Zasady ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 września 1951 r.
w sprawie zasad ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

W celu ujednolicenia zasad ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej, na podstawie § 1 ust. 1 pkt 15 i § 2 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
§  1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej mają obowiązek ubezpieczać w transporcie wszelkie mienie z wyjątkiem przedmiotów, których uszkodzenie w czasie transportu jest mało prawdopodobne i których wykazy ustalą ministerstwa dla podległych jednostek.
§  2.
1.
Umowy o ubezpieczenie będą zawierane w zasadzie w formie polis obrotowych.
2.
Właściwe ministerstwo może zwolnić od obowiązku zawarcia umowy o ubezpieczenie w formie polisy obrotowej te jednostki gospodarcze, których ilość transportów, obejmujących mienie podlegające obowiązkowi ubezpieczenia, jest nieznaczna i jeżeli zawieranie ubezpieczeń w formie innych polis będzie dla tych jednostek ekonomiczniejsze.
§  3.
1.
Umowy ubezpieczenia powinny obejmować wszelkie ryzyka mające charakter losowy. Rodzaje ryzyk losowych, które powinny być objęte ubezpieczeniem, określą dla podległych jednostek centralne zarządy przemysłu lub centrale handlowe w porozumieniu z Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń Wzajemnych (PZUW).
2.
Właściwe ministerstwo po porozumieniu z PZUW może zwolnić podległe jednostki od obowiązku ubezpieczenia od niektórych ryzyk.
3.
Umowa ubezpieczenia powinna dotyczyć transportów przy użyciu wszelkiego rodzaju środków transportowych i na wszystkich odcinkach drogi łącznie z dostawą i odstawą wraz z postojami i przejściowym składowaniem na trasie przewozu w okresie przewidzianym ogólnymi warunkami ubezpieczenia.
4.
Umowa ubezpieczenia nie może obejmować ubytków naturalnych transportowanych towarów w granicach norm ustalonych przez właściwe ministerstwa, a w ich braku - w granicach norm zwyczajowych.
5.
Franszyza integralna nie powinna przekraczać 30 złotych, franszyza zaś redukcyjna nie może być stosowana.
§  4.
1.
Co do towarów będących przedmiotem kupna - sprzedaży suma określona w fakturze (bądź w dowodzie wewnętrznym w przypadku przemieszczenia towarów na poziomie jednego szczebla w ramach samodzielnie bilansującej jednostki) będzie sumą ubezpieczenia. Sumę ubezpieczenia innego mienia należy ustalić według kosztów własnych.
2.
Jeżeli wartość towarów, ustalona według zasad wyrażonych w ust. 1, nie uwzględnia kosztów transportu, ubezpieczenia itp., to sumę ubezpieczenia należy podwyższyć o te koszty.
§  5.
1.
Wysokość stóp składek będzie ustalona przez PZUW w porozumieniu z ministerstwem sprawującym nadzór nad ubezpieczającym.
2.
Stopy składek będą ustalone jako jednolite dla wszystkich jednostek podporządkowanych danemu centralnemu zarządowi lub centrali handlowej.
3.
W przypadku nieosiągnięcia porozumienia między zainteresowanym ministerstwem a PZUW co do wysokości stóp składek, sprawę rozstrzyga Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
§  6.
1.
Składka będzie obliczana od ogólnych sum wartości ubezpieczonego mienia transportowanego w poszczególnych miesiącach.
2.
W przypadku ubezpieczenia mienia według polis pojedynczych składka będzie obliczana od sumy ubezpieczenia poszczególnego transportu.
3.
Terminy podawania przez ubezpieczającego ubezpieczycielowi danych potrzebnych do obliczenia składki oraz terminy wystawiania i zapłaty rachunków za ubezpieczenia w transporcie będą określone zgodnie z terminami ustalonymi przez właściwe ministerstwo sprawujące nadzór nad ubezpieczającym - po porozumieniu z PZUW.
§  7.
1.
Termin dostarczenia przez ubezpieczającego ubezpieczycielowi dokumentów potrzebnych do likwidacji szkody lub zawiadomienia o niemożności ich dostarczenia określa się na dwa tygodnie od chwili powstania szkody.
2.
Termin na zlikwidowanie szkody i wypłaty odszkodowania określa się na cztery tygodnie od dnia otrzymania dokumentów lub zawiadomienia o niemożności dostarczenia dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3.
W przypadku, gdy ostateczna likwidacja szkody w terminie przewidzianym w ust. 2 jest niemożliwa, a odpowiedzialność PZUW jest niewątpliwa, należy przewidzieć wypłacenie przez PZUW w tym terminie zaliczki w wysokości 80% przypuszczalnie należnego odszkodowania.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy przypuszczalna wysokość szkody nie przekracza 900 zł.
§  8. 1
1.
Obowiązek ubezpieczenia mienia w transporcie i pokrycia związanych z tym kosztów oraz dochodzenia odszkodowania ciąży na tej jednostce gospodarki uspołecznionej, która zgodnie z obowiązującymi przepisami lub umowami ponosi ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia mienia w czasie przewozu.
2.
W przypadku gdy z uzasadnionych względów umowa ubezpieczenia nie jest zawierana w formie polisy obrotowej (§ 2 ust. 2), a ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia mienia w czasie przewozu ponosi nabywca, sprzedawca obowiązany jest na żądanie nabywcy ubezpieczyć mienie na rzecz nabywcy na jego koszt.
3.
Postępowanie niezbędne dla zabezpieczenia prawa do odszkodowania i ewentualnych praw regresowych przeprowadza odbiorca towaru.
§  9.
1.
Towary eksportowane i importowane są ubezpieczane w obrocie krajowym przez centrale handlu zagranicznego na ich koszt przy eksporcie - od stacji nadania, a przy imporcie - do miejsca odbioru.
2.
Pozostałe przepisy zarządzenia nie mają zastosowania do transportu krajowego w obrocie zagranicznym.
§  10.
Przepisy zarządzenia nie mają zastosowania do jednostek, podległych Ministrom: Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego i Spraw Zagranicznych, oraz rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
§  11.
PZUW i zainteresowane ministerstwa przystąpią niezwłocznie do opracowania wysokości stóp składek (§ 5).
§  12.
Tracą moc sprzeczne z niniejszym zarządzeniem postanowienia umów ubezpieczenia oraz innych umów zawartych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 29 lipca 1953 r. (M.P.53.A-78.928) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1953 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-86.1182

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 19/09/1951
Data ogłoszenia: 05/10/1951
Data wejścia w życie: 05/10/1951