Sposób sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 22 września 2023 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich

Na podstawie art. 9 ust. 9 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 851 oraz z 2023 r. poz. 497 i 1628) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób:
1)
sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym, przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu referendum;
2)
powiadamiania burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o objętych spisem osobach stale zamieszkałych w kraju;
3)
wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2. 
1. 
Spis osób, o których mowa w § 1 pkt 1, zwany dalej "spisem", sporządza się na formularzu według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym.
2. 
Spis sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "adres zamieszkania" wpisuje się adres stałego zamieszkania w kraju osoby uprawnionej do udziału w referendum, w odniesieniu zaś do obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą wpisuje się adres zamieszkania osoby uprawnionej do udziału w referendum za granicą.
3. 
Spis sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk osób uprawnionych do udziału w referendum.
§  3. 
Spis sporządza się w dwóch egzemplarzach w formie wydruku komputerowego.
§  4. 
Kapitan statku powiadamia niezwłocznie, wykorzystując dostępne środki komunikacji elektronicznej zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych informacji i ochronę danych osobowych, burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o wpisaniu osoby uprawnionej do udziału w referendum ogólnokrajowym do spisu, a także o skreśleniu ze spisu osób, o których mowa w § 10 ust. 2, jeżeli uprzednio zawiadomił burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o umieszczeniu tych osób w spisie.
§  5. 
Kapitan statku podpisuje formularz spisu imieniem i nazwiskiem oraz opatruje go swoją pieczęcią.
§  6. 
1. 
Na żądanie osoby uprawnionej do udziału w referendum, zmieniającej miejsce pobytu przed dniem głosowania, kapitan statku na podstawie spisu wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 8a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym.
2. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania osoba uprawniona do udziału w referendum odbiera osobiście, za pokwitowaniem, albo przez osobę pisemnie upoważnioną pod warunkiem podania w upoważnieniu numeru PESEL osoby uprawnionej do udziału w referendum.
3. 
Po wydaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, kapitan skreślając osobę uprawnioną do udziału w referendum ze spisu, zamieszcza w rubryce spisu "Uwagi" adnotację "zaświadczenie".
§  7. 
1. 
Kapitan statku prowadzi ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, zwaną dalej "ewidencją".
2. 
Ewidencję kapitan statku prowadzi w postaci papierowej albo w systemie informatycznym zapewniającym bezpieczeństwo informacji i ochronę danych osobowych.
3. 
Ewidencja prowadzona w postaci papierowej jest przechowywana w miejscu niedostępnym dla osób nieuprawnionych.
4. 
Do ewidencji wpisuje się:
1)
informację o wydaniu zaświadczenia o prawie do głosowania ze wskazaniem numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy;
2)
imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby upoważnionej do odbioru zaświadczenia o prawie do głosowania - w przypadku wydania zaświadczenia o prawie do głosowania osobie upoważnionej.
§  8. 
Ewidencja prowadzona w postaci papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią część dokumentów z przeprowadzonego referendum.
§  9. 
1. 
Spis jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji do spraw referendum przez wpisanie osoby uprawnionej do udziału w referendum na dodatkowym formularzu spisu, lub skreślenie osoby uprawnionej do udziału w referendum ze spisu już sporządzonego.
2. 
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu.
3. 
Przepisy § 2-5 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
1. 
Po sporządzeniu spisu, a przed dniem głosowania, na dodatkowym formularzu spisu wpisuje się osoby, które zostały pominięte w spisie:
1)
jeżeli reklamacja w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców została uwzględniona przez kapitana statku;
2)
w wyniku oczywistej omyłki.
2. 
Ze spisu skreśla się osoby z powodu:
1)
wydania zaświadczenia o prawie do głosowania, o którym mowa w § 6;
2)
nieuwzględnienia reklamacji w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców;
3)
omyłkowego ujęcia w spisie wyborców;
4)
utraty obywatelstwa polskiego;
5)
zgonu;
6)
pozbawienia prawa wybierania.
3. 
Kapitan statku, dokonując aktualizacji, o której mowa w ust. 1 i 2, w rubryce spisu "Uwagi" zamieszcza adnotację, odpowiednio: "reklamacja", "omyłka", "zaświadczenie", "utrata obywatelstwa polskiego", "zgon", "pozbawienie prawa wybierania".
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 MinisterInfrastrukturykierujedziałemadministracjirządowej-gospodarkamorska, napodstawie§ 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2003 r. w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich (Dz. U. poz. 669 oraz z 2015 r. poz. 1157), które utraciło moc z dniem 4 sierpnia 2023 r. zgodnie z komunikatem wydanym na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2000

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich.
Data aktu: 22/09/2023
Data ogłoszenia: 26/09/2023
Data wejścia w życie: 27/09/2023