Szczegółowy sposób funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 23 kwietnia 2021 r.
w sprawie szczegółowego sposobu funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska

Na podstawie art. 393 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, 1378, 1565, 2127 i 2338 oraz z 2021 r. poz. 802) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa organizację i tryb działania Państwowej Rady Ochrony Środowiska, zwanej dalej "Radą".
§  2. 
1. 
Pracami Rady kieruje przewodniczący przy pomocy dwóch zastępców przewodniczącego.
2. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego pracami Rady kieruje wskazany przez niego zastępca przewodniczącego.
3. 
Do zadań przewodniczącego należy kierowanie pracami Rady, w szczególności:
1)
zwoływanie posiedzeń Rady - z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępcy przewodniczącego;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Rady;
3)
planowanie i organizowanie prac Rady, w tym ustalanie terminów i programów posiedzeń Rady, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępców przewodniczącego;
4)
powierzanie osobom wchodzącym w skład Rady wykonywania określonych czynności służących realizacji zadań Rady;
5)
zapraszanie - z własnej inicjatywy lub na wniosek zastępcy przewodniczącego, członka Rady lub sekretarza - specjalistów, z głosem doradczym, do udziału w pracach Rady;
6)
tworzenie grup roboczych z udziałem osób wchodzących w skład Rady lub specjalistów.
§  3. 
1. 
Sekretarz Rady kieruje pracami związanymi z obsługą biurową Rady.
2. 
Czynności techniczne związane z obsługą biurową Rady, w tym protokołowanie posiedzeń Rady, wykonuje pracownik komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu, właściwej do zapewnienia obsługi biurowej Rady, wyznaczony przez dyrektora tej komórki.
§  4. 
1. 
Rada obraduje na posiedzeniach.
2. 
Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia Rady oraz program posiedzenia Rady wraz z materiałami dotyczącymi tego posiedzenia są wysyłane osobom wchodzącym w skład Rady nie później niż na 14 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
3. 
Osoba wchodząca w skład Rady, która nie może wziąć udziału w jej posiedzeniu, informuje o tym przewodniczącego, za pośrednictwem sekretarza, przy użyciu poczty elektronicznej.
4. 
Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej raz na kwartał, w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu.
5. 
Przewodniczący może zdecydować, że posiedzenie Rady odbędzie się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, które zapewniają:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2)
dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Rady wypowiadanie się w trakcie obrad;
3)
udział w posiedzeniu wyłącznie członków Rady, zaproszonych specjalistów i pracownika, o którym mowa w § 3 ust. 2.
6. 
Rada może rozpatrywać sprawy, w tym wydawać opinie, w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. O rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym decyduje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności - zastępujący go zastępca przewodniczącego.
7. 
Wymiana materiałów, dokumentów i zawiadomień, a także zaproszeń specjalistów do udziału w pracach Rady jest dokonywana przy użyciu poczty elektronicznej.
§  5. 
1. 
Rada wydaje opinie oraz przedstawia propozycje i wnioski w formie uchwał.
2. 
Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym.
3. 
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów z udziałem co najmniej połowy składu Rady.
4. 
W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności - głos zastępującego go zastępcy przewodniczącego.
5. 
Osoba wchodząca w skład Rady, która nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne.
6. 
Uchwałę Rady podpisuje przewodniczący i przedkłada ją niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw klimatu.
§  6. 
1. 
Posiedzenia Rady są protokołowane w formie pisemnej, a przebieg obrad jest rejestrowany przy użyciu urządzenia rejestrującego dźwięk.
2. 
Protokół posiedzenia Rady zawiera:
1)
datę i czas trwania posiedzenia;
2)
imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz wskazanie podmiotu reprezentowanego - w przypadku członków Rady biorących udział w posiedzeniu;
3)
imię i nazwisko - w przypadku zaproszonych specjalistów biorących udział w posiedzeniu;
4)
informację na temat przebiegu obrad i rozpatrywanych spraw;
5)
informację, o której mowa w § 4 ust. 3.
3. 
Protokół posiedzenia Rady jest podpisywany przez sekretarza i przewodniczącego, a w przypadku nieobecności przewodniczącego - przez zastępującego go zastępcę przewodniczącego.
4. 
Przebieg obrad Rady zarejestrowany przy użyciu urządzenia rejestrującego dźwięk jest utrwalany na nośniku danych. Nagranie dźwiękowe z przebiegu obrad Rady, utrwalone na nośniku danych, podlega zniszczeniu niezwłocznie po podpisaniu protokołu.
5. 
Protokoły posiedzeń Rady są przechowywane w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw klimatu przez okres 5 lat, licząc od dnia podpisania protokołu.
§  7. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego sposobu funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska (Dz. U. poz. 702).
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.840

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska
Data aktu: 23/04/2021
Data ogłoszenia: 04/05/2021
Data wejścia w życie: 12/05/2021