Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2024

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 20 października 2023 r.
w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2024

Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 553 oraz z 2023 r. poz. 1681) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w 2024 r. wynosi 18 000 000 MWh.
§  2. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 1, w 2024 r. wynosi 3 902 505 075 zł, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - 195 125 254 zł.
§  3. 
Maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną, w 2024 r. wynosi 50 MW.
§  4. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 161,24 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 119,95 zł/MWh.
§  5. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 109,64 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 122,54 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 135,44 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 148,34 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 161,24 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 w przypadku poniesienia kosztów inwestycyjnych modernizacji większych niż:
a)
50%, ale nie większych niż 60% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 71,97 zł/MWh,
b)
60%, ale nie większych niż 70% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 81,57 zł/MWh,
c)
70%, ale nie większych niż 80% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 91,16 zł/MWh,
d)
80%, ale nie większych niż 90% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 105,56 zł/MWh,
e)
90%, ale nie większych niż 100% jak na porównywalną nową jednostkę kogeneracji, wynosi 119,95 zł/MWh.
§  6. 
Maksymalna ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną, w 2024 r. wynosi 36 000 000 MWh.
§  7. 
Maksymalna wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa w § 6, w 2024 r. wynosi 7 781 832 000 zł.
§  8. 
W 2024 r. maksymalna wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 324,42 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 418,38 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 278,06 zł/MWh.
§  9. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla zmodernizowanej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 324,42 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0,00 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 418,38 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 278,06 zł/MWh.
§  10. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 168,97 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 36,13 zł/MWh.
§  11. 
W 2024 r. jednostkowa wysokość premii gwarantowanej dla istniejącej małej jednostki kogeneracji:
1)
opalanej paliwami gazowymi wynosi 91,86 zł/MWh;
2)
opalanej paliwami stałymi wynosi 0 zł/MWh;
3)
opalanej biomasą wynosi 0 zł/MWh;
4)
innej niż wymienione w pkt 1-3 wynosi 0 zł/MWh.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2310

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Maksymalna ilość i wartość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2024
Data aktu: 20/10/2023
Data ogłoszenia: 25/10/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024