna po cenach zbytu, hurtowych lub składowych.
§  10.
Odbiorcy zakupujący materiały po cenach innych niż detaliczne, nie pomniejszone o marżę detaliczną, z wyjątkiem osób fizycznych, obowiązani są do uiszczenia należności w drodze obrotu bezgotówkowego.
§  11.
Sprzedaż na rzecz jednostek zwolnionych od obowiązku uiszczenia ceny detalicznej dokonywana jest w ciężar przydziału kontyngentu rezerwy itp. właściwego ministerstwa lub centralnego urzędu.
§  12.
Rozliczania różnic budżetowych należy dokonywać zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 1953 r. w sprawie trybu rozliczania różnic budżetowych.
§  13.
Towary wydane lub wysłane odbiorcom bądź też towary, za które została uiszczona należność przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia - należy rozliczyć na podstawie przepisów dotychczasowych.
§  14.
Traci moc obowiązującą zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministra Finansów i Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 22 września 1952 r. w sprawie cen sprzedaży niektórych materiałów budowlanych i drewna (Biuletyn PKPG Nr 39, poz. 180).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ ODBIORCÓW UPRAWNIONYCH DO NABYWANIA MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH I DREWNA PO CENACH INNYCH NIŻ DETALICZNE

1.
Jednostki objęte budżetem państwa.
2.
Przedsiębiorstwa państwowe i pod zarządem państwowym z wyjątkiem przedsiębiorstw pod zarządem ustanowionym na podstawie przepisów o egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych.
3.
Organizacje polityczne.
4.
Związki zawodowe oraz Związek "Samopomocy Chłopskiej" - na potrzeby własne związków.
5.
Uspołecznieni dystrybutorzy materiałów budowlanych i drewna z wyjątkiem jednostek handlu detalicznego. Jednostki handlu detalicznego uprawnione są do nabywania materiałów budowlanych i drewna na własne potrzeby inwestycyjne i remontowe po cenach innych niż detaliczne.
6.
Spółdzielnie pracy i spółdzielnie rzemieślnicze - na cele przetwórcze, remontowe i inwestycyjne w ramach przydziałów przyznanych im przez właściwe ministerstwo.

Spółdzielnie usługowe oraz pomocnicze i chałupnicze spółdzielnie, nabywające materiały budowlane i drewno na cele usługowe (usługi świadczone z materiałów wykonawcy), uiszczają ceny detaliczne.

7.
Nie uspołecznione przedsiębiorstwa przemysłowe nabywające materiały budowlane w ramach przydziałów przyznanych przez Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła lub organy przezeń upoważnione.
8.
Spółdzielnie produkcyjne - na cele planowych inwestycji i remontów spółdzielni, oraz członkowie spółdzielni produkcyjnych, zakupujący materiały budowlane i drewno z kredytów państwowych, pod warunkiem każdorazowego przedłożenia zaświadczenia wydziału budownictwa prezydium powiatowej rady narodowej.
9.
Inni odbiorcy nie wymienieni w pkt 10, upoważnieni zbiorowo lub indywidualnie przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek zainteresowanego ministra do nabywania materiałów budowlanych i drewna po cenach hurtowych lub zbytu.
10.
Osoby fizyczne upoważnione zbiorowo lub indywidualnie przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek zainteresowanego ministra do nabywania materiałów budowlanych i drewna po cenach zbytu lub hurtowych.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-91.1235

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Różnice budżetowe przy sprzedaży artykułów budowlanych i drewna.
Data aktu: 24/08/1953
Data ogłoszenia: 12/10/1953
Data wejścia w życie: 12/10/1953