Udzielanie pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 15 lipca 2020 r.
w sprawie udzielania pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 986) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", oraz podmioty udzielające tej pomocy.
§  2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w odniesieniu do wsparcia udzielanego:
1)
przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, jeżeli wsparcie jest uwarunkowane jego przeniesieniem w części lub w całości na producentów surowców lub jest ustalane na podstawie ceny lub ilości produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez zainteresowanych przedsiębiorców;
2)
w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, w rozumieniu art. 2 pkt 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014";
3)
w sektorze rybołówstwa lub akwakultury, objętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm.), które dotyczy którejkolwiek z kategorii wskazanych w art. 1 ust. 1 lit. a-k rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45);
4)
na działalność badawczo-rozwojową prowadzoną na zlecenie lub w ramach świadczenia usług badawczych na rzecz przedsiębiorców.
§  3. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
badaniach klinicznych - oznacza to badania kliniczne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE (Dz. Urz. UE L 158 z 27.05.2014, str. 1, z późn. zm.);
2)
badaniach podstawowych - oznacza to badania podstawowe w rozumieniu art. 2 pkt 84 rozporządzenia nr 651/2014;
3)
badaniach przemysłowych - oznacza to badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia nr 651/2014;
4)
beneficjencie - oznacza to beneficjenta w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), zwanej dalej "ustawą";
5)
dużym przedsiębiorcy - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014, niebędące mikroprzedsiębiorstwem, małym przedsiębiorstwem lub średnim przedsiębiorstwem;
6)
eksperymentalnych pracach rozwojowych - oznacza to eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia nr 651/2014;
7)
kosztach wynagrodzeń - oznacza to koszty wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 pkt 31 rozporządzenia nr 651/2014;
8)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo, spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia nr 651/2014;
9)
pieczęci doskonałości - oznacza to znak jakości przyznawany projektom w ramach programu Unii Europejskiej "Horyzont 2020" - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020);
10)
pomocy zwrotnej - oznacza to zaliczkę zwrotną w rozumieniu art. 2 pkt 21 rozporządzenia nr 651/2014;
11)
projekcie - oznacza to przedsięwzięcie z określonym początkiem i końcem realizacji, na realizację którego przedsiębiorca planuje złożyć albo złożył wniosek o udzielenie pomocy na podstawie rozporządzenia albo na realizację którego została udzielona pomoc na podstawie rozporządzenia;
12)
przedsiębiorcy - oznacza to mikroprzedsiębiorcę, małego przedsiębiorcę, średniego przedsiębiorcę lub dużego przedsiębiorcę;
13)
rozpoczęciu projektu - oznacza to rozpoczęcie prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia nr 651/2014;
14)
wsparciu - oznacza to finansowanie zewnętrzne niestanowiące pomocy;
15)
zakończeniu projektu - oznacza to fizyczne ukończenie lub pełną realizację rzeczowo-finansową projektu.
§  4. 
Pomoc może być udzielana przedsiębiorcom na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 lub na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19.
§  5. 
Pomoc może być udzielana wyłącznie przedsiębiorcom, którzy w dniu jej udzielenia nie znajdują się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014, lub przedsiębiorcom, którzy nie znajdowali się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019 r., ale po tym dniu znaleźli się w trudnej sytuacji z powodu wystąpienia pandemii COVID-19.
§  6. 
1. 
Podmiotem udzielającym pomocy, poza podmiotami określonymi w art. 27 ust. 2 ustawy, może być również partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy.
2. 
W przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent lub partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy, pomoc może być udzielona, jeżeli możliwość jej udzielenia przewiduje umowa o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo decyzja o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11, pomoc może być udzielona, jeżeli właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, zobowiąże się w umowie o dofinansowanie projektu albo w decyzji o dofinansowaniu projektu do potwierdzenia zakończenia projektu.
§  7. 
1. 
Pomoc może być udzielona wyłącznie, jeżeli wywołuje efekt zachęty.
2. 
Pomoc wywołuje efekt zachęty w przypadku projektów:
1)
rozpoczętych po dniu 31 stycznia 2020 r.;
2)
rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r. - jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu;
3)
wskazanych w § 9, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19 - niezależnie od dnia otrzymania pieczęci doskonałości.
§  8. 
1. 
Pomoc może być udzielana w formie dotacji lub pomocy zwrotnej.
2. 
Wartość pomocy udzielanej na podstawie rozporządzenia odpowiada wartości nominalnej dotacji lub pomocy zwrotnej.
§  9. 
1. 
Pomoc na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19 może być udzielana na projekty badawczo-rozwojowe związane z pandemią COVID-19 oraz na projekty badawczo-rozwojowe związane z innymi chorobami wirusowymi, istotne dla zwalczania pandemii COVID-19, w tym na projekty, które otrzymały pieczęć doskonałości związaną z pandemią COVID-19.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty niezbędne do realizacji projektu badawczo-rozwojowego, o którym mowa w ust. 1, poniesione w trakcie jego trwania, w szczególności koszty:
1)
wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z projektem;
2)
sprzętu cyfrowego i obliczeniowego - w zakresie, w jakim jest on wykorzystywany na potrzeby projektu;
3)
narzędzi diagnostycznych - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
4)
narzędzi do gromadzenia i przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19 - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu;
5)
usług badawczo-rozwojowych - w zakresie, w jakim są one realizowane na potrzeby projektu;
6)
badań przedklinicznych i badań klinicznych w fazach I-IV, z zastrzeżeniem że koszty badań klinicznych w fazie IV są kwalifikowalne, o ile możliwe są w zakresie tych badań dalsze postępy naukowe lub technologiczne;
7)
uzyskania lub utrzymywania ochrony wynalazków oraz innych wartości niematerialnych i prawnych, związanych z realizacją projektu;
8)
uzyskania ocen zgodności lub zezwoleń niezbędnych do wprowadzenia do obrotu nowych lub ulepszonych produktów leczniczych, w tym szczepionek, wyrobów medycznych, sprzętu szpitalnego i medycznego, środków odkażających oraz wyposażenia ochrony osobistej.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy udzielanej jednemu przedsiębiorcy wynosi:
1)
100% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań podstawowych;
2)
80% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV.
5. 
W przypadku projektów, w ramach których są możliwe do wyodrębnienia różne kategorie prac badawczo-rozwojowych, do kosztów kwalifikowalnych zaliczanych do kosztów:
1)
badań podstawowych - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 1;
2)
badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych i badań klinicznych w fazie IV - zastosowanie znajduje maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 4 pkt 2.
§  10. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na budowę lub unowocześnienie infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1, niezbędnej do opracowania, przetestowania i udoskonalenia tych produktów, do fazy bezpośrednio poprzedzającej ich wdrożenie do masowej produkcji.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty inwestycji niezbędne do wybudowania lub unowocześnienia infrastruktury służącej do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, o których mowa w § 11 ust. 1.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 75% kosztów kwalifikowalnych.
5. 
Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§  11. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 może być udzielana na produkcję:
1)
produktów leczniczych, w tym szczepionek, i terapii, ich półproduktów, farmaceutycznych składników czynnych i surowców;
2)
wyrobów medycznych oraz sprzętu szpitalnego i medycznego, w tym respiratorów, odzieży i sprzętu ochronnego, a także narzędzi diagnostycznych oraz surowców niezbędnych do ich produkcji;
3)
środków odkażających i ich produktów pośrednich oraz surowców chemicznych niezbędnych do ich produkcji;
4)
narzędzi do gromadzenia lub przetwarzania danych związanych z przebiegiem i zwalczaniem pandemii COVID-19.
2. 
Za koszty kwalifikowalne uznaje się:
1)
koszty inwestycji niezbędne do wytworzenia produktów, o których mowa w ust. 1, oraz
2)
koszty próbnego uruchamiania produkcji produktów, o których mowa w ust. 1, stanowiące koszty operacyjne pomniejszone o przychody operacyjne z tytułu próbnego uruchamiania produkcji, poniesione między zakończeniem projektu a uruchomieniem produkcji masowej, w szczególności koszty:
a)
wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z próbnym uruchomieniem produkcji,
b)
usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych oraz usług szkoleniowych niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji,
c)
surowców, materiałów i energii niezbędnych do próbnego uruchomienia produkcji.
3. 
W przypadku projektów rozpoczętych przed dniem 1 lutego 2020 r., za koszty kwalifikowalne uznaje się wyłącznie dodatkowe koszty związane z działaniami przyspieszającymi realizację projektu lub rozszerzeniem jego zakresu, jeżeli pomoc jest niezbędna do przyspieszenia realizacji projektu lub rozszerzenia jego zakresu.
4. 
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 80% kosztów kwalifikowalnych.
5. 
Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 15 punktów procentowych, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy.
§  12. 
1. 
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji, jeżeli dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia nie podlega kumulacji również z pomocą udzielaną na innych podstawach prawnych, zwaną dalej "inną pomocą", jeżeli inna pomoc stanowi pomoc inwestycyjną i dotyczy tych samych kosztów kwalifikowalnych.
3. 
Pomoc udzielana na podstawie § 9 podlega kumulacji z inną pomocą, z zachowaniem zasad określonych w podstawach prawnych udzielania innej pomocy, oraz pod warunkiem, że łączna intensywność pomocy nie przekracza pułapów określonych w § 9 ust. 4.
§  13. 
1. 
Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu udzielającego pomocy.
2. 
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
cel, na jaki przeznaczona ma być pomoc;
3)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 9 - zobowiązanie wnioskodawcy do udzielenia podmiotom trzecim w Europejskim Obszarze Gospodarczym licencji niewyłącznej na korzystanie z wyników projektów badawczo-rozwojowych objętych pomocą, na niedyskryminujących warunkach rynkowych;
4)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 lub § 11:
a)
informację, czy projekt zostanie zakończony w terminie dwóch miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
b)
zobowiązanie wnioskodawcy do:
zakończenia projektu w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
zwrotu 25% kwoty pomocy za każdy miesiąc opóźnienia z przyczyn od niego zależnych, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie dotacji,
zwrotu pomocy w równych rocznych ratach w terminie pięciu lat od dnia udzielenia pomocy, jeżeli projekt nie zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, a pomoc ma być udzielona w formie pomocy zwrotnej;
5)
jeżeli pomoc ma być udzielona na podstawie § 10 - zobowiązanie wnioskodawcy do:
a)
pobierania rynkowej ceny za usługi świadczone z wykorzystaniem infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, oraz
b)
udzielania dostępu do infrastruktury, o której mowa w § 10 ust. 1, na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach, z możliwością zastrzeżenia przyznania preferencyjnego dostępu na bardziej korzystnych warunkach przedsiębiorcom, którzy sfinansują co najmniej 10% kosztów inwestycji w tę infrastrukturę;
6)
informacje dotyczące uzyskania po dniu 31 stycznia 2020 r. pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia oraz innej pomocy;
7)
inne informacje i dokumenty, wskazane przez podmiot udzielający pomocy, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
§  14. 
1. 
Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc może być udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy albo decyzji o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy.
2. 
W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 9 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności zobowiązanie wnioskodawcy, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 3.
3. 
W przypadku pomocy udzielanej na podstawie § 10 lub § 11 umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, zawiera w szczególności właściwe zobowiązania wnioskodawcy, o których mowa w § 13 ust. 2 pkt 4 i 5, oraz postanowienia, zgodnie z którymi:
1)
zakończenie projektu potwierdza podmiot udzielający pomocy, a w przypadku gdy podmiotem udzielającym pomocy jest beneficjent albo partner projektu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy - właściwa instytucja, która zawarła z beneficjentem umowę o dofinansowanie projektu w rozumieniu art. 2 pkt 26 lit. a albo lit. b ustawy albo podjęła decyzję o dofinansowaniu projektu w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, w szczególności w celu zwiększenia intensywności pomocy, o którym mowa w § 10 ust. 5 lub § 11 ust. 5;
2)
w przypadku pomocy udzielanej w formie pomocy zwrotnej, jeżeli projekt zostanie zakończony w terminie 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, pomoc zwrotna nie podlega zwrotowi.
§  15. 
Pomoc jest udzielana do dnia 30 czerwca 2022 r.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948)

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.782 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy na działalność badawczo-rozwojową związaną z wystąpieniem pandemii COVID-19, pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę służącą do testowania i przygotowania do masowej produkcji produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19 oraz pomocy inwestycyjnej na produkcję produktów służących zwalczaniu pandemii COVID-19, w ramach programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Data aktu: 15/07/2020
Data ogłoszenia: 08/04/2022
Data wejścia w życie: 18/07/2020