Szkolenia, praktyki i staże dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 30 listopada 2022 r.
w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 2

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1331 i 2338 oraz z 2022 r. poz. 1117) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres programów szkoleń i praktyk oraz zakres staży pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, zwanej dalej "ustawą";
2)
wzory dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia i praktyki oraz posiadany staż pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy;
3)
wzór dokumentu potwierdzającego zgodność programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem, o którym mowa w pkt 1, a także uzupełnienie szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy.
§  2. 
Zakres programu szkolenia, o którym mowa w:
1)
art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami wykorzystywanymi lub przeznaczonymi do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
art. 20 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta wykorzystywane lub przeznaczone do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3)
art. 21 ust. 1 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzanie jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4)
art. 21 ust. 2 ustawy, dla osób wykonujących procedury jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5)
art. 21 ust. 3 ustawy, dla osób uczestniczących w wykonywaniu procedur jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
6)
art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywanych w ośrodku i opieką nad tymi zwierzętami jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§  3. 
Zakres programu praktyki, o której mowa w:
1)
art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku obejmuje doskonalenie umiejętności praktycznych w zakresie opieki nad zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach oraz przygotowanie do samodzielnego:
a)
sprawowania codziennej opieki nad zwierzętami,
b)
przygotowywania zwierząt do procedur - w przypadku praktyki odbywanej w ośrodku użytkownika,
c)
stosowania metod i środków służących zapewnieniu dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa pracujących z nimi ludzi;
2)
art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta obejmuje przygotowanie do wykonywania czynności związanych z uśmiercaniem zwierząt wykorzystywanych lub przeznaczonych do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych:
a)
metodami określonymi w załączniku IV do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115),
b)
w sposób, o którym mowa w art. 3b ust. 3 ustawy,
c)
metodami dopuszczonymi przez Krajową Komisję Etyczną do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach na podstawie art. 3b ust. 5 ustawy.
§  4. 
Zakres stażu pracy, o którym mowa w:
1)
art. 21 ust. 1 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzanie obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania doświadczeń przez:
a)
wykonywanie procedur,
b)
uczestniczenie w przygotowywaniu projektów procedur i doświadczeń;
2)
art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywanych w ośrodku i opieką nad tymi zwierzętami obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie sprawowania opieki nad zwierzętami.
§  5. 
Wzór zaświadczenia o:
1)
ukończeniu szkolenia, o którym mowa w § 2, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
2)
ukończeniu praktyki, o której mowa w § 3, jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia;
3)
posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w § 4, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
§  6. 
Wzór zaświadczenia o zgodności programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem programu szkolenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 21 lub art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych lub o uzupełnieniu szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy, jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia.
§  7. 
Szkolenia dla osób:
1)
odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzenie,
2)
wykonujących procedury,
3)
uczestniczących w wykonywaniu procedur,
4)
uśmiercających zwierzęta wykorzystywane w procedurach,
5)
sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku,
6)
odpowiedzialnych za nadzór nad osobami sprawującymi opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku oraz dobrostanem tych zwierząt

- rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.

§  8. 
Zaświadczenia o:
1)
ukończeniu szkoleń, o których mowa w § 7,
2)
ukończeniu praktyk dla osób:
a)
sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku,
b)
uśmiercających zwierzęta wykorzystane w procedurach,
3)
posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w:
a)
art. 21 ust. 1 ustawy,

- wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność.

§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI WYKORZYSTYWANYMI LUB PRZEZNACZONYMI DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH

Lp. Temat szkolenia Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)
część I - teoretyczna wykłady
1 Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów 2
2 Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 1
3 Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie 2
4 Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami 3
5 Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur 2
6 Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami 2
7 Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach 3
8 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia 1
9 Znieczulenie, metody uśmierzania bólu, uśmiercanie, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1
Razem: 17
część II - praktyczna ćwiczenia
1 Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami 3
2 Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur 2
3 Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami 1
Razem: 6
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA WYKORZYSTYWANE LUB PRZEZNACZONE DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH

Lp. Temat szkolenia Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)
część I - teoretyczna wykłady
1 Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt 2
2 Zasady, w tym etyczne, postępowania ze zwierzętami 1
3 Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt 2
4 Metody uśmiercania, anestezja i metody uśmierzania bólu zwierząt podczas ich uśmiercania oraz metody ustalania śmierci zwierząt 4
5 Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy uśmiercaniu zwierząt 1
6 Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 1
7 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1
8 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia 1
Razem: 13
część II - praktyczna ćwiczenia
1 Czynności przygotowawcze związane z zastosowaniem w praktyce poznanych metod uśmiercania i ustalania śmierci myszy i szczurów 2
Razem: 2
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZANIE

Lp. Temat szkolenia Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)
część I - teoretyczna wykłady
1 Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów 3
2 Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 1
3 Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia 2
4 Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach.

Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach

2
5 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1
6 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne 3
7 Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia 4
8 Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy 2
9 Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie 2
Razem: 20
część II - praktyczna ćwiczenia
1 Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia 4
Razem: 4
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY

Lp. Temat szkolenia Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)
część I - teoretyczna wykłady
1 Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów 2
2 Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 1
3 Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie 2
4 Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami 2
5 Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur 2
6 Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami 2
7 Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia i rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach 3
8 Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia 2
9 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1
10 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne 2
11 Elementy planowania procedur i doświadczeń. Zasady przygotowania wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia. Przygotowanie informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny retrospektywnej doświadczenia. Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy 2
Razem: 21
część II - praktyczna ćwiczenia
1 Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur 2
2 Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia 2
3 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1
Razem: 5
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR

Lp. Temat szkolenia Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)
część I - teoretyczna wykłady
1 Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach 2
2 Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych. Zasady etyczne postępowania ze zwierzętami 1
3 Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt 2
4 Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia 2
5 Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 2
6 Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach 2
7 Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach 1
8 Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. Dbanie o zdrowie i higienę zwierząt 2
9 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne 2
Razem: 16
część II - praktyczna ćwiczenia
1 Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt 2
2 Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia 2
3 Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach 2
4 Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami 2
Razem: 8
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA NADZÓR NAD DOBROSTANEM ZWIERZĄT UTRZYMYWANYCH W OŚRODKU I OPIEKĄ NAD TYMI ZWIERZĘTAMI

Lp. Temat szkolenia Minimalna liczba godzin dydaktycznych1)
część I - teoretyczna wykłady
1 Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów 3
2 Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych 1
3 Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach 2
4 Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami 4
5 Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur 2
6 Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami 3
7 Fizjologia, anatomia i zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach 3
8 Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków farmakologicznych 1
9 Metody uśmiercania zwierząt. Ustalanie śmierci. Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1
10 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia w praktyce hodowcy, dostawcy i użytkownika 1
11 Elementy planowania procedur i doświadczeń 1
12 Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy 2
Razem: 24
część II - praktyczna ćwiczenia
1 Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami 1
2 Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur 2
3 Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami 1
Razem: 4
1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU PRAKTYKI

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE O POSIADANIU STAŻU PRACY

wzór

1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 185), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 15 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 2338).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2576

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szkolenia, praktyki i staże dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych.
Data aktu: 30/11/2022
Data ogłoszenia: 12/12/2022
Data wejścia w życie: 27/12/2022