Spis wyborców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1
z dnia 29 grudnia 2014 r.
w sprawie spisu wyborców

Na podstawie art. 33 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy ((Dz. U. z 2020 r. poz. 1319) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzenia i udostępniania spisu wyborców, w tym ustalając:
a)
wzór spisu wyborców,
b)
metody aktualizacji spisu wyborców,
c)
wzór wniosku o udostępnienie spisu wyborców,
d)
wzory wykazów wyborców przebywających w podmiocie leczniczym, domu pomocy społecznej, zakładzie karnym i areszcie śledczym, oddziale zewnętrznym takiego zakładu i aresztu, domu studenckim, zespole domów studenckich, w których utworzono obwody głosowania,
e)
wzory wykazów wyborców, którzy opuścili podmiot leczniczy, dom pomocy społecznej, zakład karny, areszt śledczy, oddział zewnętrzny takiego zakładu albo aresztu, dom studencki, zespół domów studenckich, w których utworzono obwody głosowania,
f)
wzór zawiadomienia o dopisaniu lub o wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
2)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób wydawania i ewidencjonowania tych zaświadczeń.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Kodeksie wyborczym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy;
2)
zakładzie - należy przez to rozumieć podmiot leczniczy, dom pomocy społecznej, zakład karny i areszt śledczy oraz oddział zewnętrzny takiego zakładu i aresztu, a także dom studencki oraz zespół domów studenckich, w których utworzono obwód głosowania;
3)
kierującym zakładem - należy przez to rozumieć dyrektora podmiotu leczniczego albo dyrektora lub kierownika domu pomocy społecznej, zakładu karnego, aresztu śledczego, a także domu studenckiego oraz zespołu domów studenckich, w których utworzono obwód głosowania;
4)
wójcie - należy przez to rozumieć także burmistrza lub prezydenta miasta.

Rozdział  2

Sposób sporządzenia spisu wyborców

§  3. 
1. 
Spis wyborców sporządza się w urzędzie gminy na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie.
2. 
W wyborach do Parlamentu Europejskiego część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przeprowadzanych przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej.
3. 
W przypadkach, o których mowa w art. 29 § 2 i art. 30 § 2 Kodeksu wyborczego, przy nazwiskach osób, które nie zamieszkują stale na obszarze danej gminy, ale stale zamieszkują na obszarze powiatu lub województwa, na którego terenie położona jest ta gmina, w spisie wyborców w rubryce "Uwagi" zamieszcza się odpowiednio adnotację: "Tylko wybory do rady powiatu i sejmiku województwa" lub "Tylko wybory do sejmiku województwa".
4. 
W gminie, w której do rejestru wyborców nie wpisano obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, części B spisu nie sporządza się.
5. 
Wzór części A spisu wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
6. 
Wzór części B spisu wyborców stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Spis wyborców sporządza się w systemie informatycznym umożliwiającym wydruk tego spisu.
2. 
Wydruku spisu wyborców dokonuje się nie później niż na dwa dni przed dniem wyborów.
3. 
Zmiany dokonane w spisie po jego wydrukowaniu wprowadza się również do systemu informatycznego.
§  5. 
1. 
Spis wyborców w gminie mającej status miasta sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2. 
Spis wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
3. 
W wyborach do rad gmin spis wyborców sporządza się z uwzględnieniem podziału gminy na okręgi wyborcze utworzone dla wyboru rady tej gminy.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się do części A i B spisu wyborców.
§  6. 
1. 
Spis wyborców dla obwodu utworzonego w zakładzie sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców, na podstawie wykazu osób, które będą przebywać w zakładzie w dniu wyborów.
2. 
W wyborach do Parlamentu Europejskiego i wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów wykaz osób, o którym mowa w ust. 1, sporządza się odrębnie dla obywateli polskich i obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którzy:
1)
stale zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku wyborów do Parlamentu Europejskiego;
2)
stale zamieszkują na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, dla wyboru organu której przeprowadzane są wybory - w przypadku wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów.
3. 
Wykaz osób, które będą przebywać w zakładzie w dniu wyborów, sporządza osoba kierująca zakładem, w którym utworzono obwód głosowania, i przekazuje właściwemu miejscowo ze względu na siedzibę jednostki urzędowi gminy najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów.
4. 
W odniesieniu do oddziału zewnętrznego zakładu karnego lub aresztu śledczego zadania kierującego zakładem wykonuje dyrektor tego zakładu lub aresztu.
5. 
Kierujący zakładem, w którym utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w wyborach wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania - po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie położony jest zakład.
6. 
W przypadku konieczności dopisania do spisu wyborców, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu po sporządzeniu wykazu, ale nie później niż na 2 dni przed dniem wyborów, kierujący tym zakładem niezwłocznie przekazuje właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych wyborców. Przepisy ust. 2 oraz 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
7. 
W przypadku konieczności skreślenia ze spisu wyborców, o którym mowa w ust. 1, wyborców stale zamieszkałych w gminie, na której obszarze znajduje się zakład, którzy po sporządzeniu wykazu wyborców opuścili ten zakład, kierujący tym zakładem niezwłocznie przekazuje właściwemu urzędowi gminy wykaz tych wyborców. Przepisy ust. 2 oraz 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
8. 
Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
9. 
Wzór wykazu wyborców, którzy opuścili podmiot leczniczy, dom pomocy społecznej, zakład karny, areszt śledczy, oddział zewnętrzny takiego zakładu albo aresztu, dom studencki, zespół domów studenckich, o którym mowa w ust. 7, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7. 
Spis wyborców, o którym mowa w § 6 ust. 1, sporządza się i drukuje najpóźniej w 2. dniu przed dniem wyborów.
§  8. 
W spisie wyborców odnotowuje się fakt cofnięcia lub wygaśnięcia pełnomocnictwa do głosowania w rubryce "Uwagi" na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
§  9. 
1. 
Jeżeli głosowanie w wyborach przeprowadza się w ciągu dwóch dni:
1)
sporządza się spis dodatkowy, w którym wpisuje się osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania; spis opatruje się w prawym górnym rogu oznaczeniem: "Spis dodatkowy";
2)
kierujący zakładem w sporządzanym wykazie osób, o którym mowa w § 6 ust. 1, osoby kończące 18 lat w drugim dniu głosowania wpisuje na odrębny arkusz wykazu opatrzony w prawym górnym rogu oznaczeniem: "Do spisu dodatkowego".
2. 
Do sporządzania spisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, i wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przepisy § 3-5 i 7 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  3

Aktualizowanie spisu wyborców

§  10. 
1. 
Spis wyborców jest aktualizowany odpowiednio w częściach A i B do dnia przekazania go przewodniczącym właściwych obwodowych komisji wyborczych, przez dopisanie wyborcy do spisu wyborców lub skreślenie go ze spisu wyborców - stosownie do okoliczności. W przypadku dopisania wyborcy do spisu wyborców po jego wydrukowaniu, drukuje się w dwóch egzemplarzach dodatkowy formularz spisu obejmujący dopisanych wyborców.
2. 
Do aktualizacji spisu wyborców przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  11. 
1. 
Po sporządzeniu spisu wyborców w części A spisu dopisuje się osoby, które:
1)
zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu wyborców;
2)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 28 § 1 i 4 Kodeksu wyborczego;
3)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 30 § 1 i 3 Kodeksu wyborczego;
4)
przybyły do zakładu i zostały objęte dodatkowym wykazem, o którym mowa w § 6 ust. 6 lub § 9 ust. 1 pkt 2;
5)
opuściły zakład i na podstawie wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 7, zostały skreślone ze spisu wyborców sporządzonego dla obwodu głosowania utworzonego w zakładzie;
6)
zostały pominięte w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta lub właściwy sąd rejonowy;
7)
zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki.
2. 
Po sporządzeniu spisu wyborców w części B spisu dopisuje się obywateli Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w ust. 1:
1)
pkt 1;
2)
pkt 2 i 4, pod warunkiem wskazania przez wyborcę gminy, w której został on wpisany do rejestru wyborców - w wyborach do Parlamentu Europejskiego;
3)
pkt 2, pod warunkiem, że wyborca jest ujęty w rejestrze wyborców danej gminy - w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów;
4)
pkt 4, pod warunkiem, że wyborca jest ujęty w rejestrze wyborców gminy na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego lub gminy, w której przeprowadzone będą wybory wójta - w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz w wyborach wójtów;
5)
pkt 5-7.
3. 
W przypadku dopisania wyborcy do spisu wyborców po jego sporządzeniu, w spisie w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę dopisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się "wpis do rejestru wyborców", "art. 28 § 1 Kodeksu wyborczego", "art. 28 § 4 Kodeksu wyborczego", "art. 30 § 1 Kodeksu wyborczego", "art. 30 § 3 Kodeksu wyborczego", "przybycie do zakładu", "opuszczenie zakładu", "reklamacja", "omyłka".
§  12. 
1. 
O wpisaniu osób, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2-4, do spisu w części A lub dopisaniu ich do spisu w części A zawiadamia się odpowiednio urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały, a w przypadku osób stale zamieszkałych za granicą - konsula właściwego ze względu na miejsce ich stałego zamieszkania za granicą.
2. 
O wpisaniu osób, o których mowa w § 11 ust. 2 w związku z § 11 ust. 1 pkt 2-4, do spisu w części B lub dopisaniu ich do spisu w części B zawiadamia się urząd gminy, w którym osoby te zostały wpisane do rejestru wyborców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. 
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  13. 
1. 
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
skreślone z rejestru wyborców;
2)
wobec których wójt wydał decyzję, albo właściwy sąd rejonowy - postanowienie, o skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji;
3)
umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki;
4)
niemające prawa wybierania w rozumieniu art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego;
5)
w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania;
6)
wpisane do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania na obszarze gminy;
7)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 32 § 1 Kodeksu wyborczego;
8)
które zgłosiły chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przeprowadzanych przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej - w przypadku wyborów do Parlamentu Europejskiego.
2. 
W przypadku skreślenia wyborcy ze spisu wyborców w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "skreślenie z rejestru wyborców", "reklamacja", "omyłka", "zawiadomienie - art. 10 § 2 Kodeksu wyborczego", "§ 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie spisu wyborców", "zawiadomienie o wpisaniu lub dopisaniu do spisu", "zaświadczenie", "UE - § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie spisu wyborców" lub "opuszczenie zakładu".
3. 
Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego spisu wyborców, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1.
§  14. 
1. 
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i wyborach wójtów, w których przeprowadza się głosowanie ponowne, w okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania, spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 10-13.
2. 
Adnotacje, o których mowa w § 11 ust. 3 i § 13 ust. 2, uzupełnia się o wyrazy "ponowne głosowanie".
3. 
Najpóźniej na dwa dni przed głosowaniem ponownym drukuje się, w dwóch egzemplarzach, spis wyborców, który będzie służył do przeprowadzenia tego głosowania.

Rozdział  4

Udostępnianie spisu wyborców

§  15. 
1. 
Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek wyborcy.
2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  16. 
Udostępnianie spisu wyborców do wglądu następuje przez udzielenie informacji, że osoba wskazana we wniosku jest ujęta w spisie wyborców lub nie figuruje w spisie, w tym również z powodu skreślenia ze spisu, albo że dane wpisane we wniosku różnią się od danych osoby wpisanej do spisu wyborców. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana na piśmie.

Rozdział  5

Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania i ewidencjonowania

§  17. 
1. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje urząd gminy, który sporządził spis wyborców. Zaświadczenie przed wydaniem opatruje się numerem, zabezpiecza poprzez naklejenie znaku holograficznego i wpisuje do ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania.
2. 
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
3. 
W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.
4. 
Przed sporządzeniem spisu wyborców zaświadczenia, o których mowa w ust. 1 i 2, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie wyborców.
5. 
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  18. 
1. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę.
2. 
W upoważnieniu wskazuje się imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL wyborcy będącego obywatelem polskim.
3. 
W przypadku gdy upoważnienie dotyczy wyborcy - obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim, wskazuje się w nim jego imię (imiona) i nazwisko oraz numer paszportu albo nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.
§  19. 
Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje do chwili przekazania spisu wyborców przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej.
§  20. 
1. 
Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi urząd gminy.
2. 
Informacja o wydaniu zaświadczenia jest rejestrowana przez wskazanie numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy.
3. 
W przypadku wydania zaświadczenia osobie upoważnionej, rejestracji podlegają również imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL upoważnionej osoby.
4. 
W przypadku obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim rejestruje się dane o obywatelstwie, numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.
5. 
Ewidencję wydanych zaświadczeń urząd gminy może prowadzić w postaci papierowej lub w systemie informatycznym.
6. 
Ewidencja wydanych zaświadczeń prowadzona w postaci papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią dokumenty z wyborów.
§  21. 
Znak holograficzny, o którym mowa w § 17 ust. 1, zawiera litery:
1)
PLT - w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
SNT - w wyborach uzupełniających do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
PRP - w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
PE - w wyborach do Parlamentu Europejskiego

- oraz oznaczenie roku, w którym są przeprowadzane dane wybory.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  22. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

CZĘŚĆ A SPISU WYBORCÓW

(pieczęć nagłówkowa

organu sporządzającego spis*)

Obwód głosowania nr ...... w ................................., gmina ...........................

(nazwa miejscowości) (nazwa gminy)

Wybory .........................................................., zarządzone na dzień .......................

(nazwa wyborów) (data)

Okręg wyborczy nr ...... dla wyboru Rady Gminy/Miasta/Miejskiej/Dzielnicy**

SPIS WYBORCÓW

Część A

Lp. Nazwisko i imię (imiona) Imię ojca Data urodzenia (rok, miesiąc, dzień)

nr PESEL

Adres zamieszkania Potwierdzenie otrzymania kart(-y). Głosowanie

w dniu ............

Uwagi
miejscowość ulica nr domu

nr mieszkania

Część B spisu wyborców sporządzono./Części B spisu wyborców nie sporządzono, gdyż w części B rejestru wyborców nie wpisano obywateli Unii Europejskiej.***

..........................................................................................................

(podpis, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego)*

______

* Umieszcza się na każdej karcie spisu.

** Odpowiednią nazwę umieszcza się w wyborach do rad gmin i w wyborach do rad dzielnic m.st. Warszawy.

*** Jedno ze zdań umieszcza się na każdej stronie spisu (nie dotyczy wyborów, w których części B spisu wyborców nie sporządza się).

ZAŁĄCZNIK  2 

WZÓR

CZĘŚĆ B SPISU WYBORCÓW

(pieczęć nagłówkowa

organu sporządzającego spis*)

Obwód głosowania nr ...... w ....................................., gmina ........................

(nazwa miejscowości) (nazwa gminy)

Wybory .........................................................., zarządzone na dzień .......................

(nazwa wyborów) (data)

Okręg wyborczy nr ....... dla wyboru Rady Gminy/Miasta/Miejskiej/Dzielnicy**

SPIS WYBORCÓW

Część B

Lp. Nazwisko i imię (imiona) Imię ojca Data urodzenia (rok, miesiąc, dzień)

nr paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość

Obywatelstwo Adres zamieszkania Potwierdzenie otrzymania kart(-y). Głosowanie

w dniu .......

Uwagi
miejscowość ulica nr domu

nr mieszkania

.........................................................................................................

(podpis, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego)*

______

* Umieszcza się na każdej karcie spisu.

** Odpowiednią nazwę umieszcza się w wyborach do rad gmin i w wyborach do rad dzielnic m.st. Warszawy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

WYKAZ WYBORCÓW PRZEBYWAJĄCYCH W PODMIOCIE LECZNICZYM, DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁADZIE KARNYM I ARESZCIE ŚLEDCZYM, ODDZIALE ZEWNĘTRZNYM TAKIEGO ZAKŁADU I ARESZTU, DOMU STUDENCKIM, ZESPOLE DOMÓW STUDENCKICH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA

(pieczęć nagłówkowa podmiotu leczniczego/

domu pomocy społecznej/zakładu karnego/

aresztu śledczego/domu studenckiego/

zespołu domów studenckich)

WYKAZ WYBORCÓW

przebywających w .............................................................................................................,

(nazwa i adres zakładu)

których należy wpisać do spisu wyborców w obwodzie głosowania nr ..... w .....................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko i imię (imiona) Imię ojca Data urodzenia (rok, miesiąc, dzień) Nr PESEL* Adres stałego zamieszkania

(według wpisu do rejestru wyborców)

miejscowość oraz gmina ulica nr domu nr mieszkania

................................................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

* W przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi zamieszcza się obywatelstwo oraz numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

WYKAZ WYBORCÓW, KTÓRZY OPUŚCILI PODMIOT LECZNICZY, DOM POMOCY SPOŁECZNEJ, ZAKŁAD KARNY, ARESZT ŚLEDCZY, ODDZIAŁ ZEWNĘTRZNY TAKIEGO ZAKŁADU ALBO ARESZTU, DOM STUDENCKI, ZESPÓŁ DOMÓW STUDENCKICH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA

(pieczęć nagłówkowa podmiotu leczniczego/

domu pomocy społecznej/zakładu karnego/

aresztu śledczego/domu studenckiego/

zespołu domów studenckich)

WYKAZ WYBORCÓW

którzy opuścili .............................................................................................................................,

(nazwa i adres zakładu)

Wyborców tych należy skreślić ze spisu wyborców w obwodzie głosowania nr ......... w .............................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko i imię (imiona) Imię ojca Data urodzenia (rok, miesiąc, dzień) Nr PESEL* Adres stałego zamieszkania

(według wpisu do rejestru wyborców)

miejscowość ulica nr domu nr mieszkania

.............................................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

* W przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi zamieszcza się obywatelstwo oraz numer paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

ZAWIADOMIENIE O WPISANIU LUB DOPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA

(pieczęć nagłówkowa organu sporządzającego spis)

 ................................., dnia ..............................

(miejscowość) (dd/mm/rrrr)

Do .............................................

w ...............................................

Zawiadamia się, że .....................................................................................................................

(nazwisko i imię (imiona))

.....................................................................................................................................................

(imię ojca, data urodzenia, nr ewidencyjny PESEL*)

stale zamieszkały(-ła)/ostatnio zameldowany(-na) na pobyt stały/wpisany(-na) do rejestru wyborców/wpisany(-na) do spisu wyborców** w gminie/mieście pod adresem:

a) gmina (miasto, dzielnica) ........................................................................

b) miejscowość ........................................................................

c) ulica ........................................................................

d) nr domu ........................................................................

e) nr mieszkania ........................................................................

został(-ła) wpisany(-na) do wpisu wyborców w miejscowości ...................................................

gmina .................................................................... woj. ..............................................................

Powyższe przekazuję w celu skreślenia wyborcy ze spisu wyborców sporządzonego dla wyborów .....................................................................................................................................

...............................................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

* W przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi podaje się obywatelstwo oraz numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.

** Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

 ......................................., dnia ...............................

(miejscowość) (dd/mm/rrrr)

......................................................................

(nazwisko i imię (imiona) wnioskodawcy)

...................................................................... Wójt/Burmistrz/Prezydent Miasta*

(adres wnioskodawcy)

..................................................................... ...........................................................

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1319) proszę o potwierdzenie, że figuruję w spisie wyborców:

1) imię (imiona) ......................................................................

2) nazwisko ......................................................................

3) adres zamieszkania:

a) gmina (miasto, dzielnica) ......................................................................

b) miejscowość ......................................................................

c) ulica ......................................................................

d) nr domu ......................................................................

e) nr mieszkania ......................................................................

............................................................

(podpis wnioskodawcy)

Wyjaśnienie:

Każdy może wnieść do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu, a w szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w spisie wyborców, wpisania do spisu osoby, która nie ma prawa wybierania, niewłaściwych danych o osobach wpisanych do spisu wyborców, ujęcia w spisie osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do protokołu (art. 37 § 1 i 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy).

______

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

 (pieczęć nagłówkowa urzędu gminy) .........................., dnia .........................

(miejscowość) (dd/mm/rrrr)

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA NR .........

Pan/Pani*

1) imię (imiona) .........................................................................

2) nazwisko .........................................................................

3) imię ojca .........................................................................

4) nr PESEL .........................................................................

5) nr paszportu lub innego dokumentu

stwierdzającego tożsamość** .........................................................................

6) adres zamieszkania:

a) gmina (miasto, dzielnica) .........................................................................

b) miejscowość .........................................................................

c) ulica .........................................................................

d) nr domu .........................................................................

e) nr mieszkania .........................................................................

7) obywatelstwo** .........................................................................

jest uprawniony(-na) do głosowania w dniu .............................................., w obwodzie miejsca pobytu w wyborach:

Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu pierwszego głosowania/
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu ponownego głosowania/
do Sejmu i Senatu/
do Parlamentu Europejskiego/
uzupełniających do Senatu w okręgu wyborczym nr ....*
miejsce na hologram ...............................................
(podpis, z podaniem imienia,
nazwiska i stanowiska służbowego)

______

* Niepotrzebne skreślić.

** Wypełnia się w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

1 Obecnie działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne kieruje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.2019.2264).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie spisu wyborców (Dz.U.2011.158.942), które zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2014.1072) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.697 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Spis wyborców.
Data aktu: 29/12/2014
Data ogłoszenia: 15/04/2021
Data wejścia w życie: 06/01/2015