Przekazywanie informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 22 grudnia 2023 r.
w sprawie przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane 2

Na podstawie art. 14d ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2360 i 2640 oraz z 2023 r. poz. 1394 i 1723) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a-14c ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, zwanej dalej "ustawą", przekazywanych Narodowemu Bankowi Polskiemu oraz sposób realizacji obowiązku ich przekazywania.
§  2. 
1. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących karty płatnicze, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
2)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących pieniądz elektroniczny, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
3)
liczbie akceptantów, z uwzględnieniem liczby punktów handlowo-usługowych, oraz liczbie urządzeń akceptujących inne instrumenty płatnicze, zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na rodzaj i funkcję urządzenia;
4)
liczbie urządzeń, o których mowa w pkt 1-3, zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
2. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 2 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy karty i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy instrumentu płatniczego, kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj instrumentu płatniczego, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego.
3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 3 ustawy, obejmuje informacje o liczbie i wartości transakcji płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu kart płatniczych oraz innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj wydawcy karty i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat.
§  3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14aa ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie bankomatów i wpłatomatów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim w podziale na kraje, typ i funkcję;
2)
liczbie i wartości transakcji wykonanych w bankomatach i wpłatomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj transakcji, transakcje gotówkowe i bezgotówkowe oraz schematy płatnicze;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, zarejestrowanych w bankomatach lub wpłatomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje. Transakcje takie klasyfikowane są ze względu na formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, sposób dokonania płatności oraz schematy płatnicze, sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nimi strat oraz w podziale na użyty instrument płatniczy wydany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
§  4. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ab ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie prowadzonych rachunków płatniczych;
2)
liczbie rachunków płatniczych, do których dostęp posiadają dostawcy świadczący usługę dostępu do informacji o rachunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, oraz liczbie użytkowników, którzy zezwolili na dostęp do informacji o rachunku.
§  5. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ac ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie użytkowników, dla których dostawca świadczy usługę inicjowania transakcji płatniczej;
2)
liczbie i wartości zainicjowanych transakcji płatniczych wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, rodzaj płatności, transakcje zdalne i niezdalne oraz rodzaj uwierzytelnienia;
3)
liczbie i wartości zainicjowanych transakcji płatniczych, naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, rodzaj płatności, transakcje zdalne i niezdalne oraz rodzaj uwierzytelnienia.
§  6. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14ad ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie użytkowników, którym dostawca świadczy usługę dostępu do informacji o rachunku;
2)
liczbie rachunków płatniczych, do których zapewniono dostęp w ramach usługi dostępu do informacji o rachunku.
§  7. 
1. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie wydanych kart płatniczych dla klientów indywidualnych i biznesowych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i mobilnych, w podziale na rodzaj, funkcję karty, technologię zapisu danych, funkcję oraz schematy płatnicze;
2)
liczbie wydanych innych instrumentów płatniczych dla klientów indywidualnych i biznesowych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych i mobilnych, w podziale na rodzaj, technologię zapisu danych, funkcję oraz schematy płatnicze.
2. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 2 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo--usługowego;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych, przy użyciu innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz kategorię punktu handlowo-usługowego;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w drodze polecenia przelewu, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia przelewu;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w drodze polecenia zapłaty, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, formę inicjowania płatności, rodzaj upoważnienia, z wyszczególnieniem schematu polecenia zapłaty;
5)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu czeków, w których środki pieniężne były wysłane i otrzymane przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wysłane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i otrzymane spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych, w podziale na systemy płatności mobilnych, rodzaj transakcji płatniczych oraz liczbę użytkowników systemu płatności mobilnych.
3. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 3 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie udostępnionych bankomatów zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, typ i funkcję;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych w udostępnionych bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu instrumentów płatniczych wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, oraz schematy płatnicze.
4. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 1 pkt 4 ustawy, obejmuje informacje o transakcjach płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu, w tym informacje o:
1)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu wydanych kart płatniczych, w tym kart umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, typ, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat;
2)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim przy użyciu wydanych innych instrumentów płatniczych, w tym umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w podziale na kraj agenta i kraj urządzenia akceptującego usługi płatnicze, formę inicjowania płatności, rodzaj uwierzytelnienia, rodzaj karty, typ, sposób i rodzaj płatności, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, schematy płatnicze oraz wysokość spowodowanych nimi strat;
3)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu polecenia przelewu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, sposób uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia przelewu, i sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nimi strat;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przez klientów indywidualnych i biznesowych przy użyciu polecenia zapłaty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, sposób uwierzytelnienia, formę inicjowania płatności, z wyszczególnieniem schematu polecenia zapłaty, i sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nim strat;
5)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu czeków przez klientów indywidualnych i biznesowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych, zarejestrowanych w udostępnionych bankomatach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje. Transakcje takie klasyfikowane są ze względu na formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, rodzaj uwierzytelnienia, sposób dokonania płatności oraz schematy płatnicze, sposób dokonania oszustwa, z wyszczególnieniem rodzaju źródła naruszenia prawa lub reguł uczciwego obrotu oraz wysokości spowodowanych nim strat oraz w podziale na użyty instrument płatniczy wydany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w podziale na kraje.
§  8. 
Szczegółowy zakres informacji, o których mowa w art. 14b ust. 2 oraz art. 14c ust. 1 ustawy, obejmuje informacje o:
1)
liczbie instrumentów płatniczych umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego wydanych przez wydawcę, w podziale na funkcję i rodzaj instrumentu płatniczego;
2)
liczbie urządzeń akceptujących instrumenty płatnicze umożliwiające przechowywanie pieniądza elektronicznego, w podziale na funkcję terminala i kraje;
3)
liczbie urządzeń do ładowania i rozładowania kart pieniądza elektronicznego i terminali akceptujących karty pieniądza elektronicznego, w podziale na kraje;
4)
liczbie i wartości transakcji płatniczych z użyciem pieniądza elektronicznego przy wykorzystaniu kart z funkcją pieniądza elektronicznego wykonanych w terminalach zlokalizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
5)
liczbie i wartości transakcji ładowania i rozładowywania kart pieniądza elektronicznego wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje;
6)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych przy użyciu pieniądza elektronicznego oraz wartości wydanego pieniądza elektronicznego pozostającego w obiegu;
7)
liczbie i wartości transakcji płatniczych wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, w podziale na kraje, przy użyciu pieniądza elektronicznego, przy wykorzystaniu kart umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, oraz przy użyciu rachunku pieniądza elektronicznego, w podziale na transakcje płatnicze, w których środki pieniężne były wysłane na i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz otrzymane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych oraz uwierzytelnienia;
8)
liczbie i wartości transakcji płatniczych naruszających przepisy prawa lub reguły uczciwego obrotu wykonanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, przy użyciu pieniądza elektronicznego, przy wykorzystaniu kart umożliwiających przechowywanie pieniądza elektronicznego, wydanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza nim, oraz przy użyciu rachunku pieniądza elektronicznego, w podziale na kraje, transakcje płatnicze, w których środki pieniężne były wysłane na i poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz otrzymane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, transakcje płatnicze zdalne i niezdalne, formę, sposób i rodzaj transakcji płatniczych oraz uwierzytelnienia, transakcje płatnicze gotówkowe i bezgotówkowe, formę, sposób dokonania oszustw oraz ze wskazaniem wysokości spowodowanych nimi strat.
§  9. 
1. 
Informacje, o których mowa w § 2-8, są przekazywane w postaci elektronicznej za pośrednictwem internetowego Portalu Systemu Informacji Sprawozdawczej, przy użyciu taksonomii XBRL udostępnionej przez Narodowy Bank Polski w internetowym Portalu Systemu Informacji Sprawozdawczej.
2. 
Mała instytucja płatnicza, przekazując informacje, o których mowa w § 2-4 i § 7, może użyć taksonomii innej niż XBRL.
§  10. 
1. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się po raz pierwszy do informacji przekazywanych za pierwszy kwartał 2024 r. i pierwsze półrocze 2024 r.
2. 
Informacje obejmujące okres czwartego kwartału 2023 r. przekazuje się w zakresie i sposób określonych w przepisach dotychczasowych.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. 3
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2 Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (EU) nr 1409/2013 z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie statystyki płatności (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 418 z 11.12.2020, str. 1).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie przekazywania informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez agentów rozliczeniowych, wydawców instrumentów płatniczych oraz wydawców pieniądza elektronicznego (Dz. U. poz. 2819), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. poz. 1723).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2808

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przekazywanie informacji Narodowemu Bankowi Polskiemu przez dostawców usług płatniczych i inne podmioty zobowiązane.
Data aktu: 22/12/2023
Data ogłoszenia: 29/12/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024